8 Aralık 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 12

8 Aralık 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 12
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

» " 380 < , : O” ' gEBİLÜRREŞAD “Cilt '*l,.vâa“yı: 2"4f ' Bcıtınîlerinmveı _Kğramıtanın İçyüzü n ile Diyanet Islerl Riyaseti mühim -bir eser neşretmıstır Muhammed Hammadi lbm Mâlik İbni Ebulfadall dir Türk- ' Camii . Ezher mezunlarından Hatay müftüsü Bu yın ortalarmda yetişen hadis ülemasından geöye çeviren mlyetınl tebarüz etirmek Ü tırah, tercü meler yazılmıştır.. Dlyanet zere” eser hakkında başta Dıyanet Reisi olmak üzere kitabı Arapça bas- me edenlerle efadılı ulemadan Mehmet Zahit Elkevseri Reisi Ahmet Hamdi Aksekinin «Gizli tarlkatler ukaddemesini, ehemmıyetme mebni aynen naklediyoı Z. Eserin müellifi, beşinci as- Isrnaıl Habib Erzen'dir. Mevzuun ehem - tarafından kıy metli. Mukadde- nasıl başladı?» baslıklı' - devirlerinden itibaren * “ yet taşıyan Kaderiye, * Gızlı Tarıkaller Peygamberımız Sallallahu “Aleyhi ve sel- lJemin. irtihalinden sonra ve Hiz. Osmanın son İslâm dünyasında bir çok fırkalar ve mezhepler - çıktığını hiliyoruz. Bunların bir kısmı islâmın insanlara tanıttığı . çve hatta teşvik ettiği fikir ve söz hârriyetinden doğmuş ve ilmi bir mezhep olarak uzun zaman . devam etmiştir. Bundan başka siyasf âmiller ve şahsi emel lerle ortaya çıkmış fırkalar vardır ki, bunlar her vakit müslümanlar ve müslümanlık için bir gaıle, bir müsibet olmustur İlmi bir mahi- müstakil- birer fırka olarak, bugün kalmamış- tır. Fakat siyasi ve islâm aleyhınde kötü mak- satlar takip ederek ortaya çikmiş olan fırkalar ve tarikatlar, muhtelif isimler altmda bugün de devam etmektedir. imaksatla ilk beliren fırka, diyebiliriz- ki; Şıa’dır Şia ve Şiilik, Hz. Ali ile Ehli beyti- ne muhabbeten ileri gelmiş, böyle doğmuştur. İlk zamanlarda Hz. Ali-taraflarına — Şia'i Al, Hz. Osman taraflarında da Şia'i Osman den- mişti.-Sonraları bu nam, yakız Hz. Ali taraf- larına verildi. Hz. Alinin zamanında kendisine taraftar olanlar-dört kısma ayrılır. - 1— İlk Şia, halis muhils ve yürekten Hz. Aliyi sevenler ve ona taraftar çlanlar. Bunlar ashap ve tâbiindan olup Hz Alide gördükleri iyi vaşıflardan dolayı onu seven, onun hilâfete elyak olduğunu söyliyen, onu yardım edenler- B unlar, 'Hz. Ebubekir ile Hz. Örneri, Hz. dir. Aliye tafdil etmek, ondan üstün görmek husu- sünda asla'niza etmezler'. Hazreti Alinin Fiz Ebubekir ve Omer ve diğer eshap hakkında .-güzel ve onlâra yu.ks::k kıymaet veren sözlerini de olduğu-gibi kabul ederler. Yalnız hilâfet i- şinde-Hz. Aliye muhalif olanları bâgi bilirler. c(Şıa i Ulan denılen 'bu şia soriraları zuhur eden nasıl ; Muıcıe Ve Cehmıye,r 4 'Başladı? Zeydiyye ve İmamiye fırklarına benzerlik ol- mamak için şia lâkabını bırakarak ehli sünnet - lâkabını almış ve boylccı: Ehlisünet aresmda . kaybolmuştur. Helis Muhhs şia, işte bunlardır ehli sünnettir. 2 —-Şia'i Mufaddıla Bunlar hazretı Aliyi lardan üstün gorurlerse de Hz. E “—meri hilâfete daha lâyık bilirler, gorurlerse de eshabı hayır ile anarlar, onlma kötü söz soyle- : ,me er., bbe Bunlar da Hz Ahnm Şıa sı ve 'taraft 1d1.r1ar, fakât bunlar eshaba dil uzatır- lar, söğerler, Hz, Alinin eshap hakkındaki 1yı sözlerini takiyyeye — hamlederler, öyle soyle— : miştir, asıl fikri öyle- degıldır derler ki, açıkca— sı, «Hz. Aliye içi başka dışı başka idi, olduğu gibi görünmemiştir» -— demek isterler. Bunlar Hz. Ali ve ehli beyte muhabbet, onlara muha- lif olanlara adavet ve onlardan teberriyi mus- .telzımdır, «bir kalbe iki muhabbet girmiz» der ler. Binaenaleyh bunlarda takiyye, tevelh ve “teberri birer rükü >dür, 4— G aliye, Bunlar sozde Hiz.- Aliye mu-' habbette son derece ileri gidenlerdir. O dere- ce ileri gıtmısler, kendileriri muhahbette & de- rece ilerde göstermişler ki, Hz. Aliye ilâhhk isnad etmişler «Sen ilâhsını» demişlerdir. Son- rva bunu Hz. Ali- evlatlarma da teşmıl ettiler. Bunlar, sonradan Rafızî Batıni, İsmaili, Kara— mita gibi bir çok kollara "ayrılmışlardır. ” Tetkik edilince görülür ki, bunların hepsı ilkönce teşyiden, yani Hz. Ali ve ehli beyj;ıne muhabbetten başlıyarak nihâyet ona ve bütün onun neslinden geldiği iddia edilen kimselere ülühiyet isnadına kadar ileri giden ve böylece şilik perdesi altinda gizlenerek müşlümarnilar arasında ilhad ve fesat neşreden k 1mselerclır. Binaenalejh, bunlaı'm haşlangısı | Hiz. Alı

Bu sayıdan diğer sayfalar: