25 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

25 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

25 Haziran (2 Büyük san'atkârların hayatı — | Ressam Gröz Sovyel Rusya, sulh Sayfa ? se asr sira Em an vw cephesi için lâzım mıdır san'atkâr, hayatının son yıllarında tamamen unutul- muştu, derin bir sefalet içinde öldü ve cenazesinde ancak iki dostu bulundu Sadakat (bu tabloda model olan ressamın kendi karısıdır.) Ona muasırları sa. mimiyetin ve letafe , tin ressamız derler « di. Jean - Babtiste Gr” u>e, büyük bir oriji. nalitesi olan eserle - rile on şekizinci. asır resminde hususi bir mevki sahibi, büyük bir ressamdır, 1725 de Turnüste doğmuştu. Bir işçi o. lan babası, pek kü. çük yaşından itiba . ten oğlunda güzel san'atlara karşı bir is tidad görünce resim tahsili için Liyona gönderdi. Gröz orada Grandon adında bir ressamın atelyesinde çıraklık etmeğe baş ladı. Bu. ustasından, €ski Cradör ve tablo. ları pya ederek günde bir tablo yapa. bilmek san'atını öğ. rendi Bu surütle eli harizulâde bir kıv. raklık kazandı. Küçük Gröz, ihtirasile, bir gün, Liyondan Paris yolu - na düştü: Bu f(ökir delikanlının bütün eş- yasını bir yığın etüdleri ile tamamlanmış bir tek tablosu teşkil ediyordu, «Kitabı Mukaddesi izah eden aile reisi? Fakat Pariste bu ilk tablosuna hemen hiç bir yerde müşteri bulamadı. Bu su - retle, ressam Grandonun çırağı daha pek çok öğrenmek, arayıp bulmak lâzım gel. diğini gördü. Akademide Natoire'in atel -; yesine devam etti, Biraz sonra, devrin en kıymetli san'atkâranı, heykeltraş Piggale ile Silvestre'e takdim edildi. Biri kalem, biri minkaş sahibi bu iki san'atkâr Grözü himaye ettiler. Onların vasıtasile zengin bir amatör, M., de la Live de Jully, genç ressamın Lâyondan getirdiği tabloyu sa - tn aldı ve salonunda, mefiseler srasına astı; 1755 idi, bu bdise otuz yaşında bu - lunan ressama muazzam bir şöhret temin etdi O zamanlar, bütün Fransız ressamları an'anevi bir İtalya seyahatine çıkarlardı. Gröz hususi bir fırsat ile İtalyaya giti Napoli v6 Romaya diplomatik bir vazif ile gönderilen rahib Gougenot, onu da yanına almıştı. Genç ressam Komada bir yıl kaldı, Fa. kat an'aneler hilâfına, büyük İtalyan üs. tadlarının eserlerini kopya edecek yerde, Güllü kız (bu tabloda model olan, ressamın kendi karındır.) sima daha iyi yapmak| Roma ve Napoli sokaklarında rastladığı yalın balıkçı ve satıcı çocukları. nın, günlük hayatın dalgaları içinde ka . dım, erkek muhtelif smıflara mensub İtal. yanların yığın yığın resimlerini yaptı. Bunlarda, tuvaletlere, kostümlere, âdet. lere çok dikkat tti, Gröz güzel bir delikanlıydı. Romada bir Romalı prensesle sevişti. Gece bir aşk ro. manı yaşadı, ki bilâhare hatırası, bazı tablolarına mevzu olmuştu: «Aşk duasi» gibi. 1157 salonunda İtalyada yapılmış 8 tab. lo teşhir etti Bunlardan biri bir küçük oğlancık, diğeri de bir kızcağız idi. Bu fki İtalyan çocuğun resmi, Grözün üzerine dikkat nuzarını çok kalabalık ve kuvvetli olarak topladı. 1759 salonunda teşhir ettiği tablolar & - rasında ise İtalyaya aid hiç bir şey yoktu. 1761 de hiçbir ressama nasib olmıyan bir zafer kazındı. Resim salonunda teş. hir edilen bir tablosunu, İtalyan tiyat. rosunun artistleri, sahnede canlı olarak taklid etmişlerdi. Bu sıralarda idi, Pariste Sen ıfmağı kenarında Öğüstenler rihtımındaki ki tabeı dükkânlarımdan birinde, dükkin sahibinin gözel bir kızı vardı Adı mat. Müzakerelerin ilerlemesine mâni olan müşküller nelerdir ? Yazan: Emekli General H. Emir Erkilel vüsi A ırya işinde ve Südetler me. balliçin toplanan Münih konferansında Almanya ancak Lehistan. Ja olun dostluğu sayesinde muvaffak ol . muştu. Lehistan, bu işlerde, Almanya . nın arkasını korumuş (ve bu hizmetine sele; “İmukabil Teşini almıştı. Fakat Çeko.Slo. vakya parçalandığı zaman onun gözü a. çıldı ve vaktâ ki Almanya ona yarı açık, yarı kapalı Danzigden, koridoru yara , cak bir Alman otostradından ve hudud| tashihatından bahse başladı, işte o za .| man Alman - Leh dostluğu sona erdi ve Lehi ı silâha davrandı €re ve Fransayı Polonya ve Ro manyaya de Yunanistana garantiler vermeğe, Do. Bu Akdenizde Tür Mısırı ayni yolda 3 z ci eden başlıca hâdise Lehlilerin Alman. lara karşı gösterdikleri celâdet olmuştur. Bu itibarla Doğu Av rupa politikasının anahtarı Lehistandır mukavemet ve diyenler yolsuz ve manasız bir lakırdı etmemişlerdir. Evet, Almanya, Lehislanı kaybed ve İngiliz . Sovyet Rus müzakereleri baş hyalıdanberi bir müddet için durmuş ve ya daha ziyade teenni ile harekete karar vermiş gibi göründü. Fakat işte birkaç gü kıt'alarının hareket ve gösterilerini ta kib eden Alman propaganda nazırı bay Göbbels'in resmi Dan#g (nutku. Bay Göbbels Danzig Üzerindeki Alman hak . larını ve bu husustaki Alman talebleri . ni tekrarladıklan sonra «Führerin geri . lediğini zannedenlerin (aldanacaklarını; söyledi; hem de resmen. Fakat Almanya Danziği, Pomeranya, Pozenanya ve Yukarı Silezyayı geri el mak için Lehistana hücum edecek midir? Yani bay Fütler Almanyayı iki cepheli ve neticesi şüpheli bir harbe kendi elile sokâcak mıdır?! Bizim tahmin ve takdi . rimize göre o bundan sakınacaktır. Belki de bilhassa İngilterenin Sovyet Rusya i. le anlaşmasını hızlandırıp zorlamamak Sovyet Rusya, sulh cephesi için lâzım mıdır? Eski İngiliz başvekili | Loid Jorj bu suale evet cevabını veriyor. Ona gö . re «Orta Avrupada yapılacak herhangi bir harbde Batı Avrupanın demokrat devletleri, Sovyet Rusyanın — yardımını temin etmedikçe iflâsa o mahkümdurler. Bunun için evvelâ Rusyanın yardımını sağlamadan Lehistana, Romanyaya ve Yunanistana Fransa ile birlikte İngilte . renin verdiği bir taraflı garanti takbih o. lunmağa değer bir deliliktir., Bizde, AL man - Leh ihtilâfının ve İngiliz garanti sisteminin belirdiği daha ilk zamanlardan beri İngilterenin kA derecede kuvvetli bir kara ordusu olmamasından, onun Le histan, Romanya ve Yunanistana verdiği garantilerin zayıf kalacağım ve onun | - çin Sovyet Rusyanın yardımını temin et mak lâzım olduğunu tekrar edipdur. duk. Bugün de, Lolâ Jorjla hemfikir o . larak, tekrar ederiz ki, sulh: cephesinin harb ve tecavüze karşı (korunması için Sovyet Rusyanın yardımını biran evvel sağlamak lâzımdır. Sovyet Rusya ile İngiltere ve Fransa arasındaki müzakerelerin uzayıp gitme . mazel Babuty olen bu kızın güzelliğini, İlerine hep teessüf ediyoruz, Acaba müş. (Devamı 10 uncu sayfada) külât nerededir? Bu, henüz mahrem ve Arnavudluğun işgali üzerine .)tilere karşı o da garanti edilmek denberi Danzigde Hitlerci hücum! ! Sovyet Rusyanın Uzakşark | mektumdur! Fakat keşif ve tahmin ede. biliriz ki, Sovyet Rusya vereceği garan » ister. | Yani Avrupada bir harb çıkınca, nasıl İki tecavüze uğrayana, Sovyet Rusya, İn. giltere ve Fransa ile birlikte yardım ede. cekse, onun Asyada dahi (bir tecavüze uğraması halinde İngiltere ile Fransanın Yardımını istemesi tebildir. & Ancak bu derece geniş taahhüdlere girişmek ve Jbahusus Japonyanın burnu dibinde müs. eri olan İngiltere ile Fransa için, Avrupadâ vaziyetin bu derece gergin bulunduğu bir zamanda, Uzakdo. guda Japonya aleyhinde ittifaklar yap -| mak yalnız çok güç değil ayni zamanda| tehlikelidir. O halde görüyoruz ki bir ta. | rafta Sovyet Rusya ve diğer tarafta İn. giltere ve Fransa olmak Üzere yapılage. len müzakerelerin uzayıp gitmeleri yal - niz Baltık devletlerinin garantisi mese - lesinden değil, bu müzakereler daha baş. İarken yazdığımız gibi, ayni zamanda it. tifakın Sov Doğu Asya ve| İşçi mümessili Seçiminde yolsuzluk Okuyucularımızdan Ortaköyde Meş. rubat sokağında Nâzım Akbulut yazı. yer: Birçok iş yerlerinde iş kanununun ve nizamname hükümlerinin tarifatı dahilinde işçi mümessilleri seçimi ya. pıldığı halde Ortaköyde Umberto Po. lizyo tütün deposunda yapılan seçim kanuna aykırı bir şekilde yapıldı. Duvara deponun eksper ve ustabaşı. larından mürekkeb bir seçim heyeti kâğıdı asıldı ve iirazlarımıza rağmen seçim heyetinde bir tadilât yapılamadı. Rey günü işçilere içinde 18 eksper ve ustabaşının isimleri yazılı birer kâğıd dağıtıldı ve bunlardan 6 sının silinip 12 sinin bırakılması tebliğ edildi. İşçiler bu kâğıdların boş olmasını istediler, Seçim yolsuz cereyan etti, İş bürosuna müracaat ettik. Mületiş Nizami Asel yeniden seçim yapılmasını lüzum gör. dü,"faknt iş bürosuna müracaat ve bir hakikati meydana çıkardığımız için be nimle beraber iki arkadaşımın işlerine nihayet verildi. kupvelerine bir bakış Pasifiğe kadar genişletilmek istenmesin. den ileri gelmektedir. Bu güç şartlar altında Moskova müzâa. İ kerelerinin yakında kat'i bir neticeye va np varamıyacakların, bilemiyoruz; an - cak bildiğimiz ve mühim gördüğümüz ci. het, barışın devamına lüzumlu olan kuv vet müvazenesini temin için Sovyet Rus yanın biran evvel sulh cpehesine iltihakı lâzımdır. Fakat bu türlü paktların, ittifak, mü - vazene ve garantilerin ikinci bir büyük harbi menedebileceklerini kim temin ede bilir. 1914 den evvel de (Almanya-Avus- turya ve Macaristan - İtalya) ittifakı kar şısında (İngilir - Fransız) anlaşması ve (Fransız - Rus) itti *ı güzel bir müva - zene sistemi değil miydi? Harbin önüne büsbütün (geçilemez; çünkü daimi sulh yoktur; o halde, beşe. tin güdücüleri için yapılabilecek tek şay harbi geri atmaktır. Bu sebeble bu. gün için düşünülebilen tek çare Sovyet Rusyanın sulh cephesine girmesidir. H, E. Erkilet 3 senedenberi ayni depoda çalıştım. Şimdiye kadar bir suibalim ve vazife. me lâkaydim olmadığı halde cümhu » riy&t kanunlarının bize bahşeylediği hakkı istediğimiz için başımıza. bu âki, bet geldi İşte yolsuzluk olduğu seçimin yeni lenmesile sabittir. Alâkadar makama. rın hakkımızı araması için gazetenizle nazarı dikkati celbetmenizi rica ede , rim, * Zindankapıda sabuncu Bay Aristid' Karyedeye: Mesele tamamile şahsi mahiyetted'r Bizim tavassutumuza lürum olmadan adliyeye müracaat edebilirsiniz, * Akcami mahallesinde Eskişehirde Bay Şahine: Usul ve kanuni eşkale riayet edile rek yapılacak müracaatların cevabe kalmasına ve şikâyetinizin dinlenme mesine imkân yoktur. Yüksek adi makamata müracaat ediniz.