Pantalon Bu İsmi Biz Ne- reden Aldık? giydiğimiz pantalonun ismi nereden gelmiş veya alınmıştır? Zannetmeyiz ki Bugün ayağımıza bunu herkes bilsin. Tesadüfen gözümüze ilişen bir tarih kitabı, bunu bize şöyle öğretiyor Onuncu asırda yaşıyan Vene- dikliler ( Pantaleon ) isminde bir azizin hatırasına çok bağlı idiler. esi iki parçadan Bu zatın elbis ” kısım elbise. bu mürekkepti, Alt swretle (Şos) ismini aldı. Bu ek bise, muhtelif şekillere girmekle k adar beraber on altıncı asra devam etti ve azizin ismine İZA feten pantalon denildi. Aynca İtalyan komedilerin?e bir şahsi yet vardı ki adına Sinyor Pam talone deniyordu. Bötün er i elbiseyi iyiyor ve aziz tam e andırıyordu. Bugün bacaklarımızı örten kisve- sin pantalon ismini taşıması işte bu iki adamin giydikleri elbise- lerden kalmadır v€ hâlâ devam ediyor. aaa İki Artist Frunsayı Dava Etti Paris 22 — İli artist, Fransa Hükümeti aleybine möhüm bir taz- minat davası açmışlarsa da dava ları reddedilmiştir. Dava şundan doğmuştur: Fransız Posta idarsine ait olan bir telsiz istasyonu. bu iki artis- tin grsmofona söyledikleri bir şarkının neşredileceğini abonele- rine bildirecek yerde bu şarkıyı kendilerinin söyliyeceğini ilân Gökyüzü Niçin Mavidir? | “ki » uzimdir. | | ! Bugün anlaşılmış bir hakikat- İ tir ki bir şeye vurulduğu zaman İ ziya tahallül eder. Bunun bir parçasını, özerine vurulan eşya yutar, bir kısımı sıcaklığa inkılâp Eski insanlara göre gökyüzü ve ortası çukur bir ya- nm daireden (ibaretti, Bunun merkezini toprağımız teşkil edi- yor, güneşle ay ve yıldızlar, bu dairenin duvarlarma asılı bulunu- yordu. Fakat heyet ilminin te- rakkisi ile beraber dünyanın, ge nişliği alal alamıyacak kadar asim bir boşlukla ve güneşin etrafında dönen bir kum zerresi olduğu anlaşıldı. Yine bugün besap edilmiştir : eşle toprağın arasındaki | (150) milyon kilometredir. mesafe semaya | Ve topraktan sonra yükselen hava tabakasının yük- ektiği de (00) kilometreden fazlaca değildir. Fakat sema niçin mavidir ? Bu bir görüş galatı mıdır ? Evet. Evet amma nihayet biz böyle bir güzel mavilik görüyoruz ve bunun yalancı olabileceğine ina- namiyoruz. Bire bunu nasıl ispat edebilirsiniz ? Bamı ispat edenlerin iddiasi şudur : eder, üçüncü parçası İse her tarafa dağılır. Güneşten top- rağa gelen ziyanın alacağı yol Ve bunu — saniyede (300) kilemete bir süratle kateder ve bütün bu mesafeyi geçmek için de (8) dakika, (20) saniye sarfeder. Fakat bu ziyanın yolda ilk rasgeleceği mania ha- va zerreleridir. Bu parçalara çar- pan ziyanın bir kısmı akis yapar ve geldikleri istikamete döner ve boşlukta kaybolarlar. Diğer bir kısmı hoşumuza giden sıcaklığı husule getirir. Üçüncü kısım ise beva zerrelermden atlaya atlaya nihayet bize kadar gelir. Yine malân bir hakikattir ki eşyalarda gördüğümüz. renk, bakılan bir nokta üzerine gözü- aksetmiş olduğunu far- renktir. Meselâ cüzda- kırmızı ise bu mad- kırmızıdan başka bir için kırmız mözün zetiğimiz 1 Dınızın rengi de, ziyanın şualarını görünmektedir. Beyaz bir kâğıt, bütün ziya- ları geri verdiği için beyazdır. Nasıl ki siyah bir şey de bütün m ii m : | Liberya Hükümetinin Tebeası | bere HE Şimdiye Kadar Görülme- (Hristiyanlık miş Bir Deniz Bulundu Bu Denizde Canlı Mahlük Namına — Hiç Bir Hayvan Yaşayamıyor Büyük Okyanusta bulunan deniz parçasından bir kısım Pasifik deöilen büyük Okya- musta senelerdenberi bir fen he- yeti teikikatla meşguldür. Bu heyetin masarifini veren Ame rikadaki meşbur Karneci mües- sesesidir. Bu heyet, işte bu büyük Okyanusta şayan Obayret bir deniz parçasına tesadüf etmiştir. Bu denizde ne balık ve nede berhangi bir canlı hayvanın ya: şamasına imkân yoktur. Bu denizin genişliği (200) kilometre kadar devam ctmekte- dir. Uzunluğunu ise henüz tesbit etmek mümkün olmamıştır. Bu renkleri yuttuğu için siyah ise. Yine görülmüştür ki mor ışık, hava taneleri, tarafından güçlükle yutulan bir renktir. Ve intişar kabiliyeö bö suretle fazladır. Havanın o maviliği, osemaya Geçmiş Bir Evlenme Hikâyesi Nevyork Taymin gazetesi şu garip hâdiseyi anlatıyor: Nevyorkta yaşıyan bir Yahudi ailesi oğlunu evlendirmek istemiş. Gelin başka şehirde imiş, Usulden olduğu #zere Yahudiler pazarlık- sz evlenmezler, babası oğluna şu nasihati vermiş: — Kum örs namuslu İse 10) bir, iflâs etmişse (20), e iflâs yaimmş lap (ok eğer bu yözden hapse girmiş ise (50 ) bin dolar drahuma istersin. Delikanh yola çıkmış ve iki gün sonra şv telgrafı göndermiş: — Herifi asmışlar ne isteyim? Lâle, katmerli o fulya, Sümbül envm çiçek soğanları çiçekleri görün lerek mevsiminde, hsrnevi meyva gül, çam ve çiçek fidanları şimdiden büyük miktarda ucuz fiyatla satılık» tır. Çengelköyünde bavuzbaşında bakkal Mücahit Efendiye müracmat- deniz, iki su tabakası arasındadır. Suyun yüzünden aşağıya kadar yüz metre dahilinde denizin va- ziyeti tabiidir. Ondan sonradır ki gariplik baş- lıyor ve suyun mahiyeti değişiyor. O derecede ki bu suya hayvan tahammül edemiyor. Fakat kirk elli metre daha derinlikten sonra deniz yine tabii hâline geliyor. Bu suyun garipliğini intaç eden şey, içinde, halledilmiş bir halde Müvellidilhumuza bulunmamasıdır. | Halbuki bu gaz, suda yaşıyan ber nevi hayvana lâzım olan bir gıdadır. e amaaa baktığımız (zaman, (o gözümüze akseden ve hava © tanelerinden geçen ziyada mor rengin bâkim olmasından ve bu renk ile diğer- leri karışınca mavi rengin hâsl olmasından ileri geliyor. Sema- nım rengi bazan açılıyor ve ba- zan koyulaşıyorsa, bunu da, ha- va tanelerine vuran ziyaların da- ba kesif veya daha gevşek bir karşısında (o kalmasında “bulmalıyız. mania namına Kurula Bir Hükümet Afrika zencilerini bı yapmak için medeni dün bulduğu çarelerden biri de Af; kada müstakil ve hıristiyan bir ya tesis etmek u sütunlarda bir bahsete olduğumuz be Bileme miş ismi (Liberya) dır. İdare başmda © | bulunanlar da hep Amerik gönderilmiş olan TE acilerdir BENİ kümet merkezinde ve kükümet dairelerinde son derece me riayet ederek yaşıyan bu hüküe © y metin tebeası, tamamen baldırı çıplak ve i ipekli el me , Bu memlekette şimdiye kadar esir ticareti yapmak çok kazanç» h bir işti. Borcunu vermiyen bir adamı pazara götürüp satmak veya borcunu ödeyinciye kadar cebri surette çalıştırmak Li ; hükümeti halkına (verilmiş haktı. Fakat Cemiyeti Akvamın müdahalesile bu ticaret kaldırıldı. Buna mukabil bud vletin civar zene$ ©». kabilelerini iyilik veya zorla bariş. tiyan salâhiyeti veridi e ci Z açtı. Fakat öyle bir yedi ki mevcudiyetini adabikliğine moms. olğe. cümhuriyetin idare işlerine lk , edebilen elli bin tebeası vardır. Geri kalan yerli halkın miktarı ise (2,5) milyondur ve en uzak vahşi kabileler gibi bir hayat yaşarlar. Bu hükümetin başlıca hususiyeti şudur ki her aile reisi, > içinde bir hükümdar gibi reket eder. Yani astığı astık, kestiği kestiktir. e endi ticaret ve işini de İş tediği gibi görür. Son zamanda im gelen Misyonerler, ve bunları paralar Si rmnal başlamışlardır. Buralarda yetişen misyonerler, Afrikanın içlerine ya ilik ye acili O Tee dası yapmaktadırlar. kadar bara Sm miştir ki siyah derililer beyaz insanların (o sözlerini şüphe ve tereddütle karşı ona, gibi siyah renkli birisi tarafından yapılırsa, vahşi , zenci buna daha iyi kanmak-. tadır, Bu suretle tutulan yol, Afri- pek ziyade ediyormuş, bir tarihte, Şimal kasile temas ederek Müslüm kabul etmiş olan kabileler imiş. üzü Niçin Mavidir?