EE EE, 1S e nedir e ; bişe HAKKI BALTACIOĞLU varlık oldu abilmek rmak gözden deyince ilk hatıra gelen insandır, için te ol gerektir. ö geçirelim 1) “Sosye şüphesiz. an, Tek insan, bir insanla b alnız başıma Insan, Teştiğ yete olmaz, zaman 60 çok in Öyleyse so Issız bir adada Bu tek insan, Robim a birleşt kter Nin tadını yeni baştan tadabildi fikridi 2) Herhangi insan çokluğu, herhangi insan kalabalığı da «0s- yete olamaz. Yolda, plâjda gerçi bir insan çokluğu, kalabalığı var- dır; fakat bu, aralarında ne bir kaynaşma, ne de bir anlaşma bulun- muyan bir insan yığıntısından başka bir şey değildir. Bir kompar- tİmanda yanyana oturan, fakat biribi: saların duru- mu da böyledir. Bu adamlar bir sosyeti fertlerine değil, eşya tanelerine benzei 3) Şimdi plâjda tek ve yalnız dolaşan insanlardan birinin, me- selâ boğulmak tehlikesine uğradığını ve insanların felâket karşı- sında aynı tarzda duyduklarını ve ay da düşündüklerini dü- bir kere. Hemen aralarında bir kaynaşma ve birleşme olur. i de olsa - gerçek bir sosyete hayatt, doğar. insanların 1 Öyleyse sosyete tanımıyan birine İşte “er teri arasında evi bir birliktir, Ara- ğları olmıyan insan liği ve kaynaşma, sosyetelerin millet gibi müşterek duygularla ki din, ahlâk ve hukuk gibi sosyeteni i olmıyan ve san toplulukları osijinal hayatiyle ilg im, ekonom yan, lâik bağlar da vardır. Sos , deyebi tenin bu iâik bağlarına sosyete olabilmek için yalnız ği de olmak gerektir. yal varlığın son şartı “İş Bölümü bünyede o - asgari b ermek i dür. Bir sosyete, ne içinde - hiç olmazsa vardır, İlkel sosyeteler başka bir ile anlaşm'ya, Bütün kendi kendine Imüştür, ne de dü bilir, Öyl temelli zaruretlerinden birl ie bu sosyal işbölümüd lerin en temelli karakterlerini bulduk. Artık sosyetenin karakterini taşıyan bir tarifini yapabiliriz. “Sotyete, ara- lsrında hem kültür, hem de medeniyet birliği olan insan topluluk. larmın vücüde getirdiği nevi kendine göre tanlı bir varlıktır.,, Ancak yahut fertleri; birine karşiver- Toplanma; #irf maddi, iaşe ruhf ne- kaynaşma vücude getirecek yapan; toplanmanın bir ikinci tarzı. ük ve bütünlüktür. Öyl teler olarak anlaşılan fi sosyal ünitelerdi. teşkil etmek üzere kây- din, eklâik, hukuk, dil, lardır. Bunlar, fertlerin lışlarında taşıdıkları has- nsi ve medeni ümü bile alıp eyse 508. at kğ, dansızca Ide olabilir. Sosyetey vi bir b yse yalnız ruhi manas er, birlik ve bütün dan doğan yeni, sosyal hassalar; ik, tekr e gibi kuru yalnız başlarına, kendi yara değildir. Bunlar, asosyâl olan, fe nmıyan, ymadan doğan ve sosyeteye mahsus olan yepyeni hassalardır. ıl ki şimdi mürekkep isimlerin hastaları, terkiplerine gi wlerin hususi ve ferdi hastalarının ne yekünu, rini tadil ettikten onra kazandıkları mutavassıt hassalar değildir. F ve terbiye vasi sosyül sit cis yle olur. Sosyete, asirlardanberi süren müşterek it di uzvu haline getirir. Yeni sosyete, uzun bir değerlerini vererek ehlileştirir; ilmi, tekniği, eko- | yat ve ruh, hattâ sosyetenin üzerinle acak * gücü kazand in- sekle kalmaz, aki Böylece « da kurar ve ira- nsan görmüyoruz. Çocuk halinde bulu- ik ölümle biter, Robinson Crusof yalnır. adam a yaşıyan medeni - adamilır, Aslan Adam filmiyse adr, ekran fantezisidir. realite yokluktan çıkmar. istidadı, rı, demekten demiye Yalnız nan insan içi değil, tek başım uydurma bir Denilecek ki sosyal fertlerine sosyal k ; sosyal hayat varolmazdı. Ar İnsan; sosyal bir hayvandır, n sosyalleşmesi ve medeniy sinema Eğer insan aşamak iliyeti . olması rk var bu tabij istidat insa ek umumi ve mü ps belli t zarureti sosyal nmek te hatıra geliri Ger realite- Aşiretin kahramanı, sitenin peygam Mezans'an âlimi, samanımızın liderleri hep büyük adamlardır. An- çak temlar gelişi güzel, yahut ferdi bir kuvvetin olarak değil, sotyetelerinin mümessilleri olarak çıkmışla anlattığı bir İsa bugün tekrar çıksaydı, hiç süphe yok ki zaman ona ,, deyip geçecekti. şlardır, | HABER — Akşam Postası lisesinden yetişenler tarafndan Eğe gecesi, evvelki gece Parkotelde b lo sabaha kadar çok eği Haber ZOM. € i Uşakta dört Ortaköy deresi temizleniyor Fakat parasızlıktan derenin üstü kapatılamıyor Belediyenin temi Ortaköy lemeğ ve ıslah etmeğe karar verdiğini evevlce y. diye fen heyetin: je dairesinde derenin yan duvarla” | tının yeniden inşasa, kaldırımla. rf da yeniğen yapılmasına ve de- tenin temizlenmesine başlanmıştır. Bir hayli uzun olan derenin Orta köyün son evlerinin bulunduğu mintakaya kadar olan kısm: kâmi. İsiyle . abani insanın adamlaşması, ancak sosyete sayesinde | gününe katar deva İüzere tedrisata daha sür'atle Her halde imti-| len bu şekilde inşa olunacaktır, Derenin üzerinde bulunan iki de- mirköprüden maada küçük ahşap köprü de rak yapılacaktır. Çünkü rülerin itfaiyenin geçmesi: kân vermediği görülmüştür. bilhassa son demir ola- Derenin kısımları gök dolmuş ve toprak se Terin kapı hizasına geli iyesi inden Taları da kazılacak ve derenin ya- ktir, da tağı eski seviyesine getir Yalnız bunun için yaz kurumasını beklemek mektedir. Yalnız derenin üstünün kapatılması. tahsisat azlığı dolayı- aylar lâzimgel - ikün olmamıştır. Belediye Kasımpaşa deresi ya- tağını da temizleyecektir. e Liselerde ikinci hususi imtihanlar Lise ikinci devre ikinci hüsusi t bu sabahtan itit hanlât nisan sekisinci cumartesi edecektir. Mektep idareleri bu yoklamâla ra ait programları hazırlamışlar. dır. Yapılan imtihanlardan sonra talebe müteakip imtihana hazı ta. | İ nabilmek için serbest kalacaktır. n senra lise | İkinci yoklamalard lerde imi nlar hazırlık olmak de- vam eğilecektir. hanlardan evvel tedrisat tamam. lanmış olacaktır, Yapılacak ikinci yoklamalar, ii se talebesinin vaziyetlerini daha sarih olaraxz gösterecektir. Maa - malik öğretmenler bu sen b çalışmasını ve olgunl vecesini geçen seneler nazaran da- makta mütt malar şimdiye kad yeti daha vazıh olarak göstere * plerde, kana; n senif terfi edil edile- deresini | bu köp-)” im! * köylü Uşak - Gediz | karlara İmetre mesafede kara olu civarda k nobillere yardım için bir otomobi! Üniversitenin büyük “kayıbı Ordinaryüs profesör Lipman öldü İ Tib fakültesi ordinaryüs profe | Sri ş see) vefat etmi Almanyanın en meşhur jineko- rejim il İteessüsünden sonra üniversitemize kazandı Istanbula geldikten sonra Haseki hastanesini | islah etmiş ve çok iyi bir şekle sok. | | muştur | Kıymetli dektor bir detten. beri hâsta bul disi siyatikten ve Jumb; edu, Fakat bütün bunlara rağ vazifesine fasılasır ve büyük mid Guyordu. edi men bir aşkla devam ediyor: Bundan birkaç haf! İtan stırabı üzerine sıkı bir sevaye tin kanser. İneden geçirilen profenâ Gen rahatsız olduğu anlaşılmıştır. Lipman'm i dün. e ta- bütün rkadaşlarını ini büyük teessüre düşürmüş yasını, mesai lebeler Askeri mütekaitlerin kongresi Umum mütej ene” elik kongresinin saat 13 de ağ Tonton amca nın şapkası ' dondu yolunda üç otomobil saplanıp kaldı eden bir otomobil de yarı yolda saplanmış kalmış ve yolcula" gündermişt olundan Uşağa odun ge bacından il İr yolcuları rak ölmüştür. Kazanın bülün muhi* ihtiyacı tarafında anarak kalan üç otomobilin şose da bulunan. yolcularma yar narında ie vezair le vazım bulunan bir kızılay — heyeti gitmiştir. Hasan ecza | deposu yangını Bugün yangin yerinde keşif yapılacak Hasan ecza deposu yangın! kmdaki tahkiksta devam edilmek- tedir, Müddelumumi muavinlerin. | den Rifat en bazı kimselerin sorguya çekilme hak» ye ine karar ver » sonra Sultarah -| met birinci sulh zeen| lar yüzünden keşif molozlar temi —— Karaya oturan Yunan şilebi nda karaya ot kurtulmuştu roz ad n şilebi dü Balıktan mı zehirlendi? Tarlabaşı Halepli sokak marada an Yai 6 civarda bir lokantada yediği balıkla zehirlen- ve derhal hastahaney nakle- 26 nu.| Türkçe konuşmıyan vatandaşlar Şişli o Halkevinde bir konferans verildi Türk Dili ve Duygusu Yö Kurumu tarafından dün Şişli evi salonunda bir konferans * edilmiştir. Bir çok zevatın bulunduğu toplantıda söz al89 li Haydar Erişk, bundan bir MÜ Jet evvel “Ulus, gazetesi” Türk Dili ve Duygusu Yayım rumunun ermeniler tarafından 1” sis edildiği hakkında çıkan bİr zıyı kastederek demiştir ki; r Ermeni, Rum veya “* hudi vatandaş diye bir şey we Türkiye Cumhuriyeti? tezkeresini tanşıyan h87 birinden ayrılmıyar var 5 İ mıyoruz. di şurada buradz türkçe bildiği başka dille konuşanların ya! 1 haröket hiçte doğru Bu gibiler bu hareketleri lüğü benimsemediklerini miş olmaktadırlar. Fakat e birinde bunlar da sus dır.,, lu — * Mangal Kömürüy 8 zehirlenen kadın Maçkada Kızıl sokağı 8 nu da oturan 40 yaşlarında H kızı Münevver, babası d da yaktığı mangal kömi ve derhal ik | sai eee Beled | feci bir kazâ Bir çocuk enkaz alti kalarak öldü veli Dün Beylebeyinde bir gor facia olmü$ ie Beylerbeyinde Burhaniye di lesinde Gürgen sokağında yık? yıkıcı Numan tarafından 7” i seyretmekte olan Numanin © beş yaşındaki'oğlu Tabir bir ye bire yıkılan bir kirişin alın gg. mış ve kafası ezilerek d'”* ye müştür. Bu vaziyeti göre” e lerden Mahmud da bayılm"? Nw ından Haydar paşa w ral mune hastahanesine kald Otuz bin lira teberru ef Tarsusta bir hayirs?" mektep yaptırdı sus — Çukurova lerinden efetmek ye bin lira sa ni yapılmıştır. ulna | kadar üzerinde inşı © miyetli ve yurdseve” iin xw bu hareketi her tar” takdirle karşılanmıştı”