2 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

2 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

A AE BELEDİYEDE Çeşme sularının vaziyeti şüphelidir Evvelki günkü gaeztelerden bi risi şehirdeki bazı sular mikrop lu olduğundan abhsediyordu.. Bu hususta sıhhiye müdürü Ali Rıza Bey dün kendisile görüşen bir mu harririmize demilşir ki: (Demir borularla verilen sular ve memba suları temizdir. Diğer çeşme sularının vaziyetleri şüphe- lidir. Maamafih belediye, temiz ol mıyan çeşmeleri esasen ilân etmiş ve tetbirler almıştır. Belediye de maaş Belediyede henüz maaş verile- memiştir. Bu ay da maaşın birkaç gün teahhürle verilebileceği tah- min edilmektedir. Belediye mimari şubesinde Belediye mimari şubesi müdü - rü Âdil ve mimarlardan İzzet B. istifa etmişlerdir. 6 kişilik mimari bürosu kadrosu bu suretle dörde inmiştir. İstifa eden mimarlar ha - riçte serbest olarak çalışacaklar - dır. selda Ramiya otobüs Ramiye otobüs servisi ihdası i- çin belediyeye vukubulan müraca- at kabul edilmiştir. Sirkeci ile Ra mi arasında birkaç güne kadan o- tobüs servisleri başlıyacaktır. Yangına karşı tedbir Şehir tiyatrosu 15 eylülde tem- sillerine başlayacaktır. Yeni yapı- lan tiyatrolar talimatnamesi, sah- enin önüne bir çelik perde yapıl masını mecburi tutuyordu. Ahşab olan tiyatro binaları için bu mec- buriyetin mevzuu bahsolamıyaca - ğı anlaşılmıştır. Şehir tiyatrosu da ahşaptır. Sahnenin dört tarafı tahta iken, yalnız ön tarafa bir çe Hik perde yapılması yangına karşı bir tetbir olarak telâkki edilmemek te, bilâkis bu tetbir mânasız bulun- maktadır. Sahnenin önüne çelik perde konulması mecburiyeti bü - tün tiyatro binaları için tatbik edi- Jecektir. Kurultay Hazırlıkları , Türk dili tetkik cemiyeti umumi kâ- Cevat , Ordu mebusu Ali doktor Saim Ali Beylerden mürekkep olarak toplanmış, öğleden evvel ve öğ- leden sonra çalışarak kurultaya gönde rilen tezlerin tetkikile meşgul olmuş ve bunlar karar vermiştir. Merkez bürosu pazar günü saat 10 da tekrar toplanacaktır. (AA) Kır balosu Bu akşam Bakırköy İstiklâl id man yurdu azası şerefine Halk fır kası kaza ocağı himayesinde, yurt idare heyeti tarafından Sakızağa- cında Militadi gazinosunda bir kır balosu verilecektir. Bütün büro a- zası baloya davet edilmişlerdir. Kürkçülerin Şikâyeti İstanbul kürk ticarethaneleri Ticaret odasına bir müracaat ya - parak gümrük resminin fazlalığın dan dolayı memlekete kürk ithal edilemediğini, fakat buna muka - bil harice gidenlerin mütemadiyen kürk giyerek memlekete ithal et- tikle. üni, bunun gümrük geliri nok tasından memlekete zararlı oldu- ğunu bilidrmişlerdir. Oda, kürkçü lerin bu müracaatı İktisat Vekâ letine bildirmiştir. Kürkçüler dün tekrar odaya müracaatla bu hu - susta icap ederse vesaik verabile - cekle:âni bildirmişlerdir. Kral Fuadın seyahati ATİNA, 1 (Milliyet) — Mısır daki Yunan gazetelerinden alınan malümata göre Mısır Kralı Fuat Hazretlerinin yakında Yunanista. na yapacağı seyahat esnasmda ken disine Hariciye Nazırı ve Başve - kil Abdülfettah, baş mabeyinci Sart Zülfikar Paşa, birinci teşri - fatçı Ahmet Bey Hasnet, ikinci teşrifatçı Mehmet Bey Hasnet, hu #usi doktoru olarak Sıhhiye neza reli müsteşarı Dr. Mehmet Paşa Şahen, birinci yaveri ve Saray ri- calinden bazı zevat daha refakat edeceklerdir. Şimdiden Atinada Mıser zabıta sımn üç yüksek memuru, siyasi kısmından yüzbaşı Ahmet Tahir, uyüştu ucu mevat kalemi memur - Tasından binbaşı M. Marko ve İz - kenderiye zabıta memurlarından binbaşı M. Ceyş bulunmakta dırlar. Ri zevat Yunanlı refiklerile Kra- hn muhafazası için iktiza “eden tetkiileri almaktadırlar. Sürmene havalisinde bine yakın 2- ileyi geçindirdikten başka bütün istihsalâtmı Avrupaya ihraç etme. si dolayısile iktisadiyatımızda mü- himce bir rol almış bulunan sanayi müesseselerimizden birinden bab- sedeceğim. 931 senesinde Trabzo- mun Değirmendere sahilinde Trab zon tüccarlarından Çakır zade Vey sel Beyin teşebbüsü ile tesis edil- miş olan (Delfi limited ; “keti ba- hıkyağı fabrikası) Yunus Dalıkla- rmdan sanayide istimal edilen ba- lık yağı istihsal etmektedir. Senevi (2500) ton balık yağı istihsal e- ———————mm— Ikinci at yarışları (Başı 1 inci sahifede) dur; Birinci koşu: (Satış koşusu) Dört ve daha yukarı yaştaki yerli, yarımkan arap ve halisken arap at ve kısraklara mahsustur. Bu yarışa (9) at iştirak edecektir. Bu koşuya giren hayranlar (400), (600) , (800) lira olmak üzere satılı. ğn çıkarılabilir. İleramiyesi: 155, bira Birinciye 110 Jira, ikinciye 30 lira üçüncüye on beş Biradır. Birinciye 110 lira, i üçüncüye on beş liradır Duhuliye 1,55 liradır. Siklet: Dürt yaşındakiler 58 kilo, beş ve daha yu- karı yaştakiler 60 kilo . taşıyacaklar» dır 400 liraya satılığa çıkarılanlardan inciye 30 ra, kilodur. 1934 senesi zarfında kazandığı ik- ramiyeler yekümu 300 dirayi dolduran- beşer kilo, daha fazlasını kazanmış ©- lanlara altışar kilo ilâve edilir. Mesafesi: 1,500 metrodur. Üçümcü koşu: Dört ve daha yukarı yaştaki yerli, yarımkan Arap ve halis- ep par mi a at iştirak e« Hleramiyesi: 190 liradır. Birinciye 120 lira, ikinciye 50, üçüncüye 20 bira- verilecektir. © Duhuliyesi: 2.55 liradır. — Mesafe si: 1.200 metredir. Dubaliyesi: 2,55 tiradır. Siklet: 55” Bizde balıkyağı sanayii Trabzonda balık yağı çıkaran bir mües- sese şimdi de balık derilerini işleyor İ ji Trabzonda balık yağı fabrikası den fabrikanın başlıca ihracat is- keleleri Triyeste, Hamburk, Mar- silya Jimanlarile Yunanistan, Ro- manya, Fransa ve İspanya sahille- ridir. Yunus balığı avlama mevsi- mi olan Kânunuevvelden Haziran ayma kadar faaliyette bulunan fab rikanın yalnız balık avlama işle- rinde istihdam ettiği Türk işçisi dedi bin beş yüze baliğ olmakta- dır. Ağ, motör, kayık gibi bilcüm- le alât ve edevat müessese tara- fından uzun vadelerle temin edil- miş olan bu işçiler kısım, kısım u- fak şirketler halinde faaliyette bulunuyorlar. Bütün bu işçiler av işlerile meşgul olurken, aileleri ef- radı da iplik bükme, ağ örme işle- rile meşgul olduklarından işçi a- dedi hayli mühim -bir yeküna yük. selmektedir. Son seneye kadar bü- tün istihsalâtını ihraç edebilen fabrika Japon fabrikalarının re- kabeti yüzünden #u'sene istihsalâ- tmın kısmı küllisini satamamıştır. Müessislerin anlattıklarına göre rakip fabrikalarla karşılaşamama- larının başlıca sebebi yüzde on iki saydiye rüsumu teşkil etmektedir. Müesese vaziyetten iktisat vekâle- tini haberdar etmiş ve bu müraca- atları ehemmiyetle nazari dikka- te alınmıştır. Dileklerinin is'afma imkân gö- rüldüğü takdirde fabrika istihsal kabiliyet'ni bir kat daha arttırma garelerine tevessül edecektir. üessese şimdi balık derileri- ni işlemek için yeni tesisat yaptır- mak üzeredir. Fantazi kadın çan- ta ve eldiyenlerile lüks ayakkabı imalâtında istimal edilecek olan bu zarif balık derilerinin imalâti- le de memleketimizde yeni bir sa- nat doğmuş olacağından bu teşeb- büste ayrıca kayde değer bir var- lık olacaktır. Erzurum mezbahası ERZURUM, İ. A.A. — Mezba- hanım toptan ihalesine imkân bu- lunamadığından perakende olarak yaptırılması kararlaştırılmıştır. Yakında inşaata başlanacaktır. Kurutulan bataklık KONYA, 1. A.A.— Konya mın- takası sıtma mücadele cemiyetince 20 mayıs 934 tarihinde kurutulma- sına başlanılan 1500 hektar vüsa- tındaki Eflatun bataklığı açılan 7 kilometre tul ve 3-5 metre arzın- daki kenal ile kâmilen kurutturul- muştur. Boğulan çocuk GEMLİK (Milliyet) — 12 ya- şında bir çocuk denizde boğulmuş- tur, Çocuğun adı Bayramdır. Ba- bası kasap Ramazandır. Yavruca- ğız can çekişme halinde sudan çı- karıldığı için zavallıyı sun'i tenef- füsle ölümden kurtarmak imkânı bulunamamıştır. (rn yangını AYDIN, (Milliyet) — Aydınla Karapınar mabiyesi arasındaki or- manlarda yangın çıkarak Kızılca köy ormanma da sirayet etmiş- tir. Yangın saat 10,30 da başla yarak gece saat 10 da söndürül. müştür, Yanan yerin sahası olduk- ça geniştir. Zabıta yangın sebep- lerini tahkik etmektedir. MİLLİYET PERŞEMBE 2 AĞUSTOS 1934 Trabzon Liman şirketi 933 plânçosunu 23 binlira zararla kapadı TRABZON, (Milliyet) — Trab zon liman şirketi | hissedarların. dan bir kısmı 932 senesi nisaniu- da yapılan ümümi toplantıda in- tihabatın gayri kanuni olduğunu iddia etmişlerdi. ; Bura mahkemesinde ikame e- dilen dava neticesinde mahkeme içtimadaki mukarreratın feshine yeniden ittihazma karar vermiş ve bu karar da temyiz (o mahke- mesince tasdik olunmuştur. Mahkeme kararına itba edi- lerek bu toplantı bugün ticaret o- dası salonlarında yeniden ( yapıl mıştır. İçtima samimi bir hava içinde devam etmiş, bilânço ve mürakip raporu okunup tasvip edilmiş ve müddetleri hitam bulan üç azanın yerine yeni azalar seçilmiştir. Neticede azalıklara ekseriyetle Ha- cı Kadirzade Mahmut oo Tahsin, Molla Mehmet zade o Süleyman Sudi, Usta Ömer zade Ali Pasa Beyler intihap edilmişlerdir. 932 senesi bilânçosunu on al- tı bin lira kârla bağlayan Ocemi- miyet 933 bilânçosunu yirmi üç bin lira zararla kapamıştır. Bu vaziyet karşısında cemiyet idare heyeti yeni senede (35.500) liralık bir tasarruf yapmağa mec- bur kalmıştır. Salâhiyettar zevatın söyledik- lerine nazaran alınan bu tasarruf tedbirleri sayesinde bu sene zarar- sız geçileceği gibi 933 senesi za- rarı da tamamile kapatılmış ola- caktır. Iki soygunculuk vakası SÖKE, (Milliyet) — Geçen hafta Sökede iki soygunculuk va- kası oldu. Sökenin Argavlı köyü civarında Sökeden Aydma gitmek- te olan pazarcılarm karşısına çi- kan meçhul ve silâhlı dört şahıs pazarcıların üzerlerini aramışlar ve buldukları parayı almışlardır. vakayı haber alır gayret syesinde 24 saat zarfında bu meçhul şahıslar meydana çıkarılmış ve bunların Uluburluuun Havacık mahallesin- den Hacı Ali oğullarından Ali oğ- lu Saklı Mustafa çavuş, Eğirdirin Cebel nahiyesinden kalaycı oğul- larından İsmail oğlu Süleyman, Bozkır Çat köyünden Mehmet oğullarından Kâmil oğlu Hasan ve Yalvaç kazasının Kaş Hacı Bey ma hallesinden Gelikli | oğullarından Ali oğlu Mustafa oldukları anlaşı- larak hepsi de yakalanmışlardır. Keza Sökenin Bağarası nahiye- si Osmankuyu mevkiinde ayni na- hiyenin Sofular köyünden Gök Hüseyin oğlu Mehmet Al'nin Cafer, Abbas oğlu Mehmet, Halim oğlu Hüseyin ve hamza oğlu Sinan ge- celeyin köylülerin çadırlarını basa- rak (150) lira kıymetinde para ve mücevherat çalmış'ardır. Her iki hâdiseyi de çok az bir zaman içerisinde aydınlatan kıy- metli jandarmalarımızla jandarma kumandanımız yüzbşr Muammer Bey gösterdikleri işbu muvaffaki- yetlerinden dolayı tebrik ve takdi- re şayandırlar, Failler ciheti adli- yeye teslim edilmişler ve cürümle- Eyes mıntakasında bisiklet turnesi AYDIN, (Milliyet) — Ege mın- takasında birleşik vilâyetlerde bir turneye çıkan Denizli Halkevi bi- sikletçilerinden 8 kişilik bir grup pazartesi akşamı gece yarısından sonra saat bir de şehrimize gelmiş- lerdir. Misafirleri karşılamak © üzere Aydın Halkevi bisikletçilerinden 7 genç Tire hududuna ve Halkevi spor şubesile spor mıntaka hey'e- ti de Karapmara gitmişler, fakat saat ona kadar gelen olmadığın. dan dönmüşlerdir. Misaf'rler Halkevimiz tarafın. dan misafir edilmişler ve şerefleri- ne öyleyin fırka ve akşam Halke. vimiz tarafından Madran lokan- tasında yemek verilmiştir. Misafir- ler Nazilliye hareket ettiler. “Çankırının yeşillikleri Tenezzühe gidenlerin biraz daha bu ye* şilliklerde kalması mümkün değil mi? Çankırı Istasyonu ÇANKIRI, (Milliyet) — Hafta- lardanberi Ankara - Çankırı arasm da işleyen tenezzüh treni gün geç- tikçe rağbetini artırıyor. Haftalar var ki iki katarla gelen ve Çankırı- nın yeşilliklerinde altı saat vakit. lerini geçiren Ankaralılar, şüphe - siz ki bu kısa zaman içinde eğlen- celerine odymadan trenin hareket işareti ile şehrimizden ayrılıyorlar, Trenin hareketi anmda gidenler - den eş ve dostlarına karşı | vaktin çok çabuk geçtiğinden, yeşil bah. çelerin akşam gölgesi ve serinliği için iki saat daha kalamadıkların- dan müteessir görünüyorlar. Devlet Demiryollarınm çok bü- yük himmetlerile Ankara » Çankırı arasında tertip edilen bu tenezzüh “katarları bütün Ankaralılara Çan- kırıyı tanıtmak ve Çankırının da bundan her cihetçe istifade ettiği açıkta olan bir hakikat olduğunu teslim ederken Devlet Demiryolla- rı Umum Müdürü Beyefendinin bu hususta iki noktaya nazarlarını çe- virmek rmın tercümanlığını yapmak istiyorum: 1 — Ankara'dan 730 da kalkan katarın 6.30 da kalkmasını temin- Tekirdağda Bağcılık TEKİRDAĞ, (Milliyet) — Bu sene havaların kurak gitmesinden bağlarımızda şimdiye kadar ehem- miyetli bir hastalığa tesadüf edil - memiştir. Esasen Tekirdağ bağcı ları tedavi usüllerini şu birkaç sene içinde tamamen öğrenmiş olmala- nn itibarile bağcılıkta bir inkişaf gö- ze çarpmaktadır. Ziraat ve fidanlık müdürlüklerile şarap fabrikasının bağcılarımıza zaman zaman tedavi telkinleri bağlarımızın ihya ve in- kişafını temin etmiştir. Tekirdağı bağcılarının birinci derecede hâ: si olan fidanlık binasının resmini gönderiyorum. Ege gençleri çalışıyor AYDIN, (Milliyet) — Vilâye- timizin her kaza ve nahiyesinde gençlik teşekkülleri kurulmakta ve eski teşekküller ihya olunmak- tadır. Sultanhisarı Sultanhisarı genç- leri dün akşam fırka salonunda toplanarak spor ve temsil kolları- nın daha çok çalışmaları için ted- bir ve kararlar almışlar ve spor sahasının noksanlarını temamlaya- rak çalışmağa başlmışIrdır. Beş köy bir mektep yaptıracak AYDIN, (Milliyet) — Aydın ya- kınında Gereniz, Kalfa, Danış- mant, Zeytun ve anbarcık köyle- ri bu beş köy arasındaki gencer ya- tağında müşterek bir mektep yap- Uracaklardır. Bu köy ve fırka o- cak heyetleri cuma günü mektep yapılacak yerde toplanmışlar, bu toplantıda ilk mektep müfettişi ve nafin fen memuru da bulunmuş tur, Önümüzdeki cuma, Vali Beyin huzurile toplanılarak mektep ye- ri belli edilecek ve işe başlanılacak tır. Zehirli gazlar konferansı AYDIN, müz sah Gaz nedir, tarihçesi ve nasıl tanmır) roevzulu mühüm bi derans verilmiştir. Ie Çankırıdan da 18,15 te dönüş WE rine 19,15 de dönülmekle iki saat daha gelenlerin Çankırıda kalma" sma imkân vermek.. Halihazırda alti saat kalan yok cular bunun iki saatini trene inmek ve binmekle geçirmekte olduklar! dan geri kalan dört saat içinde g* çirdikleri yeşillikler altındaki eğ * lenceleri yarı karalark müteessir? ne dönmeğe mecbur oluşları kart” smda hemen hepsi iki (o saat dah& kalmak arzusunu ızhar ediyorlar: Geliş ve gidiş bu arzuya göre te“ min edilirse gelenlerin sekiz saat kalmaları, tam bir tenezzüh yap * maları mümkün olacaktır. 2 — Kırıkkaleliler de Ankar#” ların Çankırıya yaptıkları bu t€ nezzühe iştirak etmek istiyorlar. Fabrikalarda çalışan bine yakı" amelenin isteği olan bu cihet hak katen demiryoluna menfaat temin ettiği gibi Kırıkkalelire de Çankı” mesireliklerinde bir cuma geçirme” leri fırsatını verecektir. Bunun için yalnız Kırıkkalede Irmağa kadar bir katarın tahriki ile Ankaradan gelen katara aktaf” ma yapılması da imkân içindedir. Bu seneki İncir mahsulü Standardize olarak haric€ sevkedilecek İzmir pazarında" alıcıların bildiklerinden şaşmadıklarımı söylemi” sabış birliklerinin bir an evvel faaliy€ de geçmeleri kararlaştırılmıştır. Bir çocuk bir çocuğu yaralad! AYDIN, (Milliyet) — Buraya YE rm sant uzaklikta Çeştepe . eme #eiei ki çocuk ei olan © Kası arda. Eşref bukduğu bir tabamcif! şar. Aydında bir cinayet AYDIN, (Mülkiyet) iyesine bağlı