9 Küiaunuevrel En Son Keşiflere Ve Tetkiklere Göre ımznn'r"i YUSUF HAZRETİ MUSÂ Ömer Rıza Yazan : — 9 düm Firavun'un İsraile Saman Verme- mesinden Maksadı Nedir ? Hazreti Yusufun zamanında vaziyet bu merkezde değildi. O zaman İsrail oğulları, hürmet ve ilibar görüyorlardı.Fakat sonraları İsrail oğulları, mühim vae nafiz bir unsur, kuvvetli bir cemaat olmuşlar, bilhassa eziyet ve mih- net devrinden evvel cemaatleri bir haylı büyümüştü. İsrail oğulları Mısırda ikamet- leri esnasında, Misir harsınım, Miısir hayatının nüfuz ve - tesirim den azade kalamadılar, bilâkis, bunlar ayrı bir vahdet teşkil etmelerine rağmen Misırin şera- Btine, Mısırlıların — telâkkilerine, Adetlerine, boyun — eğmişlerdi. Tevratın bu vadide verdiği ma- Iâmat, tasvir ettiği bütün muhit, tamamile Mısıra aitlir. ve Mısır- dadır. Bu malümatın taallük etti- ği işler, tedbirler, müesseseler, resmi vaziyetler, tamamile M- sırlıdır. Sonra bu hâdişeleri anlatam Hsan ve kelimeler üzerinde Mısır- can'a te'siri besbellidir. Kelim. lerin çoğu doğrudan doğruya Mı- srcadan alınmştır. Okadar ki ke- limeleri ve tabirleri anlayabilmek için onların mısırca aslını bilmek lâzmdır. Bunu bir misal ile tevzih ede- | ( d0 bik ettirmekti. Kitabülhuruçta biliriz: Kitabilhuruçta deniliyor ki Mısırda Yusufu tanımıyan bükümdar zuhur eziyet etmiye İsraile kar.r — vermişti. Çünkü İsrail çeğ — iş, ve küvvet- lenmişti. Bunlar. <iyet etmenin sehebi şudur: “İsrailler muharebe tukaunda düşmanlarımız ile bir- leşerek bizim ile muharebe eder- ler ve diyara çıkarlar.,, İsrailin bir mubarebe vukuun- da düşmanlarla birleşmeleri ihti- mali son derece makuldür. Fakat *diyara —çkarlar , — tabirinden maksat nedir? Bu tabir defeat ile tercüme edilmiş, — tasbih olunmuş sonra tekrar - tercüme edilmiş, fakat — anlaşılabilecek bir bale gelmemişti. Münekkitler, bu cümlenin tamamile manasız olduğunu söyliyorlardı. Halbuki bu tabirin büyük bir tarihi ehem- miyeti vardı. Çünkü bu tabirin eski Mısırcada kendine mahsus manası bulunuyor: Eski Mısırcada * diyara ç kmak,, Ken'ana gitmek demektir. Buradaki — çıkmaktan maksat tırmanmak, yükselmek, dağlık —memlekete — çıkmaktır. Ken'an, — dağlık bir memleket olduğu için Mısırlılar o memlekete çıkarlar, tırmanırlar, yükselirlerdi. Netekim Ken'andan Mısıra geldik- leri zaman, oradan inerlerdi. Vaziyeti ve İsrailin Mısır'da niçin türlü türlü tazyik ve itisaf- lara — “-adikl anlamak — için Hikso — ın milâttan evvel 1580 de Mısır'dan kovulmalarile Mısır'da teessüs eden yeni saltanatı vebu Baltanatın — birinci — ve üçüncü Tutm ve devirlerindeki halini bilmek icabeder. Huruç kitabında bütün bunlar görülüyor. İsrailin goğalması — vo — kuvvetlenmesi, harict bir düşmanla birleşmesi, vaziyetinin böyle birleşmiye müsait olması, bu — tehlikeli — unsuru ezmek İüzüumunu ortaya çıkarı- yordu. — Bunun neticesi olarak aile İziyet etmek için onların tÜzerine angarya memurları nasip #dildi ve bunlar. Pitom ve Ram- ı $ ea B | deniliyor ki: » nımındıkı ıııbır şehirlerini inşa için kerpiç yapmağa baş- lad lar. Mısırda yapılan hafriyat Na: | ville'in 1883 te Pitom şehrini keşfetmesile neticelendi. Yalnız Ramses şehrinin neresi olduğu hentiz belli değildir. Pitom'un keşfi ile ona ait eski naki'lerin teeyyüt ettiği anlaşıldı. Bu keşif birlak:ım Pitom'da — elde edilen birtakım samansız kerpiçlerin İsrail tara- fından yapılan kerçiçler olduk- larını söylemeğe sevketti. Çünkü müfritlerin yapmak için saman verilmediği söyleniyor, Diğer taraftan eski Misır mütchassıslar.ndan biri keşfolunan bu kerpiçlerin İsrail tarafından yapılmadığını, eski çeşit kerpiç yapmanın âdet ob madığımı iddia etmiştir. Halbuki hakikat bu w değildir. Çünki Firavun'un İsraile saman vermemesinden maksadı, kerpici samansız yapmak değil, Tevratta gayet sarih bir surette söylendiği gibi, samanı da onlara vette * Evvelki günler gibi kerpiç yapmak için artık saman vermeyiniz, dediler. Ken« dileri gidip kendileri için saman toplasınlar ! , Demek ki İsrail oğulları samansz kerpiç yap- madılar. Angaryaci İsraililerin başında çeşit gözel — bulunuyordu. Bunların birine “ nogesim ,, yani işçibaş, ve “şoterim,, yani zabit deniliyordu. Eski Mısır'lıların bıraktıkları resin — 'en angaryacıların başin da buluman bu memurların asıl memuriyetlerini anlamak müm- kündür. Birincilerin “ yani iki nego- simlerin manası sürücüler, zalim- lerdir. Bunun eski Mısrca da nası “müfettişler,, dir. Bunlar iş- çileri teftiş eder, onları kırbaçlı- yarak — çalıştırırlardı. Şoterimin manasına zabitler dedik. Fakat bu kelime"şatar,, yazmak aslından gelir, manası da yazı yazmaktır. Şoterim de kâtipler, manasında olur. Bunun Mısırda — mukabili seşn,, dur ki “yazıcı,, demektir. Angaryeye sürüklenenlerin bütün mukadderatı, bütün işi, bütün gıdası bunların elinde idi, İsrail oğulları, saman da bu lup kerpiç yapmıya mecbur tw- tuldukları halde — hergün pacakları kerpiçlerin sayısı im- dirilmemişti.! Yazıbıların vazifesi, hergün yapılan kerbiçlerin mik- tarını saymak — ve bunları - kay- detmekti. f Eski Mısırlıların kabirlerin- den birinde kerpiçlerin nas - ya- pıldığını gösteren bir resim var dır. Bu resimde bir adamım henüz kurumıyan kerpiçler karşı- sında durarak onları ölçtüğü ve bu suretle istenilen miktarın ya- pılıp yapılmadığını tayin ederek esir edilen adamları — çalıştırdığı görülür. Bu resmin köşesinde görülen bir kâtip yapılan kerpiç- * lerin sayısını kaydile meşguldür. ( Arkası var) Huruç kitabında, İsraile kerpiç | Mısırda bu | mukabili “ruc,, kelimesi idi ki ma- | yar İ * SON "POSTA SON POSTA İstanbul BORSASI 8-12- 1932 Para'ar (satış) kuraş 695,— 2iö— 170,— | H — | WT,— U Sis — | 20 tey Ti— 20 dinar 8— | | Çerreneç Çekler 69170 | Prag 6711 | Viyana 1206 Madrit 91975 | Berlin 3,40 Varşova 846628 | Peşte 2473 | Bükreş GÖSEKT | Belgrat LATIŞ | Moskova Hisse soanetler! | 20 kurge | gilin Avus. 1 pezeta I Mark ! lti 1 Pengö Cenevra Sofya Azaslerdam İş Bank.(Nama) T8 10 » (Kâmile) 10,2> . * Gill Ka lş.'ıııîn. v..' Kavaki' l at. Tramvi Osmanlı Bank. ıs Önağü'lü fe'dnik Şıhrll Hayriye 1130 | Terkos Ha Aandolu « COV, «& P. Teleton Bomanti Esham ve Tebvlilât Lira İatikeracı Dablit 9900 Düyünü Mu, — 3150 Gümrük 600 Saydi maki 6,60 Bağda! tertla | KS , » H &20 BORSA Lira 4,97 * 2025 | Elektrik HARİCİ Meskükwi Lira. Reşe 4675 *Yabli 46,20 | tnca beşibirlik altarı (Hamtt ) armalı 50,00 | bi K (Reşat) —. 4700 ,_',,',"' ik a'ta | Çvahit) —» 4800 Sümahurlyet) 4620 | Masır Kr.Fo İRSA "”? O (Arzix) 4600 » » 1903 1650 (Hamit ) 4 » 19. — 400 Dişinizi mi? Tedavi ettireceksiniz ? Meşhur doktor ların adresleri Son Posta »ın Küçük Hânlar sütunundadır. ıı".ı..ıı.ı * Ferşembe —— TAKVIM —— CUMA Gün. 9- 1 GİKÂJUN 932 kın Arabi Rumt 1351 | 26 20i Tı-,ıv. Bu. sasar | i245|5 26 Tn ea z d SON POSTA GT aç Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazetesi İstanbul : Eeki Zapti: ldme' Çatalçeşme wkıaıgı;î' 'Telefont lıLubııı - 20203 Posta kutusuz İstanbul - 741 Telgrafı lstanbul SONPOSTA — ABOÖNE FİATİ URKIYF. ECNEBİ 7400 Kr. 1 Sene OE7Cükr 750 » G Ay 400 » 3 » 150 » 1 » —— Gelen evrak geri verilmez Hanlardan — mes'uliyot alınmaz cevap için mektupl ara (6) kuruşluk duül ilâvasl lâzımdır. | Aöres değiştirilmesi (20) kuruştur. Gazetemiade çıkan resim ve yazlana bütüm hakları mahlaz ve gasetemize alttir. | teharrik her | manevi bail ve menfilikleri 420 | (Cünhariyet ) 45— | BSayfâ “© Gençler Ne Düşünüyor? — ( Baştarafı 1 incl sayfada ) anası yani Türk milletidir. Binaenaley, muharrik ve mü- iki malzeme de bugünkü süratle mütenasip ma- biyet, mukavemet ve hususiyetler ile doludur. Sonra bu inkılâbın en büyük muvaffak:yetini muhar- rik ve müteharrik diye ikiye ayırdığımız bu zümrelerden bi- | rincinin hareket ihtiyacı derece- | sinde, diğerinin de hareket ka- biliyeti mevcut iken bu iki kuv- vetin aralarına giren maddi ve ve mütekabil bir tasfiye ile atıp ortadan kaldırmasında ve bu suretle Türklük cevherinin ka- zandığı kiymet ve yükselişte aramak İâzmdır. Hulâsa; Türk milleti bir bulut, inkılâp ta onun bünyesinden çıkmış bir şimşektir, ki o; hızını milletin imanından; nurunu onun viedanından almıştır. Türkü ta- nımak ve inkılâbı anlamak için onu bu yolda düşünmek ve tahlil etmek lâzımdır. 2 — Evvelâ buhran geçiren bir cemiyet değil, bütün bir dünyadır. Yalnız bu buhranın, şimdiye kadar görü'ca buhran- lardan bariz bir ayrılığı varsa | o da bugüne kadar görülenleri anilmerkez iken bugünkü ile- merkezdir. Yani bidayette (buhran- lar fertlerden cemiyete geçerken bugünkü, — cemiyetten — fertlere intikal — etmektedir. Mulazarrır olan, fertlerden ziyade cemiyet- lerin küllüdür. Bu âlemşümul sarsıntıdan şüphesiz ki bizim millf cemiyetimize de isabet eden | bir hisse vardır. Yalnız, cemiye- | timize muhitten sirayet eden bu umümi — sarsınlı içinde bütün millet efradının kuvvetli bulun- ması, © sarsıctıya mukavemet noktai — nazarından — lüzumludur. Şahsan İnkılâp içinde büyümüş ve buhran iİçinde yetişmiş bir genç olduğum için ona olan ünsiyetimden olsa k, buhran | karşısında ne fazla bir kuvvet ve ne de bir zafiyet duyma- maktayım, 3 — Dini daha ziyade şuur ve — vicdan hâkimiyetine cevaz vermiyen muhit ve devir- lerde efradın selâmet ve müte- cabil — vaziyetlerindeki — ahengi emine hâdim ve korku ile ar şık bir ahlâk mecmuası te- tekki eyşlediğime göre, onun bu- | günkü hayat ve ahlâk telekkileri ile vicdan hükümlerine rabıtası misbetinde dindar bir adamım. 4 — Aile hakkındaki telâk- kilerime gelince: Aile bugün- kü hayatın olduğu — gibi ya- rınnki cemiyetin de üzerinde du- | racağı bir mefhumdar. Bugüne kadar aile mefhumunun esasında değil teferrüatında ufak, tefek bazı istihaleler - olmuştur. hayatta bile bir nokta fazlasile bir gaile bükmündedir. Bugünden büsbütün başka bir rejim altında inkişaf etmiye nam- zet bulunan müstakil cemiyette bilmemki aile denen - saltanatın yeri olacak mı?.. $ — Hayat; beşeri faaliyetin hedefidir. İnsanlığı bugüne ulaş- tıran ve ona bugünün harikala- rını yaratmak kudretini veren şey insanın bhayata olan merbu- tiyeti ve duyulan sevçisidir. Ha« yat mücadeledir, derler. Hayır! hayat mücadele değil mücadele- nin müessiridir. Asıl olan hayat; mücadele ise ona vusul için yıp- ani | Bence | | yarının istikametini alan bugünkü Sorduğumuz Sualler: i— Tnn İnkılâbı hakkında ne düşr vo bu — inkılâbı nasıl anlarsını 2 — Cem karşı kendinizi musunus ? 8 — Dindat 4 — Aile hadir ? 5 — Hayattan sunuz ? 6 — Nasıl ve nasıl a geçird'ği buhrana kuvvetli - hissediyor mısiniz ? bakkındaki telâkkiniz korkuyor — mu- bir yaşımak hayat İstersiniz istersiniz ? timiz — bu UyA malhanmızs göz #nretile covap verebili #ua'lere dermek ratıcı bir vasıtadır. Binaenaleyh uğrunda benliğimizi yıpratdığımız © şeye korku değil meftuniyet duyarım, 6 — Nasıl bir hayat niz suali yerine nasıl) bir hayat içindesiniz diye bir şey sorsa idiniz belki cevap verebilirdim. Dediğinizi düşünmek hayalperest- liği yerine, yaşadığımı kabul etmek hakikatperverliğini tercih ederim. Fazla hayal hodgâmlığın istersi- | müvellididir. Hakikati halin teva- zula kabulü selâmelin en emin rehberidir, Yaşıyanlar gibi değil yaşa- masımı — bilenler —gibi yaşamak isterim. —— —— — RADYO — 9 Kânunuevvel Cuma (1200 metre 17 den (Müşeerf H.), 17,46 gra- Niyazl Bi ve arkas daşları, 19 ork stra, 90 Belkis H., 20,80 Hanımlar saz heyoti, 21,80 or kostra, Ajane ve Borsa habori, saat ayarı. Bükreş (894 metre) — 20 Yonfe- rans 20,40 Oramon, 21 senfoni, 22 konlerana, 22,15 orkestra. Belgrat (431 metr ) — 20 gramofon, 20,05 konferans, Zi orkesira. Roma ( 4dll metre ) — bir operet. Temsilini müteakip musiki. Prağ — (488 metrel 20,05 konle- rapıs, 21,80 konser, 29 beş kişilik or- kostra, 22,20 piyano konseri Viyana — ( 618 Spor haberleri, 20,35 oörkestra, dans havaları, Peşte — (550 metre) — 20,30 gald isminde bir piyes. Varşova — (CiV12 metrs) musahabe, 20,45 Rudyo gazetesi, senfoni. Berlin — (1635 metro) : şing- ton'dan — makil, ,16 — Hatıburg'dan nakil, İstanbul itibaren Saz molfon, 18 Kemal 2145 bafif melce 20,15 28,18 Roine 20,30 21,15 10 Kânunuevval Cumartesi İstanbul — ( 1:00 metre ) 18 den İtibaren Darüttalim heyoti, 18,15 or- kestra, 19,20 Prans ça dere (m pte- dilere malhısus), 1945 orkestra, rüttalim, 21.90 oörkestra, Ajanı ve borsa baborleri saat ayarı. Bükreş — ( 9304 metral 20,1) grar mofon, 21 radyo orkestrası, Belgrat (43l me'rs) 20 radyo or- kestrası, 50 komedi, 21,90 Yugos- lavya konseri, Roma — (44d1 metre) 90,10 spor we haber, 21 gramofon, 21,90 konser, Prağ— (4F8 metre' 2005 konferana, 81,90 Belgrat'dan nakil, Avrupa kon- seri. Viyana — (Sİ8 metrab 10 20,40 gramafon, 21,15 bestok far'ın 100 Üneüi yıl dönümü mfiinasge betile başlıca eserlerindea parçalar. Peşte — metre) 80 Stildyo orkastrası, 5 Yüksek musiki mek- tebinden nakil, Varşova — ('419 metre) 90 mühte- Nt, 20445 gözntesi, Si halif ö Şıpon Kunseri, 24 dans havaları. Berlin — (1093 m>tr>) 20 Frarsızça ders, 2040 Almanya eualnde muüsiki ile bir soyalat.