Kommızme karsı dunya dın cephesı “Yazan: HAMDULLAH » SEBİLURREŞAD SUPHİ - TANRIOVER Amerikadı Istzmbul milletvekili Hamdullah Suphı Tanrıöver, mtıbala.rmı Tasvir'de neşre başlamıştır Bazı parca larmı aynen naklediyor! — 18 hazuanda söz sırası bana ge]mıstı Ancak üç gün devam edecek bir konferansta or- taya atılacak meselenm lâyık olduğuü kadar et u anmadan Amerıkahlaı'a nasıl bir hitabede bülunabilirdim?» (Amiralın Türklere karşı dostlugundan bahset- tıkten sonra) — Sıra, konferansın toplunmasma sebep ö]an buyuk ve asil fikre geldi. Sulhu korumak - için milletlerarası dini-bir tesanüt; temiz, sade ve bükülmeğe razı olmıyan bir cümle ile Rus fü- tuhatcıhgmın elinde çok tehlikeli ve çok mües- ir-şer âleti olan komünizme karş$ı mânevi " kuvvetlerimizi bir araya getirerek yeni bir cep- he kurabilir miyiz? Memleketlerımızı iç âlemi- mize mahsus-olan harim- iklimi sokulgan, sihsi ve meş'um fikirlerin hücumundan ve işga- liiden masun -tutabilir miyiz? Ruhların bu iş için hazırlığı ne kadar noksan, yolumuza çıka- cak müşkülât'ne kadar büyük olursa olsun vazi- femiz bu maksat i için devamlı surette çalışmak- tır,» : : dakî milletlerin . îçine düştükleri 1stı- raplardan bahsettıkten sonra ir denizin meddi gıbı dalga dalga yük- selen yıkıcı ve yağmacı kuvvetler karşısında bu yeni seddi kurmakla mukellefız ((Sımdı İslâm dunyasınm eski topraklar | uzerınde başlamış olan 3 hareketten kısaca bah- arda_tı birincisi Arap dünyasına aittir ve Ârap milletlerini birleşmeğe sevk ediyor. Bu ha.reket arkasmda muhtesem bır mazi bırakmış, birini ver- Mmiş, dın bulıgı gibi dil birliğine de istinat eden ' gok eski; ve ismi- şereflerle muhat, bir mille etin. * tariht şuurundan doğmuştur, Emevlerm, Ahbba- “ silerin, Fâtımilerin ve Endülüs hafedanlarının - tamamını vücuda getirmeğe muvaffak olmadık- Jarı bir eseri,bugün Araplar geniş ölçüde ele al- : ';mışlardır. Bu: milletin mazisinde garp rönesan- , a Dmleraı'ası Konieıansa ıştırak eden sına 7 asır—takaddüm etmiğ bir devtin, eşi nadir bir medeniyet devrinin büyük ilhamları vardır. - Abbasilerin Bağdadı eski Yunan felsefesi- nin, edebiyatının hazinelerini keşfetmekte gatp emle ketleri kadar gecikmedi ve Avrupa dâhil aranlıklar içinde olan bir- dun yaya, yetiştirdiği buyu.k ilim ve sanat adamlariyle hocalık etti. Dikkatinizi kısa bir an için yalnız cemi- yetinde gördüğümüz bir hususiyet üzerîne cele n cak mucize .: kelimesiyle ifade edilmeğe lâyık olan birlik, is- B betmek isterim. Bu Arap dilinin anı tikrar ve beka küvvetidir. Arap haklı olarak kendi din kitabında ko- nuştuğu dilin en asil örneğini, edebiyatınin ve belâgatinin erişilmez, geçilmez en yüksek ör- neğini görmektedir. En ufak tereddüde mahal ım din kıtabım müş, münevverleri dün oldugu gibi bugün de okuyup Aanlamaktadırlar. Bu Arap mahsus olan eşsiz bir mazhariyettir. Arap düm- - yasının ehemmiyeti zamanla mütemadi artacak- tir. Onun işgal ettiği topraklar dünyanın en bü- * yük tiçaret yollarından birini ihata ediyor. Bir- — çok hava yolları bu memleketin üzerinden geç mektedir. Bu topraklaı da cihan iktisadiyatında ehem- miyeti asıkar olan zengin petrol membaları keş- fedilmiştir. Arap milletlerinin kendi cemiyet- İerine mahsus bazı sebeplerle, müstevli Avrupa milletlerinden gelen bazı tesirlerle, takip ettik- 1eı'i büyük murada kolay kolay, kavuşacaklarını avvur etmiyoruz. Onlara yardım etmek, on- .: lara dostluk göstermek mükâfatsız bir zahmet -- lmaz. Şimalden gelecek istilâlara karşı Türk kalesının yanında saglam bir Arap kalesinin - kürulması her türlü ıh’cunamımıza lâyık olan bir fikirdir. ru bir degısme yoluna girmiştir. Bir Fransız im- paratorluğu fikri yerine bir Fransız birliği fikri aim oluyor. Bu -yeni düşünce, müsavi haklara malik, bırbırıyle yardımlaşan milletlerin kur- mak üzere olduklari yeni bır cemiyet manzarası Buraya gelmeden evvel Parisle geçiı-diğim .Cit 1, Sayı 11 avmine, . Fransızlarm müstemleke idaresi iyiliğe dog— 3