2 Kasım 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

2 Kasım 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

— öö BE di AYŞE MMŞSY E. Sah hife VU : m e 2 Teşrinisani 193. Yazan: SULEYMAN KÂNI SARAY ve BABLÂLİNİN İç YÜZÜ — Tercüme, iktibas bakkı mahfuzdur — Tefrika No. 582 Sarayda ilk muzıka muallimleri, orkes- tra için Avrupadan getirtilen artistler Lütfi tarihinin rey cildin- Abdülm devrinde H. Lütfi edi sea — sında bu tevcihin pek muhtemel olan şu mealde bir ha- şiye vardır: (Bu Donized muzıkai hüma el ti; sonra Guatelli paşa zamanın- da pek çok terakki eylemiştir.) Aşağıda bahsedeceğimiz saray İtalyan trupu tenoru bay Alfrı Stravulo u miralay Doni- zettinin meşhur Donizettinin kar- deşi değil, duğunu ve ihtiyarlayınca çekilip giderek orada öldüğünü ylemiştir. kardeşinin oğlu ol tan Mehmed Reşada dinlettirildiği de baş mabeyinci Lütfi Simavi m hatıratında zikredilmekte- Be yük şairimiz bay Abdülhak Hâmidin büyü raya muzıka muallimi getirildiği hakında bir kayıt yok- tur. Ata tarihinde Vakai Ancak sarayda bir bando teşkiline ka- rar verildiği yazılmıştır; ayrıca şu t ta ilâve edilmiştir: Nokta Mehmed Halil ve Osman efendiler ile ki ler odasından Edip ağa ve Ha- Hoca ikinci derecede zabit oldular, Bu bandoya muzıka talim et- mek üzere ecnebi tebaasından İhdas ü korazanı Vaybelim Ahmed ağa ile tranpeteci ya ar- tık ihtiyaç kalmadı. vakit bu erikliğe, paşa livalığa, rikâbı hu- mayun kaymakamı Rüştü paşa- nın kardeşi oğlu Atıf bey kay- makamlığa, İbrahim paşa livalı- ğa kadar terfi eylemişlerdir. Tarih Galip , efendi, Rıfat beyin kardeşi — si bey, Merkez zadeNuri bey, Bursalı erhal ağa, rikâb kay- amı Rü üştü paşanın diğer kar- deyi iskender bey, Yusuf bey, Rasıh bey, Muhtar “ağa da ban- doya alınmışlardı. Ata tarihinde ilk ecnebi muzıka « meyil Ilk muallimlerden Guatelli paşa mual Mankel isminde e a zikredilmiş if iphanemde bul gr eri en kaydi teyid e tedir, iminin mösyö Lâ def vi Bu mösyö Mankelin hangi mil- > mensup olduğu gösterilmi- orsa da ismine bakılırsa Fransız vi ihtimal dahilindedir; her halde sarayda ya çok zamı ış yahut bir eser bırakama- Yeniçeriliğin ilgasından sonra cirid gibi oyunlar metrük kal- mış, sarayda eğlenceler tertibi de seyrekleşmişti. i görülmüş, Mankelde: Yapı istenilen yenilikler arasında alafranga muzıkaya da gösterilerek eski Mehter- hane takımı yerine bir bando teş- kiline, bunun için de Avrupadan celbine lüzum 'n sonra, bel- ki İtalya sefareti vasıtasile Do- nizetti getirilmiştir. Donizetti bey Abdülmecid için de ip etmiştir. muzıka muallimi Esasen bestelediği ooperalarla dünyada şöhret kazanmış Gaetano Donizettinin aile- sine mensup birisini saraya mu- zıka muallimi olarak getirtmek o her bu işe verilen önemi gös- “e bay Zati şahsan > ki klarnet etiğe İspir ta (Tüg: süz) deni talyan, pini her saz için e ti artist geti- rilmiş, saray bandosu bu suretle tesis olunmuştur. Ba Guatellinin saray gi Donizettinin talim rın yirmiye, otuza inhisar edemi- yeceği, bu yirmi otuz anın olsa en güzide parçalar ola- cağı fikrinde bulunuyor, (Arkası var) Nar içesinin kapisi bir e ——— emmi — diler, — İçeri girelim mi, ister mi- sin? — Evet. Nahid ei çağırdı, yo çıvan Nahidi görür görmez, metle selâmladı. Şimdiye “İni ondan birçok bahşiş almıştı. Bislemma! A Mutad surette selâmlaştıktan sonra, kapı lan kapan- dı. Bahçıva saygı eseri olark ortadan kayboldu. Kıpkırmızı çiçek açmiş marlar rüd bahçede e | Biribirleri- sokularal an ileriledi- lemiş sayılırlardı. Dünya etraflarından uzakla- bel kir Mutad şeyler ie "Aralarında ii veril edilmiş ve ta anlaşmıştı. Gündüzün aydınlığı içinde kır- langıçlar oötüyorlardı. AAmbret- iki ein ta ile Nahid kalplerinin heye inde gerçekten yapayal- ii İkisi de içlerinden E ni düşünüyorlardı. Süküt lale ibre doğru imei yni gayeye doğru Merlin Neden Ambretta onun hayatı- na bütün bütün girmek için bu kadar zaman kaybetmişti? Acaba çok geç kalmış olmuyor muydu? — Sen uzaklardan yola çık- tın. Ben seni beklerken sen yol dan gelebilecek misin? bizim ilk ve son günlerimiz mi olacak yoksa? Fakat o kadar Kara cübbeliler (Baş tarafı 5 nci sahifede) — Nasıl içersiniz?. mevsimin yaş meyvasi- le... Yazın bilhassa kavun, üzü karpı ai me e teli yüne deriye , Çifte telli yafetlerden mori mes İstediğim gibi g; — See hek umuz mu m et,, a ifrat e doğan bir cin- nettir. Bunun için mecnun olmak hiç aklımdan geçmedi. mede hususi jestleriniz var ME ve iddia- << Bedii bisi daf, İK inlesii rüyorsunuz. Bizde cinayetlerin se- re katiyen salya 3 yap ir? gelme em. Bir kere ai mu « Hiç da- il atla Sadik kerr lim by siyetlerine fazla ehemmiyet ve! meleridir. Meselâ herif, ie. d —— diyor.. öteki çekip Mere Ke eya iii 9 iye eli kikada kendimden tamamile ge- çerim. Kendimi bilmem. — Tehdid mektubu di mısınız? — ii İsa fakat rın gider. Biz bu tehdit- leri küzelie. değil birçok yıllar ev- vel müddel iklerimi, deri dobra göremem m V gördünüz mü?, — Ben küçüklükten beri böyle- yimdir.. tuhafdır, doğru söyleme- nin hiç fenalığını enis im, prensibim a 5 e boyun eğmemi şey eğerek Hayatta undan yüksek zevk yoktur. ra kafamda Ber b ne arzu doğarsa onu da yapm: im-için bir zevktir. Hayatta tonln için kayıt « Son- z ve etiket yoktur. Balolar, resmi zi- nında bıçak ve kurşunla gördük.. bunun için bu kâğıdla tehditlere güler geç Hiç bir tehdid ve tesir beni ti ettiğim işi durdur. ğa m az. Bunu; misallerine adliye sicilâtında pek çok raslayabilirsiniz.. — Mesleğinizden şikâyetiniz var me) — Şikâyet ettiğim zamanlar o- lur; Fakat şikâyet ettiğim madde- erinde mücadele ede- rim, Uğraşırım, o Hikmet Feridun mini minisin ki bu uzun yolu da- ha çabuk katedemezdi, ben de çok uzaklarda idim. Bak, şimdi kırlangıçlar öt deyiz. dimin hissediyorum ki içimdeki şüpheyi bütün bütün kaldırmak ve buna bir katiyet vermek is- tiyorum, Fakat, yarın? Yarın e olacak? P Asena hayatından şekile cek olursa ne u. Ambrettanın ebediyen elinden gittiğini görecek olurs: kendisinin oyaşamasına imkân yoktu. o halde, vayy Niçin, şeftali- ler çiçeklerini zaman, bir kapı, süküt içinde, aralık olu- yor ve oradan iki mi göz hi bakıyor? Dü nz . kızın bu ilâhi e Meilln musi p # ; # 2 ? kü bizi uzaklardan çağıranlar var. O sese nihayet itaat etmemek elimizden gelmez. mi Ambretta gençti. Genç yaşının hülyaları içine ebediyeti ği. Mini mini bir el, ilk defa olarak, okşamak için | YASEMİNLER ARASINDA | uzandığı zaman, e. ve il etmek lâzımdı. Çünkü başka tür- lü yaşamasına imkân yoktu, Bu ağda her şey bir rüzgâr gibi geçer. Bu çağda etrafımızdaki her şeyi büyük bir neşe ile sara- biliriz. Ruhumuz ebediyet hül yalarına gömülebilir. Sö; Ben ölmeden sen bir gececik bana kadar ge leceksin değil mi? Söyle bana... Evimin e kadar gelecek sin, değil mi öleli ye mırıldanır ken baştan ayağa kadar titriyor- du. Söylemek istediği halde söy- liyemediği şeyleri Nahid anlamı” yacak diye korkuyordu. Odasında yalnızk: çok şeyler anlatmağa hazırlan: yordu. Fakat bunları bir türlü bana... galebe sarfett gayret onu daha simdi MMizlap tiriyordu. Ona her şeyi vadetmemiş miy- evet dememiş — Neden beni alıp götürmü- yorsun? — Düşün i — Beni sevmiyorsun o sen. Sevseydin ne fedakârlıklara ha- zır olduğumu anlardın, Ambretta sen ne istersen ben de onu isterim... Fakan sen da- ha bir çocuksun! — Evet, hakkın var. sm Affet beni, Nahid. Fakat.. Nasıl olacak.. yapacağız? li . Ne bette bir yolunu bulaca- gız. — Fakat çabuk davranmaz- Yarın pek geç kalmış ola- elğiz. — Sen bana itimad et. — Evet, sana itimadım Fakat biçok şeyler var ki senin onlardan haberin 7 — Söyle bana bun — Hayır. Kabil yi yapa mam, Biraz süküttan sonra ilâve etti: n dünyada yalnız senin olacağım. Senin olmak isterim... — Ambretta, kendimi zaptede- miyeceğim! Haydi, al beni... Al beni... | Ben seninim; senin olmak iste“ rim. İsterim, anlıyor musun, is“ terim Ambretta söyledikçe, ER nü kod sözleri" an yana bu iki kalp için heyecan gittikçe artıyordu. Ambretta içinde büyük cüret hissetti, Kendisini bıraktı. Yanyana otrmuşlardı. “Çiçek aç- mış nar ağaçları onların aşkına şahid oldular... imdi üyük bir yükten kur Biribirlerini biribirlerinin olmakta buluyor lardı. ğ (Arkası var)”

Bu sayıdan diğer sayfalar: