© Sakife ei AKŞAM. IS Kânunusani 1935 SARAY ve BABIÂLİNİN İÇYÜZÜ Yazan! SULEYMAN KÂNI ERTEM — Tercüme, iktibas haklı mahfuzdur — Tefrika No. 418 Bulgar eksarhlığının kurulması, | Bulgaristanda ayaklanmalar Paisiyi bu yolda takib meze oldu. Vidin paşasr meşliur' P. vantoğlu yanında iki sene li kaldıktan sonra kurtularak Re- manyada oturan Bulgar papazi Sofroni 1806 da Bükreşte ilk bul- İ garca kitabı bastırdı. ofroni 20 sene mütemadi- © yen Bulgarlara (bir Bulgar milleti © wardır!) fikrini telkin eylemekten bıkmadi. n sonra Paisileri, » Sofronileri takib edenler çoğaldı. “bir 'arcanin gra- © merini yazıb neşretti ve 1835 de ilk yeni usul Ap mektebini K Gabrovada açtı 5 senede inek adedi el- çti, 1844 de ilk Bulgar ga- bir - millet itibarile kaybolmaktan kur- © tulmuş idiler. Bunu hakiki bir ayrılık şeklin. “de izhar eylemek lâzımdı. Bu bir Bulgar dini teşkilâtı vücuda — getirmekle mümkün göründü. Di- “mi teşkilât siyasi teşkilâta mebde olacaktı, © İlk evvel 1833 de Üsküb Buk — garları "kendileri için bir Bul; © peskoposu istediler. Tevali eyle- “diği halde dokuz sene sıraya red- de uğrıyan bu yoldaki teşebbüs- “lerden sonra devlet ricali büyük » İtibar sahibi Sisam beyi Vogoridt beri - Aleko “paşa - himmetile — İstabulda ilk Bulgar kilisesi tesis z edildi. 1856 fermanından sonra Buk Kgorlar toplu Bulundukları ipe “de ei lğii Si sayi £ papi Elinize bir agir milleti tani- mak vini Patrikhanece © ruhani meselenin milli mesele ie : ani Bulzarları büsbütün e rdi. Bulgarları Ouyandirmak için i, Odesada > edilmiş bir komite > tahrikâ verdi. Patrik- E Li uğraştı, halit hükümet li vasıta” sile per tazyik etti © Bu hal Bulgarları e. “den müstakil bir Bulgar kilisesi sisi ins sevketti. Rus ya bu noktada oldu. Nihayet 28 şubat 1870: tari- yn zam Âli paşa Bulgar mümessillerine bir Bulgar sarhancsi teşkiline m müsaade * eden bir fermanı okudu. (1) Bu fermana nazaran toposl ğa hükmü cari olacak olan İstan- bul Bulgar eksarhu dualarında ki isminden sonra rum triğinin de ismini zikredecekti, aşanın vefatından sonra Bulgar papazlarından mürekkeb bir sinod meclisi 1872 de re Bulgar peskoposu Antim e! i ilk Bulgar eksarhı very ei Antim efendiye beratını bizzat vo verdi. Rum patrikhan. Ul > si B etti. Antim efendi a duasında ve yazdığı beyannamede rum. patriğinin İs- im en i. retle ortodoksluk izinde retim bir Bulgar kilisesi teşek- kül etmiş old Art milli hayatta a bir gayret ham- lesi uyandır. ulgarlar bandilğriği padişah ve hükümet nezdinde temsil eden, peskopos ve. papazlarını tayin ve ruhani dairelerini idare eyliyen birini başlarında görünce millt Yem daha iyi idrak ey- ediler: “ Rai apazlarının ti “den, para çi hırslarından kurtulan: Bulgar ru- hani dairelerinde pek mek- tebler açıldı. Bir çok Bulgarlar latasara; kan Robert Kollejde tahsile baş- ladılar. - Vaktü hali'azmüsaid olan ailes ler bile . Avrupaya tah» faltiyetle ne ticelenince milli m sıra gek vin Daha evvel Bulgarlar (ihti. ve: (gençler) almak üzere iki ise olmuşlardı İhtiyarlar bittahi. mutedil ve. muhafazakâr, gençler ise. ihtilâlet idiler. Bükreşte. şalr ve müverrih Ra- kofekinin riyaset ettiği bir ihtilal si şe emi. 9 © Ekearhanenin teşekkül! esnada çok defa Mahmud Nedim paşa» ya heman tarihlere dikkak edilinos bu yanlış meydana çıkat, tazyiklerin- çekmek hususundaki” meti lerinin tah» rikâtına şiddetle edeli baş- lamıştı. Ma sonra (gençlerin başına Rusyada tahsil etmiş Ka- ravelof — rahib Vasili Levski geçmişlerdi, Hacı Dimitri, Stoyan Karaca da bunlara yardım ediyor- z dı. Bunların Osmanlılara karşı ha- reketleri Bulgarların ilk milli şa- irleri İvan Vazof ve Hristo Botef taraflarından destanlarla tebcil edilmekte idi. Muallim Botef de Rusyada tahsil eylemişti. * uz yirmisi toplanarak şte ol üzere farmason- luk teşkilâtıma benzer bir komite teşkilâtı. kuruldu. Komitenin: niz; si Kara» velofun. tipografyasında; dükeinceli muhtelif vasıtalar ile Bulgaris- tana. sokuldu, yi Komite gittikçe faaliyeti arttır 1873 de ayaklanma: paşanın Sofya: mutasarrıflığı es- nasında - asıldı, Komitecilerden doksandan faz» lası Diyarrbekire sürüldü, Bundan sonra ihtilâl “wii riyaseti Hristo Botefe geçti. .. hur İstanbula da bu sırada komi. teye girdi Eski: ede stanbulofun da fuz kazanmış olan Gruefin riya- setinde yapılan bir toplantıda Bul- garistanda umumi bir kıyama ka- rar veril ilibe mutasarrıfı bu dı. Asker ve iler ara- siida mücâdele — şiddetli ok du. Gruef bir dü lâf edildi; başı Sr götürü dü (2). Bote İn ıyam esna» sında öldürül (Arkasi var) 2) Georges Bousgüet: Histoire du peuple bulgara. Balıkesir çocukları esirgeme laa Mi repmyan ime e başkani e Balıkesirde bu. sene: eriş sonra “e in “> eek yemeli geme kurumu 11,300 .çocuğa muh- | verilmeğe başlanacaktır. telif yardımlarda. bulunmuştur. eme ; çocukların pri ğer peg sağlığile yakından alâkadar ok. maktadır. münasebetle: | “ii raçları temi e giydirilmiş. Üç dör sel 115 çocuk ta giydirilmiştir. em ine DÜN ve Yazan. M. Uygaç «Ölü müsün ?, Hayır, ölü, değil misin? - O Halde cevabımı ver miyorsun? Bana cevab verebile- cek misin? - Ne diyorsun? - Seni öldüreyim mi? - Öldürdüm yal sini çıkar, daha hızlı söyle de'işi- dedin? Evet; evet...» güzel yüzünü, bir aynaya uz: alaca Bir şey, bir çizgi, bir nokta haline geliyordu. Şimdi ortada Bi isim, yalnız bir isim kaldı. O'da bir mağara n boş, bir kâbus gibi korku ve- idi: Ferda. “öteki ali” “döller, ölecek adamın nabzını tutuyordu, «Fakat Ben Korkmuyorum! uğ li korku yok: Ben hürüm. lururum, i güle api rat gece, - Peki; gece ise ne olur? - Hafifim. Bir tüy gibi hafiflik aleni diğememi » Nereye ca- nım İsterse oraya Lİ - Oruk eyt ne € ? Yarı ehemmi; güneş A Bir fırı Kızıl b ir sd güneş... ağzı gibi alevler içinde. - bu gü- tir... Onu görmekten hoşlanı- rım.» Koltuktaki kukla bir kere daha teprendi. Sanki görülmiyen bir el ensesine bir yumruk Karın, boş bir kese gibi Kaba kemiklerinin altına çekildi. Bütün beden bir tarafa çarpıldı: çenesi göğsünün üzerine sarktı, Zavallı kuklanın bütün e opmuşa benziyor. Bu ipler koparken bir gü dılar. Bu, kulağın duyduğu a lerden başka bir şeydi. Bareketsiz kuklada göze çarptı. ğgırlık, esvab, et rafındaki yi Ber şey , her şey şimdi başka id Öteki adam, Bal onun nab- zında artık hissedilmiyen bir dara» ban aradıktan sonra şu kelimeyi is — Bitti, Bütün ev, ta dam arasından Bboduruma kre ka- dar her taraf azgın siki ri içinde beli - el me ren şunu terennüm edi- *... Başka mesi gidiyo- Tüm,.; Onlar ara oğullarım... Me bayat yarn başlıyor, yarin, ya- ii Şimdi bu rü; o YALRLEIN Edebi roman Tefrika: 31 e yapayalnız kaldı, Ar- ap; hücum eden ha- salik eser yoktu; artık seş- siz köşkün içinde esrarlı sesler, hayali musikiler yoktu. Müziç bir maş karşısında i mesine sahib bir adam vardı. le ğe yarı, ü bi: azim ve gayretle, Fi üzerinde» ki kâ bütün bütün bir tarafa attı. Şimdi tekmil vüzukile vazi- dilsiz naşı etrafında icab eden eyi hazırlamak icab ediyor. Hi yde evvel onu bu oda- dan götürmeğe bakmalı idi, Naşi kollarının arasına k; kara Pin gürültü etmeden, koridor. n geçerek yatağına yatıracaktı. gelen ani bir azim ve karar ile kendi: kendisine kumanda etti: Haydi! Hayatında çok kere böyle. emirler vermişti. ne fsine onun ishtiği Euüret idi. Ölü odanın ortasında duruyor- a idi. gibi oldu, içim yerini değiştirdi. Fakat gölge bir şikâr gibi ona sarılmıştı. ncerenin çok gi vakitlere kadar aydınlık Kaş örülme: için kâfi derecede yıldız aydınlığı var mı diye in baktı. ydan yılan bir aydınlık üzerindeki bu ay ışığı, gecenin mavi tu onu unutmağa da- vet eden birer tatlı hayal idiler. Evet, dedi kendi kendine, lâmbayı söndürebilirsin, Pencere- 'den masaya doğru geldi. Elini lâm- baya uzatırken titrediğini farket- ti. — ye musun? Demek nefret ettiği bu kelime- — ie kendisine söylemek kas Hayır, titremiyorum! Çarçabuk lâmb ayı söndürdü. slmimi