6 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

6 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

| lepleri hakkında müzakereye midir? ’ Sayfa 4 Müstemleke mes'elesi Almanya nın talebi hak- kında müzakereye giriş- meli mi, girişmemeli mi? İngiltere kabinesi, halihazırda bu iki şık! arasında mütereddid bir vaziyette Londra, 5 (A.A) — İngil- tere hükümeti müstemleke ta- girişmeli midir? Yoksa Berlin- den bu hususta sarih talepler gelinceye kadar hiçbir teşeb- büsde bulunmadan beklemeli Kabine halihazırda bu iki şık arasında tereddüd . etmek- | tedir. Zannedildiğine göre ka- binenin son içtimamda M. Neville Çemberlain Sir Con Saymon ve Sir Samuel Hoar itilâf ümidlerini büsbütün kes- meden evet M. Hitler'le uyuş- mak için her çareye başvur- mak lâzımgeldiği kanaatını iz- | har eylemişlerdir. Ancak bundan bu üç na- zırın Almanya'nın müstemleke taleblerini terviç etmek fik- rinde oldukları manasının çı- karılması lâzımdır. Bununla beraber Almanya hükümeti tarafından ileri sü- rülen tekliflerin her noktadan tetkiki lâzı iği çünkü İn- giliz efkârı umuümiyesinin Al- manya'nın müstemleke talep- lerine karşı bir dereceye ka- dar müzahir olduğu kaydedil- mektedir. Diğer cihetten hariciye ne- zareti M. Hitler tarafından söylenen nutkun yeni müza- kerelere başlamak için faideli | esasları ihtiva etmediği kana- atındadır. Zannedildiğine göre müstemleke mes'elesi yakında İngiliz nazırları ile M. Von Ribentrop arasında vukubula- | cak mülâkat esnasında görü- | şülecektir. Her halde nazırlar | arasındaki fikir mübayeneti | bir şekil ihtilâfından ibarettir. Ve kabine müstemlekeler mes- elesi hakkında müzakerelere başlamadan evel Fransa hü- kümetinin fikrini almak husu- sunda müttehi Paris, 4 (A.A) — Paris ga- zeteleri, Almanya'nın koloni istekleri mes'elesile meşgul ol- maktadır. Sabah gazeteleri; İngiltere'nin Alman dileklerini yerine getirmeye — mütemayil olmadığını kaydediyorlar. Figaro gazetesi Londra hü- kümetinin Londra ve Berlin Tarasında mü yapılma- ilik mevsimsiz oldu- kere ,dır. İngiliz hükümetinin bu Lt_ıjlg 'nınDefinesi| | müsyül Fakat daha iyi bir iş hususta müzakerelere girişme- den evel bazı tasrihat istiye- | ceği söylenmektedir. Ekselsior gazetesi; M. Eden | ile Fon Ribentrop arasında pek yakında |bir müzakere ya- | pılacağını yazmaktadır. Övr gazetesi; koloniler mes- Jelesinin diğer Avrupa mes'ele- lerinden ayırmak imkâosız ol duğu kanaatındadır. Paris, 4 (A.A) — M. Del- bos'un dün saylavlar kurulu dış işleri komisyonuna verdiği raporu tahlil eden Pöti Pa- Bakanın Al- dileklerine kat'i olarak muhalif olacağını söylediğini yazmaktadır. rizyen gazetesi, manya'nın koloni Komünist saylav Petri'nin hükümetin Sovyet Rusya ile olan dostane münasebetlerini arttırmak niyetinde olup ol- madığı hakkındaki sualine ce- vap veren M. Delbos Fransız Sovyet münasebetlerinin bir Alman Fransız yakınlaşması kabili telif olabileceğini söylemiştir. Brüksel, 5 (Radyo)— Belga ajansı bildiriyor: Belçika hükümeti berhangi bir devlete müstemlekelerinden hiç bir kısmını vermek niye- tinde değildir. Matbuat ve siyasi mahafil, Kongo'nun Almanya'ya tekrar verilmesine tamamen aleyh- tardır. Belçika hükümeti bu hu- susta hegüz hiç bir noktai nazar bildirmemiştir. Paris, $ (A.A) — Müstem- lekeler mes'elesi hakkında bey- nelmilel müzakerelerin yapılıp yapılmıyacağı hususu Fransız matbuatırı çok meşgul etmek- te, bu münasebetle gazeteler Eden'in Cote D Azura yapa- cağı seyahatı telmih ederek Paris'te durarak hâariciye neza- retile konuşmalarda bulunaca- ğgını kaydetmektedirler. Ekscelsior gazetesine göre İngiliz mahafili bu mes'ele hakkında noktai nazar teati- lerinin yapılması zamanının geldiği mütaleasındadır. An- cak — Almanya'ya verilmesi muhtemel olan müstemlekeler- de hava ve deniz üsleri tesi- Söden eilne e ğimeklediz. Fransa'nın müstemleke men- featleri İngiltere'ninkilere sıkı ile Tarihe müatenid zabıtı romanı 10 — Eğer biraz daha gelmez- se; hiç şüphe yok, kızcağızı şatoda cebren tutan, alıkoyan vardır. Bunun için ben de şatoya kadar gitmek mecbu- riyetinde kalacağım. — Birar dala sabır müsyül Bu madmazelin randevularında geç kalmak âdeti olamaz mı? Hattâ, gece bile olsa, mad- mazelin geleceği — hakkında ümid kesmek doğru değildir. — Pekâlâ... Biraz. daha bekliyelim. — Belmüyü « Nakleden: F. â Benlioğlu| Beklemeye başladılar. Fakat bu bekleme çok uzun geliyor, her beş dakikada bir Lük sabırsızlığının bir derece daha arttığını gösterecek hareketler yapıyordu. Saat 21 e kadar Lük, mavi gözlü, esrarengiz kızı kulübe- nin kapısında böylece bek- ledi. Artık gece olmuş demekti. : Aylı, güzel ve çok sakin bir gıece başlamıştı. Lük, kat'i ir kararla: -— Biyer er, dedi, bir saat ANADOLU B Bir sarhoş Elinde çakı sağa sola saldırırken yakalandı Sabıkalılardan Ali oğlu Ce- mal, dün fazla sarhoş olarak Tilkilik daddesinde dolaşmıya ve elinde bir çakı, sağa sola saldırmıya başlamıştır. Zabıta, halkı rahatsız eden bu sarhoşu yakalıyarak - adliyeye — teslim etmiştir. Kumarcılar Keçeciler'de “yeni sokaktaki araba damında, sabıkalılardan İbrahim oğlu Ali, Tahsin oğlu Saffet, Ziya oğlu Galib kumar oynarlarken yakalanmışlar ve bir deste İskambil kâğıdı ile 15 lira para müsadere edil- miştir. Bunlardan Ali'nin lüze- rinde üç gram da esrar çık- mıştır. Halat hırsızı Liman işletme idaresine ait bir halat çalarak, başka bir kayıkta saklıyan sabıkalılardan Kara Mehmed yakalanmış ve balat bulunarak sahibine iade edilmiştir. Para uçmuş Devlet demiryolları Alsan- cak istasyonunda çalışan Şa- kir oğlu Salim, zabitaya müra- caat ederek, soyunma odasın- da, bir zarf içinde ve caketi- nin cebinde bıraktığı 35 lira parasının çalındığını bildirmiş- tir. Hırsız aranmaktadır. Dövmek Karşıyaka'da istasyon civa- rında, Ali oğlu Davud, Mus- tafa oğlu eskici Mehmed'i yumrükla dövdüğünden yaka- lanmıştır. Sinob Vilâyat işleri için beş se- nelik imar programı hazırlanmıştr Sinop, 5 (A.A) — Vilâyet işleri için beş senelik bir imar progrmı hazırlanmaktadır. Bu programa göre Sinop;ta elli yataklı bir hastane ile bır ay- gır deposu ve bir de nümune fidanlığı bu yıl yapılmasına başlanacak olan işler arasın- dadır. ĞAL GAOT — TEMEUNKNANMAAL TTT sıkıya bağlı o'uğundan Fran- sız hükümeti Londra hüküme- tinin hattı hareketinden başka bir şey takibedemez. Övr gazetesi de İngiliz ka- binesinin dünkü toplantısında Lord Halifex ile Samuel Ho- ar'ın derhal müstemleke me- selesinde konuşmalara girişil- mesi lüzumunda ısrar ettikle- rini fakat Eden'in buna itiraz ederek n bir müddet daba tebirini istediğini yazmaktadır. sonra gelmezse, şatoya gide- ceğiz. Nasıl arzu — ederseniz var! — Ne gibi? — Beklemek! — Ne dedin? — Beklemek daha iyidir, diyorum! Fakat sadece gece- nin üçüne kadar. Harpta çok işlere muvaffak olduk, yalnız | gecenin saat üçünden sonra giriştiğimizi tabil hatırlarsınız! — Hakkın var. Bu gece, birinci geceden daha uzun, daha heyecanlı ve esrarengiz oldu. Lük, genç kızın ne için gelmediğini halle çalışıyor ve bunun bir tehlike veya cebirden doğduğuna hük- mediyor. Nibayet gece yarı- b İtalya- Yugqsla oya —30 Yaklaşması etra. fında tahminler.. Belgrad, 5 (A.A) — Havas Ajansı muhabiri bildiriyor: Öğrenildiğine göre Balkan antantı konferansının toplantısı arefesinde vukua gelen ve git- tikçe daha siklaşan İtalyan- Yugoslav yaklaşmasile ayni zamanda tesadüf eden Aras- Ciyano konuşmalarından sonra bir İtalyan-Yugoslavya dostluk muahedesinin akdi düşünül. mektedir. M. Delbos Sefirleri kabul etti Pake, S Reiyo —N Delbos bugün birbiri ardı «ıra Yugoslavya'nın Paris sefirini, vatigan sefiri M. Şarl Leru'yu ve yeni Irak se- firini kabul etmiştir. Afganistan Başbakanı Eden'Ilı bugün konuştu.. Londra, 4 (AA) M. Edon'in! misafiri. olan Ait tan ibaşbakanı bugün dış işl bakanile bir mülâkat yap- mıştır. Uzlaşabilecekler mi Brüksel $ (Radys) — Dün Belçika meb'usan mec Hariciyo bakanından V kükümeti ile siyasi belleri kaip kiainiyaceği mü: teaddid meb'uslar tarafından torplmüştür M. Stark: — Yakın bir anlaşma ümid ediyorum. Belçika — hükümeti İspanya işlerinde elinden ge- len her vazifeyi yapmıştır. Demiştir. Fransa'nın alans münase- Bir tavzih 5 Tarihli gazetenizde, do- landırıcılık serlevhasile neşre- dilen zabıta haberini şu şekil- de tavzih ederim: Hüseyin bakkal Nazmi he- sabına 100 lirayı bana getir- miş ve 9-1-937 tarihli fatura mucibince matlubum olan 102 lira 73 kuruşa mahsuben ver- miştir. Bugün bakkal Nazmi- den 273 kuruş matlubum var- dır. Nazmi'nin gösterdiği liste ile istediği eşyalar için de bizzat kendisinin gelip görüş- mesi lüzumunu bildirdim. Mes- ele bundan ibarettir; ortada ne dolandırıcılık ve, nede ya- kalanmak hâdisesi yoktur. Hay- siyetimin muhafazası için bu tavzihin neşrini rica ederim. Eski Kasaplar çarşısında Bakkal Rifat — Obof, dedi, Piyer, gece beni çok sıkıyor, asabileştiri- yor. Yak şu - kandili, Allah aşkınal, — Başüslüne, müsyü! Fakat | tehlikeyi bir derece daha ya:- kınlaştırmakta mânâ ve faide | tehlike etrafı- | yoktur. Bence, mizi sarmıştır. Bunun — için şamdanı dolabın üzerine ko- yacağım. Okumak mı istiyor- sunuz? — Okumağa çalışacağım. — Pekâlâ.. Bence mumun ışığını dişârı vermiyecek — şe- kilde tatbik edeceğim usule uyarsanız, daha iyi olur. — Pekâlâ, öyle yap! Vaziyet, eğer dünkü bir fırtına çıkmazsa, Lük Piyer'in sinirlerine hâkimiyr- tini bozmı ıak bır vu el Lük, Şibi ile Bank dö Fransın son blânçosu —. 0.—— Paris, 4 (A.A) bankasının blânçosu altın mev- cudundan 3 milyar çekildiğini göstermektedir, Bu parayı, pa- ra kanunu mucibince Fransa bankası altınını. satmak altın satın almak için daimi hakka malik olan kambiyo istikrar sandığı çekmiştir. Sandığın yaptığı bu mua- mele evelce yatırdığı 7 mil- yar, bunun 5 milyarını 9/10 tarihinde ve 2 milyarını da 23/10 tarihinde yatırmıştır. Son İngiliz istikrazlarından sonra yapılan bu tedbir istik- rar sandığının elinde bulunan vasıtaları takviye edecek ve sandığın piyasadaki icraatını daha müessir hale getire- cektir. eya Milâs'ta Zeytincilik işi Muğla, 5 (A.A) — Milâs'ta zeytincilik uzmanının idaresi altında ve mıntaka zeytin me- murlarının - iştirakile köylülere mahsus bir zeytin. budama kursu açılacaktır. Kurs onbeş gün sürecektir. Suriye Başbakanı İstanbul. Pranşı ve Roma, 5 (Radyo) — Suriye kabinesi reisi ve hariciye ba- kanından mürekkep Suriye he- yeti İstanbul'da 48 saat kal- dıktan sonra Cenevre'ye hare- ket etmiştir. İstanbul, 5 (Hususi) — Dün şehrimize gelmiş olan Suriye baştülülinin “Tiyasetkilekibe- yet, sabühleyin vali Muhiddin Üstündağ'ı Fransız sefarethanesinde öğle yemeğini yimiştir. Heyet, bu akşam Paris'e hareket etmiştir. Japonya Hariciye nezareti Tokyo, 5 (Radyo ) — Ja- ponya Hariciye Bakanlığı, 'M. Sato'nun kabulü hakkında he- nüz bir haber yoktur. Parlâ- mento müzakerelere başlama- dan evel bu cihet tavazzuh edemiyecektir. Mısır'a gidiyorlar Marsilya, 5 (Radyo) — Fransız Meb'uslarından mü- rekkep bir heyet Patriya va- puru ile Mısır'a harcket et- miştir. ziyaret etmiş ve Siyanfu İşgal edilmemiş İstanbul, 5 (Hususi) — Çin komünistlerinin Siyanfu'yu iş- gel ettikleri — haböri olunmaktadı şekle uyarak “Atillâ tarihini,, okumağa başladı. Okurken bir. babın serlev- hası bilhassa nazarı dikkatini celbetti; bu serlevha şu idi: “Atillâ'nın dört definesi!, Okumağa devam etti. Fakat birkaç dakika sonra birden durdü, başını kaldırdı, biraz durduktan sonra Piyer'e: — Vay, vay,. -dedi- çok tuhaf!.. — Ne var Müsyü? — Bunu biçbir yerde oku- mamıştım. Kitap bir vakıadan, belki de bir masaldan bahse- diyor! - Yaal. — Evet.. liyorsun... 451 senesinde Atil- 14 Şalon kurbunü durdürüldü | ve ric aiı ıchır edıldı. Ahlln- Bu dan Cenevre'ye geçtı'î tekzip | Belki “sen de'bi- | Bu akşamki program Istanbul radyosu 12,30 Halk muşikisi, 12,50 Havadisler, 13,08 Hafif mu- siki, 13,25 muhtelif plâklar. 18,30 Dans musikisi, 19 gebir. Öperetinden “bakil, 20 Türk musiki heyeti, 20,30 Arapça neşriyat, 20,45 Münir Nurettin ve arkadaşları, 21,15 Stüdyo erkestrası, 22,10 ajans ve borsa haberleri, 22,30 So- lolar. Sabıkmruharip- ler komite teş- kil ettiler.. Berlin, 5 (A.A) — 7 Teşri- nisani 1936 da Roma'da teş- kil edilen sabık muharipler beynelmilel komitesi 15 ilâ 18 Şubatta Berlin'de içtima ede- cektir. Bu içtimaa Almanya, Avusturya, Belçika, Bulgaris- tan, Fransa, Yunanistan, İngik tere İtalya, Yugoslavya, Po- | lonya, Romanya, Macaristan ve Âmerika eski muharipleri de iştirak edecektir. Uzlaşamamışlar Paris, 5 (Radyo) — Alsas potas madenleri murahhasları hakem M. Ramadiye ile hiç- bir itilâf noktası elde edeme- mişlerdir. Bunun için bugün Başvekil M. Blum ile görüş- k istemişlerdir. Mussolini Tayyare ile uçtu Rama, 5 ( Radyo ) — M. Mussolini dün saat 14 te Li- tonyo tayyare karargâhından tayyare ile uçmuş ve saat 16,15 te dönmüştür. Mukaveleler Sosye- tece alındı Cenevre 5 (Radyo) — U. Sosyetesi umumi kâtipliği Irak ve Hicaz hükümetlerinin ara- larında aktettikleri mukaveleyi resmen almıştır. Afrika'dan dönen İtalyan askerleri Roma, 5 (Radyo) — Bugün halk Afrika'dan dönmü olan asker lehine tezahürat yap:- mıştır. Bu münasebetle askeri | teşekküllerin mümessilleri de bu tezahürata iştirak etmiş- lerdir. Merasimden sonra as- kerlerin yerlerine iadesine baş- lanmıştır. Papa İyileşmeğe başladı | Roms, 5 (Radyo) — Papar nın sıhhatı iyidir; Papa artık | işlerine bizzat bakabilmektedir. me! şini durduran Aektüs, Merove ve Teodor isminde — muhtelif milletlere mensup üç general idi. — Tarihi ve ismi hariç olmak şartile hâdiseyi biliyorum, müsyü.. « Vukuf ve malü: matını tebrik lâzım. Sen beni dinle, bu malümat benim için çok yeni ve mühimdir. — Fakat müsyü, sesinizi© titrediğini farkediyorum.. — Bilsen beni hayrete dür şürecek neler var, bilsen.. — Yana.. — Okuyorum, dinle, sen dt anlarsın. Piyer, Lük'un karşısına otu!” du ve Lük'ün şu okuduklarıt! | dinlemeğe bış!ıdı- generallerin bu