25 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

25 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Bir tamvay durağı aarif Odairesme, mülkiye Mülkiye mektebine sık sık i yer değiştirmek mukadder olduğu gibi, bazı yerlere de durmadan, dinlenmeden isim değiştirmek mukadderdir. © Meselâ Sultan Mahmut türbe- — sindeki tramvay durağı bun'ar- dan biridir. Eskiden tramvay | orada durunca kondüktör: © — Türbe! diye bağırırdı. Son- dan bu ismi değiştirmeğe lü- .zum gördüler. Hakikaten buna zum da yok değildi . © — Hamamda binip Türbede in- © mek insana bir pevi ubrevi se- yahat gibi gelirdi. Buraya Türbe denilmesinin sebebini merhum Nazif başka türlü söylerdi: “Maarif nezareti orada olduğu için buraya Türbe diyor. ve adı yor. Bari şimdide durağı desek. — ettiğini Adanada çıkan Türksözü | yazmaktadır. i Hatta 25 kuruş vermiyenleri o azâ olarak (alamıyacağınıda bildiriyormuş. Adana zabıtası tahkikata başla- - maştar. nyada belediye reisliği anın 30 azadan terekküp yeni belediye heyeti ilk yapmiş reisliğe Mustafa daimi encümene Mustafa Ak Riza, Hacı 4 yeni nahiye N Zonguldakta (yeniden dört i açılmasına karar ve- rilmiş ve karar, Cümhurreisi © Hiz. nin yüksek tasv'plerine ererek vilâyete tebliğ edilmiştir. — Açılacak olan nahiyeler şun- lardır: Kozlu, Kilimli, Hisarönü ve Yenice, Bunlardan ilk üçünü » Nabhiyeler, değildir ve dere- Bir intihar © İzmirde memleket hastanesinde “feci bir intihar vak'ası olmuştur. Maliye tetkik © memurlarından — Hilmi Beyin mahdumu yirmi iki yaşında Rüşti Bey hastanenin Üst katından kendisini atarak — aşağıdaki demir parmaklıklara saplanmış ve feci surette vefat etmiştir. İntiharın sebebi; Rüştü Beyin olduğu: sar'a illetidir. ) tında ticaret mekteb: © Bartında açılmam O kararlaş- tarılmış olan Orta ticaret mek- o tebinin bu ay Içinde *2ılacaktır, mektebin tahsıl müddeti iki ne olacak? Şehre- | — 4 — VAKTIT 25 Teşrineve! 1930 > İngiltere- Irak —— Wvehede tastik edidi mi? İrakta umumi indhap yapılmaktadır. Ayın yirmi birinde başlıyan bu intihap avın yirmi beşidde bitecek ve yeni in- öhap olunan millet vekilleri tariki bir vazifevi İfsya davet edileceklerdir. Bu tribi vazife geçen Hazirende Pağdatta imze olunan İngiltöre “Irak muahedesi- nin müzakere ve testikidir. Yeni muahedenin başlıca esasları: Ingiliz mandasının 1932 senesinde miha- vet bulması, Irakın müstakil bir devler olması ve bu yeni müstakil devletin Mil- letler cemiyetine kabul edilmesidir. Umumt intihabata takaddüm eden | günlerde Irakta mushedenin taraftarisrı ile aleyhtarları arasında şiddetli münaka- şalar vuku bulmakta idi. İrâk siyasileri- nin bir kısmı mushedenin İngiltereye bir çok imrivazlar verdiğini, bir kısmı da bu fikrin temsmile aksini ileri sürerek İngil- terenin bu yeni devleti çok az murakabe ecöğini iddir. etmektedirler. Irak milli | yetper verleri müshedenin Trak istiklâline münafi maddeler ihtivs ettiğini söyliye- rek onun kabulüne imkân görmemekte, halta iptihabata iştirak etmemek fikrinde idiler. Diğer taraftan “ İraktaki Kürt, Yezidi, Hiristiyan akalliyetler muahedenin onlara bir hak temin etmediğini ve İngilterenin onlara karşı vuku bulin teahhütlerini Ha eylemediğini söylemektedirler. Buna rağmen İrakin resmi mahafili yeni meclisin mushede İchinde bir ek- seriyet toplıyacağına kani bulvumaktadır. Bu ekseriyet mushedeyi iastik edecek ve Irak devleti yeni vaziyeti ihraz için ha arlanacakur. Fakat bunun aksi de varit görülmektedir. Çünkü kükdmet taraftı olarak intihap Olunan “meb'uslardan bir çoklarının mecliste muahede aleyhinde vuku bulacak İtirazları h kk bularak muhaliflere iltihakları da kuvvede muh- temeldir. Muahedeyi müzakere ve imza eden Irak hükümeti, ekseriyet temini için ça- şehi; ktadır. Hattı bu yüzden hükhme- tin İntihabata müdahale ve efkârı am- meyi tazyik ettiği söylenmekte ve onun bu harekederi protesto edilmektedir. Kürderle* diğerakalk yetler ise, Ce- nevreye telgraflar yağdırarak Akvam ce- miyeti tarafınddh ofilira “temin olunan bakların tehlikeye düştüğünü iddia edi- yorlar, Geçen ay zarfında Kürtler lara- fından vuku bulan kanlı nümayişler bu iddianm sarih bir ifadesidir. Muhakkak Olan bir nokta Irakın bügün çok mühim anlar yaşadığıdır. İrakı, iktisadi ve siyasi bir buhran için- dedir. Memleketin malt veziyeti çok fe- nadır. Akalliyetlerin arzusunu yerine getirmek içir Akvam Cemiyetinin Iraka bir tekem tshkik heyedesi gönderilmesi düşünülmektedir. : Toplanacak meclisin bütün bu nok- taları mülâhaza ederek alacağı vaziyet Irak tarihinde mühim bir yer işgal ede- cektir. Omer Rıza Yogoslavyada iktisadi buhran Sırpça “Politika,, dan: Sabık nazırlardan doktor Franger, dok- tor Komonodi ve B. Maksimoniç “Vallev,, kasabası ve mülhakatı tarafından vaki olan davet üze- rine mahalli mezköra giderek ikt - sadi buhran hakkında halkı irşat ve tenvir ile buhranın umumi olduğunu izah etmişlerdir. Hiç bir hükümetin kendilerini bu günkü vaziyetten kurtarama- yacağından ve alınan tedbirlerin ihtiyaca kâfi gelemiyeceğinden bahisle mütenevvi zeriyata ehem- miyet verilmesini tavsiye etmiş- lerdir. Bilhassa meyvacılığa €- hemmiyet verilmesi tavsiyesinde ısrar etmişlerdir” —o İktisat vekâleti Teşilâtte tediller yapılacak Iktsat vekâleti teşkilâtında bazı tadilât yapılacaktır. bilhassa şirketler (o müdürlüğüne (teşmil edilecektir. Ayrıca ziraat müs- teşarlığı (o teşkilâtıda tevsi ve sigorta komiserlikleri ilga oluna- | caktır e ik Iarciler: Darülfünun ve siyaset eryet, figan aldı yürüdü. Darülfünunu (siyasetin o nüfuzundan kurtara'ım diyenlerin * gürültüleri göklere çıkıyor. Hakikaten Darülfünun vani ilim st yasetleşmemeli, siyaset ilimleşmeli.. Bu davayı güden kim olursa olsün en haklı iddlayı ileri sürmüş demektir. Fakat bu mücerret fikri, biaz arztleştirin ve akn bizim darülfünuna tatbik edin, Sonra da, | ağzınızı açın bu #özü tekrar edin. Buna imkân bulamazsınız. Ewinlik dolayısile ortaya mw'an dedi kodulardan biride darülfünunün sivas! nüfuzdan azade bu: Teriması ioişi Bu günkü Emin #behabı ile bu me- selenin pe alış verişi vardır. Hatılamıyo- ram © Muammer Raşı BK veya Yusuf Ziya B., veyahut herhangi bir müderris Eminliğe . intihap edilirse Darülfünun derhal saf ilim müessesesi mi oluvere- €ek? Bunu aramıyorum. Çünkü iş bir müderris meselesi değil, bir teşekkül, bir vazife, bir yardımcı ilim bâkimiyeti meselesidiz. Darülünunlar ne zaman si yasi nüfuzlardan azade olurlar? Ne 28 wan darüllünun siyaseti (ilimleştirirse, ne zaman tam maânasile ilim otoritesini temin ederse. Bu hakkı Beyazıraki müessesede bu- lamayız. Bana ister danılın, İster gücenin. Biraz Kör kadılık edelim. İşe baştan başlıyalım, Şu bizim Be- yazıt müessesesinin bir gün liğvedildi- gal farzedelim, ve diyelim ki, profesör- lerden dörülfünuns talebe olabilmek ev- Safım. haiz olanlar bir yana ayrılsın. Bilmem kaç düzine profesörümüz kalır... Bu ilk tasfiyeden sonra tekrar soralım... »— Profesör efendilerden kaç tanesi bir lisede hocalık evsafını baizdir? Nasil bir netice alacağımıze bilmiyo- rum? Fakat bunlara rağmen onların hakki mükteseplerini Kabul edelim. Riz gene otoriteli bir darüfünuna sahip olamıya- cağız. Çünku Darülfünun * hocası. dersten derte, dershanede boy gösteren, dersini verdikten sonra Kaybolan insan değildir. İSO bir Lisa hocası değildir. bir Ora mektep hocası değildir. Bir lik mektep hocası değildir. Dirülfünun bocası her şeyden evvel bir şahsiyettir. Dersten sonra erimeyen, kaybolmıyan fikirlere hükmeden, fikirlere Eser sahibidir. Ve temleketin fikir ve ilim müşküllerine bal çaresi bulan insandır. Bizim Darülfünun dersinden sonra kaybolmıyan kaç şahsiyete, © terbiye, eser sahibi kaç insana, ve fikir sahiple- rinin wüşkillerini hal için hakem intihıp edilecek ilmine, kafasına itimat edilir kaç profesörü vardır? Teker, teker bazı muhterem zatlara rastgelebiliriz. o Faka biok hwlinde bu şartları havi bir Darülfünun kültürüne var diyebilmek için çok hafif olmak lâzımdır. Biz bu hafifliği yapmak iste- miyoruz. Onun için evvelâ, darüllünp- nun darulfünun olmasını istiyoruz. S.E — Tababeti Akliye kongresi)tutanları cihada davet et. Ben sana sa- öldürmek istedikleri doğru mu7.. Türk sababer Atliye Asabiye cemi- yeti 1930 senesi kongresini 31 teşrini- evvel cuma günü saat 2 de Bakırköyde Emtazı Akliye ve Aşabiye bastanesinde aktedecektir. Mevzular : Mazhar Osman B: (sene- lik icmal), Ihsan Şükrü ve Ahme: Şükrü B. ler (dimağda eviye afetleri), Könos B. Oetarjisiz bâd andefalit epidimik , Fah. rettin Celâl B. 'bir katil vak'asının tah- Bil), Cevat Zekâi BR. (çocukta robf ve asabi lagayyürler) ağn Mösvö Rivas geldi Mezunen Meksikada bulunan Mös- yö Rivas dün Semplon Ekspresile. şehiri- mize geldi. Kendisini istasyonda. M. Holştat, | Foknâ, Tevfik Kâmil, Mithat beyler, Komisyon umumi kâğbi Mösyö Vürfbayn kendisini" karşıladılar. M, Rivos seyvahatı hakkında, — Mezuniyetim bugün bitti; bugün geldim, demiştir. » Bu gün Mubadele komisyonu topla" naçak ve çok büyük bir ihtimallâ ihü- laflı meseleler hakkında hakem kararı bildirilecektir, “ Siz Mecüsilerder ve Rumlardan beter misiniz ?! İmemesi için azami tekayyüdü gösteri.) Ertesi sabah erkenden Hz. Osman, At niz. Ta ki bunların resmen takibine im-| basın oğlu Abdullahı çağırttı, Abdullah kân kalmasın ve bu suretle bizim $ır-| gelmiş, fakat müfsitler onu içeri bırak larımız meydana çıkmasın. Anladınız! mamışlardı, Bunun Üzerine Osman evi mı arkadaşlar?.. nin dışarıya bakan tarafına gitti, İbn Hepsi'de can kulağile dinledikleri bu) Abbas ile oradan konuştu, #na şu söz sözleri adeta ezberlemişlerdi, onun için | leri söyledi: hepsi de: s — İbni Abbas, ben bu sene haece çi — Anladık, dediklerinizi harfi harfi-| kamıyacağım. Medine halkından haccı ne yapacağız, dediler. gitmek: istiyenleri topla ve hacce çık | Bunu mütealıp. içtima dağılmış) Bu vazileyi sana tevcih ediyorum! ibunların hepsi de yerlerine dönmüş) (İbni Abbas cevap verdi: İlerdi. — Ben buradan ayrılmak istemiyo ll rum, Bu müfsitlerle mücadele etmek Ayni gece Hz Osman çok şayanı dik-İ onları buradan defetmeğe çalışmak kat bir misafirini kabul etmişti. Gece| bence bu sene hacce çıkmaktan afzal yarısına doğru gelen bu misafir arap|dır. dahilerinden biri olakla maruf Mugire| (Hz, Osman ısrar etti: idi, Muğire işlerin çıkmaza saptığını| (o — Benim yerime mutlaka sen gide görerek Osmanın ne düşündüğünü anla) ceksin. Bunu senden İstiyorum. Bu ai İ mak istemiş, onun için geceleyin kim-İzumu yerine getir. seye görünmeden Hz. Osmanın © evine İbni Abbas, mukavemet edemedi. mülâsık olan Hâzım oğullarının evine) (— Peki, dedi, hemen hazırlanıp yol gelmiş, oradan Osmana haber gönder-| çıkacağım. (21 miş, ve onun tarafı... kabul olünmu;| © İbni Abbas dediğini yapmış, Medin ta. halkına Hz. Osmanm arzusunu bilidi Subee oğlu Mugire Osmana sordu: | miş ve hazırlanmıştı. Onun hacce ha — Niçin geldiğimi biliyor musun?..|zırlandığını haber alan Hz: Ayşe; kal — Hayır, anlat bakalım. deşi Mehmedi erkenden arattı, ve bul — Sen bu başında dolaşan buhrana|du. Ayşe, Mehmetten vizayeti sordu: ehemmiyet vermiyorsun, fakat bu yap: o Oğlum Mehmet, neler oluyor? tığın doğru değildir. — Bir şey yok, Osman ile barışma — Niçin?. üzereyiz. — Çünkü'seninle beraber hüküme-| (| Senin Osmanı sevmediğini biliy« tin heybeti, devletin nüfuzu da kırıla”| rum, fakat senin bu adamlarla, onu cak. evini kuşatan bu müfsitlerle bir müni — Buna karşı ne düşünüyorsun?. — İsebetin var mi7. ir sine le Pdr — Hayır, fakat onlar bizim tavassı —B ra lan kalkıp gi lan ettiler See se di tir. Hemen şimdi hareket ni Y li seni Mekkeye götürürüm. Orada hacci-|, O halde bu mesele hayrelısı ilerki hi ifa eder, sonra dönersin. Bu müftis-| tecek mi?.. ler kendilerinden defolup giderler. — Tabii, başka ne olabilir?. —Ya beni Mekkeye takip eder ve or. (o— O halde ben de hacce çıkıyorun ada mücadeleye girişilirse?.. — Çıkmız hemşire. — O zaman biz de onları kılıçtan ge- — Sen de benimle beraber gel ki » çiririz. nin bu işle alâkan olmadığına kani ol — Demek ki Muğire, Mekke de vel yım. Kâbe civarında müslüman kanı dökece| O. Ben gelemem hemşire. giz. Buna da müsaade etmem. Bundan Niçin? geç! ikinci çareyi söyle. L Günkü Hiz. Alt bana bu sirada m) > “İkinci çare kalkip'Şama hareket) Günkü Hz Ali banal etmek. Buna da hemen şimdi hazırım,|saade vermez. Seni oraya götürdükten sonra mesele) — Fakat ben senin hakkında çok f kalmaz. na şeyler duydum. — Muğire, bunu bana geçen sene Mu| ©. Xe gibi?.. aviye de teklif etti. Ben kabul etme| .. Güya sen de bu“ ısırdan gelen m dim. Çünkü peygamberimin yanından) ierie berabermişsin. Doğru mu bu arma bir zaman İİ, Alı yok hemşire | gala b gi yi “İiçinde benim Mısıtdan tanıdığım ad sin mir. sonra yerine döneceksin), yar, Beni onlarla görüşürken £ — Gitmem Muğire. Sen üçüncü çar) idu ise sana benim onlarla beraber Hey duğumu söylemiştir. — Üçüncü çare, bana bir emirname yaz, bu emirname ile Medinede eli silâh) o“ Peki bu adamların liz. Osmal bah olmadan bu herifleri buradan çı| — Böyle bir şey kimsenin karıp atacak bir kuvvet toplıyayım. geçmedi. Hiç olmazsa bunu kabul et. Ben hemen; - — Mehmet, sen Osmanm kim Aliyi, Talahyı, Zübeyri alır, adamları: gunu bilmezsin. Ben onu tanırım. mızla oğullarımizla hemen hareketedisi Hz. Peygamberin öz dostu idi. geçerim, Göreceksin ki bu miüfsitlerin| nin babanın en aziz arkadaşı idi. bir çoğu da bize iltihak edecek, senin İslâmiyet uğrundaki fedakârlıkları 'davana hizmet etmeği cana minnet bi! © makla tükenmez. Medineye ilk İecektir. Sen bunu kabul et, bize iki sa- zaman Susuz kalmıştık. Bir tee yazı yaz ve gerisini bırak. Biz bu 2-|hudiye ait kuyuyu satın alarak © damlara ne yapacağımızı biliriz. susuzluktan kurtardı. Ordular Hz. Osman başinı iğdi ve düşündü.|dr, köleler azat etti, düşmanlarla Ancak birkaç dakika sonra başını kal-| şılaştı. Elhasıl canını, malını isi) dırdı: te vakfetti. Hz. Peygamber ona — İslâm tarihinde müslümanları bi.) zn: verdi. Bin kızım olsaydı onlar” Fibirine kırdıran İlk adam ben mi olaca, ribiri ardınen Osmana verirdim, di rm, Muğire? Vallahi bunu yapmam, Kendisi Osmandan bu derece hi ölürüm de bu senin İstediğin satırları) di. Sakın bu adama bir fenalık © yazmam. (17 yim, bana memuriyet vermedi, diye Muğire şaşırmıştı. Osmanm bu yük leyhine döneyim, deme. Çok fenâ © yola sapmış olursun. sek feragati en müthiş katilleri bile! | rikkate getirecek derecede: idi. Fakat — — Hetrişire, seni temin öderisi “ kapıda toplanan haydutlar bunu anlı.| YUN düşmanı değilim. e yacak takımdan değillerdi. — Ben böyle teminat ile Hk. Muğire Osmani fikrinden döndür.) mem. Bana yemin et. ir mek için çalıştı, fakat muvaffak ola» (Bitmedi). madı, Nihayet o da Osmana veda ede-) (o (1) İmam Ahmedir Müsnedi.€ Sahife 57. (2) Jöni Esir Cilt 3. sa. 7&. Ka vek çıkıp gitti, © —Z

Bu sayıdan diğer sayfalar: