29 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

- Anadolu seyahatine çıkacaktır. Sahife 2 29 Haziran 1929 Limanda müsademe Hayvan nesli Memleketteki | hayvan nesli ıslah ediliyor Ankara, 28 ( Hususi) — Mem- Teketteki hayvan neslinin islahi” in fevkalâde bir gayretle çalışı- maktadır. Bu cümleden olarak 2 aydan beri Trakya havalisinde hayvanata idiç ameliyesi tatpik Gilasn, .. | Bu mesai neticesinde Edirne | vilâyetinde 4000 küsur at ve boğa idiç edilmiştir. Bu işler temmuzun dik haftasında hepsi bitam bulacaktır. Anadolüda da bu ameliyeye başlanılmıştır. Kars- vilâyetinde 1600 boğa, 100 at, Balikesirde S00 at idiç edilmiştir. Adana vi- lâyetinde de idiç ameliyesine de- vam edilmektedir. Bu mesai ya- kında Anadulunun her tarafına | teşmil edilecekt Bundan mâdü lit vekâleti | İstanbulda — bulunan ineklerdeki verem hastalığı ile çok yakından alâkadar — olmaktadır. — Vekâlet tarafındad 33 mutehassıs baytar- | dan mürekkep bir heyeti fenniye | teşkil edilmiştir. Bu heyeti fenniye hemen işe başlayacaktır. olduğu anlaşılan inekler derhal illf edi- lecektir. Bu süretle sıhhati umu- miyeye de büyük bir hizmet edi- İecektir. Veremli ineklerin sütle- lerinden ancak bundan sonra ta- mamile kurtulmuş olunacaktır. Ankarada inşa edilecek ensti- | tülerin temel / katları ve sairesi | bitmiştir. Enstitülerin dahili ak- samı için İstanbuldaki mütehassıs profesörlerin — noktayı — nazarları sorulacaktı. Müşteşar İhsan Abidin bey bu mesele ile meşgul ola- caktır. Orman mütehassısı Mukavelesi tecdit edildi bu senede vazifesine . deyam edecek Ankara 27 ( Husnsi ) — İki sene evel Avrupadan celbolunan orman mütehassının bu Sene de vazifesine devam için mukavelesi tecdit “olunmuştur. — Mütehassıs, mesai merkezi Ankara olmak üzere yakında ormanlar hakkında tetkikatta bulunmak üzere bir Sıcaklar Dün 33 dereceyi buldu, bugün herkes kırlara taşındı İki günden beri sıcaklar şid- detlendikçe — şiddetlendi, taham- | mulfersa bir hâl aldı. Dün hararet derecesi 33 € — kadar. | yükselmişti. Bu sabah 25 dere- ceden başlayan sıcak her dakika | biraz daha fazlalaştı. | Öğleye doğru otuzu buldu. İs- | tanbul halkı bu sıcak tatil gününü | geçirmek için akın akın Bozaziçi- | ne, kırlara kuşmuşlardır. Gayri müslimlerin seyahatı Gayri müslimlerin bazı kaytlar altında Yaluva, Bursa ve İzmit: lit orta mektebi, 16 erkek lis; | 25 kazlisesi, 16 muaallim mekte |kiz Dahiliye vekili Şükrü Kaya beyin seyahatı daha bir ay sürecek Ankara 27 (Hususi| - Dahiliye vekili Şükrü Kaya beyin şark sey hatı devam etmektedir. Dahiliye — vekilimizin seyahatı daha bir ay Maarif istatistiği Mekteplere devam eden talebe 477,261 dir Askara 77 Çüneesi) — Maarif Vekâleti 928-929 senelerinde Tür- | kiye dahilindeki mektep ve talebe mıktarı hakkında —bir istatistik | yapmıştır. Bu - istatistiğe göre memleketimizde 9 şehir yatı mek- | tebi, 3 ilk yatı mektebi, S1 muh- | telit ana, 6206 ilk muhtelit, 5 | erkek orta, 7 kız orta, 59 mühte- 2 meslek, 11 imam hatip, 11 yüksek erkek, 1 yüksek kız mek- tebi. vardır. Talebe miktarına gelince: İlk mekteplerde okuyan talebe adedi İün ve eeei olanle önre 441730 dur. Lise, orta mektep meslek ve muallim mektebleri talebesi 31988 dir. Yüksek — mekteplerdeki — talebe miktarı ise yalnız 3943 tür. Bu suretle bütün Tükiyede okuyan ve erkek talebe yekünü 477261 e balığ olmaktadır. Ankaramın imarı M.Yansenin muayini Anka- raya gelerek işe başladı Ankara 27 (Hususi) — Ankara- mın imarı içim plânı kabul edilen profesör M. Yanenin — muavini buraya gelerek imar müdirinin ilk mesaisine iştirâk etti. M. Yansen temmuzun ilk haf- lasında Ankaraya gelecektir. İmar diriyeti henüz mühim işlere başlamamıştır. Yeni inşaat yapmak istiyenlerin — müracaatları tetkik edilmektedir. Fransız bankasında 2500 diralık ihtilâs Fıransız Memaliki Şarkiye ban- kası memurlarından bir. yunanlı, bankadan bir mıktar para ihtilâs ederek yananistana kaçmak iste- miştir. Bu adam pasapot almak için — yunan — konsoloshanesine | müracaat etmiştir. Konsoloshane - berayı — tahkik bankadan bu memurun — ahvalini | sormuştür. Neticede - Yuanistana gitmek isteyen adamın hesabatın- da 2500 lira açık çıkmış kendisi tevkif olunmuştur. Vicdansız bir adam Şişhane yokuşunda oturan Ka- rabet efendinin kızı 9 yaşında Alduhiyi aynı semt sakinlerinden Boğos isminde 40 yaşında bir herif igfal etmiştir. Boğos küçük kızın ırzına tasal- hat eder Alduhinin — ebeveyni tarafından yakalanarak polise tes- lim edilmiştir. M. Ştrezeman Alman hariciye | nazırı mühim . | surette hasta Berlin 27 (Hususi) — Almanya e nazırı Dr. Strezemanın avdetinden | ve Paristen hastalanması türlü türlü şayiata bais olmuştur. Muhalif | fırkalar ve bahusus Kügenberg gurupu hariciye nazırının hastalığını | esrar enğiz ve vahim bir şekilde göstermeğe çalışıyorlar. Strezemanın hastalığı hakkında neşrolunan - yecanlı — şayialar | Berlin mahafilinin nazarı dikkatini celbetmiştir. Hariciye — nazırının — hastalığı vahim olmamakla beraber iztırap vericidir. Hastahk tesallübü şera- yindir. Bahusus bacaklarında şid- detli sızılar duyduğundan ayakta duramıyor. Rayhiştagtan döndük- | ten sonra etibbanın — tavsiyesi üzerine yatağa yatmıştır. En ziyade | sol bacağı İy K Almanlar harbin mesuliyetini kabul etmiyorlar | Berlin 27 ( Hususi ) — Alman kabinesi versay sulhunun imzasının 11 inci senesi münasebetile bir| beyanname neşretmeğe karar ver- miştir. Reisi Cumhur ile bütün kabine azasının ihtiva edecek olan bu beyaânnamede harbin mesuliyetini münhasırân — Almanyaya tahmil eden madde protesto edilecektir. Vali beyin teftişleri Beykoza tabi Bozhane köyünde inşa edilecek ilk mektebin temel atma merasiminde bulunan vali vekil Muhiddin B. merasimden sonra Anadolu sahilindeki köy ve yolların teftişine başlamış ve dün gece avdet etmemiştir. Muhiddin B. yarın teftişini ikmal ederek dönecektir Tamirat meselesi Fransız tecl bir müzakere Paris 27 (A A.) — Mebusan | meclisinde M. Franklin Bovillonun | bazı sözlerine (telmih eden M. Poincare şu sözleri söylemiştir: “Eğer bu müşkil müzakerelerde muvaffak olmıyacak olursak ciha- nn âdaletine müracaat etmek | bizim için ihtimal kâfi gelmiye- cektir. M. Franklin Bouillon şöyle ce- vap vermiştir. Bütün Fransa ar- kanızdadırr. Fransa kâfi teminat olmadıkça, millet mümessillerinin reyile 62 senelik bir taahhüde girişmekten imtina etmek hakkına maliktir. her tarafta alkışlar. Encümenlerin — müzakere — ve müşavere edebilmesi için içtima saat 22 ye tehir edilmiştir. M, Franklir takriri şu şekildedir: * Bu ânden itibaren ve youn Bovillonun plânının yeni bir hadise olması | dolayısile meclis, hükümete iki seneden beri / başlamılmış - olan muvakkat tediyata devam olun- makla beraber istoklara ait vade- lerin 31 Künumuevvele tahiri için icap eden teşebbüslere girişmesi | hususunda vekâlet ve mezimiyet verir. | toplanmıyacaktır. Olığı fazlalaşmış ve neticede çocuk | sağda olduğu anlaşılmıştır. Bütün Bir motör gece bir | vapurla çarpıştı 'ıs bankasının faaliyeti ve battı | Motörün mürettebatı vapur | tarafından kurtarıldı Dün gece samt 23 buçukla | Sarayburnu açıklarında bir deniz kazası olmuştur. Rizeli Ahmet reisin idaresindeki Cumhuriyet motörü gece Kadı yünden kalkmış, köprüye doğru gelirken Sarayburnu — açık larında Semperator tahlisiye vapuru ile çarpışmıştır. Müsademe pek şiddetli olmuş ve Cumhriyet motörü derhal bat- mıştır. Motörün rakipleri Ali kaptanla gemici Torsum kurtarılmıştır. Me- sele hakkında tahkikata devam olunuyor. Alo, burası Ankara | (Baş tarafı birinci sahifede) imatname 15 güne kadar heyeti vekileye sevkedilecektir. Bu hu- susta ıslahatı maliye komisyonu tarafından yapılan içtimalar niha- yet verilmiştir. Komisyon davet vaki olmadıkça bir daha Görülen lüzum üzerine komisyonun şeklinin de- ğiştirilmesine karar — verilmiştir. Müntehap aza yerine muvazzaf | azalar tayin edilmiştir. | 61 inci fırka muhasibi mesullü- ğüne muhasebei maliye müme, lerinden Şevket bey tayin edil- miştir. 4 yaşında delikanlı (Baş tarafı birinci sahifede ) mek için uğraşmakta ve bunun için Derviş zade ile bu Musevi arasında müzakerat cereyan et- mekte idi. Bir hafta evel hastala- | nan Mehmet doktor Ali Şükrü Beye götürülmüştür. Ali Şükrü Bey çocuğu muayene etmiş ve ilâç vermiştir. Salı akşamı Mehmedin hasta- bayılmıştır. Mehmet derhal Etfal hastaha- | nesine kaldırılmışsada ©o esnada | temamile kendinden geçmiş bulu- nuyordu. Mehmedin bu bayğınlığı devam etmiş ve biçare delikanlı sabaha karşı bu dünyadan çekilip gitmiştir. Yapılân fethi meyit neticesinde Mehmedin bütün garibeleri üze- rinde topladığı görülmüştür. Meb- medin kara ciğeri solda, kalbi dahili cihazları da böyle terstir. Fatih-Edirnekapı caddesi Fatih - Edirnekapı tramvay cad- desine ferşedilen kaldırım ancak bir buçuk sene müddetle muka- vemet edecek metanettedir. Tram- vay şirketi, bir buçuk, iki sene sonra bu kaldırımı betona tahmil edecektir. Birsarhoş kendi yaraladı Beşiktaşta sakin Kemal namın- da biri dün fevkalâde sarhoş olduğu halde sokakta bulduğu ağır suretle camlarla kendisini ağır surette yaralamıştır. — Polis — memurları yaralıyı karakola — götürmüşler, lâkin Kemal bağırıp çağırmağı başlamış ve masaların üstündeki evraki kanla lekelemiştir .Mecruh hastahaneye nakledilmiştir. İş bankası U. Müdürü Celâl bey, mühim beyanatta bulunarak temmuzda muhtelif merkezlerde 5 yeni şube açılacağını, sene ni- hayetine kadar tesis edilecek yeni şubelerle bankanın 28 - şubeye Malik olacağını söylemiştir. Celâl bey, İstanbni, İzmir ve Ankarada ihtiyaçtan (fazla kredi bulunduğunu; — mükerrer sigorta girketinin küşat resminin 19 tem- muzda — İstanbulda iş Bankası merkezinin üst katında yapılaca- ankanın bu sene sermaye- 1 milyon lira tezyit etti ve İzmir belediyesine 2 milyon lira ikraztta bulunduğunu ilâve * Zeki Paşa — ua Ja darma kumandanı Zeki paşa dün Jandarma zabitlerine bir. konfe- Tans verdi. * Hindiçinide Feyezanlar — Feyzanlar Birmanyada kâin Ar- kanda büyük hasarata sebebiyet vermiş “100 bin akr sahasında arazi su altında kalmış, sular bir çok köyleri tamamen ahp götür- müştür. 10 bin hayvan telef olmuştur. | * Maarif vekâleti kitapçıları ; Ankaraya çağırdı — Maarif ve- kâleti, mektep kitapları tabetmiş olan kitapçıların zarar ettiklerine dair vaki olan tazminat talep ve müracaatlarını tetkik etmiş ve 1 temmuzda kitapçılar namına An- karay bir heyet göderilmesi lüzu- munu tebliğ eylemiştir. * Romen talebesi geliyor — 28 Haziran cuma günü saat 15te Romanyaban darülfünunlu talebe şehrimize gelecektir. * Tevfik Bey bugün gidiyor— | Riyaseticumhur Kâtibi umumisi * Tevfik Bey bugün — Ankaraya gidecektir. * Bütçeden fazla çıkan para — Maliyece yapılan tetkikat netice- sinde 928 mali senesi zarfını bütçe tahakkukat ve tahsilâti, bütçeye mevzu muhammen ras kamdan 5 milyon fazla çıkmıştır. Maliyece bu hususta bir cetvel » hazırlanmaktadır. * Avukatların Avrupa seya- hatı — Avukatlar yaz tatilinden bil'istifade —Avrupa — seyah: çıkacaklardır. Bu seyyahate bazı hâkimler de iştirak edecektir. Avukatlar deniz tarikile Mar- silya ve Parise gidecekler ve oradan Berlin, Viyana, Bükreş yelile döneceklerdir. * Kadıköy parkı — Kadıkö- yünde yapılacak park için müna- sip bir yer aranmaktadır. Rıza paşa arsasının park için istimlâki muhtemeldir. * Şehremaneti - itfaiye muta- hassısı — Şehremaneti itfaiye mütehassısınn bir an evel gelmesi için müracaatta bulunmuştur. * Maliye vekili iyileşti — Ma- liye Vekili Saraçoğlu Şükrü Bey, çe 2 Futbol maçları Mmtaka — Futbol heyetinden : 28/6/929 cuma günü Kadıköy sahasında yapılacak resmi Futbol müsabakaları aşağıya yazılmıştır. Kumkapı Darüşşefaka saat 16 Hakem Necmettin Bey. Fatih - Kasımpaşa saat 17,30 Hakem Necmettin Be, Atletizm — heyetinin — ilânında stadyomda — oynanacağı — yazılan — Sütteymaniye - İstanbulspor müsa- — bakası yapılmayacaktır.