9 Nisan 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

9 Nisan 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Ingıltere Başvekil muavini Baldvin sulh için yapılan işlerden bahsederken diyor ki: - “Kendimi tımarhanede sanıyorum!,, Ingiliz ve Fransız Başvekilleri Streza'da Musolini ile buluşacak Kadın terzileri basıldı 1 Balduvinin nutku Londra, 9 (A.A.)— Dün Llandrinda — Welles'de hir nutuk | ; irad eden B. Bald- vin demiştir ki: “Uluslar — sulh yolunda değil, har- be — ulaştırabilecek tehlikeli bir yalda yürüyorlar. Ben bedbin değilim, lâ- kin bazı anlar olu- yor ki, kendjmi bir timarhanedeyim sanıyorum. Avrupada cevelânın bir tmarhane kovuşunu gezmekten farkı yoktuür. Harbe hazırlanmakla, sulh feda edili- yor. Yirmi birinci asıta bir mizah mu- harricini, hali hazırdaki vaziyeti tas- vir için, harbin, büyük — devletlerin bünyeleri rahnedar ettiğini, nekaha- tin, uzun sürdüğünü, sık sık hastalığı nüksettiğini, hararet derecesinin nor- mal haddi aşarak bazan tehlikeli bir mertebeye çıktığını ve arada sırada, hastalığın yeniden patlak verip 1914 deki veha galgimmm ayni şiddetle or- tahığı bulaştırmak istidadını gösterdi- ini yazabilir. Paris ve Londrada ilâçlar tertip olunduğu ve yakılar — yapıstırıldığı halde, hastalar, gerçi hâlâ yaşamak- ta ve fakat hiç birinin sıhhati normal, bünyesi sağlam bir mahiyet arzetme- mektedir, Bunların, hepsi de Versay hekimlerinin tavsiye eylemiş oldukla- | rı tedavi tarzıma karşı İsyan etmişler- dir. Hiç kimse, silâhları brrakma a- meliyatınt yaplırmağa taraftar değil- dir. Tezlil edilen Almanya, kendisine verileni reddetti. Ve silâhlandı, Bü-| yük devletlerin uzun birer tarihi var- dır ve 1914 hâdiseleri bu tairhlerin | mahiyetini esas itibariyle değiştirmiş değildir. Versay muahedesi zorla ka- bul ettirilmekle, bunu kabul ettiren- lerden ziyade, edenlerin mahiyetinde bir değişiklik olacağını zannetmek, zaferi müteakip belki tabil, fakat her- halde azim bir hata olmuştur. İngiltere - harbe istekli değildir. Bir harbin çıkmasını is- temiyor ve — eğer, mütearrızın kim ol- duğunu tayin etmek suretiyle harbin ö- nüne geçmek imkü- ' nr olüyorsa, Avru- pada hiç bir zaman harp zuhür edemi- yecektir. İngilterenin, herhangi bir tecavü- zlin vukuuna meydan vermemek sure- tiyle bütün Avrupa ile beraber, kendi rolünü ifa edeceğine kanaatim vardır. Ve gene kaniim ki sulh temin etmenin | en iyi çaresi, uluslar kurumunun mü- zahereliyle müşterek bir emniyet sis- temi vücuda getirmektir. HABER: Baldvin, İngilteredeki “tek bazına kalmak cereyanı, nım — muhalifidir. | (İngilterenin hudutları Ren sahille- | rinde başlıyor!) Diyen zattır. Ingilterenin beş şartı Pragla Kolon - ya arasındaki tayyare seyaha - tinde, Lord Eden fena sarsıldığı i- çin — kalbinden mustariptir. — Bir, kaç hafta iyileşe. miyeceğine göre, Streza — konfe - ransına iştirak edemiyecektir. Streza konferansıma İngiltere namına Mak Donald'la Sir Con Seymen iştirak edeceklerdir. İn - gilterenin müdafaa edeceği — beş tez şudur: 1 — Milletler Cemiyeti çevçe - vesi dahilinde umumi bir emniyet misakı yapılması. LORO EDEN 2 — İngilterenin Şark misakı- na herhangi bir şekilde asla işti . rak edemiyeceği. 3 — Fransa, Sovyet Rusya, ve Çekoslovakya arasında müteka - bil yardım misakma İngilterenin! Yalnız bu misak| itirazı yoktur. Almanya ile Lehistana da açık ol- malıdır. 4 — Avusturya hakkında İn - giltere yalnız istişarede bulunmak vadini kabul edecektir. B — Lokarna misakmın yeni den teyidi. Diğer taraftan haber verildiği- ne göre Amerika hükümeti Stre - za'ya ayrıca müşahit göndermiye- cek ve konuşmaları sefareli vası - tasile takip edecektir. Sarın arkâsmdan Danzig (Baştarafı 1 ııeldc) ınulı üzere, yüzde altmış altı — iki |sülüs bir ekseriyet temin etmele- ri lâzımdır. Üstelik, ana yasada| yapılacak bir dğişiklik, milletler, meclisi tarafından da tasdiki icap etmektedir . Geçen parlâmentoda, Hitlerci- ler, 72 mevkiden 38 ini isgal edi - yorlardı. Bu sefer ise, yüzde yet- miş ekzeriyet kazanacaklarını u - muyorlardı, Halbuki, ancak yüz - de altmış bir kadar kazanmışlar. dır. Hitlerin murahhası Hess, say - lav seciminden evvel Danziğe git- miş, gençlerden dokuz bin kişiyi toplamış, nutuklar — söylemiş, fa - kat, netice gene böyle olmuştur. Buna rağmen, Hitlerciler, bu neticeyi: muvaffakıyet sayıyorlar. - Danzig, 8 (A.A) — İntihabatın | neticesini mevzuu bahseden Âl . man gazeteleri muhabirleri bu neticelerin Danzig halkının tama-, miyle Alman olduklarını göster .. diğini ve uluslar kurumuna yapı- lan şikâyetlerin esassız olduğunu kaydetmektedirler. Danzig 9 (A.A) — Zoppat be- lediye intihabatında nasyonal sos- yalistler 15 ve diğer — muhalefet fırkaları da 13 âzalık elde etmiş- lerdir. Avusturya memnun Viyana, 9 (A.A) — Siyasal ma- hafil aşağıdaki sebeplerden — do. layı, Danzig intihabatı neticesin- den memnuniyet gösteriyorlar. 1—Bu netice, muhalefetin| "ABFR — Akmm Posfası Ingilizler Mmüstem- lekelerinden emin | olmakistiyor Mısır, Filiş - tin ve Sudanda- 'ki İngiliz mü - düfaa kuvvet - lerini — teftişe çıkmış olan İn- giliz erkânı harbiye — reisi Sör — Arçibold Montgomeri Lonüraya dönmüştür. İngiliz erkânı — harbiye reisi, raporunu hazırlamış bulunuyor . Geçen sene, İngilterenin dömin - yonlarını dolaşarak müdafaa teş - kilâtı hakkında oraların erkâniyle konuşma neticesinde bir rapor da- ha hazırlanmıştı. Bu raporu hazırlayan “İmpara - ratorluk müdafaa komisyonu,, a - zasından Sir Boris Tankey idi.. Sir Boris Hankey'in raporu da erkânı harbiye reisinin raporu ile birlikte gözden geçirilecektir. Diğer taraftan — Hang - Kong, Kolombo, Singapur, Adende tef- tişler yapmış olan bir diğer İngi - liz generali de bir rapor hazırla - mıştır. Birlikte tetkik edilecektir. | Mimar Sinan ihtifali Yüce Türk Mimarı Sinan için bugün saat 16 da Süleymaniyede büyük bir merasim yapılacaktır. Uzun bir zamandanberi hazırla - nan programa göre, merasim ge - çen senelere nisbetle fevkalâde o- atlar akademisi mimari şubesi ta- lebesinden Orhan, yüksek mühen- dis mektebi talebesinden Sadık, belediye imar müdürü Ziya, Hal - kevi âzalarından Abdullah Ziya birer nutuk söyliyeceklerdir. Nu - tuklardan sonra mezara muhtelif teşekküller namımna çelenkler ko - nacaktır, Gece de 18,5 ta Halke - vi âzalarından Mimar Kemal rad yoda bir söylevde bulunacaktır. Tei Kadın . . . ,” ticaretinin men 'i (Baştarafı 1 ncide) ait emlâk hakkmdaki itilâfname - | nin altı ay daha uzalılmasını göze- | ten kanun da kabul edilmiş ve di - | wanı muhasebatta açık bulunan bir | azalık için yapılan seçimde bu ye- re muhasebatı umumiye müdürü Ali seçilmiştir. Kamutay perşembe günü topla - nacaktır. Cemenmenanı Ve veva vR A YN LENganmEr a muntazam bir tarzda mukaveme- ti karşısında nasyonal sosyaliz - min hudutlarını tayin etmiştir. 2 — Danzig'in vaziyeti mahsu- sasını ÂAvusturyanınki ile bir tu - tan Hitler propagandacılarmın o- yunlarını altüst etmiştir. Avusturya yurd severleri Dan- zig intihabatı neticesini Avustur- ya'da reyiâma müracaat etmek ih- timalini düşünen Nazilerin nik binliğini tadil edecek mahiyette görüyorlar. l lacaktır. Mezar başmda güzel san' a (Baştarafı 1 ncide) Filhakika, kadınlar — arasında pek mânasız bir moda yarışı var - dır. Öyle bir yarış ki aileleri ba - | tırmaktadır. Devletler arasındaki silâh yarışı kadar, milli iktısadiya- tımıza zararı vardır. Meğer moda dellâllarının kaba- hati bundan ibaret değil miş!. Zabıta ve muhafaza teşkilâtı ku- maş ve elbise — kaçakçılığı yapan bazı büyük kadın — terzihaneleri hakkında sıkı bir takibata geçmiş- ler ve Beyoğlundaki bir kaç müer. sese ve ikametgâha ansızın gire - rek araştırmalar — yapmışlardır. Bunlardan bir kaçında yakalanan kumşlar mühürlenmiştir. Büyük terzihane sahiblerinden bazılarının Avrupaya model getir- mek üzere sık sık gidip gelmeleri ötedenberi gözden kaçırıİmryordu. Bunların hariçten — getirdikleri beş kat ipekli elbiseyi kendi zati elbiseleri gibi göstererek gümrük - ten geçirdikleri ve sonra zengin a- —| ilelere 100 - 150 hattâ 200, 300 li- raya sattıkları anlaşılmıştır. Ha- riclen mamul olarak oatirilan a) . biselerin “son moda,, diye zengin | aileler arasında rağbet bulduğunu | görünce, bu açık göz terziler, biz - zat getirdikleri elbiselerden temin ettikleri yüksek — kazançları az bulmuşlar, başka çareye baş vur - muşlardır: Bu da, yanlarında çalışan Rum kızlarını Yunanistana göndermek ve Paristen, Yunanistandan pek ucuza temin edilen elbiseleri bu kızların zati eşyası gibi güm - | ceğiz... . SÜteir ga Ankara kahvelerinde 9 NİSAN — 1035 bise getirmeye muvaffak olmuş : tur. Mühür altına alınan elbise ve kumaşlar hakkında bir terzihane sahibi bayan, bunların — gümrük resmi verilmiş olduğunu söylemiş- tir. Kendisinden beyanname is - tenmiştir. Bundan başka bazı elbiselerin de yüksek ailelere aid olduğu söy * lenmiştir. Bu iddia hakkında da tahkikat yapılmaktadır. Memleket hesabına bilhassa acı- nacak bir nokta var: Halkın başlıca gıdası olan $e * kerden alınan vergiyi bile büyük bir ferağatla seve seve veren bir memlekette balolarda, tedansan * larda giyecek elbiseleri, yani en lüks eşyayı memlekete gümrüksüz, vergi vermeden sokmak ve bun * lardan yüz de beş yüz kâr etmek en büyük bir suç olmak icab eder. Memleket içindeki kazançlarını! azımsıyan bu gibi terzilerin muha- kemesini halkın büyük bir alâka ile takib edeceği muhakkaktır. Mvhıkmokrmm yıhmlı hır, çıkçılın ıııılıkemeye dımuktcn sonra ibret olsun diye teşhir ede * oyun oynanmıyacak Ankara vilâyeti 1 Hazirandan itibaren bütün kahve ve gazino * larda her türlü oyun oynanmasını meneden bir kararı dün Ankara “ daki bütün alâkadarlara tebliğ et - miştir. Bu karar — uzun müddeti rüksüz memlekete sokmaktır! Hattâ biy terzi bu şekli de mas - raflı bulduğu için Yunanistandan Türkiyeye gelecek kadınlara az bir para vererek buraya ipekli el - Venizelistler intihabata iştirâk edemiyecekler Atina ve Selânik divanıharpleri yarın yeni kararlar verecek Atina, 9 (Hususi) — Venizelist. fırkası 19 Mayısta yapılacak inti- habata hazırlanmaktaydı. Hükü - met gazetelerle neşrettiği bir teb- liğde Venizelistlerin intihabata iş- tirak demiyeceklerini bildirmiş - tir, Hükümet, bu fırkanın reisi Venizelosun vatana hiyanet itha - mı altında bulundukça Vınıulııt fırkanın intihabata iştirak edemi-, ; yeceği kanaatindedir. | Divanıharplerde Atina, 9 (Hususi) — Atina ve Selânik divanı harplerinin her iki- sinde de dün ve bugün öğleye ka- dar müdafaa şahitleri — dinlenil - miştir. Bugün her iki divanı harp- te de müddei umumiler iddiana - melerini okuyacaklar, maznunlar müdafaalarını yapacaklardır. Ka- yapılan tetkiklerin mahsulüdür - Diğer vilâyetlerin de bu karara u* yup uymayacakları belli değidlir. Karar yalnız Ankara şehir '.dut « ları içindedir. rarın yarın verilmesi muhtemel dir. Hüriyeti koruma teşkilâtı divanıhar- be verilecek Atina, 9 (Hususi) — Hürriyeti koruma teşkilâtı reisi Ge Papulas ile bu teşkilâtın bütün & zaları divanı harbe verilecekler * dir. Muhakeme günü henüz değildir. Venizelosu öldürün! Atina — Tipos gazetesi V zelosla Napoliye gitmiş olan M Yunan zabitlerine, kendisini öl * dürdükten sonra * Yunanistan* dönmelerini tavsiye ediyor.