ABONE SARTLARI 50 nüshadan ibaret seneliği 12.5 SİYASİ, DİNİ, İLMİ EDEBİ,AHLÂKİ Ista.nbul Ankara “caddesi; No, 87, IDAREHANE: © yet ettiğini; TAllah ura, altı aylığı 625 kuruş; ecnebi Zimemleketler için senalik 15 lira. dres Aboöne bedeli peşindir. kuruş ücrete tâbidir. tehdili 25 * B HAFTALIK MECMUA Sahibi ve yazı işlerini” fiilen idare eden: EŞREF Âsârı İlmiye Kütüphan adresi: İstanbul - Sebilürreşad Basıldığı yer: ŞAK AF Matbaasi Cilt: 1, No: 25 — ARALIK 1948 ar esi. Telgraf eslep * Ğizli tarikatlar nasıl başladı? — — ge a — e ee “YAZAN: Diyanet İşleri Reisi Hamdi Akseki . — ——— — — —— —— —— Böylece dış görünüşü Ehli Beyte muhab- DE bet, içyüzü ise Mettisilik ve Yahudilikten iba- “yet bulunan' Rafizilik tarikatı iKkuruldu. Gitik- ? çe bir çok kollara da ayğrıldı. Gulatı (azgin) * Rafiziyenin bütün smıfları bundan teşaup etti. İmamiyenin “itikat Ettikleri imamım öldükten ” Sonra ric'at akidesini de bu Suretle müslüman- 5 hga İbni Sede* Sokmuş'oldu. Bunlar, peywamberm hilâfeti, Aliye vasi- im*Aliye ve Alinin evlâtları- Ahnın tekıaı' dunyaya dö- “ na hulul eVIedıd_ : de kaıl bulunuyorlardı BL.nlara göre'sevap ve S ikap yahız dürğadadır. Kur” anı Kerimin - bir zahir'mânası, bir de:bâtın mmânaşr Vardır. Bun- “ ların her tarafa yaymaya cahştıkları bu itikat Jarı, daha evvel mecüsiler ve Yahüudiler de söy- “Temişlerdi: Binâcnalayh bü fikirler; mMecüdilik- te ve Yahudilikte mevcut olan fikirler ve naza- : rıyeleıdı ve daha'evvel ötekiler ortaya atmış- 'Yahudi- fırkalarindar. bazıları da Tevra- tın bir zahir'manasi, bir de bâtım : mânası' oldu- ğgunu, bâtın zahıre mugayu bulundugunu SÖy- ' Jemişlerdi. Râfizilerden bazı]aıı (ıhcızretı Alinin kati- 1 olan İbni Mülcem," TLâliutün ruhunu ceset uzlmötinden kurtardığından dolayı dünyanın G en hayırlı insanıdır.» demişlersede bunu daha H * selebilmiş olanlardan * yacaklarını, “bâtın veyahut hakikat-ilmine yük- : #teklifatır dımyemn de £ kalkacagmı söylerler ve bunütüyötlerle de (is- - sdikleri gibi mâna vererek) “iİspat'etmiye Kah | ışırlar, Onlara göre namazın ve-zekâtın mâ- nası Muhammed (aleyhiselâm)- ilefAliyi sev- © 'mek demektir. Bunu sevenler'namazı ki zekâtını vermiş sayılır evvel (Vqudek) in soyledı'fım 'Şehristâni bize hikâye etmiyor mu? . Bâtımiye, Kur'an ve Hadisin zahirinden — >başka bir de bâtıni münaları olduğunu, :zahi- rin gizli hakikatlara işaret eden bir kabuktan başka bir şey “olmadiğını, bununla kanaat eden ler şer'in teklifatı olan Layıtlaıdan kurtulamı- “zahir ve bâtın mân, _______.____—._—.________—_ı Muharrematın mânası Hbu” Bekir ile Öme-” ” remüvalâtın ve batımye *a::ıkatmda olanlarm het uang bir ti 'ı“ mektir. Bmaenaleyh batmıye mözhebinde (- iSlanların söyledikleri ve “işl&diklerişeyler ha- ğ -rani değildir. Ne yâpsalar hepsi Tünubahtır. Me- “lek demek bâtıniye dâileri; *propagandacıları —- demektir. Şeytan da Ehli'Sünnet uleması . : İşte İsrail oğulları:daha evvelnasil Tevratla B v diyesöynamışlarsa Yas hudi İbni Sebe' tarafından tobümları atılmış, . meydana getirilmiş olan Rafizilik -ile buna 'ben ziyen diğer fırkalar da Kur'ani:Kerimin tefsi: * rinde öyle oynadilar. «Hz.: Müuhammed Cebra- 73 ile, kendisine getirdiği vahyinereden aldıgım sordu. O da, hir perde aıkasındaıı soyhıyorlar, B kaldırıp sana onu kimin"si Cebrail bakınca perdenın sarkasinda. Muham-: -: medin kendısmı gördü; anladıki*veten de 'alan ” da kendisi imişn gibi hezeyanlar -da. hep bünlar: :- dandır. Bu fikirlerin-islâma -kasdi- mahsus:ile ” sokulduğunu anlamıyan gafillerle görgüsüz ca” Hiller:bunları'bir şey sanır ve başkalarının a-. “kidesini “bozmıya vesile olurlar! - Bunlar-«Tebbet Yedâ bi Lehebin — Ebu Lehebın iki eli kurusun» âyetindeki ölderi: mak