m nd EEE YE? - gekiniyorlar. 4 — VAKIT 23 Ağustos 1931 : t Üst tarafı ( inçi savıfada Elâsik demokrasiyi, birkaç derme çamı içtimai ve iktısadi şiarla, bi- sim topraklara pupa - yelken sürmekiğı imza ile sabit olan sarayım hür ve| istiten (Serbest Fırka) nın hiç değil sw bu iyiliği olmuştur. adliye vekilini (tek fırkalı demokrasi) min müdafiliğine, bu en son muhalerinrn zerekse İspanyolların inkilâpla.!sini taşıyor. yalışmış velrmda esas olan şey, bizde, hüyük ha. fetin, bogün artık çok Goşkunlukları tatlı bir çıpıldaşmadan baret kalmış dalgacıkları sevketmiş. tir, Mahmut Esat Bey, temiz bir in- ilkpei endişesile hordadan aşağı iğil- miş, sn dalgacıklara hağırıyo “Memleket, birlik ister. Teknenin y Tümesini isterseniz, daha fazla di Biz, . En kücük titreşmeler dahi duru! maldır. Dalgacıklar, Akdeniz limanından Son Posta'nın iç - korlarma (o kadari hep bir ağızdan cevap veriyorlar: ğer hayat, deniz ise, dalgasız deniz olur mu? eğer demokrasi Olekne İse, Tüzgirsız gemi yürür mi? Burada (rüzgâr), fikir hürriyeti, mâfbuat hürriyeti, hiç olmazsa iki fır lie, & yerine kullanılmıştır. Mahmut Beat Bey, rüzgür artarsa, dalgalar bMiyümesinden ve geminin batmasın - din korkuyor. Dalgacıklar da, rüz gir kesilirse, geminin durmasından Hakları da yok (değil, çünkü xx asır mamulâtından olan ge si, yürümek için, bütün rüzgârlara! yelken açmak ıstırarındadır. Münakaşa henüz başlangıcındadır. Mühim olan nokta, başlamış olması. die. Edebiyatın: ove fikriyatını o he. nüz yapmamış olan inkılâp, bunları, bi sayede yapmış olacaktır. Mahmut Bent Beye, bu çığırı cesaretle © açtı- ği için münevver (ve İnkilâpçı Türki gençliği ma teşekkürü borç bil. mekteyim. Münaade ederlerse, kendi- Teri ile biraz da ben konuşacağım: Beraber olduğumuz noktalar: 1 — Türkiye, bir inkılâp içindedir. ? — Tehlikeler içindeyiz ve bu teh- Mikeler bizden daha iyi (oorganizedir. Ter. 3 — İnkılâp, sevrini tamamlayın- eya kadar; bütün millet, bütün tehli- We ve zorluklara karşı “birlik, in sert cephesini arzetmelidir. Beraber olmâdığımız nokta, inkr Min tarif ve izahıdır. Mahmut Esat Beye göre, Türk -| Lozana sİve zamanında tedbi Demokrasi münakaşaları İgasıp Garbı dışarı sürdükten sonra ona; İbirbuçuk iki asırdanberi etmekte olân ve hiyaneti $ “yataklık, were attri müstakil Türk topraklarında lüzum Çünkü eskil suzluğuna kanaa! getirmiş olmaları, 'höt Beyin Küçük bir cildi küçük bir e- dir. Yani, gerek Danton ve arkadaşi İreketin o ahcak neticelerinden biridir. Nitekim, saltanatın ilgasında oen bi- yük âmil, mutaffer Türk milletinin hakiki mümessillerini Lozanda alnız konuşturmak endişesi (Oolmuş- Mur. Türkiyenin ancak cümhuriyetle idare olabileceğine, Ankara hükümeti, gitmek Üzere o bavnllarını hazırlarken kanaat getirmiştir. Cüm. huriyetin ilânı, inkılâbın gayelerinden birini değil, inkılâbın pürüzsüz ve tasi bil seyri esnasında alınmış yerinde rlerden birini | teş kil etmiştir. Gerçi, Sivas kongresi bile bu karara gebe idi. (Fakat, yalnız bu na mı? Türk inkılâbının derinlikle rine gitmesini bilse idik, onun ne ka: dar Özlü ve zengin bir pınar olduğu mu çoktan öğrenerek ve 130 sene evvel başka şerait altında, başka topraklar: da yapılmış bir hareketle hiç o bir a- lâkası olmadığını, hiç bir mevcut yeni ahut eskimiş akideye süfli bir peyk- lik vazifesine tenezzül! Ooetmiyeceğini ve kendi müstakil havası İçinde, ek hana yepyeni şeyler söyleyen en yeni ve en şümüllü bir hareket o olduğunu bilmiş olacaktık: Milletçe bir kurtuluş için yapılmış milletçe bir kıyam, tarihte, İlk def'a o larak raslanan bir hadisedir. Ve bu: nun şerefi, Türk milletine (o ve onun yüksek şefine aittir, Eğer bunu Mah- mut Esa: Beyin sözlerile ifade etmek lâzım gelirse, Türk inkılâbı “Şarkı Garbe nakletmek,, gibi körü körüne bir kopye ve taklit işi değil “Garbi Şark- tan kovmak, gibi son derece müteaddi ve konstrüktif Uir davadır. Takdir buyurulur ki, oGarbi kovabilecek bir Şark, onun kadar medeni bir seviyeye varmayı, hem de en kestirme yoldan, göre almiş olmalıdır. İşte “Lâsfk. lik”, “Harf inkılâbı” ve “Derletçi. lik,, hep bu endişe ile yapılmış fütu. hattır. Demokratik cihaz, nihayet bir mil İletin siyasi teşkilâtma (ve İdaresine Jtekabül ettiğinden, “faydalı mrdrr yok Vakirlan tefrikas Hz. İsanın katill İŞARETLERİ Ziya Gökalp Ali Nürhet Beyin Ziya Gökalpe dair yardığı eseri öktüyorum. Ali Nüz No.: 23 Isans şişesi gibi Ziyanın hayat ussare- Emin ve mevsuk membalardan oplanan omalâmatle otoritenin çocuk luğundan, ölümüne kadar geçen “giin-i lerini biribirine bağlıyarak: , daha iyi! anlıyabiliyoruz. Ziya Gökalp şüphesiz yirminci asır Türk dünyasının bir fikir ve ilim merhalesdir. Bu merhale çorak, iman sır, bedbin, sadece nefsine düşkün, müteredâit gözlerinde Paris; Lendra, ve Atlantik sahillerinin o hulyası va- nan insanlar arasında bir kaya gibi- dir. ıldığ stan sönü- tahrif olunmuştur. Bu bir hıristiyan kalemin- Fasla göre Röma İsanın masum ol. hayırhah ir a let o ediyor ve duğuna ve onun dam oldugüna onun umüma mi duğunu #öyliyor. Josefos, Li Senelerin üst üste yığdığı insan is- Şadi Me e e ketleri arasmda © bambaşka, her ce>-İbothah | İ olduğu. besile orijinal bir şahsiyettir. nu, ONUN a8 “İğ Ziyanın hayatı o Diyarbekirdeki Çoltama eden olmadığını cukluğundan, sonuna kadar tek bir İF yazamazdı. 5 pe dizilmiş tek tesbih. çibidir.. Mef” —. Josefösün vazısna kâlem Kk İküreye bağlanan, Ziya, san'atta, Si rıştığı apağikârdır. Çünkü Pilet'ta- İyasette, felsefede, harekette, oturul atından söylenen sözlerdeki tef İsunda, kalkışında sade ona bağlıdır!siy kaldırıldığı takdirde O parçalanan bir şahsiyeti değil derhal anlaşılır. Çün her şeyi topliyan, bir demete irca ele, ni ti İden insandır. Bu adam felsefeyi e hethahtır, sidir, eşkiyadir tama ediyor.,, reddüt ve ümitsizlikten, san'atı hava- kümdarlığ Sonra Jozefos, İsanm Pilet ta- ilikten . ideale doğru çekiyor. O fel-| sefe için değil, ; felsefe onun - ideali yafından serbest bırakıldığını yaz- için bir kıymettir, © san'at için değil), asma imkân yoktu. Çünkü bu re uydurulmuş san'at onun ideali için bir Yardımcı; ahlive masalı bilâha ve bununla Roma idaresini mes" bir adam dir. İhtilai, siyaset, mevkii İktidar Ziya içim ancak ideâl için bir vasrta-';: İı i jğiya iç N , iliyetten kurtararak İsanm"' katli hş lm ri EE hudilere yüklemek istenilmi . # yi dJozefosa atfolunan: bu. sözleri görülmez. Ziya Gökalp bu müslesna,|.. çi) leri e - fincille imki bu kudretli & mefküre havasile san'a| Si TR bulmak mümkündür! m i Amalirüsülde şu sözlere rasge- tı, siyaseti, felsefeyi İdeali için birerir... 5.12. merdiven addeden ve Yüksek hir kürsü! YOTUZ” den (Fert yok cemiyet varlı, Hak Yok! aediniz “Di rl vazife var) diye bağırabildi. lr verdiniz. Pilet onu salrvermeğe ka. nt Mü aze . irar vermiş ik UYU İçindir ki bendini Fikirlerimiz ptühalp-| > YETİş İken si anli'busaniriğa lik idil . tonu inkâr ettiniz İlerinin rincirine yutarak ha Hid Xi “İsa Galli lis bir münevver rühile yaşıyan adam! - ,. AY? a ” £ da gör duyuş Mareket, felsefe DE YE RZERN ere PE b. i . " Ş (1) demi aa ir ai'gi siyalti.ei Me yle cilinde şü sözler söyleniyor! | © San'atı, siyaseti, felsefeyi idenile| © “piteb'onlara (yahtdilere) 18- düğümliyen İnsan tenakuza düşmeden! , > : i ” .İte onda (yani İsada) o bir cürüm le müneyyerin, yehberin örne bulmadığımı bilmeniz için onu size, i ân |drsarıya çrkarıyorum,; dedi... Pilet İvi a ik a ” © ” N land Ziyanın - hayatını anlatan küçük) lara “onu siz alıp 'salbediniz!,, beri isti” “savı siz ele bir adam ol. “İha Nakleder İSA: İsi eri kimdi?.. Bu katlin mes'uliyetinden kurtulmak için neler uydurulmadı ... rlatiyanlerin tahritatı |dan dolayı bir çok zahmetler çek- im ve nihayet iyi oldum,, Fakat Jozefosa atfolunan be- yanatın hiç bir tarihi kiymeti ol. madığını isbat eden bir nokta İsa- nım yahüdiler tarafından salbolun- duğu iddiasıdır. Bu iddia kabul ©- lunduğu takdirde yahudiler, İsay Romalılar tarzmda ve Roma ka- ri göre : öldürmüş oluyor- ar. Halbuki yahudilerin Roma mü- messiline mişvet vererek İsayı ©- nun elinden alarak, ona istedikle- rini yapmak için, izin almış olduk- -Jlatr doğr olsaydı, İsanm salbalün mast değil, fakat recim edilmesi i- cap ederdi. o Yahüdiletin “ âdeti e| budur ve onların: ceza! kanunu bu- -'nu emreder, Acaba - yahidilerin kanunlarını bırakıp ona mu bir hattı hareket takip etme- lerinin sebebi ne olabilirdi?, Flhasıl, Jozefosa o atfolunan heyanatı hangi , noktaj nazardan tetkik edersek edelim, bu sözlerin onur kaleminden çıkmasına imkân ulamayız. (Josefüs)ün kendisi yüksek bir ileye mensuptü ve Frisiler fırka- sınm en sadık taraftarlarındandı. iKendisi mukaddes kitaplara vi- kufunun derinliği ile iftihar eder- idi. Sonra Josefüs, Roma impara- torunun en mukarriplerinden . bir adam olduğu için onun İsayı, Roma münessilinin maşum bir. kurbanı 'olarak tasvir oOetmesine imkân yoktü. Böyle bir hareket hem Ro- mava, hem yahudilere, hem mem- lekete karşı hakaret teşkil ederdi. (dJosefüs) ün sözlerini tahriften tecrit ederek okuduğumuz tak- dirde onlarm şü manaları ifade et- tiğini görürüz: “Yahudi reisleri Pilata vaziye- inkılâbı, Türkiyenin Garplılaşması ve'sa zararlı mıdır. diye üzerinde duru: banus “için de demokrasinin Türkiye. labilir. (Nitekim, Ankara, bunu inki de tesisi ve tahakkukudur. Yani geri lAba merkez oldu olalı yaptığı gibi, kalmış İspanyolların davası, aşağı yu. Mahmut Esat B. de, inkılâp yani Türk karı bizim de davamızdır. milletinin tam kurtuluşu (uğruna en rbi görmesini öğrenelim, Halbuki arada, şu farkı olsun kay. dişeler duyacak bir inkılâpçı olduğu il Yeni garbin temeli fert değil ce| detmek icap etmez mi? çin, ferdiyetçi ve dağıtıcı olan demok.miyettir. Ferdiyetçi harsın izah etti. İspanyollar, İnkılâplarına bir bele.İrasiyi mümkün mertebe geme almakiği karanlık, şahsiyetsiz Ye şuursuz. . 2 diye intihahatr neticesinde cümhuri.'için “tek fırıka,, tedbirine baş vurmakİcemiyet değil, cemiyetçi harsm izat söyleniyor; “Pil yeti ilân etmek ve XITI. Alfonsi kov-/tadır. ettiği zerrelerini terbiye etmiş, zerre MİNE teslim Gidi... eser, gençlere büyük (adam) lara gi: if9 dir, idi. den yolun krokisini ee Ki leibi gu sözle ra yar “Bi il ETEM İlet onu (İsayı) salbolunmak üzare onlara , (yahüdilere) teslim ettilllar yapan adamı getirtti, Orun Onlar da 'İsayı alıp götürdüler...) vaziyetini tahkik etti. Sonra'şu (31. kmü verdi: “Bu adam “bet Petronun-incilinde şu sözlerihahtır, âsidir, -eşkiyadır. Hüküm- “Pilet İsayı kendi kav-|darlığa hırsı vardır.,, Bunun üzeri- Onlar da onülne bu adam alındı ve salbedildi.,, ti anlattrlar. Pilat kalabalığa kar- şı adam göndererek onun birçok efradmı öldürttü. Sonra harika- yeni mak ile başladılar ve, öyle zannediyo- yam ki, bu işi ikmal eder etmez, inki- İâplarmı da hem de İspanyanın asır. Wk vahdeti aleyhine bitirmiş oldular. Bündan Sonrası, federal cümhuriyet te demoktarik cihazların © islemesinden fbarettir. Biz ise, inkılâbımıza, Sivas konzre- «si ve, Yunan ordusunun o manevi şah. amda Sereri tertip eden, bir zulüm ve istismar cihazını parçalamakla başla- dık. Eğer bundan sonraki gayemiz, sa-| dece cümhuriyetin ilânı ve demok- rasinin tesisi olsa idi, büzün kendimi.) yi. or işi bitirmiş, ve muratlarımıza ermiş farzetmeliydik. (o İnktlâbm, İs panyada olduğu gibi bizde de bitmiş olması lâzım gelirdi. £ Fırkacılık ve parlâmentarizme serbest oyun ve ceve lin hakkı vermekte hiç bir mahzur ©-| lamazdı. Bütün bu işlere (o yeltenememizin sebepleri acaba ne olabilir Neden serhest fırkanın zuhurun- da hir tehlike sezer gibi olduk. ONi- çin Mahmut Esat Bey (o birlik ve tek fırka istiyor? Muhakkak ki, İspanyolların basit davası İle bizim davamız arasında bik yük farkların (mevcut olması lâzım- ârr ve hiç süphe yok ki bizim inkılâ- bemiz, zannolunduğu gibi, Fransız in- keiğbmm ba topraklara tam 130 sene- lik bir teehhürle vasıl olmuş olması de ğildir. Bizce, Türk inkilâbının esas şiarı Fakat esasında ferdiyetçi olan bu rejim, hele diri misalleri göz önünde! dururken, mutlâka sadık traftarları» nı ve menfaattarlarını bulacaktır. Ni- tekim Mahmut Esat Bey, (daha ilk ağızda, az çok salim bir muhakeme ile tezlerini müdafan edebilen muarızlarla kararlaşmıştır. Eğer esas olan, Türk milletinin tam bir surette ve en veni cemiyet görüs leri ve görgüleri ile kurtulması ise, © zaman, her ömrünü tamamlamış cer& yan gibi Skolastik'leşmiş ve kendi sof- talarını ve çömezlerini yetiştirmiş ©- lan “demokrasi, nin ilârli ve iyrap'lı münakaşalarını — ehillerine bağışlıya- rak, milli mücadelenin hayat ve hayatilet dolu yüksek heyecan ve yaratıcılık havasına dönmemiz lâ- zımdır. o Ve, o havanın sağlam ve © min kucağında Türk milletine nasıl bir İistiklâl yaptıksa, ona birde bn istik- Ili, her milletten daha fazla muhafa- za ettirecek bir “öz rejim, Yapmamız lâzımdır. Eğer milli mücadelenin . Aksiyon cephelerini yeniden göz önüne getirir sek, kendine dönen bir milletin, kendi- ni fikir cephesinden de yapmak yalla- rını mutlâka keşfedeceğine kanaat ge- tiririz. * Şu hakikatin altını üç mek isterim: Yazılmış hir Garp yoktur. Yapıl mış bir Garp vardır. Yapılmış olan Garp, — yıkılma tehlikeleri geçirdiği İ- kere çiz fışkırırcasına| lerinde tecelli edebilmiş, hassasiyet ei. hazların kurmuş, müayyen gayeli ve| müntazam akışlı cemiyettir. | Öteki memleketlerin cemiyetçe ileri) gayeleri ne olursa olsun, bizimkini bize| milli milcadelemiz. emanet etmiştir:| Millet olmak ve millet kalmak. Ferdiyetçi “demokrasi, en ileri Av» rupa milletlerini dahi parçalamış ve hem ekonomik, hem sosyal bir huzur. suzluk içinde bırakmıştır. Bu hazin! akibet gözlerimizin önünde dururken,| Sakaryalar ve Dumlupınarlar pahası. na elde edilmiş bir millet hakkın pas ve yossün tutmuş nazariyelerin oçar muhına geremeyiz. Bunu (o sezindi miz içindir ki, (bizi bu mazariyelerin ikarşısındaki macera sahiline götüre- cek köprüyü geçmeğe kıyışamıyoruz. Ankara, zafer çelengi ile bir elde tuttuğu disiplini bir türlü feda edemir İvor. — Ankaralı Mahmut Esat, “birlik| lâzım, : diye bağırıyor. Hâkimiyeti İmilliye, aylar var ki, bütün kalemleri İnin bataryalarını “liberal temayüller,. in aleyhine tevcih etmiştir. elbet bir sebebi, henüz şuurun altında gerinen “bir sebebi vardır. Bumun|yi görtehilmesi için, ! salbettiler. (4) deniliyor. Jozefosa atfolunan yazı ile bu İyazılar arasında biv fark yoktur. İsanım Pilet tarafından tahliye edilmesi için gösterilen sebep, Pi- letin ölüm halinde olan karısını şi- yap etmesidir. £ Fakat Jozefo- sun Eslovenee | tercümesinde bun- dan bahsolundüğu halde onun vum caya olân tercümesinde bi Sehep- ten bahsalunmuyor. Bunun da'bilâ kare uydurulduğu ve bunun Met- ta incilinde sözlere istinat et- tiği anlaşılıyor: urkeri zevcesi ona hâber derüp, ol salih (kimse ile senin şin olmasam, zira bugün rüvada ondan dolayı hir gok 7ahmetler cek tim, derli,. . Mettanın bu. sözleri söylenen sözlere olunmuş, kadınm 8 varla, on- Böyle bir milletin, bu ağır Yüzife “tezad., 1 hem kendi içinde, hem de diğer milletlerle Kaptan)olan münasebetlerinde inkâr ve reddet köprüsünün bu hassasiyeti yerindedir.İmesi lâzımdır. yepyeni at Türk milleti, inkılâbile, bir “millet mefhumu, na ortaya maktadır. o Türk inkılâbına, nazaran “millet, , oya müstemlekeciler yahut müstemlekeler arasında yer almış) yani haksızlık ve istismarda temellen- mış bir cihanın gasipleri yahut esirle- Türk inkılıâhna göre de, — ferdin İmuayyen bir cemiyet davam (uğruna linkâr © edilmesi ldzimdir. Bu cemiyet İda Türkiye için. teratsır. teterri ve inkısam kabul etrw» ve bütün hakları. nı devletin şahsıyetinde tecelli ettirir bir millet olmaktır. İsanın şekil İsanm seklini Josefüee göre tas vir ettiklerini söylivenler - bu-tas- e birçok tahrifler yapmıslar. dır. , Josefüsün İsayı nasıl tasvir tiğini anlamak için bütün mem- baları karsrlastıra karştlastıra Mi- tüm tahrifleri bertaraf ettikten son- ra Josefüsün asrl sözlerini su şekil- de yeniden biribirine bitiştirebil- İdik.. Karilerimiz, metin haricinde ki notlardan yapılan tahriflerin de heden ibaret olduğunu görecek- le İ ÜUlAmelirüsül, üçüncü bapli İ ” (10.6) | Tİ Luka incili (1816) OTM Petra incili 3 #Ritmedi) aa Sivil tayyareciler bir kulüp te edecekler Bazı mütekait ve sivil tayya- recilerimiz tarafından şehrimiz- de bir sivil Tayyarecilik kulübü tes'si için tevebbüsata. girişil- miştir. Teşebbösün başında sivil tay- yareclerden Hayrünnas B. bu- İ lunmaktadır. | Tayyare Cemiyeti kendi ni» İ zamnamesine ve işlerine müda» hale etmemek Üzere böyle bir l teşekkülü memnuniyetle karşi” layacağımı bildirmiştir. Fakat henüz Vilâyete resmi bir müracaat yapılmamıştır. “Türk topraklarının. o milletçe istisİçin, kendini üç, dörttezgâhta < birdemiri arasına katılmış (hir camia değil: Punu yapmakla, Türkiye, bir çek! mürları neticesinde milletçe bir kıvajyeniden yapma teşebbüslerine #İrİş'İmüsavi hakir, müstakil ve hür millet çer; milletlere vehber ve bir çok ileri| me Köyden köye siravet ettirerek “bar. miştir. o Yazılmış n Garbi bülmesİlerden iharet (bir cihan kuruluşunu) silletlere vicdan olacaktır. riegda, ları cepheye nakletmeleri ve.Jğa çalışmayalım, Yapılmakta olan bujserbest iradesile tutan bir nizam ve| BURRAN ASAF