ABONE ŞARTLARI : 1 50 nüshadan ibaret" seneliği 12,5 Hra, altı aylığı 625 kuürüş; ecnebi Tmemleketler. için sehelik' 15 lir: Abone bedeli peşindir. * Adres t_ebdili 25 kuıjuş» ücrete tâbidir “BSİYASİ, DİNİ, İLMİ EDEBİ AHLÂKİ TALIK MECMUA . Sahıbı ve yazı ışlermı fıılen : idare eden EŞHEF İDAREHANE: İstanbul, Ankara caddesi, No. 87, Âsârı.İlmiye Kutupha.uesı Telgra_f - adres: İstanbul - İ Basıldığı yer: ŞAKA Matbaası EDİB Cilt 1,Na.10———AGUSTOS 1948 -G arpizlaşma Harf mkılabmuı yirminci yıldönümü mü- : nasebetiyle Cumhuriyet. gazetesi başmuharriri Nadir-Nadi şayanı dikkat bir başmakale yâzdi. ı, Bin şü kadar yıldan beri ahştıgımız bir yazı . gsistemini bırakıp 'da bizim için tamamiyle ya- bancı, bambaşka bir yazı-sistemine geçmeyi sâ- S dece bir Şşekil meselesi telâkki etmek hata ol- dugunu, harf inkıdâbı şark medeniyetini bir daha dönmemek. üzere hırakip bütün gücü- -müzle gârba teveccüh edişimizin en sağlam te- minatı olduğunu, bü medeniyetin ruhunu kav- « , ramak Jâzimseldiğini; dil. dâvamız, tarih dâvâ- 3 mız da bü 'büyük mkılabm zaruri 'birer neticesi : oldugunu söyledikten sonra bir medeniyet sis- - © temini bölürnmez bir bütün olarak ele almak ve bunun tekmil şartlarını kabul etmekl_e Tanzi- mattanı: beri ürkek adımlarla gerçekleştirmeye 'gahşılan garplılaşma hareketine hız verilmiş ol- duğunu yazıyor ve bu yolda daha ileriye doğru hız almaktan bıkı]mıyacagım söylüyor. 'Bundan daha İlerisi nedir? Nıhayet garp medemyetı içinde erimek felâketi mi? Eğer «garp medeniyetini bölünmez bir bütün ele almak ve bunun tekmıl sartlarını kabul et- mek» Jcap ederse İslâm i bırakıp Hrristi- yanlığı da kabul etmemiz zaruri olmaz mı? Na- “dir Nadi bunu mu demek istiyor? Nitekim bazı rivayetlere göre garplılaşma hareketinin e«en azgın zamanlarında Türkleri protestanlaştmnak için birkaç zattan mürek- kep gizli bir teşekkül bile vücuda getirilmiş ol- . duğir şayi olmuştu. Bilmem, Nadir Nadının bu uyuk su'ra vukufları var mıdır? Yoksa Nadir Nadi medeniyet deyince din- hareketinde Hznsi&ya%laşn mada var mıdır? - Cumhüriyet Gazetesi açıkça söylesin .maiyatı hariç mi telâkki ediyor? Biraz daha; fenle: tatbik etmek olsaydı, goguslerım gere gere hiç — * Türk milletini Hıristiyanlaştırmaktı. olarak. , kurulan içtimaiyat ve ahlâkıyatı dairesinde ye- leri ve dinler üzerine müesses ahlakıyat ve içti- medeni cesaret göstererek dili altmdakı “bak- layı çıkaramaz 'mı? Garplılaşma ha.reketmde niçim urkekh.k göstermişiz? -Eğer garba - tapanların maksadı, aıb].n müsbet 1hm1ermı âlet ve sanata mute— B erini me etimize getirmek — ve imanına sokularak, milletin dinini degıstırmek Nitekim Fransa sefirlerinden Angeîhar eserinin ilk sahifesinde bu maksadı açıkça söy- lüyor: ş «Tanzimattan umumi mu.ksa.t lslam heyet içtimdciyesini asırlarca zamandan beri. müânen ve siyaseten ayrı yaşamış olduğu Heristiyan- he yetı içtimaiyesine yaklaştırmaktı» diyor. : Türk milleti ise bin şu kadar yıldan ber İslâm dini ile o derece.kaynaşmıştır ki onu bun: dan ayırmak bir insanın cıgerlerını söküp al maktan farksızdıı Korku, ürke undan do layı idi. Milletin dini, imanı , ruhu' ve üzerinde. muthıs bir baskı, zalimane bir istib: dat yapmadıkça bu büyük dâvayı yürütmek raümkün değildi. : " Bi Hai : Tanzimatçı diye garba tapan bu zümre ce- miyetimizi garbın Hıristiyanlık esasları üzerine