HİÇ DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ? * Commodore hakkında bilgi ve programların değiştokuşu yapıllan bir klübe katılın. Ya da benzeri klüp faaliyetlerini siz de başlatabilirsiniz. * Disk sürücünüzü biryerden bir- yere taşırken içine eski kullanmadı- Biniz bir disk ya da taşıma kartonu- nu yerleştirin. Bu sarsıntının sürücü- nüzü etkilemesini engelleyecektir. * Düşük ısıya maruz kalan disket- lerinizin ısınması için en azından 24 saat bekleyin. Soğuk bir diske kayıt yaparsanız büyük bir olasılıkla, oda sıcaklığına eriştiği zaman, bilgileri okumanız mümkün olmayacaktır. * Yüksek oranda nem, disk zarf- larını az da olsa nemlendirebilir ve yükleme problemleri meydana gele- bilir. Bunu engellemek ve zararların- dan kurtulmak için diskleri kutuda saklayın ve kutuya nem emici mad- deler koyun (vitamin kutularında ol- duğu gibi). * Printer şeridi, disketleri ve di- ğer aksesuarları neme karşı korun- mak için bir kutuda saklayın. Disket- leri oda sıcaklığında, ışık ve tozdan korunabilecekleri yerlerde saklayın. * Genel olarak disklere baskı ya- pan herşey disk yüzeyine zarar verir (örneğin, etiketleri yapıştırdıktan sonra üzerlerine tükenmek kalemle yazı yazmak). Bu gibi şeylerden ka- çının. * Eğer bir diskte çok fazla dosya kayıtlıysa, diskin directory'sini prin- ter ile basıp herhangi bir kağıt yapış- tırıcısıyla disk zarfının üzerine yapış- tırın. Böylece bir bakışta diskin içer- diği programları görebilirsiniz. * Çok fazla diskiniz varsa, renk kodlu bir sistem kullanarak, uzun sü- ren aramalardan kurtulabilirsiniz. * Disk sürücünüzü yerleştireceği- niz yeri seçmek için, bir el radyosu- nu çalıştırın ve önce monitörünüzün soluna sonra sağına koyun; radyo- nuz, sinyallerden en az hangi tarafta etkileniyorsa disk sürücünüzü o tara- fa yerleştirin. x Statik elektriğin, Joystick port- larınızı bozmasından kurtulmak için, portların üzerine siyah elektrik izalas- yon bandı yerleştirin. Hem joystick takacağınız zaman çıkarması kolay olacaktır hem de portlarınızı statik elektrik şoklarından koruyacaktır. Ayrıca yabancı maddeleri ve özellik- le parmaklarınızı tüm portlardan uzak tutmayı sakın unutmayın. * Eğer yeni aldığınız bir alet arı- za yapacaksa, bunu mutlaka erken yapacaktır. Bu tür arızaları kontrol etmenin çok kolay bir yolu var. Ye- ni aldığınız aletin monte işlemleri bit- tikten sonra yaklaşık olarak 72 saat kadar çalışır halde bırakın ve bu sü- re sonunda hâlâ normal olarak çalış- maya devam ediyorsa, günül rahat- lığıyla kullanabilirsiniz. Eğer arıza yaptıysa, garanti dahilinde olduğu için, hemen arızalı parçayı değiştirin. * Eğer klavyeniz ıslanırsa, hemen bilgisayarınızı kapatın ve fişten çıka- rın. En azından 24 saat kurumaya bı- rakın. Kesinlikle bilgisayarınızı aça- rak kurutmaya kalkmayın, daha bü- yük zararlara neden olabilirsiniz. * Birkaç aleti ve bilgisayarı aynı anda açmayın. Sırasıyla önce yan bi- rimleri, en son bilgisayarınızı açın. Kapatırken de bunu tam tersini, ya- ni önce bilgisayarınızı, daha sonra yan birimleri kapatın. * Bilgisayarınız ya da yan birim- leriniz çalışır durumda iken, bağlan- tı kablolarını takıp çıkarmaktan sa- kının. * Fişlerinizin prizlere düzgün ta- kılı olmasına ve üzerlerine yük bin- memesine dikkat edin. Kötü bir bağ- lantı, kısa devreye sebep olabilir. * Bilgisayarınız çalışır durumda iken, portlarınıza bağlı cihazları çı- karmayın (özellikle de user ve expan- sion porttakileri). Bir programı çalıştırmakta güç- lük çekiyorsanız, bağlı bulunan joys- tick, kartuş interface ve benzeri alet- leri çıkarın. Bu problemlerinizi çöze- bilir. * Bilgisayar ve yan birimlerinizin kullanma klavuzlarını mutlaka oku- yun. Poblemleri çözmekte ve kulla- nım hatalarını önlemekte büyük yar- dımı dokunacaktır. * Kas ve göz sağlınızı korumak için, program yazmaya sıksık ara ve- rin. * Program yazarken gerekli ra- hatlığı sağlamak için uygun bir kol- tuk seçin. * Her program kullanışınızda, göz rahatlığınızı sağlamak amacıyla renk, ışık ve kontrast ayarlarını ye- niden yapın. * Monitör ekranınızı tozdan ko- rumak için anti-statik gözlük spreyi kullanın. * Evinizde beslediğiniz hayvanı- nız varsa bilgisayrınızdan uzak tutun. * Temel bilgisayar programlama- 21