EEILURREŞAD < 0 TOMUN Bayır6 | Yabanu dıyardan getırıp kabül ve dallan-. dirip buda.k]andndıgımlz lâiklik umdesıle ah-, lâki ve dini terbiye arasmda bir” tezadm mev- cut olduğu vehim ve zihahile hu.kumet bilâ dü- " zum ve bilâ 'sehbeb elu'u ahlâkt ve dımı terbiye- den çektikten lerımzde maalesef gevşemeğe baslamıstn , iki- Kissin Süratle ve küvvetle in- * Birisi, “pek muhteıısane celbi mernifaat, diğeri de pek . at hissidir. Maalesef va- tandas iktisah ettıgı emvalin sebep ve Menşe- - ügün kısaf etmekte oldugu gorulmektedu . şuursuz zevkü sefah, ini aslâ nazarı itibara almıya luzuın görmüyor. Yalmz, 'gelsin, dıyor Ihtık'udan sulüistimal - den, hırs;zhktan, nereden geh_vse gelsin.. On-- dan. şonra da pek Şuursuzca bu zevku” sefahat İ hüküm sürüyor. Bunlar öyle' ıctıınaı afetleıdıı ki bıı mılle- h tı resen bile- yıkmağa Kâfi gelir. Tarih, bıze ahlaksızhklmı “yüzünden ilahvalnuş mılletlerı* bıldıımektedu Fakat ahlâksız bir nulletm bir Z medenıyet kurarak payidâr olduklaıı hakkın- “da, ta.rıhte hiç bir kayit ve işâret yoktuı S X”İhtikâr ve kaıaboısacıhga mâni olmak i iç vazedilen ve zaman Zaman tadıl edilip' tesdıd“l D ftutulmuştur?. ” . ; 2 Devlet ve. sıyasetm dını “yar mıdu iki edılen kanunlarla bu âfetin önüne ” geçileme - miştir. 'Çünkü. vataridaş, bü. karlünün tatbikin- de.hükümete müzaharet gosteımemıstu Her muhtekirin başına bir zabıta .mesine de imkân hasıl olamamıstn met kanunlarının men'e kadir oîamadıdı ve © C. kuüvvetinin yetişemediği yeıleı de ahlak ve din zabıtaı ,Mmania. vazifasını' yapar ve hukumetm " vazife ve içraatını kolaylaştu-u hararetle telkm edıy Insanhga hzmet musluma_nhgın şiarı -ve- medarı ıftıharıdır - Bündan dolayıdır ki musiuman]ık cıhansuı muluhuvyet: esaslarıni talim ve muhafaza et- |: müştir. Insanhk bu esası kabul ve-onunla amıl' : oldugu Zaman mes ut olacaktıı n son.ra, mem]ekette bir ah]akı : uhran baş göstermiş, hattı milli ve vatani his- : memurunun. ıka-' İşte, huku— . ’İî'Lazkizgm Y a;îlzş r af&zlğmdeîz âogan Manew ve ÂAhlâki Buhran v D Mılletın ahlakı ve manevı hayatıle kım meşgul ölacak'f B . Yazan Yuşuf Lı'ya Kosemenoglu : ——— —— | maK istemez: Sa;yanı hayrettn ki islâm dmı kü ihtikâr, âmmenin hayatına: musallat ve bil- Muhtekırde merhamet: Xve şefkat h.ısleıı bulunmachgı gıbı.mılh ve: vatam hısler de mevdut deg * Lğiklik umdesinin. kabulunden sönra- dını devletten ve siyasetten. ayudık ve ayıı tuttuk, * Bundah ne gibi netıceleı Hâsıt oldu? Bunu na- zarı itihâara almak: Tâzımdır. Memleket. ve mil- letimizin hal ve istikbali ile çok, esaslı alâka - İ .dar bu muhm'ı ümde. uzeımde tevakkuf etme— - miz've buna hakıkı ve'kat'i bir' qekıl veı'memız- -. İâzımdır. : Bu umdemn yanlış tatbık edıhnesı yüzün- - den ne gibi Aıuaılaıa uğradık?. Dini. ve ahlâki : _îteıbıyeımı bir zaruret ve bugün takdir edilmiş bulumduguna göre 'mazi- kabılı ızah olmasa gerektir. * : Şimdi bu fıku ve mutalaalaıa kaısı ba71 : sualler irad edelim: Din, devlet ve sıyasetten ne: 1cın ayıı ıhtıyaç büulünduğu | “Muhtekirleri melunlukla tavsif etmiştir. Çün- * ” ye dit olan Bu ihmal ve gaflet hıç bir- sebepler g Ke herhangi bir sebep- tahtında ayrı. tutmak Ve ae 1 “yirmak mecbuııyet'ı hasıl ölmüş olsun?. :, .. p 'siyasetin. dini-v arsa, 'ayrî, ayrı tutmak ve ayıımak salahıyetı bızleıde Var' N 'mıdır?, -© Devlet ve , 4 Dını, devlet ve sıyasetten ayıı tutmak—- lari vardı eti memlekette ahlâki ve manevi hayatm ınkı n-ııstıı Pa 4 b devlet ve sıyasetten herhangı se- o vbebep tahtmc_a ayrı tutu]mus bulunduguna go- ? - Yâni şafiy-. 0 le: mesgul olacak” mıdir, olmıyacak madır? Ol-... mıyacagma göre tHe gıbı tezad musahede edil- : İjta gerek feıd geıekse cemıyetın he gıbı fayda— Bi Hıc bir kımse melun hıtabına mu.hatab 01- :