Yüksek Çözünürlük Grafikleri Bilgisayarınızın iki farklı grafik modu vardır: -yüksek-çözünürlük grafiği -çok renkli grafikler Birincisi size x boyutunda (yatay) 320 ve y boyutunda (düşey) 200 nokta sağlar. Böylece 320 x 200'lük bir çö- zünürlükten söz edilir. Bu size ekran- dı aynı büyüklükte 64.000 nokta ve- Doğal olarak, grafiklerin de metin ya da renkler gibi depolanması gere- kir. VIC ekranındaki resmi, saniye- nin her yirmide birinde yenilemelidir. Bu da bit-mapped grafik belleğinin yardımıyla yapılabilir. Her noktaya tek tek ulaşılabilir ve grafik deposun- da bir bitle temsil edilir. Bildiğiniz gi- bi bir bit O ya da I ile temsil edilir, birbirini izleyen 8 bite bir bayt deriz. Bir baytın 2'nin 8. üssüne (256) ka- dar değeri olabilir. Bunlar 1 ve O, bit- lerin değişik kombinasyonlarından kaynaklanır. Ö halde bir bayt ekrıımııda sekiz nokta temsil etmektedir. O zaman da tüm ekrandakileri depolamak için 8000 baytın gerekli oludğu ortaya çı- kar. Bu 8K bilgisayarın 64 K'lık bel- leğinde her yere konulabilir. İlk ola- rak grafik resminin bellek informas- yonundan nasıl çıktığına bakacağız. GRAFİK DÜZENLEMESİ: Orafik belleğini ekranın direkt bir görüntüsü olarak düşünebilirsiniz. Ama o kadar da basit değil- dir. Grafik belleği daha sonra betim- lenen karakter jeneratörü ile aynı pla- na sahiptir. Bir karakter 8 x 8 nokta- dan oluşur. O halde her karakterin 8 Xx 8 noktalık bir matrisi vardır. Gra- fik depolanmasının temelinde de gra- fik belleğindeki 8 bayt tarafından temsil edilen 8 x 8'lik bir matris var- dır. Böyle bir matris 8 nokta yüksek- liğinde ve 8 nokta eninde olduğuna göre, toplam d0 matris bir satıra ve toplam 25 satır da bir sütuna sığar. Bırbnyt böyle bir pakedin 8 nokta ge- bir sırası kadar bilgi sağlar. Birbirinin altındaki sekiz bayt (bel- lekte birbirini izleyen) bu bloğu tem- sil eder. O halde bu 8 baytın her bi- rinin tekabül eden bitleri-yani aynı sayı ve yer numasına sahip olanlar- bir noktalar sütünu oluştururlar. Bu- nu şöyle bir şekille daha da anlaşılır kılmayı deneyebiliriz: Her sütün 8 düşey sıradan oluşur, her satır da 8 yatay sıradan oluşur. : Slltım Ha ğ 76543210 755432ıovs leri dikkatli izlemek gerekir. Noktaları adreslemenin basit bir yolunu bulmak için, her noktaya bir koordinat veririz. Bu iki değerden oluşur (x,y) Yatay sınırın (x koordi- natı) ve düşey sıranın (y koordinatı). Bu koöordinattan ona tekabül eden bayt ve bitin yerini hesaplamaya ya- rayan formülü daha ileride ““bir nok- ta çizmek”' bölümünde göreceğiz. Grafik depolanması için ayrılan 8 Kbaytın tümünün gerekmediğini de tarketmişsinizdir herhalde, Kalan 192 (SCO) bayt başka amaçlarla kullanı- b) chk Düzenlemes Her yüksek çözünurlnkteki resim için ona tekabül eden bir renk belle- ği vardır. Renk belleği aynı zaman- da metin modunda video RAM ola- rak da kullanılır. Video RAM, VIC'- in resmi yaratabilmesi için ekranda görünün metin ya da genel karakter- lerin depolanmasında kullanılır. Eğer onu hareket ettirmesnezin, karakte- rerin depolandığı yerler grafik modu- na geçildiğinde renkli bloklar olarak görünecekur u bir program örneğiyle birlik- te geleoek ay vereceğiz.