İN GRAFİK DONANIMMI-7 C-64'ün ilginç özelliklerinden biri olan Sprite'lar yazıya da grafik modunda ekranın içeriğinden serbest olarak hareket edebilen bağımsız grafik oluşumlarıdır. SPRİTE'LAR Commodore 64'ünüzün en ilginç özelliklerinden biri de tabii ki Spri- te'lardır. Sprite'lar, yazıya da grafik modunda ekranın içeriğinden veya- hut diğer Sprite'lardan serbest olarak hareket edebilen bağımsız grafik olu- şumlardır. Aynı anda ekran üzerin- de sekiz Sprite gösterilebilir. Sprite'ların renkleri, büyüklükleri ve birbirleri ya da arka zemin karak- terleri üzerindeki öncelikleri değişti- rebilir. İki Sprite'ın ya da Sprite ile arka zemin çarpışması otomatik ola- rak kontrol edilir. Ayrıca her Sprite için iki Sprite modundan birini seçe- bilirsiniz. — normal — çok renkli Bütün bu fonksiyonlar, VIC (Vi- deo İnterface Chip 6567) ve onun kü- tükleri sayesinde kolayca kavranabi- lir. İlk olarak Sprite'ın yapılışı ile meşgul olmalıyız. Daha önce binary Çikilik sistem) aritmetiği ve çeşitli kü- tüklerin kullanışını göstermiştir ve bunlar ileriki bölümlerde konuyu da- ha iyi kavramamıza yardımcı olacak- tır. Daha önceden belirtildiği gibi ek- randa aynı zamanda toplam sekiz de- Bişik Sprite oluşturabilirsiniz. Her Sprite kendine özgü (0-7) bir numa- ra ile tayin edilir. Normal Sprite'ların düzenlenmesi ve rengi: Her normal Sprite teker teker ayar- lanan 504 noktadan oluşmaktadır. 24x 21 noktalık bir matris kullanıl- maktadır. Bu nedenle bir Sprite 24 nokta genişliğinde ve 21 nokta yük- sekliğindedir. Bu matris dahilinde fi- gür ve grafik varyasyonları yaratabi- lirsiniz. Sprite'ların tanımlanmasını kolay- laştırmak için 504/8 — 63 byte'lık kı- Serdar Giden sımlara ayrılır. Her nokta bir bit ih- tiva eder ve bir byte 8 bit'den oluşur. Her Sprite 24 noktalık bir genişliğe sahip olduğu için bu durumda 24/8 —3 sütun oluşur. Bu da ilk üç byte'ın Sprite'ın ilk 24 noktasını ih- tiva ettiği demektir. Sütunların kalan- ları aynı şekilde tanımlanmıştır. Her ardarda gelen üç byte noktaların bir sırasını oluşturur. Bundan sonraki sı- ra bir sonraki byte ile başlar. Bunu aşağıdaki tablo ile açıklayabiliriz: !_ Bit Sırası Sütun O 0| Byte Ü 76543210 İt -Byte- 3-0 |D bi a Ze HBYte 9N UN a z eee eZ İ n A 20 (ERyte 60 zar ASNT l Sütun | | Sütun 2 76543210 76543210 49