'RANSIZCA eski mecmus ve mizah yuzelelerini karıştırı- yorum. Sayfalarım ve sütunların şurasına bürasına ser, Piştirilmiş birtakım verizeler zözüme ilişti, Bunlardan bazılarını naklediyorum: Sevişen kadmla bir erkek, İşte umumi cfkâr bu demüktir, ve Kadınm sözünü dirle, ame a asma! yaptırmak istiyorsunuz? Ökgesini kay- nana dilinden yaptırmız, hiç eskimez! Sağlam kundura mı Köpekleri sadık oldukları için severiz, Kadınları da sadık oi madıkları için! ye verdiği saattir. asla! Sonradan ale ile Propaganda ve reklâm için türlü vsw'ler vardır, ve bun'arm ©» barcı âlem olanı hiç şüphesiz afişlerdir. Her memlekette shhat ve iç. timaf yardım müesseseleri de muhtelif hestalıklara karşı hal, Ja mücadeleye tegvik etmek üze, İer ertik böyle afişler vasrtasiy. e Yapılan propaganda mevsimi, kafaları halk üzerinde tesir » Bu sebeple İngiltere — i veremle müca, dele cemiyetleri artık afiş usulü. vi ve hareketli re, simlerle meydana getirimiş kü. çük Kordelâlayin Propagandala, yıne devama başlamışlardır. Bu Eye için çevrilmiş olan iik GÜLERMİSİN AGLARMISIN Lİ O) P Gayeye varış — Ne tuhaf değil mi? Kocamı kayatmı öigorta ettirdikten az ı* Kadm için aşkım en güzel, en İlâhi saati sevgilisinin bedi, Kadmlar erkek çocuğu çek severler, Fahnt cocuk erkeği #& Kedmm en iyi, en candan arkadaşı, güzel olmıyan kadındır. vk e Sİ e Bay mn ay Bir erkek karısının babası mevkiinde olura, çocuklarımın babası olmamak behlikesine maruz kolar, .. Kadın işsiz kalırsa ya kavga eder veya sevişir, ** Fransız mizalımı, hele can samanlarin behimi hislere Mitap elmekten hoşlandığını ve bütün kuvvetini bunu verdiğini bilenler Onun nereye doğru gittiğini kolayca anlıyabilirlerdi. Anlyamr yanisra da anlıyabilecekleri gelen'ini verdi: Bu bahiste «anaf&ür seyzen Tevfikle beraber söyliyebiliris; kahpe felek, /erem ile mücadele (o filmleri | | patlatıyor ensesini... TAFDRI filmin adı “Allaha (oismarladık mikrop” tur. Bu kordelâ Vald Dispeyin (resimli komedilerine benzemektedir. Eğer tabir c»i> | ise filmin kahramanı T. B mikrobu. (Yeni veremin en müthiş mikrobu olan basil dö koh) bu filmde bir melon şapk giymiş ve tamamen siyahlar giymiş bir mahlük olarak göste, rilmektedir. Yanmda günde güne büyümekte olan ailesi bu. BİN geçmiş olduğunu göstermek, | lunduğu halde ciğerlerde gezin. tedir. Artık ne yemyeşil olmuş | mekte ve ciğerin şurasında bu. bir karaciğer ne de kuru iskelet | rasmdz zevk duymaktadır. Eilm bu ş, kilde devam ettikten sonra T. B ler (yani verem mikropları) bir sanatoryomda tuzağa düşü. rülmekte ve orada öldürülmek. tedir. Bu propaganda (ilmi bilhassn mekteplerde gösterilmek için yapılmıştır. Aman suzun Dişi — Aman bağırmaym mah volurum, Müşteri — Noden, içerde mü, teri olduğunu bilmiyorlar m:? Dişçi — Hayır, bilâkis biliyor . lar, Sili bağırttığımı duyarlarsa böpaj kaçarlar. ||, nie | İ dehlizler kazmaktar | HABER — Akşam postası Nüfus düşmanı ameliyat Cinsi terbiye saha- sındairşatlarlâzım Resmi, yarıresmi veya hususi müesseseler, çocuk- İlu memurlarının maaş ve ücretlerine “aile ve ço- cuk,, zammı yapmalı. ERBİYECİ, mebus ve mu harrir İbrahim Alâeddin Gövsa ile “Çocuk düşürme” mese lesi etrafmda yaptığım konuşma, kendisinin bu mevzun deir enerji ile müdafsa ettiği çok şayan dik. kat bir tos vuzuhla tekrar etme" sine veslie oldu, Fakat daha evvel, meselenin kökünü teşkil eden terbiye, allik sshas'nı kurcaladık, Yazılarında görüldüğü kadar 3e- vimli, enrip bir konuşma seldseti olan İhrahim Alisddin Gövsa dedi si? — Çocuk düşürme meselesinin, hekimliğe ve adliyeye nit safhala- Ti herkmda tamamiyle sslim dü , yunetlorbn almaması tabiidir. Yel we cezayı arttırmakla bu derde «Wa bulmak Cikrinin çok zayıf bir tedbir olacağını zannederim, Ya * sebep üzerine mües- abitmetidir. Mekteplerde ein. 4 tersiye hakkında muntazam, sâkinli örcütinr, hayır mücssosele ri tarsodan bazı Avrupa şehir - &rimde olduğu gibi genç kızları hi miye teşkilât yapılması, hulüse «udarın kadmlarm, Kazma wümkün olduğu kadar az uğra larına sebep olacak teşkilâtin isixinlerin, warak hatıri gelmesi mümkün gür, v. ve — Bizde çocuk düşürmeğe kar ş wücadeleyi en ziyade hangi sa barlarda teksif etmelidir? 8 çocuk düşürme teşeh. eti dali kazaya Ouğramıı vag kız ve kadmlar tarafından, yani sayrimeşmi alarak çocuk ka snmuş olanlar tarafından yapıl - #amakia, galiha daha fazla, çö #uğu istiskal eden müreffeh ve iDon den aileler tarafından talbik e dimektedir, Bunlar “gebelik” ha Üni biçimi bozacağı; suvare, dans ve gay gibi vesilektre iştirmke mf ni olacağı, nihayet çocuğun gale #yle, gürülülsüyle ve senelerce muhtaç olduğu hizmetle tahatlığa engel teşkil edeceği mülâhazasma sysrlar ve düşürme ameliyesinl, kanunun müdahale eğemiyeceği bir şekilde yapabilirler, — Ne gibi? — Meselâ bir dahiliye hekimin” don istihssl edilen raporu, bir ka, dma götürerek maksadı temin © ; debilirler, Sanırım ki, meselenin ör mlişkü! safhası, işin bu şekli ne mâni olmaktır, Fakat benim kar eaatime göre, umumi tedbir ola . rak çocuklu ailenin refah'm te - min edecek çareler aramak, daha şamil bir deva teşkil edebilir. çarelerden bir Kismi ; | vir, Kiymetli terbiyeei, burada, pra tik tezini izah etti: — Bu devanm, ötedentderi dü - sündüğüm şekli, gerek devlet mü, esseselerinde, gerek banka şirket ve tiearetihsme gisi yarı Tesmi Yür but bususi müeseeselerde, me - murlara, müstahdemlere verilecek maaş vo ücretlerde sile ve çocuk için dahi mutinka bir pay bulun masıdır. On İki sene evvel, Alp ve Balkan devletleri sasaş ve Ücret, ler kanunlarını tetkik etmiş ve on İarm büyük bir kımmmda "aile ve çocuk zammının” tatbik edildi ğini görmüştüm. Barem kanunu ilk çıktığı zaman, ben de böyle bir teklifte bulundum. Fakat kanun tekâmül etmiş olduğu İçin, sonra dan derpiş edilmek üzere İşi geri almamı tavsiye etmişlerdi. Fakat janda” salarda ve gedikli deniz zabitleri gibi bazi hizmetlerde, ve. ilen maaşların “aile ve çocuk zammı” ile mukayyet olması tezi kuruma girdi, Ama henüz umumi öwemedi, — Bundan gayeniz? — Çocuğu tetisiea! edilmekten wkün olduğu kadar kurtarmak” lir, Eğer bitün devlet maaş ve ücretlerinde ve onun tesirile tek. mil yarı resmi ve hususi müesses sojorde, verilen maaş ve Ücretler için bu kayda mutlaka riayet edi) mesi esası omemlekelte lakarrür «derse, o vakit çocuk, aileler ta . rafından daha âz isüskale maruz kalacaktır. Ibrahim Alâeddin Göves bu fi - kirleriyle, möse)etin tadi ba kimdan beline doğru wispet bir adrm stılmasını temin etmiş olu . yordu, Bununla beraber, fikrinin eb müessir ve yegine deva olam yacağmı ön söyliyerek kanaatini şöyle hulâsa ediyor: — Unutmamalı ki, böyle müküm ve esaslı mesele için, tek bir çare, hiçbir zaman kâfi gelmez, Bu f- kir, benim, aile ve çocuk meselesi için emel edindiğim bir tedbirdir ki, rifumu arttırmak için batırma gelebilecek muhtelif vesilelerden biri ve belki onların çok ehemmi- yetlisi telâkki o olunmağı lâyıktır kanastindeyim. Muhterem mebus sözlerini şu mühim işaretle bitirdi: — Cinsi tedbiye bahsinde ay - dıniik görüş ve açık düşünülse dınlz görüş ve açık düşünüşe | dir. Zira kızlar vardır ki, bekâret- | lerini muhafaza ettikleri halde ge- İ be kaldıkları görülür, Bu gibi hal, lerin speak tenvirle önüne geçile- Hikmet Münir : | Dünyanın bir çoklaıına meçhul köşelerinde Afrika vahşileri büyü; büyücülük Kabile reisine bile pay çı- karılan orijinali mahkeme Atrika yerlileri dünyunın sihre, keramete en çok inanan basit dü- #ünüşlü insanlardır. Bunlar aralar rinda yetişer. sihirbazların ve büyü ellerin ber dediğine inanıyor, her Yaptığını iyi görüyor ve onların sö Zühden dışarı çıkmıyorlar, Hastalik ları defedon rüyalara nisna veren büyücülendir, Kabe içinde cinayet ve hırsızlık gibi vükalar olursa bun yapanı meydana çıkaran ve cozu- sını veren de örlardır Yerliler arasmda bir müddet yer sayarak emniyet ve sevgilerini ka- zanan bir âlim ancak bundan soyu aralarına iyice sokulabilmiş pek garip vakslara şakit olmuş, Pru fesör batiratırda bu garip va dan birimi söyle anlatıyor: Beçuana memleketi hudutların yakın küçük bir yerli köyünde idim. Baralar: birkaç haftadanberi sid « det tir kuraklık içinde kalmıştı. Kaynaklarm kuruduğunu gören ka dınlar testilerinin bomboş köye dörerlerken — biribirlerine: “Kem göz” lin işi!.. diye firaldaşıyorlar, dı. Köyün her tarafında bu “kem göz” mırtltısı ağızdan ağıza dola * şıyor, ve herkes korkudan ttri - yordu, Derken bu korku civar köy, lere de sirayet etti, Nihayet er alar kokler işe karıştılar ve: “Kem gür” 36 bir çare bulsun diye uzak bir yerde tenha bir büyücüyü bulup getirdiler, Benim çadırımı kurduğum ye re yalın bir yerde bir gen kanl: İle nişanlısı yaşıyordu, Bun lar kendi aşklarını o kadar da! © mışlardı ki böyle korkulu düşün « eelere ehemmiyet bile vermiyorlar dı bu sırada büyücü “Kem görü"ü Ü atanı bülmuk için yapacağı me- rasime hazırianiryordu. Herkes $i. Mâhlermr almış, köyün büyük m danma (toplanmıştı, o Mukare' dansları başlıyordu. Büyücü kaba hatliyi bulmak için “kolu alacak, ta, Bu sirada delikanlının bu dans lara karışmadığını gören arkadaş” lari onu da çağırdılar, Fakat onu görünce büyücü birden üzerine n, Ularak: “İşte kabahatli?” dedi Kem göz atanm kokusunu slmıştı. Ama bu kâfi değildi. Şimdi onun kabahatli olduğunu bir teerübö | le anlamaya sira gelmişti, Ortada ateş yaktılar, büyük bir tencere çinde #u kaynattilar. Büyücü deli kanlırın bağırıp çağırmasına; “be. nim bir kabahatim yok!,, diye yal varmasma &höramiyet vermiyerek kolunu yakaladı ve zorla kaynar su ya daldırdı, Delikanlı kabahatli de ğüse kolu kaynar sudan girdiği gk bi çıkncaktı. Kababatli ie kolu haşlanacaktı. O zamsn kabahatli o i olduğuna şüphe kalmıyacaktı, Ne, tekim de öyle oldu, Bundan sonra merasim başladı. Adamı bir ağa * ca bağladılar. Kabahatli kirk se” kiz saatsorada bağlı kalacak ve herkes sırasile kargısını bir tara» fına batıracaktır. Fakat delikanlı, nin sevgilisi kargaşalıktarı istifade etmiş, beş saat (Okadar uzaktaki İngilir karakoluna haber vermeğe koşmuştu. Neyse, polisler vaktin de geldiler ve adamı kurtardılar, Büyücü ve bu merasime karişan * lara ceza verdiler, Profesörün anlattığı vakalar n - rasığda su de, hükümlerdeki gi . riplik itibarile göre çarpıyor, Ba köylerden birinde bir adam, kari smm sadakatinden güphelenmiş ve karısının göz karptiğmi zannettiği birisini fena halda dövmliş, Koc” am kıskançlığma haksız yere kür ban olan bu adam, hekiki mücrimi biliyormuş gibi gitmiş, onun tarla, sena ateş vermiş, Tarlası yakılan adaman bu işi yapan mutlaka kıy kanç kocadır diye onun beş ine - dinl aşınmış ve mesele büyümüş, kuyuda yaşiyan | *? büyücünün önüne kader gel - mis, şimdi büyücünün verdiği bük. İ mii dinleyiniz “Bütün bu şürülütlere sebiş | kadmdır. Bu ühetle onu babasına inde edecek, babası da evvelçe &r 2ının bedeli olarak ondan aldığı yirmi inekten onunu geri verecek, Koca, haksız yere sövdüğü ada * ww zarar ve ziyan olamk or inek verecek, © da bu on ineği tarlası» İ ar yaktığı adama zünderecek, ka. dinm sevgilisi ise kocaya on inek hediye odecek, hem de bu kadını karısı olarak alacak ve kızm ba * basma ayrica yirmi inek verecek, Yalnız kadınım sadakatsizliği yü - inden babasının böyle büyük bir sırnfast görmesi muvafık olanı « yocağı için baba alacağı inekler ten onunu kabilenin relsine bere” Gesk.,, 7 — Atm tuvaleti, srka ari dizlimiş kalabalık, $ — Fena değil, bir emir saçı hnstalıkir, 9 — Bir edat, cereyme edememek, 10 — Önünü arkasını dü şönmeden lâkırdı söyliyen, — bir elma uşak, 11 — Harp, karadeniz sahili e halinle yanlış verilen isle. Yukardan aşağı: 1 — Akrabalğı mevcut Gkt &eli) me), ? — Herkese bildirme, kasi, © — Yok, bir cins hem © Sakamıbilde bi sebatın esas, 10 — Telefonie siyle, nen ilk sözün tersi, dilini Görme 11 — Keyti yerinde olanların o söytedikderi we hayvan. 1 numaralı bulmacamızın “allı 1 — Denize giren, 2 — İranay'iden 3 — Kilim. Rakld, 4 — Tiç, Şikâr, Ka 5— UD, Reney, L, 6 — İken, & Aba, 7 — Deviren, Lev, 8 — Usman. Kale, 9 — Re, Ek, Çomar, 10 «Ar İt, Vale, 11 — N, Labada, 1,