17 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

17 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

17 TEMMUZ — 1935 îvNDAN BUNDAN Gramofonlar yakında doktorlara iş bırağış_ıîawk! ŞUNDAN bundan — 1 Ağrı ve sızı için doktora git - Mek artık ayıp sayılacak. Bunun Yerine bir gramofon dükkin?n girecek ve ne derdiniz varsa SÖY liyerek ona mahsus bir plâk ala - taksınız. Evvelki gün Londranın Grot- çian salonların - da mümtaz Lebh bilginlerin: den doktor Ce de Radvan, ken- di denemelerini gösterm i$ş- tir, Bunlara Psi- hofoni usulü adı- nr vermektedir ki gramofon plâk- larında düşünce kuvveti vasıtasi- le birtakım telkinlerin yapılma - dıdır. n Ancak tedavi yalnız gramofon plâkları ile olmuyor. Sesten baş * ka bir de ışık tesiri vardır. 'Pll'k çalarken hasşta da duvardaki bir Çift göze Meselâ y R bir iki saniye-içinde cigara ç- mekten - büsbütün vazgeçebilir mi? Doktor De Radvan bunu yap- tırtabiliyor. Londradaki denemelerde elle - rinde cigaraları fosur fosur içen Üç kadını tecrübe etmiştir. .eXum.mdı verilir verilıııu__lîı - Mlar elerini ileriye döğrü üza - "YOr, plâk çalmıya başlıyor ve on- lara dört sayı sayınca elleriııı_ >b - küp ağızlarına götüremiyeceğini töylüyor > Bu, tektar tekrar kadınlara tel- | ediliyor ve gerçekten onlar da Tt sayısı üzerine tütün içemez o* 'orlar. Plâk duruyor. Onlar da Yüzlerini gözden çeviriyor. Iğııfnun he cigarayı fosurdatabiliyor- &. Doktor De Radvan'ın her giım ullanılmak için olan başlıca Üç Plâkr şunlardır: Birincisi “Kud - Yet, 'adındadır. Ve sabahleyin ilk Olarak çalınınca insana gerçekten ir kudret kaynağı oluyor. kincisi “Gevşeme, P'Öİİ"!"'_ ve tündelik yorgunluktan sonra İN * Sanımn bütün sinirlerin Tiyor, Üçüncüsü “Yeni baştan can lma,, plâğıdır. İnsanı derin ve y tütün tiryakisi bir adam | i rahatlandı- | ları arasından kolaylıkla kalka - sağlık veren bir uykuya daldırı - yor. Kelebekler Kralı Kendine Avrupanın Kelebekler Kralı denilmekte olan adam Bu - dapeşte yakınlarında Pestujhelide oturmaktadır. Bu adam caketinin yakasında krallık nişanı olmak üzree koca - man bir kelebek taşır. Bu rütbeyi kazanmasını başaran Laszlo Bes- zilla'yı dünyanın bütün kelebek koleksiyoncuları tanır. Kendisi dünyanın dört bucağındaki bütün özel ve genel koleksiyoncuları ile daimt mubaberede olduğu gibi ke- lebek değiş tokuşları da yapmak- tadır. Bu adamımn kelebek koleksiyo - nu Britiş müzesi gibi 100.000 çe- şidi olan genel koleksiyonlarla boy ölçüşememekle beraber, İn « gilterede Baron Roçildin koleksi- yonu dahil olduğu halde bütün ö- zel (hususi) koleksiyonlar arasın- da birinci gelmektedir. Beszilla hiç yorulmak bilmez bir kelebek avcısı olduktan baş - ka kendisi dahaziyade yetiştirdiği nadide cinslerle şöhret kazanmış- tır. Koleksiyonunda bulunan na - dir cinsler başka hiçbir yerde yok- tur. Sandıklarında dünyanın en bü- yük ve'en küçük cins kelebekleri wm&wmkıııu aün- y yanın en uzak köşelerinden bu müzeye koşmaktadır. Uçan otomobil Icat edilmedik şey kalmadı der- siniz.. Hele bir düşünün bakalım.. Tayyarenin her çeşidi çıktı Fa- kat uçan otomobil görmemişti - niz? Şimdi İngiltere, Amerika, Al - manya, İtalya fen çevrenlerinde giztliden gizliye durmaksızın bu iş için çalışanlar var.. Birkaç mo- del ortaya koymuşlardır. Fakat kimse kimseye göstermiyor. Uçan otomobil, kanatları katla- mabilen ve geçerken — havalanan bir otomobil olacaktır. Herhangi yoldaki nakil vasıta- rak hepsinin üzerinden ve bir tay- yare hızı ile uçacaktır... —— Giyen kraliçe ÖOn beş mem- leketin iştirak et- HABER — Akşam Postası Ejderlerin ülkesi Çinde Sevahat Türkçeye çeviren: Ahmet Ekrem No. 3 Ana ve babasını kurtarmak için vücudunu sivrisineklere veren oğul Bu masalın anlatmak istediği ders: ! Anasını kurtarmak - için oğlunu diri diri gömen bir adam bile mükâfatını görür! Öteki masal da şudur: “Çin sülâlesi günlerinde yaşamakta olan Vu - Meng adlı sekiz yaşındaki çocuk ana ve babasına karşı ödevini | çok iyi bilen bir çocuktu. Bunlar ya - taklarını örtmek üzere cibinlik ala mıyacak kadar yoksul kişilerdi ve her | $ yaz binlerce sivrisinek bunlara üşüşe- | rek vücutlarında dalamadık bir yer bırakımazlardı. — Küçük Vu kendisine konan sivrisinekleri ana ve — babasına gitmesinler diye koğmazdı. — Çocukta | ana ve baba sevgisi bu kodar büyük - | | tü!, Masal böylece bittikten sonra, altı başına şunlar da ilâve edilmiştir: “Sivrisineklerin vızlaması ;dıınııı içinde ses çıkarır ve hepsinin bir ara- ya toplanarak ıkları gürültü gök gürlemesini andırır! Çocuğun a * na ve babası yorgunluktan yatakları- na kıvrılmışlardır. Yüzlerinden bit - kinlik ve uyku akmaktadı”. Binlerle sivrisinek bunlara — saldırmakta ve sonra geriye çekilmektedir. Böcek - ler zavallıların uykularını bozduğun” dan bunlar yataklarında hiç durma - dan sağa sola dönmektedirler. Vu ana ve babasının kanını emen sivrisinekleri görünce yüreği burku > | lur. Sineklerin kendi etini daha ko - | laylıkla delebileceklerini Çünkü anne ve babasırın etleri kart olduğundan kalıdır. Hemen çırçıplak soyunarak, yalağında sırtüstü yalar ve çok geçmeden bütün vücudunda k acı bir kı a — ve yanma duyar — Benim sizden hiçbir korkum yok; siz de benden korkmayın. Yelpazem |© olduğu halde onu kullanmıyacağım gibi sizi elimle de koğmuyacağım. Bu- rada hiç depreşmeden yatacağım ve | kanımı rahat rahat emmenize sesim çıkarmıyacağım 'a | Bu kadar basit bir ahlâkt — sİstem, Konfuçyosu inancı derecesinde müles- sir bir surette talim edilince, açık bir | " surette anlatabilecek bir neticeye va rır. O da; evlâdmın ana ve babaya karşı derin — ve tükenmez bir saygı göstermesini; bütün hukukundan vaz geçmesini ve eylât ödevleri üstünde hiç fasılasız ısrar etmesini aşılamak - tır. BABALARIN DİKTATÖRLÜĞÜ Çinde 50 yahut 55 yaşma varan bir baba işten çekilir ve kendisini evlâtla- rına besletir. Bunun doğru olup ol - madığını bir çinliye sordum; doğru - dur dedi. Gene sordum? Peki baban senden bütün varımı yo- ğgunu istiyecek olur da sen yermezsen | ne olur? Sosyetede mevkiini mi kay- bedersin? Cevap verdi: düşünür. | Çin işçilerinin çinicilik işleri asırlardanberi meşhurdur. Çiniciliğin menşet Çindir ve ülkede ye gâne inkişaf etmiş endüstri de budur. lu? Başımı bile kaybedebilirim!,... Bu karşılık pek de mübalâğalı de - ğgildi. Çünkü yakm zamanlara kadar bir Çinli evlâtlarının hayat ve memat- Jarma tam anlamile hâkimdi Çocuklar kendi malt sayılır ve bunlara dilediği- ni yapabilirdi. Çinin — Avrupalılarla meskün yerlerine yakın ve komşu böl- kendinin buyruğu buna benzer Avrupa eğlencelerinden menolunmaları — için böyle bir birlik kurulduğunu, afle inzibatının günden güne gevşediğini, böyle bir kurum ya- pılmadığı takdirde ana ve babaya say- gı denilen vazifenin — kalmıyacağını, büsbütün unutulacağını söylediler. O gün başka bir toplantıda “Çinde ev « Jâtların ödevleri,, üzerine bir konfe - rans için söz vermiş olduğumdan bu birliğe başkanlık edememiştim. Evlüt münasebetleri işinde “bu iki tezadı hiç unutamam. ÇİN GENÇLİĞİNE ENGEL Çin gençliği iki yahut üç bin yıldan- beri kendini göstermek İçin hiçbir va- kit eline fırsat geçirememiştir. O, dal- | maya babasının yahut yaşıyorsa de - aySnyey tpumye nğnıLağ uyu sap Yaşlı başlı adam olduğu halde kendi kişiler pek azdır. Bu da Çin medeniyetinin çok muhafa- | zakâr olan karakterinden ileriye gel » mektedir. Konfoçyus inancının başka bür tesi- ri de aile pekliğinde — (salâbetinde) | görülmektedir: Büyük Çin duvarları Nankov geçi- dindeki tepelerin üstünde tıpkı bir yı- Tan gibi kıvrılır. İnsan eliyle yapılmış olan taş yapı- Tarın bu en büyüğü bundan yirmi iki yüzyul önce başlanmıştı. Sözde Çin ül- | kesini Tatar iştilâlarına karşı koruya- caktı, gelerinde baba salâhiyeti yavaş yavaş | eksilmiştir. Bir gün “ana ve baba birliği,, deni - Jen bir toplantıya — başkanlık etmeğe davet olunmuşlum. Bu toplantının a - macını sorunca bana: Çocukların ül - Yalnız mevkilmi kaybetsem ne mut- tiği güzellik mü- P Resmimizde se- | çimden sonra İs- panya güzeline, | Aorupa güzellik ! kraliçeliği tacı-| nin ıîydı'rı'lnıuı" görülüyor. keye yeni yeni girmekte olan dans ve Minglerin mezarlık kapısı işte bu beş kubbeli âbidedir. Buraya vaktile kutlu geçit denirdi. Arkadaki çıplak tepelerin gölgesinde Aile müşterek bir atanın bütün or * kek evlâtlarile bunların karılarından müteşekkildir. En yaşlı erkek yaşa « dığı müddetçe bu aile dağılmadığın * dan, zamanla çok kalabalık bir sosyal grup halini alır. Grupun her üyesi ona karşı sadakat bağlarına bağlıdır. Bunun gösterdiği başlıca engel Çin hayatında aile grupundan daha bü - | yük sosyal birliklerin vücut bulama- masıdır. Çinliler Avrupalılarla temas edinceye kadar kooperatif yahut tica- ret şirketleri gibi birlikleri tanımamış lardır. Çinlide afle birliştine sadakat duy - gusu sabit bir fikir halinde yaşadı - gından, bundan başka bir birliğe inan mamaktadır. İşte bundan dolayı ora - da anonim şirket gibi tecimsel (ticari) kurumlara yer olmadığından ulusal birlik düşünceleri de kök salamamak tadır. Çinli daima ve ilk önce ailesinin ü- yelerini düşünür, Anonim bir cemiyet !mnıcılmll. hisse senetlerinin xnlıııi â ilesi üyelerinde olmasını ister, .. * HÜKÜMET İŞLERİ YABANCILA - RIN ELİNDEDİR Bu gerçeklikle — çinlinin talim ve lîhülli yüzünden olan teknik eksikliği bir araya gelince bir Çinli kooperas » yonunun pek uzun yaşamıyacağı he « men anlaşılır, _Rııııdaıı başka familya sistemi hü - kümetin faaliyet —alanını gayet da- raltmıştır. Çinde şimdi bir posta ida - resi bulunmakla beraber bunu yaban - elar işletmektedir. Ming timparatorlarından on altısının mezarı vardır. Pai - Lou adı ı.—ı—rllmekhzl olan bu âbide 1541 yılında yapılmıştı. - (D örr)

Bu sayıdan diğer sayfalar: