—— ö — VAKITA 2.nci teşrin 1933 “ Artistik, Sinemasındaki | “Mater Dolorosa,,- “Ana Istırabı,, | Hassasiyeti Tahrik Eden, Düşündüren Mevzu Film: Şüphelenen baba, araştırıyor: “Bu çocuk, benden mi?,, Geçende bu sayfamızda Liyan| Haydin bir yazısını neşretmiştik. Son zamanlarda daha ziyade eğ lendirici filmlerde, operet filmle - rinde oynıyan güzel yıldız, bu tarz daki filmlerin de film sa yer tutmasına taraftar olmakla be- raber, ciddi, ağır mevzulu filmle- asında re tahassürünü ifade ediyor ve bun lara doğru bir dönüş başladığına filmlerin de tutacağır le bunlara özlenti duyulduz ş “Tayfun,, filmin! çevirerek tahassür duyduğu böyle bir mevzua tekrar kavuşan Liyan Haydden başka, Gustav Fröhliş, bu tahassürünü kuvvetle ifade e- denler arasındadır. Bu başlangıçtan sonra, bu haf -| ta “Artistik,, sinemasında gösteri- | len “ana istırabı,, filmi üzerinde duracağız. Bu film, işte ciddi, ağir bir mevzuun, can sıkmadan, bilâ - | kis derin zevk verici sıl filme almabileceğine bir örnek | olabilecek derecde omuvaffaktır. Büyük rejisör Abel Gansın vücude getirdiği bu filmde ks» rolleri, Li-| ne Noro, Jan Galan, Serison Fayn oynu » Küçük kız ro - de Gabi Trike.... Reji, hesap dolayısile, cid surette na * emsil ahenkli ve u, zevk verici....... eden bir ediyor. Karısın- yezi tahrik ve üren mevzuda, koca, ı şüphe «e işile meşgul olarak, o- kendi | şile karısı arasmda bir his ve yli ihmel eden koca, »ılasmasına vesile vermiştir. F anlaşanlar, iradeli davran- “Türk, Sinemasındaki Film: “Muhabbet Tellalları, Filmi Baştan Sona Kadar, Bol Bol Neş'e “Muhabbet tellalları,, filminde iki erkek arasında bir kadın Pol Muninin “Ben bir pranga | larak bahsettiğimiz bü filmin gös- İ kucağıyım!,, isimli filmi, gösteril- | diği her yerde olduğu gibi, bura - terilmesi, henüz devam €diyor. — dıklarından, karşılıklı zâflarına had çizmişler, aile bağlanışında çö ; “Bin ikinci gece,, Dünyada | zülüşe sebep olacak aykırı bir ha - | en zengin bir hayal eseri olarak rekette bulunmaktan kendilerin; a j tanınan “Bin bir gece,, masalları - lakoyabilmişlerdir. nın, tahayyüldeki muhteşem çerçe | 3 vesini göz önüne getiren dekorlar | Kardeşi öldükten sonra, bir a “ s dam, kocanın içinde şüphe uyan - dırıcı rol oynuyor, Ve koca, karı - | denler, Tanya Fedor, İvan Moju - Kıskançlık kin, Gaston Modo.... . içinde geçen bir vak'a... Temsil e- | sından şüphe ediyor, kurdu kalbile dimağı arasında do- laşıyor, kocayı müthiş azap vere - | İstanbulda seyrek görünmesi, o - İvan Mojukinin son zamanlarda rek gece, gündüz kıvrandırıyor. | nun artist şahsiyetine karşı duyu- Karısı kendisine ihanet etmiş mi- | Jan özlentiyi artırmıştır. Tanya Fe dir? Çocuğun, küçük kızın babası, | dor ve Gaston Modo ile beraber, kendisi midir? yoksa? Kadını taz | muhteşem dekorlu “Bin ikinci ge yik ediyor. Ortada iki mektup bur | ce,, filminde görünüşü, onu beğe - lunuyor. Bunlar, şüpheyi kuvvet - | nenler için hoşa gidici bir san'at lendiriyor.Karısı kimle sevişti? Dö | hâdsesi teşkil ediyor.. ne dolaşa, gene ayni sorgu, koca - yı bir burgu gibi kıvrandırıyor: Çocuk, küçük kız kimden? İ gösterilmesine başlanan bu — yeni | Hakikati öğrenmek için kadını | filmi, Avrupada uzun uzadıya ve bunaltıcı derecede tazyikin Obir hararetle mevzuu bahsedilen, dola safhasında, onu, çocuğunu bir da» | ha hiç göstermemekle tehdit edi - yor, Çocuk, hastadır. Kadın, ana “Kazanova,, filminin başartisti- nin bu hafta “Saray,, sinemasında istrabı çekiyor. o Çocuğundan u sl zak, ayrı bulunmak, onu çıldırtıcı bir şey İ Bunlar, muhuclif sAfbalarn ve | teferruatın biribirine . bağlanışmı bir tarafa bırakarak, vak'ayı, ana hatlarile şöylece tesbit edişten iba m, çözülüyor mu?.... Na- sıl çözülüyor? İki tarafa da rahat nefeş aldıran, ana, baba, çocuk, ü çünü de rahatlandıran neticeye va rış, hangi yoldan?... “Mater Dolorosa,, nın rejisörlü- günü yaptığı gibi senaryosunu da yazan Abel Gansın, meharet ve muvaffakıyetle açtığı yoldan!.... yısile sükse yapan bir filmdir. Mev | sina |tadan kaldırıyorsa da, hükür“. zuu, şudur: Bir şar! bir vardır. Güzel gözde ile bir delikanlı olan saray hassa as - Prens Tahir, bi darın Gülnar isimli gözdesi yakışıklı den sonra, “Muhabbet tellâlları,, “71002 nci | em Göz Kamaştıran ihtişam içersil filmi gösterilecektir. Alis Fild, Al- | ber Prejan ve Raymü, bu filmde oyniyan artistlerin başlıcalarıdır. | Bilhassa Alber Prejan, İstanbulda da çok hoşa giden artistlerden.... “Paris damları altında,, filmi, da - ha unutulmadı. Alber Prejanın sa de ve tasannusuz oynayışı, samimi kerleri kumandanı İ ribirlerini seviyorlar. Bu sevgi, giz| li kalan bir sevgidir. | entrika | Diğer taraftan bin bir | çevriliyor. Bazı mukarripler, pren si mahvetmek için ellerinden gele ni yapıyorlar, Ve bir gün, hükümdarın şiddetli bir emrini ye rine getirmekten çekinerek, karşı prens, “Saray,, Sinemasında : Gece,, : a iakiz Ki sü, boşa gidiyor. Bilâkis, Ki: d* kümdarın adamlarının eline 8“ yor. Saraya gönderiliyor. : ..i gid Ayşenin prensin sevgilisi ol oi i i ef ğu şüphesi uyandığından, P©. ğ z seven gözde, onun vefasızlık # terdiğini sanarak, tehevvüre KP Tükümdardan kızın m9, yani"| “taki ında lıyor, tine verilmesini istiyor. Kızı na alıyor. Kızla prens aras vaziyeti araştırıyor. ya nde Bu sırada prensin idaresin yapı” kafile, saraya bir baskın | ine “| Ayşeyi kurtarmak teşebbüsü rişiyorlar. Saray muhafızları" .İ bir kısmını elde ediyorlar. Tef. | büs Ayşeye gizlice haber ve” yor. Bir taraftan da gözde Güler” yapılacak bu baskını öğreniY Gece Ayşenin kıyafetien gire Prens Tahirle karşılaşıyor. Bu “ şılaşma, gözdenin prens Tahi" “1002 nci gece,, de Şark hükümdarı, kadınlar arasınd” ii gi vefasızlığı hakındaki şüphesini © a iii re k hükümdarı... Etrafına | Tm bir oyunu neticesinde, P' dehşet saçan bir adam... Hüküm - | yakalanıyor. Prens, zindanda yatıyor. Ser da eğlence, şenlik... Bu arada # ğ de Gülnar, hükümdardan zin ” nım anahtarını çalıyor, prensi © , tarmak için zindana iniyor. kümdar, kuşkulanarak - peşi di luye Buradaki karşılaşma, prens a vin hükümdarı kendi kılıcı il€ dürmesine vesile oluyor. gi gelince, onları yan yana b Bu, prensle gözdenin, gen$ Li leri lıkçı ile sevgilisinin biribirle” : : . 5 yet ifade eden tavırları göz önün-| gelince, gazaba uğruyor. Yakala - | kavuşmalarını, hükümdarın wa ğ e A z r de, munis sesi, sari şarkıları kulak | hacağını, canına kıyılacağını aklı | bına uğrayanların kurtulmal* lardürmmm. “Muhabbet tellâllarr,, , sona kadar eğlendirici bir filmdir. baştan Taşıp dökülen bol neşe... Bu hava ortasındaki mevzuda hem çalışa -| rak yorulmak istemiyen, hem de iyi yaşamak, gezip tozmak istiyen | insanlar var, Ve paraları yek... Şu kesiyor, kaçıyor. Peşinden gelen - mek için deni- ze atlıyor.Ganem isminde genç bir balıkçı tarafından kurtarılıyor.Bu lerin ellerine dü onu kaçan genç, prense yol göstererek, hükümdarın gazabından bir mağarada toplananların yanı: na sığındırıyor. |teriliyor. Bu filmde oyn” Ganemin sevgilisi Ayşe, esircile | Mez Lömo halde?... Zekâ yardımı ile zengin | rin elindedir. Prens Tahirin idare- | temin ediyor. “Sahte Fahişey “Deli Gönüle bu film haf g” Je” “İpek,, sinemasında “Sahte fahişe,, isimli bir re ve Hanri Gears” çile”. “Melek,, sinemasındaki “Türk,, sinemasmda, gösterilme | olmak, kolayca para kazanmak lâ | si altında, esir pazarına baskın ya | ismi, “Deli gönül, dür. OYA” da da tuttu. Geçen hafta etraflı o- | müddeti bitmek üzere olan bu film ! zım. İşte bu insanların arzuları!... ! pılıyor. Fakat, kurtarma teşebbü - ilar, Mari Bel ve Jan Müra