HABER — Insanlar Bilmeden Gülerler ? “Niçin Gülüyoruz?,, Sualine ilim Henüz i adi Kdz “ar şempanzenin yüzündeki dn şüphesiz gülmenin ta ken « r. Bilginler de mavmunların gül lerini söylemektedir. Niçin gülüyoruz? sa henüz bu sualin karşılığını "etmemekte, lâkin gün geçtikçe ime vermeğe daha ziyade ya ktadır. Eğer birisi çıkıp da tül: En j ie umumi bir surette izah e- b k İki Nobel mükâfatını kazanır. Şimdiye kadar olan bütün çağ” Aristo, Darvin ve Spencer de il olduğu halde en büyük mü- *kkirler bu âni ve koş 1spazmo- i sebeplerini araştırıp durmuş- I 2 Fakat bunların ortaya attık |, Pazariyelerin hiç birisi tam an- tir, yle meseleyi izah edememiş-! Meal kâşif ve tekâmülcü ti *n, maymunların (burnunda de ni andıran çizgiler müşahe-| enüz iğini söylemiştir. Nitekim Müz konuşmıyan ve meme emen! ik bebekler de gülerler. İş düşü hâdiselerden de gülmekle ui, mek arasında hiç bir müna olmadığı ileriye sürülmek- ÜS ayı tedir, — maymun kendisine bakan m uzun bir gaybubetinden Beriye gelmesine yahut ba-| Binin kendisini azarladıktan « Yarışmasına güler. ir bebek ise kendi ayağını gö A a iler Kendi ayağını gör- a tuhaf ne vardır ki onu gül- Yor? Ruh mütehassıslarına fun gülmesini sağlık, rahatlık al duygularına atfetmek” Maymunun da gülümse- Yin yukarı ayni sebepler Li *on nazariyelere göre gül- b şen ait olan her şey gibi Üğmi, Tem temelli bir surette de- UN Sanıldığına göre adam ta Sağından evvel olan insa Ya bela, ehlüklar umulmadık Yahur baş miyen iyi bir o hâdise beğ #Pis karşısında gürültülü May Se rırlarmış. Bu sesin zevk Yalanla 1 yahut hoşlanmak gibi duy- 1 hiç bir ilgisi yokmuş $€3 zamana ve tekâmül- le ya bu BÖN Kördüğümüz. ve bildiği- olursa hem şöhret, hem de Bi Bu basit hadise şimdilik izah edilemiyor bir surette işlemesi, saadet ve ne » şe, hele kesenin ağzına kadar pa - ra iledolu olması kahkaha için en iyi sebeplerdir. atılan kahkahalar hiç şüphesiz ki en faydalı şeylerdir. Zaten bu durumda olan bir a- Solda: Bebekler daha pek küçücük - ken, emzikleri uzatı » lınca gülerler, gör - dilkleri bir şeye, me « selâ kendi ayaklarına gülerler. Bu şerait altnda, damı güldürmek için çok yorulma- - ğa hiç lüzum yoktur. Böyle adams lar gülmek için fırsat ve bahane ararlar. Sıhhati yerinde, neşesi kemal derecesinde olan bir ada - N mın mizah hisleri çok keskindir. Fotoğrafta gördüğünüz pisi pisinin gösterebilecek yalnız iki dişi olmasına bakmıyarak, gülmekten ağrı kulakla. rına varıyor! miz gülümseme halinde inkişaf eb miştir. Birçok insanlar en gülün- miyecek vakalar karşısında kah- kahayı basarlar. Göz yaşlariyle| hüngür hüngür ağlıyan isterik bir kadının birdenbire kahkahalarla güldüğü çoktur. Bunları göz önün- de tutan mütehassıslar, gülmenin daha ziyade bir sinir işi olduğunu söylemektedirler. yiz Gülmenin nereden geldiğini ve ne olduğunu mütehassıslar araş tırırlarken; bazı doktorlar da bu- nu sinirleri bozulmuş, başları du- manlı hastalarına en iyi bir ilâç o- larak öğütlemektedirler. Diyorlar ki yürekten gelen bir kahkaha insana kuvvet verir, can sıkıntılarını defeder, (düşünceye yeni bir yol gösterir ve hayata kar" şı olan küskünlüğü giderir. Gülmek insanın elinde olan ih- tiyari bir harekettir. Lâkin buna alışmak gerektir. Doktorlar gül- menin gergin heyecanları gevşet- tiğini, ciğerlerde sıkışmış (olan! hüceyreleri genişlettiğini isbat et mişlerdir. İnsan bazan hiç durmadan gül mek bol kahkaha atmakister. Ba- zan da hiç gülmek istemez. Bunda vücudun fiziyolojik durumunun gok tesiri vardır. Gülebilmek için vücudun tam sağlıkta olması ge - rektir. Rahat bir uyku, güzel biri hazım, bütün azanın mükemmel Herkes de böyle olmalıdır. Çabuk gülmek sağlığın en iyi işaretidir. İnsanın ruhi durumu daima fi- jiyolojik durumunun tesiri altın dadır. İyi olan biradam dünyaya| fazla ehemmiyet vermez. Hayata iyi bakışlarla bakar. Mizah hissi insanın malik olabileceği en bü” yük sermayedir. İşin iyi, ışıklı ta- rafını görebilmek kabiliyeti dün - yanın en iyi bir hazinesidir. Böy - le kabiliyette olan bir adamı baş » kalarını kızdıracak, hattâ kavga - ya kadar sürükliyecek işlere sa « dece güler. Demek ki gülmek ger gin heyecanlar için bir emniyet su- pabıdır. İşte bunun için gülmek ve bol bol kahkaha atmak lâzımdır, Fır sat bulunca hiç çekinmeden gül - mek en iyi iştir. Çünkü kahkaha Kedinin düşmanı olan köpek galiba hoşuna gidecek bir şey görmüş ki, can dan gülüyor. Köpek besliyenlerin bir çoğu bu hayvanların stk sık güldükle- rini görmüşlerdir. şimdiki anlamına göre yaşayışın en güneşli tarafıdır. ... Gıdıklamak neticesinde atılan kahkahaların âdi gülmekle hiç bir alâkası yoktur. Bu mesele müte - hassısları pek uğraştırmaktadır. Akla en yakm gelen izah; gıdıkla- narak gülmenin “koruyucu bir ma kanizma,, olmasıdır. İster insam lar, isterse hayvanlar (arasmda oynaşmak gittikçe ( sertleşmeğe, hattâ oynaşanlardan birisinin ya - hut her ikisinin bundan acı ve s1- zı duymasına temayül eder. Gül- mek ise her işin iyi gittiğine dair tevarüs edilmiş bir işaret olduğun: dan yapılan oynaşmanın şaka ola- cağını göstermek suretiyle oyna” şanları kendilerini unutup pek faz la sertleşmemeğe sevkeder. OKü- çücük bebek de gıdıklandığı za man güler. Gülmenin sosyal kıymeti üstün- de bilhassa israr edilmektedir. Ce- miyel halinde yaşıyan insanlar a- râsında kanunların koyduğu ve po lisin tatbik ettiği nizamlardan baş- ka cezalar da olmalıdır. Meselâ İ lokantada herkesi rahatsız edecek kadar dudak şapırtısiyle çorba i - çen, yahut tiyatroda fanilâsının üstüne ceketini giyerek giden ada- ma karşı en iyi ceza hiç şüphesiz gülmektir. Cevap mize Bir erkek gibi bütün yüreğiyle gülen kadınlar pek azdır. Çünkü gülmenin yüzdeki güzellik çizgilerini bozacağını sananlar pek çoktur, nelerinin pek bol olmadığı zaman- larda sokaklarda sallana sallana gezen aptal ve delilere karşı her- kes gülerlerdi. Buradaki gülmek insanın kendinde duyduğu üstün- lüğün ifadesidir. İşte bunun içim dir ki bir adam kendisine karşı gü- lenlere kızar; çünkü aptal ve deli yerine konmasını hiç kimse iste. mez.. Başkalarmın sıkıntılı bir di ma düştüğünü görünce niçin güle riz? Sokakta yürürken ayağı bi yere takılıp düşen adama güleriz; fakat bu adamın başka birisi ta rafmdan dövülerek yere yıkılm bizi hiç güldürmez. Burada hizli güldüren, yahut müteessir eden şey durumun kendisi değil, cesidir. Birinci hâdisede başka birisi nin zararsız bir kazaya uğram hoşumuza gider ve güleriz. Çün kü bu adam yürürken önüne dik kat etmiyecek kadar aptal davran: mıştır; ikincide ise başkalarmım acı çekmesi gülünmiyecek kad ağırdır. Başkalarının budalaca ve ap talca hareketleri bizi güldürrür. Çünkü kendimizi onlardan üst sayarız. Gülmemiz de daha ziya de tezyif mahiyetindedir. Ancak bu tezyif gülmeleri büyük bir kolaylıkla zülüm şekli. ni alabilir. Eskiden ayı oynatan çingen lerin zavallı ayıya bir takım m maralar yaptırmak için boyuna di yak atması, burnundaki halkayı çekerek hayvancağızı homurdat masında gülünecek bir sebep olm makla beraber büyük küçük bir kım âvareler kahkahayı basaclı dı. Gülmek bulaşık bir hastalık gil bi saridir. Herkes gülünce niçiri güldüklerini bilmeden kahkabay atanlar pek çoktur. Bunun da s bebi henüz izah edilememiştir. Bununla beraber gülmek :s rik olmamak ve sinir gevşekliğin den gelmemek şartile sağlık içi Eskiden akıl hastahasl iyi bir şeydir.