Merhaba, GEOS yazımız bu ay da tüm hızıyla devam ediyor. Ama ge- çen ay can şıkıcı temelleri bitirmiş ol- duğumuz için bu ay GEOS rutinleri- ne ve kullanılış şekillerine geçeceğiz. Her şeyden önce ilk bölümde adı ge- çen pseude register kelimesinin ma- nasını açıklamak istiyorum. Pseude- . register'ler hem GEOS Kernal'ı hem de sizin programlarınız (uygulamalar ve benzerleri) tarafından kullanılan register'lara verilen addır. Yazıda bahsedilen kısımlardan anlayamadı- ğiniz bir şeyler olursa dergiye yaz- maktan çekinmeyin. Bu sayede daha sağlıklı bir şekilde GEOS kullanımı- nı öğrenebilirsiniz. Evet, gelelim bu ayın konusu olan ikonlar ve menülere. İkonlar GEOS işletim sisteminin temelini oluşturan aktif grafik elemanlarıdır ve genelde sprite boyutlarındadır. Ekranda bu- lunan ikonlar Kernal ana döngüsüne her girişte kontrol edilirler ve eğer üzerinde ateş tuşuna iki kere basılır- sa sizin önceden belirttiğiniz belli bir rutine sıçrama yapılır. Bu rutinden geri dönmek için ise her zamanki gi- bi RTS komutunu kullanırsınız. Pe- ki bu ikon denen grafik türünü kul- lanmanın ne yararı var? Bu ikonları bir kez sprite gibi tanımladıktan son- ra aktive ederseniz daha sonra gere- ken her şeyi GEOS'unuza bırakabi- lirsiniz. Yani bundan sonra o ikonun koyduğunuz yerde aktif durumda ka- lacağından emin olabilirsiniz. Bu sa- yede programınız daha gerekli işlem- lerle uğraşabilir. İkonları her tür GE- OS programında görmeniz mümkün- dür. En basitinden DESKTOP prog- ramını da diskteki programları gös- teren grafik blokları ve sağ üst köşe- deki disk resmi birer ikondur. DİK- KAT!!! GEOS her türlü uygulama- nın en az bir ikonu olduğunu farze- VEDAT HALLAÇ der. Bu yüzden programınız ikon kul- lanmasa bile bir boş grafik blouğu- nu ekranın gereksiz bir yerine koyar- sanız hem programınızın çalışmasını sağlarsınız, hem de yanlışlıkla ikonun çağırılması tehlikesinden kurtulursu- nuz. İkonlar genelde uygulamanızın ha- zırlık ve düzenlenme rutinleri safha- sında düzenlenir ve aktive edilir. Da- ha sonra kontrol tekrar GEOS ker- nal'a bırakılır. Hazırlık ve düzenlen- me rutinlerinin adresi Header block'- taki BAŞLANGIÇ ADRESİ byte'la- rında saklanır. Bizim burada göste- receğimiz örnek program önce ekra- nı temizlemek için JSRi Rectangle komutunu kullanır (örneği ilk bölüm- de verilmişti), daha sonra da ikonla- rı aktive eden Dolcons rutinine sıç- rar ve kontrolü tekrar GEOS Kernal'- ıma bırakır.