3 YAKIT 24 Temmuz 1933 Bir nişan ve izdivaç mesele- sinden çıkan dava İ (Baş tarafı 1 inci sayıfada) © caat samiplerine numara veriyor - du. Busuretle (o müracaatları bir sıraya koyuyordu. Zaharya Efen- diyle nişanlısı Anna da beklemek mecburiyetinde (kaldı. Bundan - dolayı nikâh muamelesi uzadıkça © uzadı. Fakat Zaharya Bejanof Efen - diyle matmazel Anna nişanı müte- akip beraber yaşamağa başlamış “ olduklarından bir müddet sonra © kız gebe kalmış bulunuyordu. Bu © hadise nikâh muamelesinin süratle “intacını icap ediyordu. Bunun için Zaharya Bejanof E- fendiyle Anna 18-12-1929 tarihin- de mahallelerinden ilmühaber al - i dılar. Muhtelit mübadele komis - yonuna müracaat (ederek nikâh © muamelesinin süratle ifası için ted. — bir alınmasını rica ettiler. Bunun — İa beraber muhtelit mübadele ko- © misyonu gene etabli vesikasını “ vermedi. Taibi nikâh muamele - . si de yapılamadı. Fakat muhtelit — mübadele komisyonunda Annanın © gebe kalmış olmasınden dolayı te lüş edilmemesi bildirildi. e “Şayet © çocuk dünyaya gelecek olursa ica- > bı düşünülecektir., denildi. i Aradan gene epeyce bir zaman — geçti. Artık çocuk yedi aylık ol - - muştu. Bu sırada tekrar alâkadar. — Jar muhtelit mübadele komisyonu- © ma müracaat ettiler. (Resmen © 174-1930 tarihinde istida verildi. 15392 /15393 numara ile kaydı ya- pıldı. Bu numaralardan biri etab- Ji vesikası :smeselesine, diğeri de çocuk ve evlenme işine (dair idi. Gene bu müracaat üzerine de “Ço- cuk dünyaya gelsin icabı düşünü- Jecektir.,, denildi. © Nihayet Zaharya Bajanof Efen- diden o gebe kalmış olan oOAnna 4-7- tarihinde bir çocuk dün- aya getirdi. i Bu vaziyet karşısında Zaharya Efendi evlenme memuruna mü - - racaat ederek (125395) numara — ile evrakını kaydettirdi. Evlenme için lâzım gelen evrakı alarak Ci- bali muhtarlığına gidildi. Bu mü- » racaatta Zaharya Efendiyle Papa Kostantin Haçcsulo efendi ve kızı Anna hep bik idi. Muhtar hu - p işinin mutlaka bozulması lâzım ge. leceği kendisine söylenmiş. Papa Kostantin Haçopulo meseleyi * kı- Zına anlatmış. Bunun üzerine An- na kendisinden bir çocuk almış ol masına rağmen Zaharya Efendi - den kaçmağa başlamış! Yani pat- rikhane gayri kanuni (bir surette izdivaç meselesini bozmağa karar vermiş ve bu kararını yerine de ge- tirmiş! Zira Zaharya ile Anna resmen nikâh edilmiş olsaymış Papa Kos- tantin Haçopulo Efendiyle kızı patrikhanece afaroz edilmiyecek - miş. Böyle bir aforoz korkusu al- tında Papa Kostontin Haçopulo ile kızı izdivaç omüuamelesinden vazgeçmekten başka çare göreme- miş. Zaharya Bejanof Efendi rum cemaatinden olmakla (beraber u- zun seneler Amerikada oturmuş - tur. Oradan İstanbula gelişi Zaro Ağayı alıp Amerikaya götürmek, ayni zamanda Amerikaya gidecek olan Türk futbolcularına da refa- kat etmek içindi. Amerikada pro- testan kiliseleri içki memnuiyetini idame etmek için Zaro Ağayı pro- paganda vasıtası olarak kullanmak istiyordu: “İşte yüz elli yaşma gel miş olan bu Türk ihtiyarı ağzına bir damla içki koymamıştır,, de- mek ve zaro Ağayı canlı bir şahit olarak göstermek maksadını takip ediyordu.. İste bu maksatla İstanbula gel- miş olan Zaharya Efendi bu ara- da nişanlanmış, fakat nikâh mu- amelesinin icrası için Amerikaya hareketi geçikmişti. Birçok mas - raflar yaparak Amerikaya gitmek için pasaportlarını hazırlamış ol - duğu halde yeni doğan çocuğunu nüfus siciline kaydettirmek — için bekliyordu. Nihayet bir gün Zaharya Efen- di çok garip - bir haber almıştı: Kain pederi Papa Kostantin Haço- pulos patrikhaneden aldığı telki- nat üzerine haberi olmaksızm çocuğun vaftiz merasimini yaptır- mıştı. Zaharya Efendi bu vaftiz habe- rini alır almaz 6-6-1931 tarihinde patrikhaneye, patrik Fotyos Efen- Haçopulo efendi hakkımda pat - rikhanenin nazarı dikkatini cel - betmiştir. Fakat bu hareketin hiç ! bir tesiri görülememiştir. Zaharya Efendi artık büyük bir yeis ve keder içerisine düşmüş bu- lunuyordu. Bu sırada hem evelki muameleleri bir defa yoklamak, hem de yeni doğan o çocuğunun tescili hakkında müracaatte bulun. mak üzere bir gün mübadele ko- misyonuna (gitmiştir. Fakat bu defa Papa Kostantin Haçopulo E- fendi ile kızı ve nişanlısı Annanın çocuğu saklıyarak ve evelce tan - zim edilmiş dosyalardan hiç bah- setmiyerek çocuğundan (omaada hepsinin etabli vesikalarını almış bulunduklarını büyük bir hayret | içinde öğrenmiştir. Meğer Papa Kostantin Haçopulo Efendi sahte olarak kızları Anna ve Marika hak kmda iki vaftiz kâğıdı tanzim et- miş ve bu yeni vaftiz kâğıtlariyle etabli vesikası almış! Halbuki bu iki kızm eski nüfus kâğıtları mev- cut ve evvelki muamelât dosyaları arasında mahfuz bulunuyordu.. Bunun üzerine Zaharya Efendi muhtelit mübadele komisyonunda vazifedar memurların nazarı dik- katlerini celbetmiştir. Eski yapıl- mış dosyalarla yeni uydurma vaf- tiz kâğıtlarına müstenit dosyalar meydana çıkınca sahtekârlık o - lanca çıplaklığı ile anlaşılmıştır. Sonra muhtelit mübadele ko - misyonu tarafından Papa Kostan- tin Haçopulo Efendi çağrılmış, sahtekârlık yapıldığından (başka Annanın nişanlı olduğu, hattâ bir çocuğu da bulunduğu halde ge- ne evrakta bekâr olarak gösteril - mesi sebepleri kendisinden sorul- muştur. Fakat muhtelit mübadele komisyonunu tatmin edecek bir ce- vap alınamamıştır. Bunun üzerine Papa Kostantin Haçopulo aleyhine takibat icrası- na karar verilmiş, ayni zamanda mektum nüfus vaziyetinde kalmış olan çocuk hakkında icabı ifa e - dilmek üzere muhtelit mübadele İ komisyonu tarafından 14-11-1931 İ tarihinde 27121 numaralı tahrirat İ ile Fatih kaymakamlığına tebligat İ yapılmış, bu dakikadan itibaren — zurunda Zaharya Efendiyle Anna | diye müracaat etmiştir. Patrikha - | resmi tahkikat başlamıştır. şi evlenme kâğıdını imza etmişler: | nenin kendine ait izdivaç işini ka-| di. Bundan sonra icap eden diğer muameleler Zaharya Efendi tara- © fından takip edilerek evrak nikâh memuruna kadar getirildi. Artık © nikâh muamelesinin ifasından baş- oka yapacak birşey kalmamıştı. Fakat bu defa şayanı (o dikkat bir “hadise vukua © gelmişti ki buda © Annanın muayyen günde nikâh © memuru huzuruna gelmemesi idi. © Bundan dolayı bu defa da nikâh muamelesi gene yapılamadı. Bu - nun üzerine Zaharya Efendi ne - “den dolayı Annan nikâh memu- ru huzuruna gelmemiş olduğunu - derhal tahkik etti ve şu neticeye vardı: Zaharya Efendi evlenme mua- ın ikmali için © uğraşırken pederi Papa Kostantin Haço- i EF. Fenerde patrikhaneye e ş. Zaharya Bejanof E- İendinin evelce Amerikada Türk - lehinde propaganda yapmış ol- ğu ileriye sürülerek kızı Anna- nın onunla izdivacı doğru olamı » ğı, binaenaleyh bu evlenme nunsuz olarak müdahalesinden ve bozmasından şikâyet etmiştir. Tür. kiye cümhuriyeti o topraklarında yalnız Türk kanunlarının ahkâmı cari olduğuna (dair bir mektup göndermiştir. Lüzumu (o halinde şifahen mesele hakkında (izahat vermek üzere patrik efendinin nez. dine kabul edilmesini ; istemiştir. Fakat bu müracaatine bir cevap alamamıştır. Sonra 13-6-1931 ta- rihinde gene ayni mealde ikinci bir mektup yazmıştır. Fakat gene cevap alamamıştır. İadeli taah- | hütlü olarak yazdığı 1-7-1931 ta- İ rihli bir mektupta kanuni yollarda i yürünmesini ve aforoz gibi vası - / talarla nişanlısının ve kain pederi- nin tehdit olunmamasını bildir - miştir. Bu müracaatına da cevap alamamıştır. Zaharya Bejanof Efendi yalan ve sahte tanzim edilmiş vaftiz kâ- ğıtlarını haber alır almaz 1-10-931 tarihinde iadeli teahhütlü olarak patrikhane ruhani meclisine hita- ben bir mektup yazmış, vaftiz mua melesini yapan Papa (Kostantin Zaharya Bejanof Efendi Ame - rikada bulunduğu sırada Kanada gazetelerine beyanatta bulunmuş, bu beyanatında Türkiye Cümhuri- yeti lehinde söz söylemiştir. O va- kit bu sözleri havi gazeteler mat- baamıze da gönderilmiş ve tercü - me edilerek bir kısmı o Vakit sü- tunlarıma dercolunmuştu. Zaharya Efendi (Türkiye ve Türkler lehinde olan bu gibi be - yanatınm gazetelerde intişar et - miş olması patrikhanenin kendi aleyhinde husumet peyda etmesine sebep olduğunu, bu husumetten dolayı patrikhanenin (o kendisiyle nişanlısını ayırdığını iddia ediyor. Fazla olarak sahte vaftiz kâğıtla- rmın patrikhane tarafından tasdik edilmiş oolduğunu ve müteaddit mektuplarla meseleden şikâyet et- tiği halde asla ehemmiyet veril - mediğini ileriye sürerek Papa Kos- tantin Haçopulo Efendiyle patrik | Fotyos, Avidos Kermancxs, Miron | polikaproz, metropolit Maksimos Efendilerin sahtekârlık o suçunda müşevvik ve şerik olduklarını iddi- a ediyor. “ii Tuhafıma Ona barlarda, - birahanelerde, | balolarda tesadüf ediyordum. O « tuz yaşında kadar var. Uzun boy- İ lu, esmer, iyi giyiniyor. Smokin i pek yakışıyor. Bir “aralık küçük | bir bar işletmiye kalkmış, borsa - da acente yamaklığı etmiş, sine - mada figüran olmuş.. Nihayet ka rar vermiş; Genç ve güzel bir a- dam, hiç bir iş tutmıyabilir.... Bir akşam, kahvede otururken: — Amma, bu gene hiçbir şey yap mamak demek değildir, dedi, son- ra ilâve etti: > — Şimdi neredeyse sevgilim de gelir. z — Kendisiyle müşerref olur- i dum. — Barda dansözdür. Ayrı bir iki numarası vardır,. Hayatını ka» | zanıyor. İma ettim. — Hayatınızı kazanıyor. Yüzüme baktı: — Evet, hayatımızı kazanıyor. Fakat ben hiçbir iş görmüyorum. zannetmeyin. Elbiselerini ben in - tihap ederim, söyliyeceği şarkılar- la, yapacağı dansların programını ben hazırlarım. Bar o sahipleriyle ben pazarlık ederim. Kunturatları ben yaparım. Sonra en mühim me- sele vücut meselesidir. Banyosuna itina ederim. Jimnastiğini yaptı * rırm. Masajını ben yaparım... Bun lar çalışmak demektir. — Doğru. Siz mükemmel bir manajersiniz. Fakat bir şey söy - lememe müsaade eder misiniz?. — Hay hay. — Siz yalnız manajer değilsi- niz, ayni zamanda o kızın dostu - sunuz. — Evet. — Ve dost sıfatiyle de kızm kazandığı parayı alıyorsunuz. — Evet. Ne olacak?. — Bazı ahlâkıyun, bu tarz ha- | yatı gayriahlâki bulabilirler. | o— Hata ederler. Eğer ben ol - masam, sevgilimin hali haraptır. Başında ben varım. O yalnız ve yalnız danseder, şarkısını söyler ve bardan çıkar. Kimseye gönül eğlencesi olmaz. Bu esnada küçük hanım geldi. Güzel ve sevimli bir kızdı. Bu gece çok alkışlandığını — anlattı. Dostu sordu: — Haftalığını verdiler mi?. — Verdiler. — Çantanda durmasın belki çaldırirsın. —AL eman sansar msaran yi sere Zaharya Bejanof Efendi muh- telit mübadele komisyonu tarafın- dan birinci cezada açılan dava ü- zerine mahkeme huzurunda bu su- retle şehadette bulunmuştur. Ya- kında doğrudan doğruya şahsan patrikhane aleyhinde ikinci bir dava açacağını söylemektedir; Bu | davada babasız kaydedilen çocuğu inun babasız olmadığını, çocuğun babası kendisi bulunduğunu, bunu ispat edeceğini söyliyecek, çucu - ğa kendi adının verilmesi için icap | j eden muamelenin icrasını istiye- cek, bu işte suçlu olanların ceza- landırılması talebinde bulunacak - tır. Bu itibarla Zaharya Efendiy- le Papa Köostantin o Haçopulunun kızı Annanın izdivacı meselesi mü him bir şekil ve mahiyet almak ü- Mediha: Münür i Aldı ve cüzdanına Y ve bana göz attı: — İşte böyle.. — Onlardan ayrıldım. # # . Birkaç gün sonra o kız!” tığı bara gittim. İyi dans güzel şarkı söylüyordu. O numarasını bitirdi. az sonra çıktım. Kapının ona rastgeldim. Giyinmişti- — Başka numaranız yok * — Var, var ama bir saat ra.. Bu bir saat zarfında Jim... dedi. Ve giderken sus! diye etti. p Kapıcı anlattı. Çok zengi adam kıza âşık olmuş. Av lusu para sarfediyormuş.. | Yürüdüm. Biraz ötede mi” lef bir otomobil duruyordu: d vi N J | :l l :l ul sl :l :l de şişman bir adamla dansö$ R dı. — Otomobil kalktı. Baktı"4 şede kızın dostu duruyor" kahveye girdim. Arkamdan geldi. — Artik aramızda hiçbir nasebet kalmadı, dedi. — Demek artık sizi ist — Bilâkis. Biraz evvel i berdik. Hatta bana çok psf# lif etti. j — Kâfi bulmadınız mı? Beni. tokatlıyacak zan” Gözleri yerinden uğradı: « — Siz beni ne zannedi nuz?. » — Kadın parasiyle geçin” adam... ; — Evet, fakat kadının 99 ile kazandığı parayla geçin” i adam.. Beni müsamahakâr * şık zannettinizse aldanm / Bu haleti ruhiyeyi tahlil © kolaydır. Olabilir. Fakat ” | tuhafıma gitti de, yazıverdi”” / Emeline mani ol istediği için « Tarsusta Yüksek köyde bir hadise yüzünden cinay#t” tur id Pi . ) ği rü Yüksek köyde kocu oğl fikar isminde birisi ayni * 4 bir erkek çocuğa tasallüt ©“ if temiş ve günlerce i de gezmiştir. Bundan ba”. g lan Süleyman Tevfik efendi g de birisi çocuğu ve yi veynini vaziyetten ba mekle beraber Zülfikar — Şimdiye kadar Kü böyle çirkin bir hâdine ol“ ni köylü sonra taşa cukluk yapma, aklını baş” gibi nasihatlerde di Bu kötü tasavvura retle mâni olan Tevfik diye : muğber © olan gittikçe kin beslemiye 9 Tevfik efendi dükkânın” otururken ansızın ar 5 5 çağını saplamıştır. di derhal yere yuvaların ir. e) kaçmak istemişse de k ve bekçi tarafından Y?” Yenice karakoluna göl” oradan akşam treniyle tirilmiştir. ğ 3