1 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

1 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

| My TEE ERMATI Ameri Erzurum kongresi — ee — Erzurum yeni günün ilk kat'i saatine işaretti. | Asılan hırsız Kongre orada Şark Vilâyetlerinin hukukunu görüştükten sonra Mustafa Kemal 24 ağustota Sivasa hareket etti 23 temmuz 1919 da Erzurum'da on dört gün süren bir kongre top- özd yeçirildi olanların bu yapılan müzakere- ler ve müşarünileyhin hususi mü - Jâkatları, Yunan istilâsmın doğur- leleri dikkatle Kendilerine sında eski Türkiyede mektepler, kal ri üzecek kadar eksikti; yeni Tür- kiyenin bol bol mektepleri olacak- t. saatine işaretti. | Kongre orada Şark Vilâyetlerinin hukukunu gö- rüştükten sonra, Mustafa Kemal 29 ağustosta Sıvas'a hareket etti. Burası birçok haftalar için kendi- lerinin harekât merkezi oldu. Sıvas kongresine çok daha ge- niş bir sahadan murahhaslar se- çildi. Eylül ayının dördünden on birine kadar devam eden kongre bu sefer de “Anadolu ve Rumeli Müdafaai Hukuk Cemiyetini,, kur- du. Dikkat ediniz, şimdi Rumeli de Anadolu ile birlikte anılıyor ve Avrupadaki bu vilâyet Asya Tür- kiyesile birleştirilmiş — oluyordu. Türkiye Cümhuriyetini teşkil edecek olan bütün topraklar milletin bu uyanışında gayet açık ve pürüzsüz bir surette bir tek me- sele halinde birleştirildi. En sonunda açıktan açığa milli kisveye bürünen bu kongrenin mü- him bir neticesi de: (o dağıldıktan sonra harekâtm bir Heyeti Temsi- liye tarafından idare olunmasına İun bu üzücü zatı payitahttan ve iktidar merkezinden uzağa atmak için lâzım saydığı şatafatlı unvan- lardan çok daha manalı ve çok da- ha şumüllü olan hakikaten ve cid- den değerli bir unvan Oo meydana gelmişti. Erzurumdaki Şark vilâyetleri, sonra da Sıvas milli kongrelerine dair İstanbula gelen haberler yal mız saray grupunu değil ayni za- kıtalarını İstanbula ceyş noktalarına yerleştirmiş müt- tef'kleri de telâşe düşürdü. Telâşe düşmüş olduklarını biliyoruz, çün- kü Afyonkarahisar ve Eskişehirde kuvvetli müfrezeleri olan İngiliz- ler, Sıvas kongresinden sonra Es- kişehirdeki kuvvetlerini iki misli- ne zi İstanbulun 8 temmuzda Musta- fa Kemalin vaz'fesine nihayet ver- diğini ve müşarünileyhin de isti- fasını telgrafla bildirmiş olduğunu biliyoruz. Sıvas kongresi müzake- relerini ve aldığı kararları hürmet. kârane yazılmış bir telgrafla padi- şaha bildirdi. Saray grupu bunu padişaha vermediğinden son içti- ma günü olan 11 eylülde Sıvas, İs- tanbulla bütün telgraf muvasalası- nı kesti, Halk ta devletin basmda- ki kuvvetle muhabere edemedik - ten sonra bizzat kendi başının ça- resine bakmıya karar verdi. Milleti için yaptığı c'hatta Mus- * tafa Kemal'in bugünden itibaren yalnız emirlerini vermek, haber al mak gibi işlerde değil ve fakat eş- basla uzun uzadıya mülâkatlar yap edilmişti. Srvas kon- münakaşe m- gresi 4 eylül 1919 da “mazide bir | senelerdenberi Amerikada a- | 8 leyhimize yapılmakta olan propa- gandaların tesirlerini izale etmek © üzere, memleketi tetkikle hakiki © vaziyetine dal rapor vermesi için mi a li has önder İmesini,, istemiye müt- | tefikan karar verildi. Bu Türk ta- lebi reis sıfatile Mustafa Kemal ta- rafından imzalandı ve lâyıkı veç- hile gönderildi. Talep mucibince tahkikata girişmek üzere Birleşik Amerikadan “King - Crane” deni- len heyet geldiği gibi Mustafa Ke- melle 22 eylülde Srvasta görüşen Jeneral Harbord'un riyaset ettiği Harbord'un kongreye (1) verdiği raporda şunları söylediğini hatır- lamak, bir Amerikalı dost için ho- mez “Lider Musta- a Kemal Paşa, Çanakkalede bir kolorduya şan ve şerefle kumanda etmiş, sabık bir Türk jenerali olup keskin zekâlı ve çok kudretli, genç bir zattır. Kendileri bu hareketin başma geçmek için ordudan istifa etmişlerdir.,, Birleşik Âmerikaca kabul edil. “mesi teklif olunan bu Amerikan mundası meselesinden ortaya çı - ken suitefehhümü kaldırmanın za- manı çoktan gelip geçmiştir. Ev- velâ bütün bu fikir Türkiyede doğ- muştur, Amerikada değil. Saniyen ahvali tetkik etmek üzere gelen komiteler Sıvasta Mustafa Kemal" in riyaseti altında toplanmakta 0- k.n milli kongrenin talebi üzerine geimiştir. Salisen Birleşik Ameri- ka teklif olunan Oo mandayı kabul etmemiştir. Bunlar üç mühim nok- ta olup yarısı Türkiyenin diğer ya- rısı da Birleşik Amerikanın lehine bu noktalara başka birtakım mü- lâhazalar da ilâve edilmelidir. Türkçeye çeviren: Ahmet El (4) Amerikada millet mümes- sillerinin meclisine kongre denir, Uludağa çıkan Yunan gençleri Uludağına çıkmak üzere Bur- saya gitmiş olan Yunan gençleri dir. Dağ sporları klübünde dün şe- reflerine bir ziyafet verilmişti, ir. Fener'in akşam yemeği An e-ikalılarla zazar ve ziyan davası Harp esnasında malları zabıt ve müsadere ediimiş olan Ameri- kan tebeasının zarar ve zi > nın tanzimi için bundan £ birkaç ay evvel başlanmış olan mü rata devam edilmektedir. Müzakeratı Amerika hüküme- ti namma Mister Nielsen, Türki- ye namma muhtelit mübadele ko- isyonu Türk beyeti murahhasası reis vekili Esat Bey idare etmek- tedir. : Geçen gün yapılan bir içtima- da meselenin tetkikine devam e- dilmiş, müzakerat önümüzleki sa- h gününe tehir edilmiştir. selde Toplantı yapılamadı Dün Ticaret odasında ayakka- bı deri ve kösele sanayicilerile lâs tik sanayicileri arasındaki mese - lenin halli için bir toplantı yapı- lacaktı. Fakat komisyon azası iç- timaa gelmediklerinden toplantı yapılamamıştır. Telefon şirketinde © Tülifcs ikti ebiyaiyen ve il mühaber hamillerile sadece obli- gasyon hâmilleri dün şirketin Tah takaledeki merkezinde ayrı ayrı fevkalâde heyeti umumiye içti- ma: yapmışlardır. Dünkü toplantı da tahvilât hâmillerine verilen ye ni haklar, tahvillerin itfa tarihi şirketçe yeni yapılan tek ; kabul edilmiştir. Hava vaziyeti Rasathaneden tebliğ edilmiş- tir: Bugün sıfır derecei hararete ve deniz seviyesine indirilmiş ba- rometre saat 7 de 757, saat l4te gene 757. Derecei hararet saat 14 te 27. Azami derecei hararet 14 te 28. Asgari derecei hararet saat 14 ın Göztile | j dar çılmıstır. MİLLİYET PAZAR MÜTEFERR MAHKEMELERDE Ayağından Tevkifhane de öldüğü için dava durduruldu Bundan iki ay evvel Çırpıcıda bir vak'a olmuş, Hamit Ağa is - minde bir adamın ahırına hırsız ca Hamit ağa uyanmış, Kör manı yakalamış, adamakıllı dö müş, sonra da bacaklarından yarak baş aşağı ahırın tavanına asmıştır. Alhıra girdiğine gireceğine bin pişman olan hırsız tam iki saat bu elim vaziyette kalmış, bir daha hırsızlık yapmıyacağına tövbe et- miş, Hamit ağanın da merhamet damarları kabarmıştır. Fakat Hit ağa (o buna rağ- men hursızı salrvermemiş, asıldığı yerden de indirmemiş, merhamet damarları o kabardığı için gidip jandarmaya haber vermiş ve jan- darmalar gelince hırsızı kendile- rine teslim etmiştir. Jandarmalar resmi muamele- sini yaptıktan sonra &rrsızı adli- yeye vermişler, adliyenin tevkif kararı üzerine Kör Osman tevkif. haneye gönderilmiş, fakat iki gün sonra tevkifhanede ölmüştür. Buraya kadar olan hâdise ve hırsızın Hamit ağa tarafından ba- caklarından atılmış olması keyfi- yeti ve iddiası müddelumumilik tarafından ayrıca tetkik edilmek. tedir, Fakat daha Kör Osman ölme- den evvel Hamit ağa gerek Kör Osman aleyhinde, (gerek bekçi İslâm aleyhinde bir daha açmış- tır. Kör Osmandan hırsızlık için ahırma girdiğinden dolayı, bekçi- den de Kör Osmana yol göster- diğinden ve kolaylık yaptığından dolayı şikâyet etmektedir. İşte bu davaya dün © üçüncü ceza mahkemesinde — başlanmış, bittabi Kör Orman — öldüğü için hakkımdaki takibat durdurulmuş, İslâm ise kendisine isnat edilen cürmü ret ve inkâr etmiştir. Muhakeme şahit celbi için > | başka güne bırakılmıştır. Kutu barı cinayeti Beyoğlunda o Kutu barında kemancı Sami efendiyi | öldüren Adil Beyin © muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde devam edilmiş, Adil efendinin malüliyet raporunun celbi — için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Tahliye talebi Takas sujistimalinden dolayı tevkif edilmiş olaylardan Arman Kovo efendi de kefaletle tahliye- si için sulh mahkemesine müra - caat etmiş, hâkim Reşit Bey Ar- mand Kovonun da 40 bin lira nak- ti ve ayni kefalet vermek şartile tahliyesine karar vermiştir. Armand Kovonun — vekili bu miktarı çok ve şartı ağır bulmuş, tahliyesine Karar verilmesi ve ke- falet miktarmın azaltılması, $€- raitin hafifletilmesi için asliye mahkemesine (o müracaat etmiş - tir. Asliye mahkemesi müracaatı reddetmiştir, Vekiller bu sefer de ağır ceza mahkemesine müracaat etmişlerdir. Ağır ceza mahkemesi bu husustaki" kararını bugün ve * ir. Bir cinayet davası Süleyman isminde birisini öl- dürmekten suçlu Metenm muha- kemesi evvelce ağır cezada yapıl- mış, 15 sene hapse konulmasına karar verilmişti. Temyiz mahkemesi bu kararı bozmuştur. Dün Oo muhakemeye | yeniden başlanılmış, Oo mahkeme bozma kararına o uymaya karar vermiş ve muhakeme Süleyman hakkındaki ölüm raporunun celbi için başka güne bırakılmıştır. Hırsız İran ikinci konsolosu o Türap hanın evine girip hırsızlık yapmak tan , para çantasını, ve mücevhe- ratını çalmaktan suçlu Nafiin mu- hakemesi dün Sultanahmet birin- &i sulh ceza mahkemesinde yapıl mış, cürmü sabit görülmüş, 9 ay İ müddetle hapse konulmasına ka- rar verilmiştir. te 18. Rüzgâr yıldızdan esm'ştir. Aza mi sürati saniyede'1) metreye ka- eş İK HABERLER)| | BELEDİYEDE Esnaf Cüzdanları Belediye sadece tasdik muamelesi yapacak Küçük esnafa verilmekte olan cüzdanların, bundan sonra, men- sup oldukları cemiyetler tarafın - dan verilmesi ve belediyenin de yalnız bu cüzdanları tasdik etme- si takarrür etmiştir. Bundan son- ra belediye ay:ıca cüzdan vermiye Bodrumlara dolan seylâp suları Evlerin bodrum katlarına sey- lâp, yağmur ve sair sebeplerle do- lan suları, boşaltmak için, beledi- ye otopomplarımdan nasıl istifade edileceği hakkında daimi encü- men bir talimatname yapmıştır. Yağmur, seylâp gibi zaruri sebep- ler dolayssile olan boşaltma ame- liyesi meccanen yapılacaktır. Di- ğer hususi sebeplerle evlerin alt katlarına dolan sular para ile bo - şaltılacak, makinelerin ilk yarım ik mesaisi için on, mütenkıp yarım saat için de beş lira alına- caktır. Demiryollarında Ucuz tarife leri tertip ediliyor Devlet demiryolları idaresi bu günden itibaren üç ay için yolcu ücretlerinde yeni bir indirme da- ha yapacaktır. Mevcut tenzilât 600 kilometreden itibaren başlı. yordu. Bu yemi indirme ise 100 ki lometreden başlayacaktır. Yalnız biletlerin gidiş - dönüş için alın- ması lâzımdır. Dönüş biletleri için bir ay müddet konulmuştur. Bu biletlere yolcunun fotoğrafı yapış- tırılacaktır. Devlet Demiryolları olduğu gi- bi Şark demiryolları kumpanyası da İstanbul - Edirne ve Edirne - İs tanbul arasında mütekabilen fev- kalâde tenzilâtlı tenezzüh katarla rı ihdasına karar vermiştir. Öğrendiğimize göre tamamile hususi mahiyette tahrik edilecek panya, seyahat edecek mütenezzi hiyne fevkalâde kolaylıklar göste- recek, İstanbul - Edirne arasmda gidip gelme bilet ücretlerini üç, dört hira gibi cüz'i bir dereceye in- direcek, iki nokta arasındaki me- safeyi 9 saalte katettirecek, tiren- lerde muntazam servisli büfeler bulunduracak, yolcuların bir hafta zarfında herhangi bir tirenle dön- mek ihtiyarı kendilerine bıraka - cak ve nısıf ücrete tâbi çocuklar bu ücretin yarısını vereceklerdir. Bu katarlar Temmuzun ilk haftasında tahrik edilecektir. POLİSTE Cep karıştırırken Sebze halinde sebzeci İslâmın cebinden 12 lirasını alan sabıkalı yankesici Abdullah cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. Taşla cerh Beşiktaşta Nail Halit Beyin ar- sasında oturan Ahmet Hamdi ile ayni mahalde oturan Mustafa ara- sında çıkan kavga neticesinde Mus lamıştır. Vapurda kavra Galata rıhtımında bağlı İzmir vapurunda aşçı çırağı Mahmut va pur fırınında ekmek pişireceğin - den bahsederek ateş isteyen Şevki le yaralamış | Yankesici Mevye halinde seyyar satıcı Mevlüdün cebini karıştırmakta i - ken cürmü meşhut halinde yaka - cebinden 116 lirayı çarpan yanke sici Hasan oğlu Cevdet yakalan - mıştır. | Küçük haberler | * Bugün şehrimize 120 kadar Çekoslovakyalı seyyah gelecektir. * Sanayi mektebi mezunlara iş — İstanbul Ticaret ve Sanayi odası sanayi mektebinden bu sene mezun olan talebeye iş aramak - tadır. Oda bunun için | fabrikalara mektuplar o yazmış - tir. Edirneyede tenezzüh tren- olan bu tenezzüh katarkarında kum tafa Hamdiyi taş ile başından yara Hâdiseler arkasından Zaroyada kalmıyan dünya Yüz ellilik ihtiyarın atmış beşlik kızı arkasından haykırıyor. Ağam ağam dünyaya doymadangitti Atalar, ne güzel söy- lemişler: Az yaşa, çek yaşa âkıbet gelir başal, Olüm kuşu, doğumun- dan yüz elli yedi yıl son- ra, Zaro Ağanm başma da kondu. Yeryüzünün en yaşlı adamı, gün geldi ki ya- şamamışa döndü. Eski bir din masalında anla- Urlar: Bin yıldan fazla ömür süren Nuh peygam bere! — Dünyada ne gör- dün? diye sormuşlar. Nuh, gülmüş: — Dünya iki kapıli bir han.. Girmemle çık mam bir oldu. İçeride ne olduğunu görmeğe va kit kalmadı ki.. demiş. Acaba ayni sorguyu Yir- minci asrın insan eskisi Zaro Ağaya da sorsak, Nuhun verdi- Zi cevabı mı alacaktık. Arkadaşlar- dan biri ü hesap etmiş: Za- ro Ağa, tamam 1884 ay, 58305 gün yaşamış. O hafif yürekceğizi ancak ve yalnız 1,306,800 defacık çarpabil- miş, Zenginin mah, züğürdün çenesi »i yorar diye buna derler. Bizim nesil gibi, ömürden yana da züğürt olanlar içim Zaro Ağanın âyi- ünü saymak ta bir tesellidir! Allah gecinden ver » Zaro Ağayı da dr. La “Çünkü onun (65) yaşındaki mini mini kızı, yüz elli yedi yılım yükünü sırtımda taşıyan © babacağızı arkasın dan: — Vuy arım. Vuy atam. Dün yesine doyamadım Zaroml!.. Diye hay- kirıyordu. Eval hastanesinin içteki pavyonlar rından birine yavaşça girdim . Nöbetçi doktorunu arıyorum. Gösterdiler: — İşte şu sarı saçlı Bey.» Selâmlaştık, ben: —— Zaro Ağn.. Demeğe kalmadan doktor Bey anlattı: — Neredeyse cenazesini kaldıra - — Akrabasından kinse gelmiş mi? — Şimdilik gelenler otuz kişiyi bul- — Ya otopsi? — Yarım sant evvel o da bitti. Yüzüme bakarak güldü: Çam ağaçları arasında yüz adım dar yürüdükten sonra, karşıma küçük bir kulübe çıktı.. Ölüleri koydukları bi- na burası. Ününde belediyenin cenaze otomobili bekliyor. Güllü Hanım, Zaro Ağanm altımş beşlik kızı, çocuk gibi hıçkıra hıçkıra ağlıyor: — Bileydim, imza attırmazdım. Vuy yahu.. Yazzıh yahul.. Parçe parçe et - üler.. Ne devlet razı. Ne millet razı. Ne ben Fazil... Zaro ağanın ihtiyar damadı Necip ağa atıldı: — Bize demişler ki kaba etinden bi- Çatalca Müstahkem Mevki : Satınalma Komisyonundan: Müstahkem mevki ihtiyacı için 40,000 kilo kırıple * 120,000 kilo Lâvemarin kömürü 16-7-934 Pazartesi gü saat İl de açık münakasaya konmuştur. Taliplerden ev# ve şeraiti öğrenmek istiyenlerin Hadımköy Satmalma ” ü gün ve saatinden evvel müracaatları. yonuna mü Çatalca Müstahkem Movki cenazesi ? ğın toplandığı yerde. üz adım ka Şehir Meclisi başhademehi Zaro Ağa az alacağız. Amma, nah böyle, p amışlar. Dilimin döndüğü kadar teselli mek İstedim: İnsan, öldükten sonra ha pamuklara sarıp © saklamışlar. Ji böyle parça parça etmişler. Yeter © ölmesin! böyle konuşurken Zaro ai ölüsünü almağa gelen akrabası araf” da bir gürültü koptu. Ne söyledi anlaşılmıyor arma, söz, belli ki Z# ağanın ölümü etrafında dönüp dol yor. Damadı Necip ağa, durup durup ğurıyordu: — Olmaz! Bize vasiyeti var.. nim cenazemi, sen kaldır... | Heyra! sen yaptır!. İskat ver. Devir hatmi dir, demişti. Mezarma kadar götüre ğim.. : Ben bu arada, Zaro ağanm larmdan bir buçuk asırlık ihtiyara ufak tefek malümat toplamağa çalış” Eyüpsuluna götünün. Diye vadiye enişti, — Iskatımı verin. Heyratımı ( rat) yapıni.. Beni öteyanda boş yam... işti, tar e bei az bk Yay orumları, ve torunlarının çocukları i çinde sağ kalanlar sayılan. yüzü b ir. Bana bunları anlattıkları sırada, * gömmek için me kadar da acele edi İardı Nihayet, işte kapı açıldı. Otuz Wi kişilik bir cemaatin ortasında Zaro man olan koca ihtiyarın tus. smdan baktım baktım da- — Kovadis, nereye gidiyorsun, ro ağa? Diye bağırmak isiedim. » Eğer insanlar, bu sualin lar, yam tutumu çoktan değişi”, y Ağa! Bu fani dünya, 9 na da kalmadı... & M. Salâbatti (351 Satınalma Komisyonundan: , Müstahkem Mevki kıt'at hay vanatı ihtiyacı için110,000 ki” kuru ot ve 85,000 kilo saman 16-7-934 Pazartesi günü s3 at 13 te açık mmünakasaya konmuştur. Taliplerden evsaf itini öğrenmek istiyemlerin münakasa saatinden Hadımköy Satmalma komisyonuna müracaatları. (3516 Istanbul Sıhhi Müesseseler Satı alma Komisyonu Reisliğinder Aldiye ve Asabiye hastanesi hastaları için kışlık elk. ve palto yaptırılmak üzere lüzum gösterilen 5000 metre ye kumaşı olbaptaki nümune ve şartnamesi veçhile ve 24 Te muz 934 salı günü saat 14 te kapalı zarf usulile muame yapılmak üzere münakasaya konmuştur. İsteklilerin mürt caatları, â (3435 im ig eğ