Pinl cari x ie Ölüleri, z Ya ede hk area Üzere — bun. inç Bazı kaj ie Jokunmaya İyi kabile âyini yapmak ne, , erler ve > Çuringalarını a. K bir tör R gördükten ele iade ederler, | ia Bu, İri biri de Vanin - Min,” köşeley; ne haçvari bağ. ve hai, bae gm dali Mem bla, taşar, Garbi *ide, bazan da'kaz Vala güzel AVURtralyada bun | lan» #ekilde yaparlar. Li e lar, e da oni vardı Avustralyada addedilir ve — Bunlar Çvcens- ka sekillerde ine de çe sihirbazlık , ekkabaz ve sihir z tesiri altında bulur Şok itikat ediyorlar. * mâzarında en fena Sihirbazlık Mm si e ağaç yahut ke. bazların mare göstermesi op, alar bs : 1 şarttır. be Pa sivri bir ağaç yahut ke. de ray hale getirirler Kalbi, , Kemikyei se Parça olan! pi Parça Parça olsun!... Tiyat ağ fi £ş z / da sivri bir Yahut kemiğin bir u. € çevrilir, katiyyen baberi ol bir haze toj dan ir; , satlip bi m # if an glât bizim imi benzer. ve rilir. ağaç ve Yekle sokulduktan bulunan üm Mur, İZ iş # # / & ; fi . AN VE insan saçla m. gevirir. Böy. düşme, stikâmcte doğru Mahvetmiş bulu . ların Moe, ren ağrıları ve ek hastalanacak © — kadınlar ve | ağaç yahut ke. | Sehaze merasimi kadınlar erkeklerin bacakları ara. hazırlanıyorlar. En öndeki yüzü boyah kalın Kod bu ğini tutuyor. Diğeri b'r tene içinde pişirilmiş yı merasimden sonra oruda bulunanlara ikram edi. Avustralya kabileleri mahkümları bayıltılıp ka- arı yarılarak otla doldurulur daha bahsetmek istiyoruz ve bunun, biz, bir hipnotizmadan ibaret olduğuna kaniiz. Bazı yerliler istediklerini şahsi kuvvetleriyle öldürmeğe ve tekrar di. riltmeğe kadırmışlar, Bu gibilerin nü. tuzları yerliler üzerinde pek büyüktür. Yine bunlar, ihtiyarlar tarafından ida. mma hükmedilenleri öldürürler. İdam cezası yerine getiriliken vü. cutlarını odun kömürünün toziyle ovar. lar, çehrelerini ve vücutlarınm bazı kı- sımlarını tüylerle süslerler, ayaklarma kanlı tüyler yapıştırılır ,ellerine ok ve kalkan aldıktan başka bir yahut iki ta- ne de Çuringa ilesilâhlarırlar. Avustralyada kadınlar iki ay süren matem müddeti bitince erkek akraba. rına yemek götürür ve ancak onla. rw parmaklarım birer birer isırdik. tan sonradır ki konuşmağa mezun olurlar Avustralyalılar bu adamların büyük tesirlerine bütün mevcudiyetleriyle ina nırlar, Bunların nefret ettikleri bir a- damı nasıl bir kuvvetle öldürdükleri malüm değildir. Her kabile sihirbazınm bu.işi başka türlü yaptığı söylenir. Me, selâ Piari kabilesinde bir vazife alan sihirbaz odun yongalarını öldürülmek istenen adamın necaseti ile bir yumruk cesametinde yuvarlar, kurutarak yakar. İ Eğer öldürülmek istenen bu ateşin yandığı yerden geçerse behemehal gü. nün birinde ölür sanılır. Sibirbazların diğer kabilelerde daha başka türlü hareket ettikleri görülür. Bunlar öldürmek istediklerinin kafala- rına sadece kalın bir ağaçla vurarak bayıltırlar. Sonra da böğürlerini çıkara. rak otla-doldururlar. Bu ameliyeyi gö « ren kendisine gelse bile az zaman için- de ölür. Garbi Ayustralyada bunu da. ha vahşiyane yaparlar. Sihirbaz, kur . banınm oyurken burun deliklerini tr - kâr. Nefes almak için ağzını açar açmaz da kumla doldurur ve'bağlıyarak tenha bir yere götürür ve orada kafasını çe. virerek boyun kemiklerini kırar. Zavallıyı böylece bayıltır ve kafasını yine normal vaziyete sokar. Bu adam da artık ölüme mahkm demektir , $nhirbazlar, insanları hasta edebile. cekleri gibi hastalar: da iyileştirebile - cekleri hakkında yerlileri inandırmiş « lardır. Hastalıkları tedavi — usulleri ekseriyetle ağrıan ve sancıyan yerleri masaj etmekten ibarettir. Üfürür ve ü£. lerler. Hastanın göremiyeceği bir yere sakladıkları bir taşı meydana çıkararak bunun hastalık olduğunu söylerler, Avustralyallar da akrabalık mühim bir meseledir. Bunların o akrabalarının ayrı ayrı İsimleri yoktur. Babalarına, amcalarına, dayılarına, erkek kardeş. lerine hep “baba,, derler, Yine kardeş oğullarına, dedeye ve kadın akrabalarının bepsine “anne, derler. Bu suretle herkesin bir çok ba - baları ve anneleri vardır. Bununla be. raber Avustralyalılar, bizde olduğu gi. bi, akrabalarmı ayırır ve diğer ailelerde bu farkı bilir. Yalnız bunlar için ayrı ayrı ıstılahlar yoktur. Binaenaleyh A- vustralyaiılar biribirleriyle büyük bir aile teşkil ederler. "Tabit bunların ken » dilerine göre birer kıymeti vardır. Avustralyalılar yalnız akrabalariyle evlenebilirler. Her örkek ikiüç ka. dın alabilir, Arasıra bir kadınla evlenmişlere de tesadüf olunur. Bazı ihtiyarların müte- addit karıları vardır. Evlenme de erkek servetinin büyük rolü görülür, Erkek .. ler karıları için et, kadınlar da sebze te. darik etmeğe mecburdurlar. Bunun için âyi bir avcı, bir çok kadınlara sahip ola- bilir. Merkezi Avustralyada on sekiz, yirmi yaşındaki erkekler nineleri ola . cak derecede yaşlı kadınlarla evlenirler. Yine çök yaşlı erkeklerin âdeta çocuk sayılacak genç kızlarla da evlendikleri vardır , Bunlardan başka Avustralyada grup halinde de evlenilir. Yani birçok erkek- lerin bir çök ta karıları vardır ve.bün - lara Pirauru derler, Bunlarm içinde her erkeğin emrine ayrılmış bir kadın bu- Junur. Bunlar, daima kocalarmın emir ve arzularını yerine getirmekle mü - kelleftirler, Ancak kocalarmın arzularını yerlerine getirdikten sonradır ki baş - kalariyle temasta bulunabilirler. Bu gi. bi gruplarda kadınılarm sayısı erkek ere nisbetle çoktur. Bunlarda da ak» rabalrk nizamlarına hürmet etmek şart, tr. Avustralyada evlenmek bir anlaş, makla olur. Meslâ kaynanakı biribirle- riyle çocukların evlenmelerine karar ve, rirler, Anlaşmalar kadınların çocukları ol . madan, hatâ daha evlenmedikleri za - manda bile yapılır. Bu suretle çocuklar daha dünyaya gelmezden. avneleri ev. lenmezden evvel karı koca olurlar, Fa. kat tesadüf olarak her iki kadmı yalnız erkek yahüt kız doğururlarsa, o vakit tekrar bir anlaşma neticesinde başka ailelerin çocuklariyle evlendiclirler, Bir erkek yirmi yaşına kadar evleneceği kadını intihap etmesi şarttır. İatihap ettiği kadın henüz pek genç ise erkeğin beklemesi icap eder. Büyük düğün ya- Erkek muvakkaten kurduğu bir ça. dır altında karısını akısbalarının kendisine getirmesini bekler Kız, ev. Teneceği erkeği beğenmez, hoşuna git - mezse kendisini başka bir erkekle ka . çırttırır. Fakat bu “kaçırtma,, yerliler nazarında bir hırsızlıktan başka hir şey değildir. Cezası vardır. Böyle bir vak'a üzerine kadının kocası, ve kocasının ak. rabaları kendisini takibe başlar ve yaka- ladıkları zaman kadına adam akıllı da. yok atarlar ve kaçıran erkeğe de kadının kocası bir kaç ok atar, Fakat bu tehlikeli bir şey değildir. Varunga kabilesinde bir cenaze merasimi: Erkekler bacaklarını açarak arka arkaya dizilirler ve kadınlar onların bacakları arasından geçerler. En sonuncu İcadı öi nün süslenmiş hol kemiğini taşır. Bacaklar arasından çı. har çıkmaz kemiği kadının elinden kaparlar, kırar ve gömerler. Kadınlar kemiğin kırması sesini duyunca hemen kulübelerine kaçarlar, Çünkü ok atılanın eline kalkan verir - ler ve oku isabet ettirmek te yasaktır. İe geşmeseler bile, cezaları baki kalır ve yakalandıkları zaman tatbik edilir. Bir kadına, kocası kâfi miktarda et Vahşiler 5 getiremezse, kocasından kaçabilir ve ce zası da yoktur. Damatlar, kaym baba. larına ve karılarının o bütün erkek ak . rabâalarıma da wt vermeğe mecburdur - lar. Nasıl başka milletlerde para vermek âdetse bunlarda da damatlar ömürle . tince et ve hediyeler verirler . Avustralyada daha garip bir âdet var dır. Erkekler kendilerine misafir gelen erkeklere, kardeşlerine karılarını, ari . yeten verebilirler, Böyle bir lütufkârlık karşılıklı olur. Böyle karısmı ariyeten veren kabileden birisi de misafirin ka- (Baş tarafı 2 incide) nun çin mektubundaki her sözün ha- kikate tamamiyle uygun olduğunu ka. bul etmek lâzınidır. Belediyenin fırınlarda kat'i surette bir temzilik mücadelesi açması zama. nı gelmiş ve geçmiştir. Zaten vali ve belediye reisi Üstündağ bu fırm me. selesi üzerine ötedenberi el koymuş bulunmaktadır, İkide bir fırınları as-. rileştirmek işine el atar, fakat ya pa. ra bulamaz, yahut başka bir iş çıkar, evvelâ onu yapmıya mecbur olur ve biz mlltemadiyen bu berbat fırmların, bu ortaçağ fırmlarının esiri olmakta devam ederiz. Vali vekilliğini ciddi ve sön derece dikkatli olarak başaran Şükrü bize derhal asri fırınlar temin edemese bile bü vaziyeti sanırım ki kökünden halledebilir. Orduda, donanmada, mekteplerde nasıl her sabah temizlik musyenesi o- lursa İstanbul fırınlarına da böyle bir “mecburi muayene usulü” konmalıdır. Belediye memurları mıntakalarındaki fırınları, bu frrmlarda yatılan, yüz yı. kanılan, çalışılan yerleri, çalışanların üstlerini başları, ellerini, ayaklarını ber gün en az bir defa ve ciddiyetle (#) gözden geçirmeye mecbur edilme. lidirler. Hamiş: Bu yazıyı bitirdiğim anda bir baş. kâ muharrir arkadaş, Hayri Muhiddin beni ziyarete geldi, Yukardaki satırla- | rı kendisine okudum. Dikkatle dinledi ve şunları söyledi: “— Bu yazdıkların herhalde doğru olacak. Yalnız Wâve edilecek bir nok- ta daha var, Profesör Dr. Akil Muh. tar bana dedi ki: “e Tifo aşısı yüzde söksen muafi, yet temin eder. Geriye kalan yüzde yirmi tehlikeyi atlatmak için ise mut. aka hiç aşılanmamış gibi ihtiyatlı ol- makta devam etmek lâzımdır. Bilhas. sa ekmeklere pek dikkat etmelidir. Şehrimizde tifo mikrobu o vücuttan bu vücuda geçe geçe son derece kuv. vetlenmiştir. Tifo mikrobunun bu se. yahatinde ekmeklerden çok istifade ettiğini unutmayınız.,, Deseniza ki mel'un tifo mikrobu neslimize karşı açtığı amansız müca. İ fından yapılır. İ | | bilesini ziyaret ederse ona da âriyeten bir kadın vermek lâzımdır. Fakat erkek en yakın akrabası bir kadı- | Kadın tırampası bazan kabileler ara. nı kaçırırsa, . meselâ kız kardeşi gibi . |sında büytik törenlerle de yapılır. bunun cezası idamdır, Bunlar derhal e- | ttampalar ayni zamanda mânası bilinmi - Bu yen bire âyin teşkil etmektedir . Avustralyalıların harbi seven adamla; oldukları söylenmektedir. Fakat bunlar, da harp arzusu medeni insanlardan da ha azdır. Gerçi her kabile aralarına ge- len yabancıları bir düşman sayarak öl, dürmek ister. Fakat bu da pek nadirdir. Çünkü kabile azaları yerlerinden pek nadir ayrılırlar. Bunların her birisinin arazisi vardır ve birbirlerinin toprakla. mma da, Avustalyada boş toprak pek bol olduğu için göz dikmezler. Fakat kan davaları müthiştir. Bu da yukarda yazdığımız gibi yalnız sihirbazlar tara» (Devamı var) Bugün gene ekmek- lerin pisliğinden bahsediyoruz . v niyor. İstanbul vali vekilinin dikkatini bir an evvel fırmlara çevirmesini ve pisliği kahretmesini istiyoruz. " Kara DAVUT (8) Baştan savma ve dostça değil, Hoyratça. N Orta mektep muallimliği Imtihana giren 100 kişiden 24 ü kazandı 15 haziranda yapılan ortamektep muallim muavinliğisyazılı imübanlarına, İkmektep mwuallimİerinden yüz kişi girmişti. Bunların evrakları tetkik edilmiş, imtihanı girenler. den yalnız yirmi dört kişinin muvaffak oldu. ğu anlaşılmıştır. Muvaffak olanlar şunlar. der; Tarih coğrafyadan: İstanbul 8 matik. mektep musllimlerinden Avni Kurtaç, İstan. bul birinci ilkmektebinden (Nusrat Tezel, Kadıköy 12 inci mektapten Muâmmr fiter, Beyoğlu 37 inci mektepten Bedin Taarkulu, Feriköy Rum mektebi muallimleriiden Nec. miye Tuna, Riyaziyeden: İstanbul 55 inci mektepten Ali Rıza Beyge, Halkalıdan Şaban Turan, İstanbul kez iisesi beden terbiyesi muallim. lerinden Ayşe Semiha, Türkçeden: Üşküdar 27 inci . mektepten Lâmla Bali, Beşiktaş 20 inci mektepler E. nlar Daman, Beyoğlu 79 uncu Omektepten Muazzez Savaşkan, Beyoğlu 52 inet mektep. tan Ölker Dorats, Ankara Şererikoçhissr Yahşi köyü muallimi Hamdi Gürar, İstan. bul birinti mektepten Refia Aynukan, stan bul 34 üncü mek Düriye Köprn'ü, ia, tanbul 43 Uncü mektepten Melihat Kuroy, Kadircan Kafıı, Kurtutaş Rum mektebi mu. Wmlerinden Hatice Günevtürk, Eyüp seki, zinci mektepte Hasan Nahit Babaoğlu, İs. kanbul 15 inci mekteplen Peftunde Tarlan, Beyoğlu 52 inci mektebten Brdıka, Beyoğlu 33 İnci mektenten Naciye Primak, İstanbul birinci mektenter Fatma Aliye Fen bilgisi ve biyolotidan:' İstantal kız munilim mektebi mun'limleriinden — Seniha Yaryal muvaffak ötmeeterfiır. Şifahi imtihanlar Yazılı imtihanda wuvaftek olanların şifa, hi imtihanları 17 ağustos çalı günü Ankara, da Gazi Terbiye Ensütüsünde yapılacaktır. Bunun için Maarif Vekâleti, alâkadar mual, Hmlerin bebömeha! o gün Ankursda bulun. maları lüzumunu bildirmiştir. Yazdı irsti, handa muvaffak olamıyanlırdan yaşları tah sile salâsnit olanlar, üç sömestr Cari “erbi. ye enstitişüne devam ettikten söora orta. delede ekmekleri bir tank gibi kullar | mektepiere muallim olabileceklerdir. pi A: ver