CCit 1, Sayı 6 SEBILURRESAD BC TCT S Ba “ / İslâm akidelerine ve ibadetlerine dair, din /| dörsleri veya ilmihal kifapları yazanların bir çoğu, islâm- ruhunu kavr amamış goıumıyoıîaı Bunlar, yeni prensiplere göre, din kitabı yaz- mak gayretine düşmüşlerdir. Vücuda getirileri “din dersleri kitaplarında görüldüğüne göre, bu “ yazarlarda iki fikir cereyanı husule gelmiştir ki bunlardan birisi din kitabının bir dereceye kadar mistik bir sey olması, diğeri de ilmihalin mezheh ayrılıklarına yer vermeden birleştirici bir mahiyeti haiz bulunmas. SI fık d 'Bunlar esasen islâm - iln in, mezheb ayrılıklarının fevkinde buleştırıcı bir mahiyeti haiz'. olduğundan. gaflet etmektedirler. İs: . lâm dini, fıtrate ve akla hıtabethgı için ona © tasavvufi unsurlar, dervişlikler ve hurafeler so- -kuImasına lüzum yoktur. Çünkü akideler de- ğişmez. Imanın temmelleri - de, islâmın şartları da muayyen' ve vazıh şeylerdir. Şu halde tari » katçıları memnun etmek için ilmihal esaslaıın— dan feragat etmek, bahis mevzuu olamaz. Kaldı ki, bu gaye ile hareket edenler dmı meseleleri tamamile kavramadıkları için- akait ile hiç alâkası olmıyan bir takım indi şeyler ile- - zi sürerler ve Hazreti Ali zamanında çıkan si- * yasi hâdiseleri araya sokarak, müslümanlar a- rasına-tefrika sokmak isterler. Bu kötü ve geri - - zihniyeti ile mücadele, her vatandaşın borcu ve bu gibi yanlış fikirlere aldatılarak saplananları uyandırmak da - her. : dir..., â ’f e . Maalesef bılen bılmıyen bu işe ka.rısma— Ba başladı ve . .son günlerde işte bu bahsettiği - miz garip kitaplar meydana çıktı. : Bunları lan - Nureddin Aıtam ye arkadası taıafmds.n yazıhp Milk im Bakanlığinca neşredilen «Müslüman çocuğımun kitabı» hak- kındaki tenkitlerimizi evvel deki sayısız hatalardan, tarikatçiliğe nasıl sa- pıldığından, esere'. “ bahsederken aynı karakterde bulunan Ziyd Şa- . kirin «Din dersleri» namile telif ve Hakka Doğru. ' mecmuası tarafından neşri edılmıs olan «Din ders- leri» adlı-eserdeki hatalardan da kisaca bahset-- | miştim. Bmı karilerden aldığımı mektupıardd. : ilim yolcusumm, vazifesi - » $i Vpi ce yazmış, p eser - - dolduıulan “huürafelerden -|" | kişinin kılmasile, Tarzkafçz ve Hum fecz İ lmzhailer Nurettin Artam'ın “Müslüman Çocugunun kıtabı,,ından . sonra Ziya Şakır in “Din dersleri,; bu eser hakkında da müslüman “halkı tenvir etmek İâzımgeldiği bildirilmekte olduğu için, “bu eserdeki belli başlı hataları da gösteriyo - Kuh. - : M M , z Eseıde (s. 14 de) «Peygamberimiz . h- ristiyanların ve yahudilerin dinlerine ilişme - miştir» denilmektedir. Halbukı islâm dini, geç- miş dinleri neshetmıstu .Esasen bu dinlere ait kitaplar tahrif edilmiş “olduğu - için bunlarla amel de caiz eğildır - Teyemmümün farzı 1k1 darb, bıı' niyet oldugu halde, burada farz olan yüze teyemmüm * yazılmamış ve teyemınum (s 21 de) yanhş " yazıbmnıştır. 3. Bayram namazı. vatib ve teravıh na - .mazı şünnet olduğu halde (s 22 de) farz olarak “gösterilmiştir. 4, Ayn nı sahifede namazın . farzlarını sa- yaıken tekbir fatrz gösterilmiştir. Halbuki farz * olan, tazim J_fade eden Jâfız ile 1ktıdadır Tek- bir vacibdir. 5: Namazda dünya ısleıım duşunmek na- mazm faziletini ihlâl eder, denecek yeıde, «namaz fasid olur»- denilmiştir. (s. 24). 6. Aynı sahifede Ka'dei ahu ede Et- tehıy— “yat okuyacak kadar oturmak farz oldugu hal- : de yanha yazılmıştır. T. katlaıda fatıhadan sonra sure ve: &- yetleıı okurhadan — önçce besmele cekılmerhgı “balde A(s. 2'7 de) <chzu besmele şarttır» denıl - miştir. 8. (S. 36 da) cüma, namazı noksan y_azıl- “ mıştir. Cumada kılınan dört rekât sünnet, cu- ma süneti olduğu halde burada öğle namazının süfneti denilmiş, hatib minbere çıktıktan son- râ ezân okun uğu halde bu da vanhs yazıl - mıştır. . Fatihâ suresini okumak amazda va - cib oldugu halde (s B7 de) «Ihlâs suresir de.- nilmiştir. 10. Cenaze 'namazı farzı kıfayedıı bir kaç 38 de) bu cihet yanlış yazılmıştır. . (Davamı 9d üncü aahifede) diğerlerinden sakıt olur (s. ” ı Oruç, fecri sadıktan evvel imsâk ile -