MM iü s0 s1020500685520 025 rinde ! r refikımızın açtığı müsabakası ile Vakıt'n bacak müsabakası ortaya ilk, meselesi çıkardı. Bun- in hafta evvel Vakıt 0 'meb'usların fikirlerini sor- 94 Bazıları lehte, bazıları * dütün bu münakaşalardan çı- ç ki memleke- e içtimal hayat sahasında e. inkılâplardan z vzuuna temas “ablâk telâkkilerinde bir i başlamıştır. Binaenaleyh bizce nazarı ti celbetmesi icap eden cihet kadınların açık- ve kapalılığı ile alâkadar i ziyade bizzat milli ah telâkkilerindeki bu En der mi lâzım gelir. ? l imi olmak için İ) in bacak müsaba- ndan bahsede- Me ü ri görlümüş bir fakıt)ta tatbik et- iler. Birgün bu mü- a. bahsettiler. Ta- — yeni Ve fenni bir esas r baka yapılacaktı. edecek olan kadım- ve şahısları biz- ayıracaktı. Yal- sonunde birinci ismi anlaşılacaktı. ti dinledikten sonra, se rafık bulmadıklarını söy- Diğer bazıları ise bacak tasım baldır müsabakası “ ilân ederek bilvesile ) a hücum etmek istediler. ia beraber (Vakıt) he- “tahıririyesi makul surette ihtarları hüsnü talâkki müsabaka O münasebetile bacak resimlerinde İm ben açıklık ,ıbulun en geldiği ir ” çalışmıştır. i 7 ada Müsabaka bu- gül “bu suretle devam ecilmek- © “Hakikati halde ise (Vakıt)ın ! itiraz eden bazı rin sütunları, sayıfaları hin hiç bir vakit neşretme- etmiyeceği dereced açık, ik kadın resimlerile doludur. barılari (çıplak insanlar nda) diye Avrupanın en Mere 25 Kânunsani 1931 r gel ia, an mam br e emme Sıhhat müdürlüğü — | Senjorj hastenesinde tetkiket | | yaptırıyor. Yargın davasının | ağırcezeya intikali muhtemeldir. Agopyan hanındaki yangın | tahkikatına beşinci müstantiklik- çe devam olunmaktadır. Müstantik, dün Emil İstelya- nos EF.yi isticvap etmiştir. Mü- tebassıslar, (raporlarını henüz vermemişlerdir. Yangında zarara uğrıyanlar, henüz müddeiumumiliğe müraca- at etmemişlerdir. Maamafih, bunlar tahkikatın herhangi bir safhasın- da müracaat edebileceklerdir. Yangın dolayısile birden fazla ölenler de mevcut olduğundan dava, kasıt mevzubahis olmasa da, ağırceza mahkemesinda rü- yet edilecektir. Bu yangında kazaya uğrıyan- lardan bazılarının nakli dolayı. sile, Sen Jorj hastanesinde yar- dım vasıtalarının noksan bulun- duğuna dair bazı şikâyetler or- taya atılmıştır. İstanbul sıhhat ve içtimai muavenet müdürlüğü, bu neşriyatı nazarı dikkate ala- rak, tahkikat, ve tetkikat yapıl- masını Beyoğlu hükümet doktor- luğuna bildirmiştir. Netice, ya- kında tesbit edilecektir, açık memleketlerinde bile hay- retle telâkki edilen çırıçıplak in- sanlardan mürekkep cemiyetlerin hayatlarını neşretmişlerdir. Şim- dilik (Vakıt)a itiraz eden zevat hemen her hafta sinema, varye- te, tiyatro sahnelerinde canlı ve cansız çıplak kadın tablolarını seyretmekte, hatta çocuklarım ve çoluklarını beraber götürerek onlara da göstermekte hiç bir mahzur tasavvur etmemektedir. Sonra yaz mevsiminde plâjlarda binlerce Türk kadını, genç kızlar açıkta denize (giriyorlar, erkek“ lerin gözleri önünde sahillerde kumlar ve kümsallar üzerinde oturuyorlar, yatıyorlar. Bütün bu manzaralar, bu vazi- yetler ahlâkimıdır? değil midir? Kadınların gayri ahlâki addedi- lecek şekildeki kıyafetlerine bak- mak ve bunu hoşgörmek te gay- ri ahlâki olmak lâzım değil midir? Darülfünun o müderrislerinden bir takımları (Vakıt) im müsaba- kasını boş gördüler. Diğer bazı- ları görmediler. Müderrisler ara- sında bu ihtilâfı nazarıda ahlâki talâkkiyatımızın bir anarşi dev- resi geçirdiğini gösterir. Ahlâk noktai mazarından bir kadının bacağı ile kolu ararında ne fark var? Niçin kolunu aç- ması gayri ahlaki değildirde ba- cağını açması ahlâksızlıktır? Ya- hut bacağın dize kadar olan kıs- mını açmak ahlakidır de niçin dizlerin görünmesi ahlâksızlıktır? Bugünkü ahlâki döstürlarımız ar- tık gökten inmiş kaideler olm yacaktır. Ahlâk nazarında fena olan her bareketin mutlaka içti mai veya ferdi bir zararı, mem- nuniyeti makul gösteten bir se- bebi vardır. Çocuklarımıza bu ahlâki düstürları telkin ederken bu sebeplerin izahı lâzımdır. Bu itibarla Darülfünuncularımıza bir mühim vazife terettüp edi- yor. Türk içtimai inkılâbının ah- lâk düstürlarını tesbit ve izah etmek vazifesi. Darülfünuncularımız kadınların bacaklarını dizleri (görünecek şekilde açık giyinmeleri gayri ahlâki ise neden dolayı böyle olduğunu umumi ahlâk prinsip- lerile izah etsinler. Yoksa sade- ce şu hareket fenadır, bu hareket | iyidir, diye keyfi hükümler ver- | mesi Bugünkü ve yarınki nesil için akıl ve mantık esasla” | | | Gelişi Güzel Bir müsabakanın faydaları 1931 kıraliçesi hakkında ileri, geri söylenen sözler devam edip gidiyor. Gazetecinin gazeteciye, müderrisin mü derrise acı ve çirkin sıfatlar savurma) ce saz gibi geliyor. Bu tesir altında Abidin Daver bile kıraliçeden bahseden bir (fıkrasında! vezni bozulmamış bir mısra yazdı. Bu intihap Naşide Hanıma yarı. yacak mr, yaramıyacak mi bilmiyo- rum. Fakat, gazetelere yaradı. O saye! de muallimin güzel olup olmiyacağı anlaşıldı. Gene o sayede bazı garete| ler Cumhuriyete ahlâk hocalığı etti- ler. Cumhuriyet te onlara terbiye der si verdi, Gene bu sayede Galata postahanesi başmemuru Saffet Beyin yedi çocuk babası olduğu meydana çıktı. Bu su- retle belki hükümet kendisini taltif! eder, Yedi çocuk... Allah hepsini bağışla sım. Naşide Hanıma kıraliçe denildiği ne göre kardeşlerine de güzellik prensi ve prensesleri demek muvafık olmaz mı? * Bir ıhtiyat tedbiri İtfaiye kumandanlığından: İstanbulda bulunan bazı binalar üç kattan fazla olduğu cihetle merdiven lerimizle üst katlarına yetişmesine im kân bulunmamakta ve Amerikada 60, 60) katlı binalara nasıl çıkılabildiği mü diriyetimizin hayretini mucip olmak- tadır. Binaenaleyh, ihtiyati bir tedbir ol mak üzre 3 kattan fazlasının yıktırıl. ması veyahut bu kısımlarda kimse bu- Tunmaması lüzumu ilân olunur. Toplu İğne BU» İS) TİR (ar NDA LALA Yazan : Salih Murar Bunu biliyor musunuz 7? ARZIN HER TARAFININ KAYA- İMareciler hökkindekiidânke (Ost tarafı birinci sahıfada | almıştık. İddianame okunduktan son ra tekrar sizinle görüşeceğim. Sonra divanı harp kararını verecektir. Müteakiben Fuat B. o iddianameyi okumağa başladı: “Paşa Hz. ! Türk cümhiriyetine ve onun tarihine bir lekeli sayıfa ilâve e- Isından bıktığımız bir sırada bir güzeliden irtica hâdisesi bugün tam safha! hakkında dedikodular kulağımıza in-i sındadır. Mütalea mı serdederken maz- nunlardan Menemen hâdisesini ika e- denlerden söze tatlıcı Hüseyidnen baş- hıyacağım. Diyerek vakanın sureti cereyanını anlattıktan sonra 101 maznunun bir kısmının 146 mc ve o Menemenlilerle bir parti maznunların 146 iner mnadde- nin birine (Ofıkrasından, diğerlerinin de 151 inci madde ile tecziyesini iste- di. İddianamede nakşi tarikatinin alâ- meti sakallı olmak olduğu zikredildi. Bir aralık iddianame (okunurken, şeyh Esat, oturduğu yerden baygınlık! göstererek iskemileden yere (düştü. Derhal getirilen koltuğa oturtuldu. — Reis: Müddeiumumi Beyin hak- kmızda okuduğu iddianameyi hepiniz dinlediniz. Okunmadan evel demiştim) İ İ ki bu iddianame, esas divanı harp ka- rarı değildir. Hepinizde bir hüzün ve elem görüyorum. Divanı harbin vere- ceği adilâne karardan hepiniz emin o- labilirsiniz. Bugün ve yarın müdafaa niz dinlenecek, badehu divanı Oharp kararını verecektir. Dedi. — Şeyh Saffet: Bendeniz Çamlık tan geçtiğim, mehti Mehmede farisf mektup yazdığım iddianamede zikre- dildi. Bunlar külliyen hilâf, Mehti yi katiyen tanımam. Bu suçlarım de- Iâil ve şuhut ile taayyün ederse her cezaya razıyım. Adalet İsterim. — Reis: Daha evel (söyledim: Bi- zim yegâne gayemiz, adalettir. Maznunların bir kısmı o canilerle kat'iyen alâkası olmadıklarını söyledi. ler, Şeyh Esadm oğlu da (babasmn â- mir olmak dolayısile yaptığı işleri! kontrola hakkı olmadığını, Lâz İbrahi min kendilerini dinlemediğini, iddia nameyi iyi anlamadığını, müdafaası- nı yapabilmek için bunu tahriren ya- pacağını söyledi. Lâz İbrahim, Cemal Hakkı mani- LARDAN İBARET OLMADIĞINIİfaturacı ve birkaç maznun da ayni NASIL BİLİYORUZ? talepte bulundular. En ağır kaya ayni hacimdeki sudan| (Mehmet hoca, vak' sile kendisinin takriben 3 defa daha ağırdır. Halbukilasla alâkası olmadığını, Yunanlılar. arzın vasati kesafeti suyun vasati ke-'dan çok iziyet çektiğini, Türkiye cüm- safetinin takriben beş buçuk mislidir.İ hüriyetinin kıymetini bildiğini, 67 ya- ki içtimalardan başlamış ve sıra- sile Paşaköy ve Bozalan'daki vaziyetleridi ve bu vaziyetlerini köylerdeki şekli tezahürünü tas- i vir ederek gösterdikten sonra buralarda kendilerine zahir olan maznunların hadisedeki rollerini birer birer teşrih etmiştir. Bun- dan sonra Menemen hadisesinin bütün fecaatile şekli cereyanmı tafsil etmiş, meseleye psikoloji noktai nazarından temas etmek suretile basitten mürekkebe doğ- ru yürüyerek Menemen vak'ası- nı menşei hakikisine intikal ve bundan tatlıcı Hasanın evindeki içtimaa tekaddüm eden zeman- larda muhtelif mahallerde yapı- lan içtimalara ve bundan Eren- köy kaşanesinin oynadığı rollere geçerek hadisenin mahalli olma- yıp sümullü ve vasi saba Üzerin- de cereyan eltiğini göstermek suretile maznunlar şebekesini çı- karmış ve bunların devlet baya- tiyesi üzerindeki maksatlarının delâilile ve anasırı cürmiyesile tetkik ve tahlil etmiş, vasfı cür- milerini ortaya koymuştur. Hadisenin birinci safhasındaki yani, Menemen hadisesi Üzerin- deki maznunların suçtaki vazi- yetlerine temas ederek madde- ten cezai (omes'uliyetlerini şu suretle göstermiştir: Vak'ada rolleri itibarile Şam- dan Mehmet, Giritli Mehmet ve sütçü Mehmet, Emrullah oğlu Mehmet Emin, Ali oğlu Hasan ve Nalıncı Hasan filin esas un- surunda iştirak ettiklerinden ve fili doğrudan doğruya işlemiş olduklarından hadisede bemfiil- dirler. İçtimada bazır bulunan tathcı Höseyin, çırak Mustafa, Topçu Hasan, Keçili Süleyihan Çavuş, Papuççu Hüseyin oğlu Ali bir taraftan azim olmak iti- barile hemfül, diğer taraftan 65 inci maddenin birinci ve ikiu- ci bentlerinde mevzuubahis cür- mün işleneceğine dair talimat vermelerine ve arkalarından si- lâhlanıp geleceklerini vadetme- lerine nazaran fer'an zimethal bulunmaktadırlar. Bu halde arzın içinde kayadan ağır ve çıkmış cevherler var demektir. ARZIN MERKEZİNDE ALTIN BULUNDUĞUNA DAİR NAZARİYE NEREDEN ÇIKMIŞ? Arzın sathmdaki eçsam üzerinde ya pılan kimyevi tahliller kayalara pek az*miktarda ağır cevher bulunduğu- nu gösteriyor. En ağır cevherler âltin.| plâtin, totfestendir; filhakika arz sat hında ağır cevherlerinden pek az Çi karılır ve bundan dolayı bu cevherler kıymetlidir. Bu nazariyeye göre arzm müzap halinde bu ağır cevherlerin merkeze toplanması ihtimal dahilinde görülüyor. Kaçakcılık için Yeni talimatname 1 şubattan itibaren tatbik edilecek Gümrüklerde kaçakçılığa mani olmak ve ticareti dahilimizin in- kişafmı temin etmek Özere yeni bir talimatname hazırlandığını yazmıştık. Bunun için teşekkül eden komisyon dün bâşmüdür Seyfi B. in riyasetinde toplanmış ve talimatnamenin 1 Şubat pazar gününden itibaren tatbik edilme- sini kararlaştırmıştır. Yeni tayinler şmda olmak dolayısile vatana ihanet- Maznunları araba ile getiren Gi ten ne fayda elde edeceğini beyan etti. ritli Mehmedin bacanağı posta sürücü Mazmunlardan Fatma, kardeşinin sü kâha İsmail ve Paüa * iyden maz kocasını dervişliğe sevketmesi üzerine nunları evinde misafir eden Giritli kocasının kabul etmediğini: Mehmet| Mehmedin bacanağı Ahmet ve Giritli Eminin evde zikrettiğini söyledi. Mehmedin Rukiye, m i veren şu — Rels: Her müslüman Allaha ibajkulübe tesis ede nBozalanda (süt det edecektir. Bu, bir borçtur. Ye- Mehmedin damadı koca Mustafa ve ter ki bu, maske altımda diğerlerinilkârdeşi hacı İsmail ve hacı İsmail o zehirlemesin maznunlardan birkaç kişi|dulları Hüseyin ve Hasan ve maznun daha müdafi: i lar Bozalanda bulundukları sırada Te yk Kent söziremekı başladı. > Jhareketleri itibarile müzaheret vadin- 2 ibadet de bulunan yine ayni köyden Osman oğ ilim bei mari salam AĞA Bullu Mehmet oğlu Ahmet, . Bozalandan sözler bana rüya geliyir. Doğru değil Manisaya giden iki kişilik (heyetten dir. Hükümetimizin mem'ettiği (zikir rolleri itibarile maznunlara iştirakleri ile tarikati men'ettikten sonra yapma.|olan hacı İsmailin hemşiresinin kızı dım. Herkes kabahati bize atfediyor.)Fatma, hacı Ali oğlu Mustafa ve Gö Ben kimse ile görüşmem, Sabıkam yok resi köyünden Abdülkerim ve Mene tur. Evime misafirlerim gelirler, ku. menden Aptullah oğlu hafız > Ahmet ran okurlar, ibadet ederler. Fakat si-!”* Menemenden âsiler içine katıldığı zi temin ederim ki, maksatla içtima.) ve mahallâtı dolaştığı anlaşılan Ra- lar yoktur. e ve be air ler ” Raha sancak altma giren Hapul el eş Kac çime ilmen met ve Sünbüllü Mehmet, tabanca etmeyin, ekâbire sorun, onlar söyle- almak suretile icrayi şadimani eden sinler. Abbas, halkı bayrak altma davete Reris: — Yarın da sizinle konuşa-|den Kasim, bayrak için çukur kazan cağız. Ondan sonra kararımızı vere;jarabacı Hüseyin, çehit zabitin başı. eeğiz. Verilen karar da son derece n-j" bayrak üzerinde durdurmak için dilâne olacaktır. Bu aziz vatana hi; sancak direğini elektrik direğine bağ” anet edenler cezalarını göreceklerdir./!âM8k üzere ip getirmek suretile mad- İstanbul gümrükleri muamelât müdürü Muzaffer bey Bandırma gümrük müdürlüğüne ve ondan inbilal eden memuriyete de le- vazım müdüriyeti mümeyyizi Raik bey tayin edilmişlerdir. TELE YERE LİE İZ. rma müstenit bir milli ahlâk mecmuası vücuda getirsinler. İşte bizim beklediğimiz ve iste- diğimiz budur. Mehmet Asım taşıyan | deten iştirak ettiği anlaşılan Yusuf oğ vadesi BER ee EN lu Kâmil, âsilerin bütün ef'alini tas- Masumlar kurtulacaktır. kararımı vipkâr bir surette el çırparak alkışla çok düşünerek, çok tetkik ederek ve- mak suretile suçlarma İştirak ettikle receğimizden çok adilâne olacaktır. (ri anlaşılan Menemen halkından Ibra him oğlu İsmail, Cinatlı Süleyman ve iddianame çingene Ali, bakkal Al, o Mazlumaki Müddei umumi muavini Fuat ve musevi Yasef ve gözlüklü Ali, Bey münhasıran Menemen hadi- (Dezamı 8 inci sayıfada) ii A e Va “Kızılgömlek, çk m ünd ai e Vel atmz mündereca” ere hareket Mai ME ağın to bepin ire