- Yeni bir yaş söylemek usulü bir zekkumdur, , Baha bu satirları yazdıran sey, kadınların ezeli bir hastalığı olan yaş saklamalarmı, yeni bir tabirle ifadelendirmeleri oldu, Bağünün o kadmları, küçüklüğünü bildirmek için, su yaştayım, yasım şu kadar dem yerlar, dadaklarmı büküp gözleri. hi wizerek şu covabı veriyorlar: — Beki harfleri bilmiyorum! Buluş orijinal ama, ömrü kasa bir buluş... Çünkü yıllır geçtikçe, yeni harfler de yaşlanscsk... O zaman da başka bir şey bu lurlar değil mi?.. Bu yazdıklarımdan bayanlar gü- cenmesinler, Erkekler arasında da yaşlarımı gizliyenler, hattâ yüzlerinin buruşuklarını makiyaj” la giderenler de vardır. Hattâ çok- tur, Maamafih, erkeklerin kirk yaşımda olduklarmı ve bu yayı gençliğe ulaşmanın bir o basamağı telâkki ettiklerini gururla söyle melerine mukabil, kadınlar itiraf- ta bulunamazlar, #slâmgiray Kırım hanı naspedil- misti, Bil'ât giymek üzere Sultan İbrahimin huzuruna çıktı, Padisah sırmalı bir sedire uzanmıştı, Ba- smda bir takke vardı, Han boyun kesti, önüne bakarak yaklaştı, yer öptü, Sultan İbrahim yerinden kı- mıldanmadan : — Göreyim seni, dedi, Düşme nrma düşman, dostuma dosten dav ran. Bann doğrulukla iş gör, Ben. den başka kimsenin zinhaf sözünü dinleme, Benim dunm seninledir, Krşm hanı, tekrar yer öperek cevap verdi, —-Velinimetimsiniz, Sizin ii fatlarmızda perverde olmuş bir bendenizim, Kulluğumu bilirsiniz, Astömçiray .huzurdan çıkarken padişah alikoymeni “sordmi — Kaç yaşmdnsm. Binmekte, inmekte nicesi? a — Heniiz &rrk yaşmdayım dex ketlim, İnip binmeğe - daha ba yıl başladım. Ferman senin husulü benden Can verme benim, kabulü senden.. LAEDRI PL |) Ankara ilkbahar at yarışlarının :. dördüncü haftası nj Tevfik Ali Çınar'ın Delikanlısı i- kinci B, Karacamarnın Selçuğu &- 7 i i f ; : ağ i BLRERE İriniier 238 Siş 3 i s8 3 ; iF ğ B im dair düş 1â ,/kılavuzu ünceleri -10- majüskül : yazı makinalelerine zararı | usun zamanların busule getirdiği itiyadlsrın onu bir kere inkâr etmek iradesini göslermeğen zararmı, gara. betini tayin mümkün değildir. “şüpde bir sura doğru koşmaktır..diyen Üstad şairi böyle aralarda bulırlamayı bir hakikate hizmetin şartlarından says malıyız. İtiyadın mağlüpları çoğal. d&ıkça mücadelenin güçlüğü artacak. bu tabii, fakat siz düşününüz'ki bü. tün yeryüzünün inkilâpları, tekâmül cereyanları geniş veya umumi ve di, runi bir ihtiyaç olarak hep bir unda semilmeye başlamış da olsa bünür ifadesi — aynı zamanör söylermiş ol. ma 'demek olan — bir(tevarilâ)misaii bile vücuda getirmemiş olabilir.balbime kl mağilskülün Mzumsuzlüğuna “ ind nanları on üç yıllık bir fazla le bu bahs ve kılavuz münasebetle avdet ettiğim zaman daha çok bulmakta. yem: bu sebeble (ben) yerine hakiki delâletile (biz) kullanarak devam 0 delim ve mağüsicülün Dek Taydmmı Gla | rak kaydolunan noktanın yiağüskil | sürlükter “doğacak büyük kazanç ys | nında hiçbir 'döğeri olmadığını kat'i, yetle söyliyelim, usun için gi: 1 — büyük harf denilen şekillerden bir çoğu, İüçükleri denilen şekiller. den başka gekillerdir. Alfabe, öğrete menleri büylik şekillerden başlarlar, müsasd devresi gelince bunların küçük şekillerine geçerler. bu geçiş başiba. şına dersler, vazifeler, kargılıkı yor. yüklerin yalnız muayyen bir nisbette küçültülmüş bir ekti olaydı alfabe öğretiminde bu ikinci safha tamami. ie İasarrıf edilmiş olacaktı; majds. kül dzndır değildir gibi bir ömre s0. ren dava kökünden. kajlmank, okul im bakınız; küçük Barflerden kinci bir alfaba öğretmiye belki ders yümm yarısından #onta başlıyacak. tw, bu ikinci şekilde «il yazım denen Ürifiban da aynı seslerin bir taktmri. gin ayrıca ikinci tertip alfabe şekli vü. cuğa getirdiğini de görmüyer muy. dk” bereket versin, maarif vekilliği, 6 kullara giren yazı derslerinde terbi. ye ilminin en son ve en makbul bir dan vasmı #üzam ve tatbik etti. iki İlk değil, üçlük. yakn drirtik man. zarası veren bir sakameti bertaraf cönmediyee de biraz tadil (etti, 444'n adilehilir ki o majüskül olma da bir Üstün tarafı vardır; 6 balda ni. çin bu kelimeleri bir de kama igaretile ayırmak Tazumunu ileriye sürüyoruz” bunur özel adı ki yandan iki tırnak. la ayırmadan mahiyetçe farkını bon kavraysmıyorum, yağan İçin bir kül. fet, okuyan için bir başka külfet! 3-— tek delil, özel adları ayırma. dan ibaret olunca yazıda fağde şuuru, majüsküleri söz başi, salır bağı gidi yerlerden atmış olmalıydı. biz ya. sının ilk devrelerinde yaşamıyoruz. yaşayıp © devri tekrar etmenin ma. Bust da yok, meselâ enter başında bir kelimelik boş bir yer bırakma, bizim yazı ve dizgi kaidelerimizin içindedir. vedad tör'ün ve birkaç arkadaşı ki. taplarmı söz veya satır .haşiarmdaki boşları kaldırarak bastırıyorlar, satır başlarında bir kelimelik boş bir satar başma delflet ettiği içindir ki o tarzı da guripsiyenler gördük ; majakü! ol. dukça vedad'ın hakkı ver, fakat bir keliraslik boş, bir majlakül kadar kuvvetle haykırıp burası satır bağı, dır deyemiyor mu? öleki imlâ işsretleri bizi majüskül. den müstağni kılacak kadar beliğa. Hi haiz değiller mi? bem Yönğiskül hem Smli işareti, böyle yerlerde bir tekerrür teşkil ete miyor mu? yazan ve okuyasi için bu bir enerji kayboluşu değil midir? 4 — yazı makineleri, dizgi makine, teri... majüskül yüzünden dimağı yüklenen beyhude itiyadın ağırlığını madde halinde görmek istiyorsak yazı makinelerine, dizgi makinelerine bak. mahıyız. hayır! yalnır bakmamak. yes. onu çalıştırır. onda çalışır gibi nüfuz etmeli, onu temin ve tedarik et. me külfet ve fedakârlığını bir majiskü. Tün he kadar arttırdığını hesap ede. bilecek hale gelmeliyiz. yazı ve dizgi tekniği srtmdn majüskili bir belâdir. bir yaz; makinesinin 21 tuşluk bir tere tibat Vie iktifa ettiğini tasavvur edi. niz. makine ne kadar küçülecek, ha, #Mfiğesik vi biflayi “ücürteyacak! majüskiile beğel ikinci bir çeşit veya bir başka üsl0p harflerile makine Zengin. eşeceitlirzeküm bir de majüskül takib ve teşhis düşüncesinde olmak. Fam, yukarı tertibat: çalıştıracak bir hareket dikkat! sarf ve inraf etmekmi. sin bir düzüye ve pek tahil en az yüz. de on tir sürat farkile mahsul vere. cektir. bir noktayı virgül. bir virgin bokta yapmak lüzumu hari olunca Mmajüzkül miniskül, mintekülü majüs. kül yapmak kületi de arimdan gel. miyecsktir. kullandığı bu makineler işte mağtisirii kullanmıyorlar. orada bu bir zaruret; kolay kullanılır ve ucuza mal edilir bir makina olmasının zarureli... &ynı Zü- Tareti umum! yazı makineleri için kan trepo olabilir. Boştur kiraya verile, cek. Yanındaki tavukçu Bahtiyer E- fendiye müracaat, Ereğli kömürleri işletmesinden: Müessesemizle müşteriler arasında Taş kömürü, kokkömürü, briket ve tali maddelerinin gatisirrr hakkında yapılmış olan muksvelelerden mütevel,, it bileimle haklarımızı 16.041 tarihinde kurulan ve merkezi Ankarada batu. nan “TÜNKİYE KÖMÜR SATIŞ VE TEVZİ MÜESSESESİ, ne devrettiği. mizi ve kargı cian vecibelerimizi de bu milessesenin Lama. men tekabbill eylediği Wür olunur. (5004) (4258) yakaladı ve İki boy ara ile birin ci oldu. B. Suat Karaosmanm Rol- rok bahis gunytn 150, plâse sma- siyle 115 ve 160 kuruş verdi, rasindöki çifte baliğsete Demet - Sava : çiftini - bülabilemler 100 ku. ruşa muksbil 1185 kuruş aldılar, Saray hayatı Zenci hadımağalar 2. hakkı tarık US'un buna A imparatorluğunda sadrazam ve şeyhis- amdan sonra mertebesi üçüncü olarak gelen dev- let adamı bir zenci hadımdı: Kızlarağası ! - Kız. larağasının tuvaleti - Surre devesinin gümüş zin cirini adamın elinden ne zaman almazlar? - i Yazın: Tayyar zade ATA EFENDİ : | 100 sene evvel Osmunl sarayında yaşamış bir Zülüflü Ağa, İ Ümran Zenci hadım uğuların en büyük erir” Darüssuadetlişerife ağr- sı, kızlar ağası, büyük ağu ünvan. ları verilir, Silâhtar ağu ve Babüs süad» ağası gibi sarayın en büyük ricalinin üstündedir, Osmanlı dev, letinde mertebesi, sadrazam ve şeyhülislimdan sonra Üçüncü ge- lir, Bütün haremi bümayünun, Sul tan ve şehzade dairelerindeki ha. rem ağalarınm mutlak âmiridir. Kızlar ağası, ulaylarda baglar» na selimi kavuk giyerler, arkala. İ rna dört yenli, serâsere denilen kıymetli kumaşa kaplı. ağır smi samur kürk giyerler, Yazın yine bu biçimde. kakum kürk, diğer meysimlere göre de karık ve sin cap kürk giyerler. Bellerine sem mücevherli “Akve,, denilen gayet kıymetli alim köstekli bir bıçak takarlar, Adi günlerde: başlarma ““Paşair,, kavuğu, yahut “Düzkan,, kavuk giyerler, Silâhtar ağalarm üstünde oldu- Zumdan, silâhtar ağalar kızlar a Basınm eteğini öper, Kızlar ağası- nm 6sas hizmet ve memuriyeti; Haremi hümayim idaresine bek. mak ve hükümdar harpte bulun- duğu zaman Osmanlı saManatım islâm hilâfeti ile birleştiren işleri görmektir, Bu takdirde ülemadan nakinetin | haremesii yaüretgişleri, haremeyn muhasebecisi ve haremeyn muka- taacısı, o ruznamçecisi, bas halife ve başyazıcıları çarşamba günleri Edirnekapmın dışmda Hasahır ta. rafmdaki «ot üzerinde bulunan kusırda kızlarağızsınm riyasetinde toplanıdar ki, bilâhare Darlesua. de ağalarmm haremeyn evkaf g8 rifesi nezareti de ilâveten veril « işti, Kızlar ağası olmak için, zenci hadım ağalarmn emektarı ve kw» demlisi olmak şart değildir; padi.. gah başkapı gılammdan aşağı mer- tebeda olmamak üzere harem a. da ağalığna efkarabilir, i Sadramm ve şeybilisiimlar; padişahın huzuruna girmeden, kız. İar ağasmm odasmda oturmak Adettir. Osmanlı #arayımm on böyük â- miri olan kızlar ağasınm azilleri, ekseriya Cuma günleri, Cuma na. mazı İçin gidilen camlişerifte ya» hut saltanat ile bir tenezsühe gi. dileceğinde anamın yapılır, Padi- şahın gazebinc gelerek azledilen ağnler bir müddet balıkhsne kas. rmda hepsedilirler. Eğer hayatı bağışlanmış ise Musıra sürülür, &- ğer, azlinin sobebi sadece padişü. hin kendisinden hoşnutsuzluğu ise, yol hazırlığını yapması İçin saray- da bir kaç gün misafir olmasma müsaade edilir, ve bu takdirde, Hicaza gönderilir, Büyük ağıların ezilleri suretin. den biri de Sürreihümayünun * raydan çıkarılması omerasiminde olur: Saray ananesine göre, gürrei hümayün çkacağı gün yaptlan ves mi merasimde, büyük mitahor 8 ğa, sürre devesinin gümüş zinciri. ni kızlar ağasınm eline verir, o da, deveyi, padişihm O huzurunda Üç dofa dölaştırır. Üçüncü dolaşma sonunda büyük birahor ağa gelip zinciri slmaza, kızlar ağus azle- dilmiş demektir, bunu derhal ab- lar, sürre devesini güderek Kâlr. nekapıdan dışarıya doğru saray « dan çıkar, gider. ” lar sürrei hümeyün emniyetine teslim olunarak Hicaza gönde: Kizlar ağası sürre devesini kere dalaşlırdıktan sonra mirahor ağa gelip de zinciri alırsa, büyük sğa sevincinden padişahm önünde yüzükoyun kapanarak yer öper. Bu merasim, kızlar ağasmın vazi. fesindo Hkası demektir ki sırtma serâsereye kaplı dört yenli ağır Sirt samur bir kürk giydirilerek taltif olunur, Kızlar ağaları içinde Fatih deve rinden Üçüncü Selim zamınma kadar Osmanlı Otarihinde büyük göbret bırakmış olarak: Büyük Mehmet Ağs, Bilâl Ağa, Süleyman Ağa, Bayram Ağa, İğ ris Ağn; İlyas Ağa, Sünbül Ağa, Uzun Söleyman Ağa, Hacı Mercan Ağn, Hacı Beşir Ağa, Yusuf Ağa, Diğer Mustafa Ağı, Kücük Bilâl Ağs, Anber Ağa, Kasım Ağa, He. fız İsa Ağa, Abdullah Ağa, Tâhir Ağa gibi bir çok sevat sayılır, (1) Padişah müharobeye gittiği xa- man, yahut bir müddet Edime #3- raymda olurmağa karar verdiğin. de kızlar ağasmın da beraber bu lummasını ömrederse, Oİkendisine Topkapı #araymda “Hezinedar A» ğa,, vekâlet eder. Oda padişah ile beraber gidersa. hazisa vekili ayni zamanda - kızlar ağasının vrktit olur. MRS vt anin Kızlar ağasmm dairesinde bi ds “Oda İslası,, deniten bir harem ağası vardır, Bu zat, büyük ağa dairesinden bir an ayrılmaz. Dai- renin büyük işleri onun elindedir. Kılar ağasınm &âhsi eşyasınm ve malmın #anhafızı odur, Büyük ağılar oda İnialermr, Zenci hadımlar arasından itimatia» rın kazanmış bir yat olarak seçer« Jer. Büyük ağınm resmi vekili ha, zinedar, yahut O hazinodar vekili, dir; mânevi vekili umüru ise buo da Talasıdır. Kızlar ağası dairesi, nin müdürü odur, Kılar oğasmın maiyetini teşkil eden kürkeli, ku pen, kahvoci başı ağalar, ağa çn- hadarımn, heybeci, sülflü baltacı ve kozbelçi gili hademelerin za. biti ve âmirldir. / Diğer Zenci ağalar üç kovuşta yatıp kalkârlar. Yatadan sonra bârem (kapıları civarında ve ko- vuşlarda yabaner kimselerin kal - maması için, “Ortanca, yahüt “Tamlir,, ağalardan birisi, akşam üzeri kapıları ve kovuşları dola. sarak yüksek sesli Diye bağırır. Bu suretle halvet olacağını ilân eder, Ağalardan bi ri akşam ezanını dinleyip haber vermek için nöbet bekler, Bu st radu acemi ağalar odalarının önün. de toplanarak âli yüksek söle Kuranıkerim okunur, Nöbetçi a ğu sarayda ozan sesleri işitince: — Sâlâ!, Salâ!... Diye bağırarak haber verir, hür maz külmur. Ssbah namazı da ayni euratledir, Bir nefer nöbetçi eza. nı dinler, kovuşlarda Kur'anike - rim okunur. Nöbetçiler henüz kalk mıyanları: — Lala destur &bdest!., Diye uyandırırlar. Ezan okun duğu haber verilince (o namaz Kilinir. ş (1) Kızlar ağalarmm en mes hurlarmın maceralar ve ontzika- larla dolu hayatları ilerde bir mo» Bu tarnös ezleğiler büyük ağa- ! kale halinde yazılacaktır,