CÜit 1, Sayı: 24 SEB!LÜRREŞAD ga 883 lzmam İıatıpler, maezzm ve kayyimler E Zaruret içinde Milletvakilleri Bunları - Mukaddes camilerimizde — hizmet eden i-. - mam, hatip, müezzin ve kayyimlerimiz * yıllar- danberi intizarlarda: «belki bu yıl, almakta ol- | duğumuz . ücretler . bir. yoluna konut. Bu sene geçti; her halde gelecek sene nazarı itibara a- hmacak galiba!» dıye her sene zavallı imamlar müüezzinler, bir ümit devresi geçiriyorlar. . 1948 Yılı bütçesinin Vakıflar Umum Mü- dürlüğüne dahil ve hayrat hademelerine taal- luk eden kısmının müzakeresinde büyük Mil- - let Meclisinde epeyce ' münakaşalar olmuş; muhterem din adamları artık bir şeyler olaca- 'ğına inanmışlardı. :Fakat maalesef 'o kadar mü- nakaşaların, o kadar söyleşmelerin bu zavallı- lra hiç.bir faydası olmadığı görüldü. “Cami hademeleri nizamnamesi bır tetkik edilecek ölursa kıymetli din adamlarımızın ter- fih ve terfilerine taalluk eden bir tek satır bi- le yoktur. : Vaktiyle 27/I'emuz/1937 tarih ve 3667 sa- yılı resmi gazetede «Vakıflar Umum Müdürlü- ğünce mazbuten idare olunan tasnif dahili ca- | mi Ve mescit hızmetlerı aylıklarına ait talimat- 'name» dıye bir şey çıkmıştı. Buna göre hiç ol- Mazs, ar için bir tahsil farkı gözetilmiş ve terfı hususatı ele alınmış gibi idi. Fakat a- <radan aylar, yıllar geçti, bu yayınlanan talimat name muhteviyatı bir türlü tatbik edilemedi, Şimdiye kadar hiç. bir imam veya müezzinin “mesleği içinde terfi ettiği duyulmuştu..Hiç bir imam veya müezzine- verilen aylık ucretm : — maişetine kâfi geldiği işitilmedi. . 1948 yılı butçesmde büyük küçük cami ve mescitlerin imam ve müezzin ücretleri hep bir leştirilerek «50» Hira yap;ld] 'Bir tanesi müs- tesna olmak üzere (1) vılâyet dahilinde bun- an yukartı ücret alan bir tek imama müezzine rastlanamaz. Esasen bu «50» İiranın «10» İirası bazı vergiler için kesilerek her birinin elleri- “ne ancak 40 lira kadar bir para geçebilmekte - dıı' Bu takdirde bu zavallıların yevmiyeleri 150 caktır Işte bunun içindir ki, bize müsbet ilim- : le, felsefe idrâki iyice yerlesmedıkçe bunların - önünü almak biraz zor olacaktır. Daha bunun - ,gibi neler var") |kuruşa bile gelmez.. <ra ile bu zamanda ğeçim yapılıp yapılmıyaca- sürünüyor lar Niçin düşünmüyor? ği hakke]ınsaf bir düşünülmelidir. Halbuki 'bu' ferağatkâr zümre de efradı a sile, evlât ve eyyal sahipleridir. Bunlarda Kendilerine verilen bir “ vazifeyi -hem de vazifet mukadese- canla başla " ifaya çalışıyorlar; Şimdi her hangi bir işte çalı- * “şan bir amele bıle yeviliye «250» kuruştan a- dir. şağı bir paraya iş Ş görmemekte lk okul ogretmenleu senelerdenberi ba- ğira çağıra maaşlarını bir- yoluna koydunnaga muvaffak. oldular ve müvazenet —um İiyeye- geçebildiler. Lâkin imam ve hatipler, müezzin ve kayyimler ne yapsınlar. Bunların uğraşma- İarı için kudret lâzım. Aldıkları pek az bir pa- ra ile yalnız kuru kuru ekmek yediklerinden 'bagazlaı-ında.n sada gelmiyor. Talisiz bir züm- daha yıldızları dogınamış bir avuç din ha- lar Halbukı bir din hâtibi hıc bir zaman ihmal " edilecek bir şahsiyet olmasa gerektir. Bir din hatibi yalnız dini cepheden değil, aynı 'zaman- da milf cepheden de mütalea edilmeli ve 'en kıymeth bir propaganda : elemaı-ıı olârak gö- elidir. Islamıyetm başlangıcından beri haftanın . her cuma gününde ve muayyen bir. vaktinde bütün ümmetin toplanatak içlerinden en muk- - tedirlerini ve haftanın en mühim hâdisatı dini- ye ve dinviyesine Mmüteallik nutuk vermesi mevzuatın en büyük bir hikmete müstenid bu Iundugu evet şüphe götürmez : bir hakikattır. İmdi böyle din hatıplerını din nasıhlarını mad deten tatmin bi nice kültürlü, 'tıplen vardır. Boyleleıınm aldıkları ücre ©o adar ehemmiyetsizdir ki bir odacının. maaşı bundan fazladır. Hasılı umumi kanaat “şü merkezdedir ki böyle kıymetli ve memleket için her zaman faydalı elemanlar' bilâihmal ele alınmalı. tat- min edilmeli, takdira — Tâyık görülmeli ve bu meslek erbabının da terfiine calışılmahdır Memleketimizin millet vekillerinden istenilen ve beklenilen en mühim işirden biri de uzun Bu miktar b Hüe ai |