24 Temmuz 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

24 Temmuz 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Küçükilânları mız- dan istifade ediniz “Vakıt,, ın küçük iMânları gi ve çok okunur örünür Avcı lar arasında hararetlibirbahis! Salt Salâhattin Bey Uşşaklıların davetini kabi m — — — —— —— - 14 üncü Yıl *Sayı:4862 Idare yeri: /stanbul, Ankara ca. Vakit Yurdu CUMA 24 Temmuz (Tinciay) 1931 “Telefon: (İdare) 2.4370 — (Yaz işleri) —— — — —— i Nerden geliyoruz? Nereye gidiyoruz? Ankâra, 22 temmuz — Yeni intihap edilen dördüncü büyük Millet. Meclisi fevkalâde içtima na cumartesi günü nihayet ve- recek, millet vekilleri yeniden toplanmak için gene fevkalâde bir sebep zuhur etmezse teşri- Wisani iptidasına kadar intihap dairelerine gideceklerdir. Büyük Millet Meclisinin bu fevkalâde içtimaıın ne gibi ab- val ve şerait içinde vuku buldu- ğu malömdur. Gazi Hz. serbest fırkanın o memlekette yarattığı anarşi havası içinde inbildlini möteakıp Anadoluda ve Rume- lide geniş bir tetkik seyahatine çıkmışlardı. Bu seyahat esnasın- da halkın hissiyatını, memleket ve milletin ihtiyaçlarını bizzat gördüler, Avdetlerinde Büyük Millet meclisinin intihabını tec- dit etmekle beraber meb'usluk tahsisatının ayda beş yöz liradan üç yüz elli liraya indirilmesi hakkındaki karar ve kanaatlerini Cümhuriyet Halk fırkasının u- mumi reisi sıfatile izhar buyur- dular. Bunun üzerinedir ki üçün- çü Büyük Millet Meclisi intiha- batın, o tecdidine karar vermiş, ve meb'üsluk tahsisatlarının ten- xili bakkında bir kanun kabul edilmiş, bundan sonra yeni mec- lisin intihabatı yapılmış idi. Bu suretle toplanan dördüncü Büyük Millet Meclisenin intiha- | bini mucip olan maksat ne idi? e A Mİ YE maksat hiç olmazsa kısmen te- min edilebildi mi? Zannediyoruz ki Büyük Millet Meclisinin fev- kalâde içtima: nihayet bulur ve meb'uslar | intihap (dairelerine dağılır iken bir nokta üzerinde bir dereceye kadar vuzuh ile bir hüküm verilebilir. Malümdur ki her memleketin iktisadi ve mali hayatı bütün ci- hana şamil bir bubrandan mü- teessir olduğu gibi memleketimiz halkı. da bu buhranın dalgala- larında hariçte kalacak bir mev- kide değildir. Serbest fırkanın teşekkülünü propaganda tahrikâ- tına fırsat bilen bir takım poli- tika çapulcuları tesiratı hududu umumi ve şamil olan bu buhra- min İavasından istifade ederek halkım efkârım teşviş etmek is- temiş, fikirlerin teşevvüşünden, kendi hesaplarına istifade gayreti- ne düşmüşlerdi. Dördüncü Büyük Millet Meclisi fevkalâde içtima ile: bu propaganda tahrikâtının önüne geçmek hususunda şüphe- siz büyük bir hizmet yapmış,devlet ve millet işlerinde memleketin hakiki efkârını tecelli ettirerek münfesih Serbest fırkanın şura- da burada bıraktığı fikri teşev- vüş eserlerini de bertaiaf etmiş, bu suretle efkârı umumiyeyi bir takım politika serserilerinin sti kastlerinden kurtarabilmiştir. Bununla beraber memleketteki ikbsadi ve mali sıkıntıların yalnız hakiki sebeplerini görmek ve hal- ka da göstermek, ortada mevcut olan fenalığın yalnız bir hükümet meselesi olmadığını isbat etmek kâfi değildi. Bu hususta hükü- meltçe ve idarece bazı işler ya (Alt tarafı $ üncü sayıfada Bugün, Lozan sulhunun im; landığı güne tesadüf etmektedir. Bu büyük ve tarihi gün geçen senelerde olduğu gibi bu sene de tes'it edilecektir. Merasimi tesbit ve tanzim eden kıymetli talebemiz bugün için bütün hu- 23 Temmuz Dün şehrin mi lif yerlerinde eğlenceler yapıldı Dün rozet dağıtan çocuklar dün liyak iİlmemen — yil dönümü, 16:53 'emmüz bayramı idi. Bu mili bayram münasebetile resmi daireler tatil edilmiş, da- ireler ve evler bayraklarımızla süslenmişti. Şehrin muhtelif yer. lerinde de eğlenceler tertip edil mişti, Himayei etfal Bebek şubesi tarafından Bebek bahçesinde danslı bir kır eğlencesi yapılmış, Himayeietfal Kadıköy O şübesi tarafından da Suadiyede bir balo verilmiş; şehir muzikası akşam Taksim âbidesi yanında halka İ bir konser vermiştir. Ayrıca | mektepler tarafından kimsesiz çocuklar menfeatine rozet dağı- tılmıştır. Dün Ege vapurile şehrimize Giritli 70 Yunan seyyahı gelmiş- tir. İstanbulda beş gün kadar kaldıktan sonra İzmire gidecek arasında ahlar kukçularımızı, talebeyi ve halkı | D Bu münasebetle Darülfünunda par- lak tezahürat yapılacak ülfünuna davet etmektedir: | nbel Darülfünanu hukuk talebesi | cemiyetinder , En büyük bayramlarımızdan biri olan Lozan sulh bayramını her sene tes'it etmeyi kendisi için vazife bilen Darülfünun hu kuk gençliği bu senede 24 Temmuz Cuma günü saat 15te Darülfünun konferans salonunda parlak bir surette tes'it edecektir. Ey Türk gençliği: Asil varlığının bütün cihan ta- | rafından tastik olunduğu günün yıl dönümü münasebetile yapıls- cak merasime koşacağına şüphe | yoktur. Riyaseticimhur orkestrasının dahi iştirak edeceği bu merasi- min programı şudur: 1— istiklâl marşı, 2- Merasi- min açılması: Hukuk fakültesi reisi Tahir B. tarafından, 3- Hu- kuku düvel müderrisi Abmet Reşit B. tarafından: Kapitülas- yonla,- 4- Hukuk talebesi cemi- yetinden bir efendi tarafından Sevir ve Lozanın mukayesesi, 5- Müderris Muslihittin Adil B. ta- rafından; Lozan bayramı, 6- Program fasılalarnda Riyaseti- cümhur orkestrası terennüm ede- cektir, Edebiyat Sayıfası Şüküfe Nihal. Hanımın nefis bir şiiri: Su Bizde içtimai (oedebiyatın ilk romanı Yazan: Refik Ahmet Edebi tetkikler, haberleri Yarınki Sayımızda edebiyat Giritli seyyahlar geldi lerinde Yunan meb'usları, avukat A gâzetecileri vardır TM | Dün gelen Giritli seyyahlar viparda. Aşağıda (tek erkek resmi) kafile reisi M MMpaklolzis, yanındaki Yunan gezetecisi M. Papastamatalsis ve zevcesi Yunanistanın bir çok tanınmış şahsiyetleri vardır. Bu seyahlara ait tafsilât ve kafile (reisinin (o muharririmize söyledikleri 3 üncü sayıfamızda- dır, Atinadan şehri Yunan güreşçilerile karşılaş- mak üzere Atinaya giden Kum- kapı kulübümüzün güreş kafile- si dün limanımıza gelen Ege vapurile avdet etmiştir. Yuma- nistandan şayanı takdir bir mu- vaffakiyet hamulesile kazandık- ları kupa ve hediyelerle dönen güreşçilerimiz vapurda ve rıh- tımda bir çok sporcular ve ga- zeteciler tarafından karşılanmış- lardır. Vapurda fotoğraflar çe- kildikten sonra güreşçiler neş'e ve şevk içinde motörle Sirkeci İ rıbtımma çıkmışlar ve evlerine gitmişlerdir. Müstakbelin meyanında bulu- Kıymetli. Güreşçilerimiz IMuvaffakıyetli bir t emastan sonra dün mize döndüler ma Yapılan müsabakalarda güreşçilerimiz elde ettikleri dört galebeden üçünü rakiplerinin sırtını yere getirmek suretile kazanmışlardır Atinada muvaffakiyetler kazanan - güreşçilerimiz. dün Vekıt fotoğrafçısının karşısında nan spor mubatririmiz kafile re- isi Ismail Hakkı, Mazhar Beyler- le ve güreşçilerlerle konuşarak Atinada yapılan müsabakalar hakkında malümat toplamıştır. Anadolu ajansı verdiği tel graflarla Atinada yapılan altı müsabakadan ikisini sayı hesa- bile kaybettiğimizi ve dört mü- sabakadan üçünü sayı hesabile, birini de râkibin sırtını yere getirmek suretile kazandığımızı bildirmişti. Halbuki dün kafile erkânm- dan öğrendiğimize göre, güreş- çilerimiz kazandıkları dört müsa» (Alt tarafı 6 ıncı sayıfada) Semavi saltanat ne demekti ? Isanın İncillerde ve ondan bahse-! den diğer bütün menbalarda en çok| tekerrür eden sözlerden biri “Mele-| küti Sema,, yani (Semavi saltanat)! sözüdür. Bu ne demektir? Bu semavi veya ilâhi saltanattan maksat (nedir? lu bizim âlemimizden ayrı ve ondanu. zak bir âlem yani fezanın ötesinde tahayyül olunan uhrevi bir yer mi.| dir? Yoksa bu dini içinde tahakkuk ettirilen mefkürevi bir hayat mıdır? İsanm bütün dünya insanlarını içi. ne sokmak, yahut onları ulaştırmak! istediği (omelekât veya saltanat ne uhrevi birâlem, nede mefkürevi bir hayattır. | Bu bunlardan tamamile ayrı bir şeydir. Bu medir? Diye merak edi. yorsanız, Bir ağustostan itibaren tef. rika edeceğimiz eseti takip ediniz. O zaman bu sema bütün iç yüzünü , bütün o mana ve hedefini, onu tesis için vuku bulan mesainin neden İbaret olduğunu, Bu mesainin ne netice verdiğini derin bir merak ve hayretle okuyacaksınız. Her hahsi senelerce mesaj ve tah kikatın semeresi olan bu eseri her münevver insan mutlaka okumalıdır, Melekütısmin Bu mühim eseri yazan Dr. Bisler Tercüme ve tavzih eden Ömer Rira beydir.