25 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERİ Mançuko hududunda Rus tayyarelerinin faaliyeti Japon ordusu tarafından bir tebliğ neşredildi Hsinking 24 (A.A.) — «Domei ajansıs: Mançurideki Japon ordusu neşrettiği bir tebliğde hülâsatan diyor ki: Sovyet hava kuvvetleri tarafından son anlarda Mançuri topraklarının ihlâli iseleri Buir gölünün şimalinde 200 ki. re genişlikte ve Mançuko toprakla. tında 60 kilometre derinlikteki bir saha. ya şümil bulunmaktadır. Bu tahrikât lâ. İyık mukabeleyi görecektir. Eğer Sovyet hava kuvvetleri ;ki defa uğradığı ağır z8- yiattai mütenebbih olmıyarak tecavüz. lerine devam ederse Mançurideki Japon ordusu karşı tarafın teşebbüsü yüzün - den hâsıl olacak her türlü vaziyeti süratle ve müessir bir tarzda karşılamak üzere icab eden bütün tedbirlere tevessül et - meğe karar vermiştir. Tiyençin hâdiseleri Taymis gazetesi: “Japonya diplomatik dili | anlamazsa bu dili ona anlatacak tedbirlere |ve Fransa ile siyasi bir anlaşma müracaat etmek icab eder, diyor Lontlra 24 (A.A.) — Uzakşark vazi- yeti efkârı umumiyeyi alâkadar etmek- $e devam ediyor. Times diyor. İngiliz topraklarında ve bilhassa Sin- pur'da pek çok Japon kolonisi dır. unu unutmamak lâzımdır. Vakıâ İn - giliz makamatı bunlara karşı Tiyen - İma barbarlığı yapacak değildir. 'akat Japonya diplomatik dili anla - Mmazsa, bu dili ona anlatacak tedbirlere! müracaat etmek icab eder. Daily Telegraph gazetesi de şu ma- Bümatı veriyor: Lord Halifaks, dün Japon büyük el- ini davet ederken Japonyanın hattı eti hakkında izahat istemiş, Ti - go hâdisesinin tasfiyesi ve normal iyetin tekrar tesisi lüzumunda israr ederek bugünkü gerginliğin pek va - him ve şumüllü neticeler verebileceği- ni anlatmıştır. Tiyençin 24 (A.A.) — İngiltere kon solosu imtiyazlı mıntakadaki İngiliz - lerin çırılçıplak soyulmalarını tabriri olarak şiddetle protesto etmiştir. Hongkong 24 (A.A) — Swatow'da- ki Japon makamları, bugün öğleden itibaren İİndiliz vapurlarının Swatow Bmanjna girebileceklerini bildirmiş - lerdir. Nümayiş tehir edildi Tiyençin 24 (A.A.) — Dün Tiyençinde Japonların kontrolu altında bulunan mımtakada İngiltere aleyhinde yapıl - masi (kararlaştırılan mümayişlerden vazgeçilmiştir. ingiltere Romanyaya kredi açıyor Londra 24 (A.A.) — İngiltere ile Ro- Manya arasındâ Londrada cereyan e - Ölen malt müzakereler nihat bir anlaş - Ma ile neticelenmiştir. Bu anlaşma mu $İbince İngiltere, Romanyaya beş bu - Şuk miiyon sterling ikraz edecektir. Bu , iki memleket arasındaki müba - delelerin kolaylaştırılmasına tahsis e » (ilecektir. Türkkuşu filosu Kayseride Kaysöri 24 (A.A.) — Bu sabah 7,45 de Adanadan kalkan Türkkuşu filosu 9,30 da Kayseriye inmiştir. Tayyareciler mey. anda kolordu komutanı General Mu . zatler, vali Şefik, emniyet müdürü, be. lediye reisi, Jandarma kumandanı, gaze. teciler, tayyareciler ve bütün Kayseri hal kı tarafından candan tezahüratla karşı - lanmışlar ve kendilerine buket verilmiş. tir. Seyahat havanın çok bulutlu olma - sına rağmen çok güzel geçmiştir. Tayya -| re fabrikasının kantininde fabrika tara . fından tayyarecilerimiz şerefine bir öğle yemeği verilmiştir. 3 Alman asferi Polonyaya iltica etti Varşova 24 (A.A.) — Üç Alman as- keri Polonyaya iltica etmiştir. Bunlar Hitler rejimine olan düşmanlıkların - Zan ve fena işşeden dolayı kaçtıklarını söylemişlerdir. Sovyet Büyük Elçiliğinde gardenparti Ankara 24 (A.A.) — Sovye: büyük el. gisi ve Bayan Terentiev, bu akşam büyük diçilik bahçelerinde bir gardenparti tertib etmiştir. Çok samimi bir hava içinde geç kte kadar devam eden bu gardenpar - İde, ezcümle Nafis Vekili General Ali d Cebesoy, Muhabers ve Münakalât ekili Ali Çetinkoya, Ali Rana Tarhan, irçök meb'uslar, başta kâtibi umumi uman Mensinencioğlu olduğu halde ha. ficiye erkânı, kordiplomatik ve Tütk ga. getecileri bulunmuştur. | Almanyaya | Halifaksın ispanya hakkında beyanatı Londra 24 (A.A.) — Lord Halifaks, İs. panya dahiliye nazırı Surerin «Demok - rasilerin İspanyayı çember içine almak teşebbüslerine» telmih eden nutku hak - kında sorulan bir suale verdiği cevabda İ gerek bu nutkun, gerek Franko tarafın - dan 5 ve 20 Haziranda söylenen nutuk - larin üzerine İspanya hükümetinin naza. rı dikkati celbedilmiş olduğunu beyan et. tikten sonra demiştir ki: Büyük Britanya hükümeti, iki mem- leketin karşılıklı ticaretini alâkadar &- den ve bu meyanda iki memleket mü- badelelerine istikbalde eski inkişafı te - min edecek olan hususat ta dahil olmak Üzere bütün meselelerin her iki taraf Için memnuniyet verici bir surette hal lini temin eder. Büyük Britanya bü - kümeti, İspanya hilkümeti istediği an- da bu müzakerelere girişmeğe (hazı olduğumu bildirmiştir. Müstemleke Lydenbung - Transvaal . 24 (A.A.) — Müdafaa Nazırı Pirow, bir nutuk söyl- yerek Afrikanın cenubu garbisinde kaybettiği müstemlekelerle Tanganyi - ka'nın yerine Almanyaya tavizatta bu lunulmasını istemiş ve demiştir ki: — Almanyanın müstemleke tolebele- ri açıkça tasdik edilmedikçe, devamlı bir sulh teessüs edemez. Bununla be - raber, Tanganyika ile oenubu garbi Af rikanın Almanyaya (iade edilmesine imkân yoktur. Çünkü 1914 tenberi bu havali büyük inkişaflara mazhar olmuş tur. Fakat müzakere yolile bu toprak ların yerine Almanyaya lüzumu “kadar toprak verilmeli Alman donanmasından bir heyet Danzige gidiyor Varşova 24 (A.A.) — Büyük Harb- ne yapılacak ihtifal münasebetile Al - man donanması: erkânından bir keye - tin Danzig'e gelmesi bekleniyor. Heyete Alman donanması kumanda- nı A'miral Reeder riyaset edecektir. de ölen Alman bahriyelilerinin şereti- | Almanyanın Rusya | Almanyanın Rusyaya kredi açacağı u yi doğru değil Moskova 24 (A.A.) — Bugüne ka - dar mevcud intıbaa göre, 7 Alman mü- tehassısınm Moskovaya gelerek Sovyet ler Birliğine 750 milyon marklık bir kredi teklif edeceğine dair Berlinden çıkan haberler hakikate uygun değil - dir. Moskovadaki Alman mehafili de bu haberi tekzib etmektedir. Moskova me hafili Fransız - İngiliz - Sovyet müza- kerelerinin cereyan ettiği bir sırada Al- manya ile de ticaret müzakereleri ya- pılmasının muvafık olamıyacağı mü - taleasındadır. İngiltere ve Fransa ile yapılmakta o- lan müzakereler neticelendikten son - ra tabiatile vaziyet değişebilir. Bazı kimseler Sovyetler Birliğinin İngiltere ve Almanya ile de bir ticaret anlaşması yapabilmesinde hiçbir mahzur görme- mektedir. i Kayseri piyade alayı sancağına istiklâl : madalyası talik edildi Kayseri 24 (A.A.) — Piyade alayı san. | cağına isliklâl madalyası talik töreni bü. itün alayın, memurların teşekküllerin ve | binlerce halkın iştirakile dün yapıldı. Kor genera! Muzaffer Ergüderin söylevinden sonra bütün alay sancağını ve yurdu son nefeslerine kadar koruyacaklarına ve sancaklarını zafer madalyalarile süsliye. Ceklerine and içmişlerdir. r İngiliz - Leh askeri anlaşması Varşova 24 (A.A.) — Çok emin kay naklardan öğrenildiğine göre, General Raisi'nin riyaseti altında Polonya as - keri heyetinin Londrada İngiliz ordu- su mümessillerile yapmakta olduğu İ müzakereler nihayet bulmak üzere - İdir. Polonya Hariciye Nazırı Bek'in Londrayı ziyareti esnasında 6 Nisan- da aktolunan karşılıklı garanti anlaş- masınm tatbikatını tesbit eden askeri anlaşma pek yakında Londrada İmza - lanacaktır. ii 5.070 İtalyan daha İspanyayı terketti Madrid 14 (A.A.) — Dün İspanyadan ayrılan 5000 İtalyan ekseriyetle fenci - rine sid malzemenin sevki da kalmışlardı. Bu mühim grupun kumandanı İtaly Generali Laferla bunları vapura müştür. Bütün İspanyada ancak bazı muallim ve irtibat sübaylarının kaldığı ve bunla. rın da teker teker harekete hazırlandık. ları haber verilmektedir. İtalya hava müsteşarı Berlinde Berlin 24 (A-A.) — İtalya hava müs teşari General Valle, Mareşal Göring'in. daveti üzerine bugün tayyare ile bu - raya gelmiştir. Alman matbuatı, bu ziyaretin ik memleket arasında mevcud dostluk münasebetlerini daha ziyade sık:laştır- daf eylediğini yazmakta - Çekyada tevkif edilenlerin bir kısmı tahliye edildiler Prag 24 (A.A.) — Alman makamları Kladno hâdiselerinden sonra tevkif edi . lenlerden 100 kişiyi tahliye etmiştir. Ge. ne o zaman tevkif edilmiş bulunan 400 ki. şinin vaziyeti henüz belli değildir. Şehre verilen 500 bin kuronluk para cezası af. de tedbirler devem edecektir. Ezcümle, saat yirmiden sonra sokaklarda gezmek memnudur. Sinema ve tiyatrolar da hâlâ kapalıdır. kadar götürdükten sonra tekrar Seviliaya dön.|lunmuş ve mukabil bazı teklifler yapıl - “ransanın Suriye Ve .Ubnan hakkında bir deklarasyonu Paris 24 (A.A.) — Fransanın Süri- yedeki vazifesine aid deklarasyonun metni şüdur; Cümhuriyet hükümeti beyan eder ki, Fransa Suriyede ve Lübnanda ifa etmekte olduğu vazifeden başka biri shine vazgeçmek niyetinde asla de - giliz. Bu deklarasyon Bone'nin imzasını ta şımaktadır. Bir Mısır gazetesinin mütaleası Kahire 24 (A.A.) — Suriyenin vazi- yeti hakkında tefsirlerde bulunan «Mo keddem» gazetesi, İngiliz - Fransız mat buatının yazdığı gibi Suriye halkının galeyanınmn, mihver devletlerinin a - janları tarafından hazırlanmış olmadı- ğını yazmıştık. Bu gazeteye göre, bu geleyanın se - bebi mandater devletin «imza edilen muahedeyi tatbik etmemesinde ve bü tün memleketi"parçalamağa karar ver mesinde aranmalıdır. Bulgar Kralı Romaya gidiyor Roma 24 — Siyasi mahfellerde söy - leh ne göre Bulgar kralı Boris refa. katinde başvekil Köseivanof olduğu hel. de yakında Romayı ziyaret edecektir. İzmir belediyesinin Yeni otobüsleri İzmir 24 (A.A.) — Belediye tarafından sipariş edilmiş olan 27 otobüsün bir kıs. mı yarın şehrimize gelmiş olacaktır. Is marlanan bu otobüsler en son sistem olup aralarında elli kişi taşıyacak genişlikte o. lanları vardır. Bunlar plâjlara ve âsari atika bulunan kasabalara işletilecektir. Almanyaya yapılmış olan siparişler ara - sında fuar zamanı Kültürparka 200 kişi. yi nakledecek romorklu bir otobüs de vardır. Alman - Slovak ticaret anlaşması imzalandı Bratislava 24 (A.A) — Bugün burada Almanya ile Slovakya arasında bir tica. ret anlaşması imzalanmıştır. Bu anlaşma hükümlerine göre, Almanyanın Siovak. yaya olan ihracatı faz'alaştırılacaktır. Ma lüm olduğu üzere, Alman - Slovak kli - iringi, halen, mühirn bir derecede Slovak. ya lehine aktif kaydetmek'edir. İzmirin imar plânı İzmir 24 (A.A.) — Belediye İzmirin müstakbel imar plânını tanzim ettirmek jisin maruf Fransız şehircilik mütehassıs. larından Kurbozye ile temasta bulun - maktadır. Mütehassısın bu işi üzerine al. mak öçih ileri sürdüğü teklifler tetkik 0. mıştır. Şilide biraz işi olan mütehassıs üç aya kadar şehrimize gelecektir. (Mısır Hariciye Nazırı gitti ine © Hataya kavuşurken kaybolan Büyük Türke minnetimizi yolluyoruz Tansa ile aramızda Uzun ZA man bir ihtilâf mevzuu teşkil eden Hatay, evvelki gün Ankarada imza. lanan vesika ile artık anavatana resmen ve hukukan iltihak etmiştir. Füli ve mut. lak surette avdeti ise nihayet bu tarihten itibaren bir ay içinde vuku bulacaktır. Yani kıt'alarımızla müştereken Hatayın emniyetini temin etmek üzere orada bulu. nan Fransız askeri cüzülamları oradan ayrılarak bu vazifeyi Türk cümhuriyeti askerlerinin kuvvetli ellerine bu müddet içinde tevdi edeceklerdir. Bu hayırlı hâ. dise münesebetile evvelki gün Ankarada v şa, yapılan ve aksı bütün memlekete 0 Jan samimi ve heyecanlı merasimin bütün Türk vatanında hâsı! ettiği derin intıbam göğsümüzü kabartmaması mümkün de ğildir. Hatayı anar ve yirmi küsur senelik bir ayrılıktan sonra memleketimizin ©€ « zası arasına avdetirte bakarken içten ge- İen bir sızı ve meraretle kalbimizin bur. * kulduğunu hissetmememiz mümkün de - ğildir. Çünkü Hatay adı içimizi kanatan bir hicranın, Atatürk ayrılığının hafıza. mızda daima canlı bir surette yaşıyacak bir devresini bize hatırlatır. Yalnız esas davasını değil, ayni za:. manda Hatay adını da yoktan var eden Atatürk, bir zamanlar tıpkı İstiklâl sava. şının başlarında olduğu gibi nasıl Türkün istikbaline tek başına inanç duymuş de - İhâetkâr ve heybetli bir hak heykeli gibi yükselmişse, bu defa da, Hatayın Türk - lüğüne ve onun behemehal bize dönmesi. ne inanan ve bu inancına 'bütün bir mil. leti inandıran bir insan olmuştur. İstiklâl savaşının kazanılmasına olduğu okadar Hatayın anavatana iltihakında da en bü. yük hissenin bizzat Türk milletinin ken - disine raci bulunduğuna şüphe yoktur. Fakat onun açık, kapalı bütün hasletleri, ni bir araya topliyan ve bundan çelik bir irade yaratmak imkânını bulen da böyük san'atkâr, yüksek dâhi Atatürktür. Onun içindir ki bu mutlu günde Türk milleti, ve onun kahraman ordusunu &n hâra - retli bir duygu ile tebrik eden bizler, Büyük Kurtarıcının aziz hatırası önünde saygı ile ve çok bü. yük "bir muhabbetle eğilmeliyiz. Çünkü mâneyiyatını kaybeden bu millete, mu. Gzeleri yaratabilen bu kuvveti (O«ekrar bulduran O olmuştur. Ona bir daha bin. lerce minnet. Selim (R ağıp Enis Okuyucularımdan Bay Sabri Veral'a: Fir- sat düştükçe bahsetliğiniz mevzulara temas elmeğe çalışacağım. Amerikada yeni bir topun tecrübeleri yapıldı Londra 24 (Hususi) — Amerikada bü. gün yeni bir topun tecrübeleri yapılmış- tır. Kutru 155 mm. olan bu top, 4 mil u. zağa mermi atabilmişti Dün Misr Hariciye Nazırı şerefine ve rilen çoy ziyafetinden bir intiba Birkaç gündenbeti dülfettah Yahya Paşa dün Besarabya 'vapurile şehrimizden hareket etmiş, merasimle uğurlanmıştır. memleketimizde | ketinden evvel akşamüstü Bebekleki yaz. İ folunmuştur. Pakat alınan bazı fevkelâ. bulunan dost Mısır Hariciye Nazirı Ab-İlık Misir sefarethanesinde bir çay partizi gece saat 22 de | tertib edilmiştir. Nazır akşam yemeğini hususi surette Abdülfettah Yahya Paşa şerefine hare. | Perapalasta yemiştir. manevi huzuru ve ©