ması düşünüls den tutulup kaîdırılabılır . Ikuıcı,mutalaası v 2) Heıkesm Allali ıle o'lan munasebetım Li k-—ndı vıı,danına göre tanzim etm ı - 1 Bu: aranhk SÖZÜ mânası;:eğşr ki_şiniıği is- v tedlgı dme gırmesx ise ona da bi denil-- (ı ıslamımıı dedıkten sonra İman ve 1t1kadm1 * kendi vıcdanma, kendı aklının ıdrakıne göre ayarlamak ise buna &din»m denılmez, eviledan h hurrıyetııı 'de ittilâk olunmaz, : feveza ve anarşi denilir. manevıy atta İslâm; 'dini ilâhidir. Vahy yohyle Allahm ' Resülüne tebligatı ve © tebligatın Resülü ağ- zmdan ümmetine beyanatıdır “Tebligatı 11&- hıyenın me&cmuuna «Kuür'an»- “ve r'a iki kap- arasında yazıh olarak” topıaı mişıma 'ukıtapıı derler; Butilun hukumlermı islâmla- <ra 1zah ve tatbıkatını öretmek- Üzere Resulu : Ekremm kavıllerı fııllerı ve takrır]erme de Ş usunnetn derler Bunîara manan ive. bun akıllıların akhna gore <(A11ah ıle olan mmü-- 'A nasebetını öz viedanına göre tanzım etmeğen' : kalkışanlara da, &ğer iİnanç ve amelleri baş- - “ka dine uygun bulunuyorsa o başka dınden, : hişbir dinin” usul ve te alimine uymuyorsa : (<hıçbu'1nden» yani adinsiz» 'derler. ı suh itikadır 1 varchr Din; akıl ve - vicdanın sevkıyatma uyduru].maz Akı] ve vicdan; di- * .0 nin sevkıyat ve nufuzuna uymak suretıyle : : uıman ». ım 1zhar eyle 7>” “İnsanın ah ile 1 arı munasebet ini; ke n— L di viedanı değil, .dinin usuli itikadı tanzim, . tayin eyler Viedan;. ısterse o itikat ve: “tali- mata 1namp bag]anarak 9 dınden ohn- 1ste— Üce çeşi İttöni: olur Ama, dını kendı 'akıl ve U “vicdanına göre tanzim edemez, kendlsı akıl - ve vıcdanıyle ve oîancs. v;u'hgıyîe d ine uya.r rdiğin eden yoktur, olmamıstır, olamaz ki kaldırıl—. ün. Mevcut & mıyan neresm- : Dinlerden herbirinin kendme mahsus küm Z serıatm talimâlı da teferruat 've ” tatbıkatım ü : Bu sozle mezhenler arasınd ki y_uhklara dcıkunulmak “istenilmiş polduğunu” sanmakta- erin ve işlâm fırkalarının usul gırmez busbutun ayrı bir .«Hüsnü zann, yahut ıısuızan» msanlarda fıkrın “hür olarak işlemesinden-tekevyün ey- 'İ e ler: Fikcin üzerinde heıhangı bir suretle bas- kı olursa Jİnsanın maneviyatında - müteköv. < zan; n ise mevcudıyetm'm hakiki - v& vasfmı saklar kub ö olara.k izhar - ounur geei b aksi de boyledır v «Sulzan hâkkı verıhnemen yahut uhusnu zann a icbar olunmak ikisi de aynı seydır bılecegı tasavvur -olunan taskınhklara gehn— İ ce: : Ş DNU 'n anlar" - cok devletler de : mezhepler üzerinde baskı yapmamağa aliş- mıslardır Zan; İiyi de ol'sa, kötü de-: nlsa, Tazan» olarak kalmaktan ileri " ğidemez.. Bu. .- gunun topluluklarmda . kanunların insan* ö | hakları üzerine istinat edişi ve insan hakları: .: £ “am Gd nan başında da fikir ve vıcda li okunula— .—0 mazhgın gelişi bu keyfiyefin” “müeyyidesidir? . —- - Şu Halde, Âhmet Eminin nazariyesi yahut 3 dılegı de yersiz ve yolsuzdur. mcelmısler v b * SD0 Ahmed Em'in'in dördünc_ü fikyi:-, » * zAb) Dıgeı dinlerin hak : yolu bıhnmesı * Bu dahi sakat bir mütalâadır: Diğer. dinle- ve fiilen târiz ve erbabına taarruz. olunma--” rhak baskadır, Hak' yohı bılınmesı baskadır - Her dinin sahkınc i dininin gös- -> bazan mefsuh Yapılamaz yapılsa dâa hukmu ola- maktır. maz. * .