7 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1929 Tmirat meselesi Mütehassıslar komitesine yeni bir teklifte bulunuldu Paris 5 (ALA.) — Young-Şaht uzlaşma — teklifi “mütehassıslar komitesinde tevdi edilmiştir. Bu teklif, tamirat bedeli olarak 2 milyar 60 milyon marklık 37 senevi taksit ve 37 inci taksitten 38 inci taksite kadar tediye edilecek mebaliğin harp borçları man itfasına tahsisini natıktır. - Paris 5 (A.A.) — Tari gazetesi mütehassısların mesaisi hakkında neşrettiği bir makalede, bulunan yeni hal şeklinin müzakereye esas olabileceğini yazıyor. Ve “ancak zikolunan raklam- ların kat'i sürette kabül / edile- | ceğine güçlükle inamlabilir. İtilâf ve feragat zihniyetlerini biri birine karıştırmak bir hata teşkil eder., diyor. Havrda grev Havr-S (AA Dok amele- sinin grevi devam etmektedir. Brian - Kalloğ misakı Guatemala 5 (A.A.) — Hükü- met Brian - Kelloğ kına iş- tirak ıııu'|ı'L_ Futbol maçları Lezan, 5 (A.A.) — Futbol gaçında - Çekoslovakya — takımı lıv'ıçıı(ıkııç:ını bire karşı 4 sayile HUSLSİ TELGRAF HABERLERİZ?” Manisa hastahanesi | yatak adedinin tenzili etratında münakaşalar Manisa 5 (Hususi) — Memleket | Hastahanesinin yatak adeç meclisçe tenziline — umumi karar verilmişti. Bu mes: fında kendilerine mülâki sıhbiyye müdürü Hamit Şakir bey * gerek hastahane - yataklarının tenzili ve gerek seyyar etibba- nn Jağvı memleketin vaziyyeti sıhhiyyesine bir darhedir, dedik- len sonra “ vatanın her köşesinde sıhhi ve ictimai yardımlar yapılır- ken görümüzün önünde İzmir hastahanesine 50 yatak ilâve olunurken 1,709,000 lira bir büt- çeye malik bulunan vilâyetin esa- sen natemam bulunan / sihhiyye umurinin levsi ve tezyidi. icap ederken, bütçeden tasarruf daiye- sile hastahane yataklarının tenzi seyyar etibbanın lagvedilmesi ki; | bir vakit doğru olamaz ,, dedi. Manisa, 5 (Hususi) — Memle- ket hastahanesine almacak ront- işi bu sene de geçen seneler olduğu Orhan beyin sihhat yurdunda bulunan rontken cihazından isti- fade edileceği şüphesizdir. Taksimde Lcon efendinin ma- deni eşya fabrikasından dün gece yangın çıkmışsada hemen yetişi- lerek söndürülmüştür. Sarhoşlukla düştü Hasköyde sakin Vahan isminde Dün gcı?ı"ıkı yangın | iarpj örtiye Berlinde ilân edilen örfi idare kaldırılıyor lin 5 (ALA.) — Komünist- çıkardıkları — kargaşalıklar ilân sedilen örfi idarenin kaldırilacağı Tiyayet olu Bi lerin bugün nuyor. Berlin 5 ( Hususi ) — Berlinde sükün teessüs etmiştir. Mamafih zabıta takkâkat ve - teharriyata devam ediyor. Mecruhlar hasta- haneye kaldırilmışlardır. Leh kuluvarı ve Almanlar Koenigsberg 5 (A-A) —Magde- bourg “çelik miğferli, leri- reisi Reithsrattaki şarki prusya mümes- sili birer nutuk irat ederek Leh kuluvarının - kaldırılmasım — talep etmişlerdir. izmirde mektepliler bayramı İzmir, 6 (Hususi ) — Mektep- Tiler bayramı “dün Buca çamlığın- da tesit edildi. Orta mektep talebesi saat se- kizde çamlıkta toplanmış, kahval- tıvı müteakip jimnastikler, yarışlar yapıltlı. Saat ide — çamlar altında yemek yenildi, akşama | kadar oyunlarla vakıt geçirildi. izmir çifçilerine 100 bin lira ikraz edilecek İı"ıîmîn para Berlin, 5 (ALA.) — Tedax eden paranın altın karşılığı kanu- ni haddin dununda bulunduğundan Alman hükümeti 200 milyon mark- hık bir ietikraz akdine karar ver- Fransada kırılan iatihap sandıği ve intihap ilân- larının yırtılmış olduğu Gensraç köyünesğandarma kuvveti gönde. rilmiş dair takyidat Apartıman, han ve pansiyonlar | hakkında Emanet bazı kayıtlar koymuştu. Bu kayıtlara göre'pan- siyonlar mutlaka kârgir olacaklar ve ahşap pansiyonlarda mutlaka oturanlar tahdit edileceklerdir. Bu şartlara riayet — etmeleri hakkında Emanet taralfından teb- ligat yapılıyor. Ancak pansiyon işletenlerden bazıları kendilerine müşkülât çıkarıldığını iddia etmiş- ler ve keyfiyetten Dahiliye veki letine şikâyet etmişlerdir. Bu ş- kâyetler üzerine Vekâlet Emanet- ten malümat istemişfir. Bilenciler taplamıyor. Zabitai belediye ve polis me- murları geçen İkânunucvelden iti- baren — şehrimizdeki — dilencileri toplamakla meşgül oluyorlar. Şim- | diye kadar 355 dilenci toplanmış- tır. Bu dilencil&flen 167 si çalış- mağa müktedir. olduğu halde dilendiğinden malikemeye gö rilmiş, 63 dilenci kefaletle tal edilmiş, 23 kişi memleketine gön- derilmiş, 1 dilenci hastahaneye naklolunmuş, 3 dilenci kaçmış 78 dilenci de darülücezeye kabul edilmişti içmiştir. Vahan evine dönerken yolda 18 kademelik bir yokuştan yuvarlanmış ehemmiyetli surette | yaralanmıştır. Eminönünde bir otomobil kazası T mumaralı - otomobil önünde İş bankası ka- sadarı Kemâl Beye çarpmış ve ehemmiyetli surette yaralanması- na sebebiyet vermiştir, Şoför va- kadan sonra kaçmıştır. Üsküdarda bir hadise Üsküdarda oturan nütcahhit Sadri bey z€vtesi ile beraber misafirlikten evine dönerken yolda | Abbas ve Cevat isminde- il | şahsın taarruzuna uğramışlardır. Bu iki adam Sadri beyle zev- cesini tahkir etmişler ve Sadri beyi dövmüşlerdir. Zabıta tah- kikat yapıyor. Münir beyin âilesine taziyet Geçen gün uzun ve feragatkâ- rane bir çalışmadan sonra mızdan ayrılan” gazeteci arkada- şımız Münir B. mehumun kimse- siz ve muavenete muhtaç âilesine Matbuat umumi müdürü Ercüment Ekrem beyden bir taziyet telegrafi gelmiştir. Telegraf matbuat me- muru Şemseddin bey vasıtasile merbumun âilesine verilmiştir. We hayırlı tişanlı imiş!. Beşiktaşta oturan 14 yaşında Hacer Nanım evelce - güşanlısı lan Şeref isminde bir adamın tatlı sözlerine - kapılmış ve anne- ine ait 25 dırayı sevdiği gence vermiştir. Şerif'de bu. paraları alarak ortadan — kaybolmuştur. Hacer Hanımm müracaatı üzerine polis Şerifi arıyor. Darülfünun müderrisleri Bütçe müzakeresi münasebetile Ankaraya giden darülfünun mü - derrisleri bugün şehrimize avdet ediyorlar. valktalk - kraeklas Bi aei VARE— timiz dahilinde 100 bin lira ikraz edilecekti izmir yerli malları Koruma kooperatifi İzmir 6 (Hususi ) — Yerli m: ları koruma cemiyeti kooperatifi nizamndamesi |kabul edilerek tas- dik olunmak üzere iktisat vekâ- letine gönderildi Bir Hokey müsabakası Lyon 5 (A.A) — Hokey müsa- bakasında Fransa İsviçreyi bire karşı 3sayile mağlüp etmiştir. Fadime kız ( Va - Nü ) bey hakkında nakız kararı Muharrirlerimizden (Vâ-Nü) bey, bundan bir sene evel yazdığı Fadime kız ünvanlı bir hikâyeden dolayı bir 'ay hapse müddetle mahküm edilmiş, ve mahkümiyeti teğil olunmuştu Mahkemei temyiz, bu mahkü- miyet kararını nakzetmiştir. Mu- harririmiz ayın 13 ünde 3 üncü cezada bir daha muhakeme edi- lecektir. Bir irtihal münasebetile Sevgili pederimizin vefatı dola- yisile teessürlerimize iştirak lut- funda bulunarak merhumun cena- zesine gelen Ve ya tahriren ve şifahan taziyette bulunan muhte- vem tanıdık ve arkadaşlarımızın gösterdikleri bu nuvazişkârane alâ- | kaya karşı bütün aile teşkkürlerimizi arzeylerim. İstanbul Liman işleri şirketi Umum müdürü Ahmet Hamdi namına Ebegümeciden zehirlenmişler Üç gün evel saatçı Avangilos ile kızı, yattıklarırodada ölü ola- rak bulunmuşlardı. Bunların yedik- leri ebegümeci ile labadadan zehirlendikleri anlaşılmıştır. (Baş tarafı birinci sahifede ) —Nazim için epi söylediniz ya ü nesil? Yakup Kadri, Ahmet haşim Yahya Kemal B. ler? — Yakup Kadri B.i çok seve- rim. Onu nesli içinde bile bütün (Gtratejik ) rabıtalarma * rağmen yalmız eşsiz ve münzevi bulurum. Yahya Kemalin bir şey yaptığına, hatta kendisinien çok inkâr eden hocalık ettiğine ka- muasırlarına ndiğiniz romancı? — Peyami Safa., Zengin ve cömert bir toprak, onda her şey bir — ceylânın filiz de. Asılları öküz olduğu için bu filizleri. bulmayanlar mızda mevkiini .bilmiyorı “Bu namda - birini tanımıyorm,, emeceği gibi vecizeler söyliyorlar. Dostu- | mun şansı var. Onların - dilinde Uzun uzün — şekerlenmekten - ise tadı birden alınamayan meyvalar Gazi çifliğinde Dünkü garden parti çok parlak oldu dördüncü yıl ümü — münasebetile dün Gazi çiftliğinde bir garden parti tertip edilmişt Saat 17den 19 a kadar devam eden” bu garden partiye M. M. Reisi, — Başvekil — paşalar. bazı vekiller, — bütün — mebuslar ve vekâletler erkânı iştirak etmiş- lerdir. Gazi Hazretleri, saat 17 buçuğa doğru — çifliğe gelerek ÇZ KoşuTETmN errarnı süsreyen zarif bahçede oturan davetlilere Aayrı ayrı iltifat etmiş ve kendi- leriyle — görüşmüştür. — Misafirler mükeller büfelerde ayrı ayrı izaz olunmuş, kendilerine çiflik ma - mulâtından tereyağ, ayran, peynir ikram edilmiştir. İsmet Paşa Hz. Cumhur riya- eti örkestrasının çaldığı - fısle lerle müzeyyen havuzun başında etrafını saran mebuslarla uzün uzadıya — hasbihalde — bulunmuş, onlarla memleketin ziraf ahvali “ve kuraklık hakkında müdavelei efkârde bulunmuştur. Mütcakıben - vilâyetlerdeki yağ mur haberlerini etrafında dinleyi paşa, şaka tarzında demiştir ki: — Biz göremeyiz, 500 sene mi olur, 1000 sene sanra mi olur, her halde her devletin bir hâva mazareti olacak, bu süretle havada da tam hâkimiyeti temin eden devletler büyük - techizatla yağmur elde edebilecekler ve meselâ “sen hava hududunu aştın, bir bulutumu - kendi hududuna sürükledin,diye devletler arasında ihtilâflar çıkacaktır. Bunlar olm yacak şeyler değil fakat biz gö remiyeceğiz.. Gayrı mübadillere tevziat Vaziyet edilen Yunan emlâk bedeli icarından gayrı mübadil- lere — yapılan — tevziatın - birin liste muhteviyatı ikmal edilmişti. Henüz- tevziattan — istifade ede- miyen gayrı mübadillere tevziat yapmak için ikinci liste hazırlan- mış ve ikinci listeye dahil bulunan gayrı mübadillerin evrakı tetkik edil çe başlanmıştır. Bu tetkikat bitmek üzeredir. 4-5 güne kadar liste katiyet kespedecek ve Cu- martesinden itibaren gayrı müba- diller davet edilerek kendilerine hisselerine düşen miktar verile- cektir. Bir öküzün yiyeceği ot da, | baharlı | : Edgbiy;ıtgız ne halde | gibi kısaca ısırılıp atılmak mürac- cahtır. (VÂ-NÜ)çok ketum olmak şartile koca ve derin İstanbulun beş yüz senede süzdüğü, istihza- nn en incesine ve şivenin en kıvrağına varmış çocuğudur. — Size kendinize ait bir sual sorayım?. Ne den hep mum ölü odası, kuru kafa, boğazlanam in- sanlar, boş elbiseler, duvarrlarda gezinen örümcekler kendi kendi- ne açılan kapılar, ve otel odaların dan - bahsediyorsunuz, - şürleri | neden bu kadar marazidir.. — Ben şürlerimi yalnız kendim azıyorum.. Belki yazılarım marazidir. Lâkin bu marazda kuvvetli bir sıhhat vardır.. Ben şürlerimde marazı sıhhatli / bir Ümuhakeme ile kuvvetli bir mantık çerçevesine sokmağa çalıştım.. Benim için sanatkâr herk: haricinde hususi bir benliktir, bi şahsiyettir. Hikmet Feridun Ğncuggeşya Mm. Valenberg tarafından hazırla- nan hediyeler İsveç Sefiresi Madam Valenberg çok şefik, hayırperver çok nazik bik kadındır. Madam Valenberg, her fırsatta memleketimizin hayırlı müesseselerinin faaliyetile alâka- | dar olmuş, — maddi, — manevi, her türlü — muavenette bulun - muş bilhassa çocuklarımıza bi DiF şErkat hissile — mütehassis olmuştur. Haber aldığımıza göre Madam Valenberg bu defa da Himayei etfal cemiyetine muavenet etmek maksadile bazı eşya bazırlamıştır. Bu eşya içinde çocuk elbiseleri, kundak takımları ve oyuncaklar | yvardır. Bu eşya bu gün, saat 2 | den saat dörde kadar beylere ve 4 den sonrada Hanımlara sefaret konağında teşhir edilecektir. Eşyayı her arzu eden zat göre- bilecektir. Bu eşya teşhir edildik- ten sonra cemiyete teslim edile- cektir. Pahalı kürklere rağbet edilmiyor Bir kaç seneden beri Avrupa- dan gelen kürkler eskisi kadar salılmıyor. Kürk üzerine ith: yapan ticarethaneler pahalı kürk* İere müşteri bulamadıklarını söye liyorlar. Pahali kürkler 1000 liradan başlayor. Şimdi en pahalı olarak satılanlar 400 lirayı tecavüz etmie yor. Kürkçülerden bazıları ellerin. de bulunan pahali malları geri göndermeği düşünüyorlar. Paris panayirine tütünlerimizin iştiraki Ti inhisar — idaresi Paris panayirine iştirak etmeğe karar vermiştir. Panayirde inhisar ida- resine büyük bir pavyon - tefrik: edilecektir. Bundan evel tütün inhisar idaresi Peşte, Barselona ticaret sergilerini de iştirak etmişti. Bilhassa Barselona sergisinde tü tünlerimiz pek büyük rağbet gör- müştür. Bu günkü hava Yeşilköy metkezinden verilen malümata göre bugün havğ açık olacak, rüzgâr şark- ist metinden esecektir. Gece hırııâ rasat zait altıya kadar düşmüşt sabah saat dokuzda 19 olmuştu