ve Hukuki bir tetkik Ev Kadını diyor ki Odalarda Kesif tütün kokusunu nasıl bertarsf etmeli ? Ekseriya bir odada oturan tiryaki. içtimai İ Silede kadının mevkii Asi sahada mutlakiyet devri nasıl geç- Şse, aile hayatında da çoktan geçmiştir Fi nee tün kokusu kalir. Bu koku birçokları kadar kocalara verilen hakimiyet, iki cinsin tabii ve |. i için tahameğı edilmiyetek bir koku- kıymetleri tetkik edilmiyerek verilmiş karar neticesidir | dur. Bunu terhinl berfarıf etmek içi hiz IN ailedeki vaziyetini kronolo-, li hatta mahküm olamazdı, Ev.|bir çare Yürlır, i Rürette tetkik etmek için ilk te|İtdin pedere itaati, anaya İse itaati de Bir kavinoz İçinde kistal halinde i İçtimai olan Simoklandan baş-İğil muhabbeti esas kabul edilmişti, Es amonyak kçar bir miktir nebati yağ #srımızdaki muasır âileye ka-)ki Tekandinavlarda da kadın vesayet damlatır, #ra Üzerine kaynar su dö- Klmek, Tâzımdır. İlk klan safhasm)altına alındığı gibi, cenup İslâvlarında|küp kavandun kapağın: açarsınız. ların hayatı sevki tabifye müs|da buna yakım âdetlere tesadüf edi) o Oradançıkacak buğı odada güzel . İamamile hayvani bir şekil arze-| mektedir. ve ferah vejej bir koku tevlit eder ve Mr kadın ve erkek sempatisi) © Pederi ale; Dinin şiddetli tesirleri|tülün koksunu çıkarır, bir karı koca hayatı yaşamaklaltmda maderşahi aile, pederşahi aile- Fırnı soğut mak gittikten sonra da odada fena bir tü. ler o kadar tok tizara içerler ki onlar| İM, 9 İse de kadının veya erkeğin * Mevzuu bahis bile olamaz, Se W yavaş yavaş köyleri vücü- e başlaymca iki tip mey- 1, S*liyor, Birinci teşekkülde vâsi Md& doğan çocuklar anasının to İner ki kadim Türklerde görü N tip teşkilât ise Romada gö: ki peder şahi ailenin esas , İhzar etmiştir. Tik teşekkül e hi matriarcal hayat kadın ti ile teessüs ettiğinden kadın e hâkim rol oynar, ai kadın olurdu, Kadim Türk ka- bilhassa bunu görüyoruz. olan ananın vefatında ise ri i i ye intikal etmekle tabiatten büsbütün uzaklaşmıştı. Pederşahi aile ile muasır aile arasında bir saffha olarak Cermen ilerdeki pederi aileyi görmekteyiz. Pe- dert nilede çocukların ana cihetinden akrabalarile, baba cihetinden akrabala ri ayni hukuki münasebete maliktiler.! İ Karı, koca izdivaç hayatına müsayi hak larla girerler, bu suretle yeni bir gile! teşekkül eder, Mülkiyet o hususunda) tam bir istiklâl vardır. Zevceyn arasın da yalnız bir iştiraki MUASIR AİLE: Buzünkü telâkki- yatı hukukiye aileyi artık eskiden oldu İğu gibi bir reisin mutlak hakimiyeti altında yaşıyan bir teşekkülü içtimai emval mevcuttur.) nesne, o-ltuz ocağın Allah tarsından bir lüt Bazan şinizde fırır veya ocak faz la kızar, bdenbire hareti indirmek istersiniz, uvaffak olmazsınız. Bu- nün için b kap İçeride bir suyu fı rının içerse koymak mksada kifuyet eder. Tzun tarihi Tuza İlnce bizim yu kadar umu mi ye mebi surette kulandığımız bu ba2memleketlerde ancak zen») ginlerin k'andığı süs yasından ad- dolunur. Eski detler bir nemlihanın, bir Orta yaşlı Hanımlara nasıl elbiseler yaraşır ? Şişman, yaşlı, kısa boylu görünmemek İs- terseniztavsiyelerimizi dikkatle okuyunuz Bir takım meşhur elbise mütehas-| Bunlar için (V) şeklinde kesilmiş sısları vardır ki onlar kendilerine mü-|bir yaka daha ziyade tavsiye olunur, racant eden kadınlara nasıl giyinmek Zira bu, hem çehreyi, hem vücudü 82 lâzımgeldiğini değil, nasil giyinmemek! şişman gösterir. lâzımgeldiğini, elbiselerde, giyinişte| Şişman görünmek istiyenler de renklerde, şekillerde ne gibi kusurla-)karmakarışık şekiller giymekten içti rın onları fena göstereceğini gösterir! nap etmelidirler. Boylarını uzun göğ ler. termek istiyenlere de tulâni çizgili ks Birçoklarımız sokakta birisinin arlmaşlar tavsiye ederiz. kasında güzelce bir elbise görürüz. Kul (o Şimdi uzun mantolar modadır. Bun laktan kulağa dolaşan bir şayia da Lullar şişmanların şişmanlığmı ortadan rengin, bu şeklin moda olduğunu söy) kaldırmak hususunda işe yararlar, fa- ler, hemen bu görünüşe, bu şayialara|kut güzelce intibak etmeleri şarttır, U- kapılır; o şekilde bir elbise yaptırırız.İzun kolların da bu husustaki yardım Halbuki bizim vücudümüzle gördüğün kaydetmeden geçmiyelim. müz kadının vücudü, rengi, boyu, bosu Şişmanca ve orta yaşlı olan kadın arasmdaki farkı hesaba kalmayız. O- mantosunun etek kısmmı yekpare de nun İçin bazan herhangi bir hanrmın ülğil de hir iki parçadan yaptırırsa da- zerinde gayet güzel duran bir rop bizim| ha iyi olur, daha ince görünebilir. Ke. arkamızda güzel durmıyabilir. mer kullanmak da doğru değildir. Zk Moda ve elbise mütehassıslarının İ-İ re böyle bir vücut et kemer, şişmanlır fadelerine göre bu hatayı ekseriya or)ğı görülmemesi daha muvafık olan yet ta yaşlı kadınlar yaparlar. leri göstermiş olur. Binaenaleyh orta yaşlı hanımlara RENKLERİ TECRÜBE! hitaben bir iki tavsiyede bulunmak iste Bir kumaşın rengi size yakışıyor riz. mu, yakışmıyor mu bunu unlamak k Orta yaşlı kadınlar baştan aşağı|çin kuvvetli bir ziya altında bir ayna- siyah renkte elbise giymemelidirler.İnm karşısmda durursunuz. Ondan son 8 Ahanm erkek kardaşına yani da-İ)arak kabul edemez. Artık ne mader-|fu mahsudarak o milste bağışlandı |! İntikal ederdi. Erkek ise karisi şahi, ne de pedersahi hakimiyetin ka.| ğına inanir ve bir yeseğin içine tuz e. ne bir hizmetçi sıfatile gi'İnunda yeri kalmıştır. Bir aileyi teşkil|koyarak Yeyi adeta mikaddes bir ha K'tYa ağırlık vermek suretile ser-İeden efradın bilcümle hürriyetlerine sa reket, biradet telâkk ederlerdi. ik, satın alırdı. Babalarınm kim hip, hatta hakkı hayatlarına malik bir) A i (peder) ve onun kahir nüfuzu, mutlak 'hakimiyeti artık tarihe karışmıştır. Bu vunla beraber eski Roma hukukuna nit an'aneti telâkkiler, Kökleşmiş fikir Mu bilmiyen çocuklar üzerinde İ babanın bir hakkı olamaz, ve bü ” tabiiyesi olarak da erkek ST Mirasa sahip olamaz; kalan MY kız çocuklara intikal ederdi. bilâhare bu nüfuzu sulistimal Ye kudret erkeklere geçmiştir. slerşaht afle: Pederşahi ilede ka Vaziyeti maderşahi ailenin tama Aksinedir. Burada kâdın hariçten! yi haksız olduğu takdird. karabet nazarı itibara alı- Matta Eflâtun (karabetin ayni Ni yleminii. / Mevcut olamazdı. Bayı, zerine müesses bir semye jens|yet sahibi addolunabilir mi? En yeni kek ve kadıtığıvaf dairesinde bah l Telsi olan baba mutlak bir kaza|ve en liberal hukukşinaslar buna bilâ şedilmiştir. Milir ki eski Türk eyi malik, hem hâkim, hem kaydü şart (evet) diyorlarsa da yine|kudını talâk şında adeta bir esiri May Religion domestigue'in vah liberal kanarlarin ruh ve metninde!di. Hiçbir hanalik değildi, Hatta iç İzdivaçla bir kadın zevcinin ai-) gizlenen cümlelerden bu ehliyet . ve|kamunda: talâ yoktu. Kocaya ka- “&y © (binti mile) sıfatile girer, zev- hürriyetin birçok noktalardan çizildi-|rısından bıktapı dışarı etmesine * Üzerinde kudret ve zevciye gi görülür. Maamafih medeni tekâmli-|hiçbir kuvvet olamazdı. Velâyet nazarı itibara alm- mevcudiyeti ek Zevcinin kızı sıfatını haiz o- Kya Aman hemşiresi addolunurdu. Maş, Hukukunda evlenmiş kiz varis 0 ya #vlehmemiş ise varis olamıya- e Özir kanunda bir sarahat yok-| Ül ise hiçbir veçhi de alâkadar olamazdı. Hintli Ayni esas kabul edilmişti. Hat na kanunu diyor ki: “Babanın ö sonra kardeşler, kız karde- I temin etmek şartile mirası i *tsinler., Ananın da (mirasta Ai, Yoktur. Atina kanununda hiç My vâris olamıyan kız evlât an © oç, Yarisle erlendirilirdi. hn saim Türk hukuku telâkkiyatın Min ne kadar serbesti bahşedil! P Hint, Yunan, Roma telâkkiyatı İse bunun aksine hareket * Hint, Yunan ve Roma huku A Maş eder, wadamülhayat tahtı ve. Mag lundururda. Çocukluğunda Sima Kençliğinde zevcinin vesaye i Bişey siten kadm bunların vefatın-İlâzımgeldiğini ileri sürmüştür. mm tır. Mösyü Virjil Rusel ve Manta ev bir kadının ehliyeti hukukiyesi hakkı felsefi v. umumi bir surette, hatta bu h cinsiyetin ti tetkik etmeden kabul edilmiştir. kukşinaslar ailenin idaresini zevcey sil ve terbiyesinde vukua gelen tek muvaffakıyatı öyle hadisattır ki mu sır hükümetler bunu nazarı dikkate Hükümatı mutlaka fikrine milleti, artık tahammül edemiyecekleri, gibi tır? Aileyi mutlaka erkek mi idare melidi?? bu hususta (Adüm Smit) | bun in e öldükten sonra ikinci bir|fetini © yüklenmek ler vardır ki izlerini İster istemez ye-jden ibaretlunucuktır. Böyle ölüner;| zımdır. ni hukukta buluyoruz. Bu suretle ai- yen mein ve ruhunda İlede mutlak olmasa bile baban kadın nl © ancak o Zaman kadın yumuşak intihap etmek doğrudur. Bu i dan daha kuvretli bir reyi olmuş olu-|tam bir ehti hukulyeye malik ol-İtakdirde bir (fichu) ile bu insanı zaif Bi ia yel nrg. yor. Yalnız kanun kadına kacanın re 2 olacak Yoksaleviçre ve Türk! yösterebilir. Elbisenin boyun ve ense Kumaşı çenenin yanma eya veli a hak kanunu Meilerinir kabul ettiği Şe|kısmının müdevver bir şekilde kesilme)hizasına götürüp kuvvetle tetkik et Dir unsur telâkki edilir, erkek! kını istihsal etmesi çaresini ihzar et- miştir. Hatta Türk, İsviçre, Alman ka nunu medehileri kadının prensip itiba taabbüt) demek olduğujrile ehliyeti tmmei medenilerine sa-| kabil Yine T ye iviçre kanunu me-İra bu tarzda bir biçki onları > n Mi tanbbüdü. emvat er. hip olduğunu kabul etmişlerdir. Halbu| denileri kadğyıdazı haklar vermiş! gösterir. m ae pi me er ar Mdada icra edildiğinden hu dinilki Fransız kanunu medenisinde bu e-jtir ki bugünası kanunların hiçbiri dolayı kadın cihetinden sıh.|sasa tamamen tezat bir fikir hâkfm.layni serbest, pweket edememiştir. Romada isim işidir. Fakat evli bir kadın tam bir ehlil Meselâ talâkky veliyet hakkı er. Sesaiy Naş ederdi, Kadının ailede o de-jât eski tazyikatı izale etmeğe çalışmış; y da: “Kocunın izdivaç hayatımda daima|lti artık buyütâkkilere ne kadar hâkim olması keyfiyetini kabul eden aykırı kalıyorlmsenin kızma, kr- e içtimaf esasat kanunda dajzının kızına Tadığı bir serveti asus ikilerkek abii ve manevi luymetlerini|luna bırakalamasır içtimai aj- Hu.İle mefhumilnek gayri kabili te- nelliftir. Bugür Ü'nunu medenisi a! müştereken vermekten korkmuşlar ve! ile harlcindi Me Kadını biraz zevce vermişlerdir. Fakat kadının tah-|takyit etm dödeki mesaisinde! mülât, onun iktısadi hayattaki bariz best bırak $tır. maktan kendilerini vareste kılamazlar. etmesi, K'nın €Vre etmesi şekli- divaçta da mutlakıyet artık cari ola- rahatenürk kantiyor ki: “Eve maz,, demişlerdir. Fakat asri müşkü-İ kadın bâr, bugü evin idaresi lât şurada başlar, evlilik birliğini kim/için aldle hususpeasından izin daima sinni rüşte vâsıl olma!idare edecek, reis kim ve nasil olacakibile alfa meebüjldir. Eskiden zengin ölün tarafın gileyi idare etmesi) canın muavini bilmesi olmak Bize! mevki kazanmıştım büyük bir €vlâdının, yoksa kocasınm en) göre; bugünkü hayatın icabı olarak ce kat'i'e söyliyebilii kadın ba|(VAKIT) ın kadın sahifesinde İngiliz dah vesayeti altına girer) miyetin talep ettiği şey daha uzun bir mun" olmak sıfat daha ileriİkadınlarnın, diğer kadınlara bik k Meriye giderek kocanın bir vajzaman kocn, aileye riyaset etmek kül|gide Ye aileyi teden zevceyu)daha iyi yakini olduğunu iddia eden 4 ai zaruretindedir.'aras8 tam ve kaf'yüsavat tees.|bir beyanat münasebetile açtığını, ie etmek «alâhiyeti bile var) Yalnız koca aflede mutlak bir reis oİsüşecektir. gemi kadmlar şahit, müdafi,İlamıyucak ancak vazifesi bir mümessil l Vakın siyah elbise insanı narin göste)ra kum: üzerinize tutar, saçlarınızın — ör ira tuz çıkaranlar ve rirse de böyle gösterebilmesi için bu el'yanma götürür eözlerinizin rengile in mil zamalarda büyük | bis€nin, yekpare riyah olmayıp beyaz mukayese edersiniz. n iz r hürmete iyık görülmüş-! veyahut krem renginde bazı kumaşlar-! O Birçok kadınlar renk seçerken gör | erdir. la karışık olması veyahut üzerindellerinin rengini en önce hesaba katarlar : başka renklerle süslenmiş olması lâ ki bu yanlış bir tarn intihap değildir. Fakat unutulmaması ( Jâzımgelen bir Boynun etrafını saran kurdelelerilnokta vardır: Bir kadına gençliğinde 'kilde kadi iye lem ironik sahip)si, orta yaşlı hanımlar ve şişmanlığa mek te iyidir; iyi bir fikir o verebilir. | Ki m müstait olup da şişman görünmemek! Eğer renkli elbiseler sizi yaşlıca gös- maiyütü, bu takyidata mu)istiyen hanımlara tavsiye edilmez, Zi- teriyorsa hiç tereddüt etmeden zemini kumaştan elbise yaptırırsınız. Ez Anketimize Gelen Cevaplar Bir erkek okuyucumuz in- gilizleraşkıbilmezlerdiyor | Bir genç Hanım da diyor ki: “Aile saadeti için dedikoduyu kurutmak, kıskançlık hastalığını tedavi etmek lâzımdır. ,, Geçen haftaki kadın — sahifesinde) tarımızdan bu suali münhâsıran kadın an sinema yıldıza (Pola Negrinir| okuyucularımıza hitaben sorduğunuz ragmen hakkındaki beyanatı yanın|anlaşılıyordu ama, kendimi o kadınlık a İngiliz kadınlarının neden iyi ve)mesailile daima alikadar gördüğüm mes'ut aileler teşkil edebildiğine deirliçin bu hahse iştirik etmekte bir a7 bazı görüşleri yazılmıştı. acele ettim, Çünkü içtimai fikirlerde Bu yazıyı ben tercüme etmiş ve ayl (müzekker) lik (müennes) lik aranmı- rica İasa bir makale yazarak bu beya yacağı kanaatindeyim. a Ge ökagmealarıma bazı su- Pola Negri İngilterede bir ingiliz z er tevcih etmiş, bir anket açmıştım.'muharririne ingiliz kadınlarını methet u anket, erkekle kadının iyi geçinebil miş, Yaşı günden güne ilerlediği için mesi, talâkların azalması için Türk ka) etrafında kendi takdirkârlarmı eksilt dınlığının da İngiliz kadınlarına yetiş mekten korkan bir sinema yıldızmın i- mesi dözimgelip gelmediğini, kızları. | çinde seyahat ettiği bir memlekette bu muzın terbiyesinde bilhassa ne gibi nok|methü senada biraz mübalâğa edebile- talara dikkat olunması icap ettiğini wo) ceğine siz de ihtimal verirsiniz. Bu mü iruyordu. İlk hafta içinde bir iki oku) balâğayı bertaraf ettikten ve İngiliz yucumdan bu suallere cevap aldım.İailelerinin hakikaten refah © temin e hik cevabı (A C.) imzasile bir erkek den aileler olduğunu daha mutedil $- günderioyr, ki şudur: fatlarla kabul eyledikten sonra diğer milletlerle mukayese yapalım: İngilterede talâk, karı koca karga- Sı, aşk yüzünden intihar gibi şeylerin a az, diğer memleketlerde daha çok orada aşkın kuvvetsiz olmasın ri gelir. Bu millet soğuk kanlı. lıkla maruftar; ve aşk ise soğuk kun- dan değil, sienk kandan gıdasını ala- Lüten sayıfayı çeviriniz hakkı da mutirette babaya, ve do Tijlayısile de büten akrabalara ve- ni rilmişti, Mirasli birli miras usu kaf$ oğlunun O oğ. â-hemen tamn€n ecek kadar ser- a- Sti Mİ © ki: “En tabii alisistem kolin ailyaçlarını temin er)dir. BunTürk, İ: ve Alman ka- İzlmumu zarmileri Ketmislerdir. Sa etİhemen” sey telâklen kadın bu- en) günküüüsir ailedülüyor kt ko- —& A. C. Beyin fikirleri Sacide Hanımefendi, geçen günkü keti okudum ve topluca tevcih ettiği. de Lütfi niz sualleri okudum. Vakıa sizin ifade