DT aNN CG4 için Püf Noktaları Tunç & Sinan MAKİNE DİLİNİN PÜF NOKTALARI Merhcıbc:!.. Bu aydan itibaren sizlerle birlikte olup makine dilinin tüm inceliklerini tanıtmaya çalışacağız. Ancak bu tanıtım daha öncekiler gibi değil. Amacı- miız sadece assembler komutlarını öğretmek değil, bu dilin programlama mantığını ve basit programlar yaz- moanızı sağlamak. Evet hazırsanız başlıyoruz. Makine dilinde kullandığınız sayılar hexdecimal ya- ni 416'lık sistemdeki sayılardır. Bu sayılar: 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-A-B-C-D-E-F şeklindedir. Örneğin $1000'1 decimal (onluk) sistemde gösterelim: 51254 - 16 x 16 x 1ö x 1 — 4096 - 16 X 16:xX 2 - 512 -(16x 5 - 80 - (16'nın O, kuvvetiz 1) x 4A - 4 + 4686 değerine eşiftir. Esasen bu çevirmeleri monitör programları kendi kendine yapoabilirler. Commodore â4'ün assemblerinda 3 register mev- cuttur. Registerlar bir değeri sakladığınız değişkenler- dir. Bu değişkenler A, X ve Y'dir. Bu işlemlerden sonra size çok karmaşık gibi görü- nen bazı temel komutları inceleyelim. LDA VE STA KOMUTLARI: Assemblarda "İda” komutu en çok kullanılan ko- mutlardan biridir. Anlamı "locıd accumulator”dür. Bu komutla A registerine yani accumulator'e herhangi bir değer verebilirsiniz. LDA # $50 - Bu örnekte A'ya 40 değeri verilmiştir. Ör- nekte * * kullanılmasının nedeni yüklenen değerin direk kullanılması içindir. LDA $4000 - Eğer buradaki gibi #” kullanmazsa- nız makine A'ya yükleyeceği değeri $4000 adresin- den alır. Yani S4000'deki değer A'ya yüklenir. Eğer $4000 adresinde # $80 varsa A değeri 80 olacaktır. Unutmadan şunu da ekleyelim; komutlarda kullana- cağınız sayılar HEXDECİMAL yani 16'lık sistemdeki sa- yılardır. Bu sayıları kullandığınız monitor programı yar- dımıyla kolayca bulabilirsiniz.