Gy ür Eski Vardar Türkleri Es Türk ercan ahali mas için beliemhal Lâkin ve Bizans rai müracaat etmek lâzım geliyor. Butların arasında bilhassa katolik ve or- todoks rahiplerin hatırat ve mu- » baberelerinin haizi kıymet oldu- gayri kabili itiraz de- fiyan Bizansın ruhban ka- şitlerinde buluyoruz. Bu hususta fetkikat Ve tihâr- #iyatmda, Kadıköy ( Assompti- öhnistes - Asomsiyönist) lerinden (Pere Janin-Per Janin) inin çok kıymetli himmetleri munzam olmuştur. 1070 tarihinde, yasi Osmatlı Türkleri Rumeliye geçmeden üç âsir evvel Vardar ie Döyrün gölü arasında, âsırlârdan beri Mütemekkin, Hıristiyan bir Türk aşireti mevcuttur, Bunların baş pâpası, Selâhik o serpeskaposlu- ğundan tayifi olutmaktadır. Türkçe (o konuşan, — dualarını Türkçe yapan bu aşiretin tam Makedoniyanın göbeğinde ne za- mandan beri bulunduğu kat'i- yetle malâm değildir. O hava- lide vukubulan harplerin tarihini tesbit eden Bizans müverrihleri bunların bir hicret neticesinde oraya yerleştiklerini kaydetmi- Yalnız Milâdın 841 tarihinde İslâm © istilâsından © uzaklaşan ağlebi ihtimal hiristiyanlaşmış İran ve Irak Türklerinden 30000 kadarının Sinop civarın- da toplanarak, Bizans hüküme- tine isyan ve beylerini impera- tor ilân ettiklerini, fakat hıris- tiyanlaşmış olan bu beye Bizans imperatörü (Theophile - Teofil) kendi kız kardeşini tezviç ede fek isyanı Obastırdığım Rum müverrihleri yöziyor. o Vardar dhetine de bunlardan geldiği muhâkkaktır. Fakat, Vardarlıları Yanım Gür evcelki : VAKIT 15 MAYIS, 1880 Langa Yenikapısı haricin- “de eshabı ihtiyaca füruht «olunmakta bulunan hatabın kırk elli senedenberi beher çekisi için müşteriden vez- icin emsali namesbuk olarâk yirmişer para alınmıya baş» lanmış olduğundan v& şu bal ise eshabı ibtiyaca gad- ri külli iras edegeldiğinden zikrolunan (ohâlâtn men'i zımnında merciinin nazarı dikkatini çelbeder yolda bir varaka alınmıştır. > bu iki bin kişimi teşkil et- slştir.? Bu noktâ mühtacı tenvirdir. Vardar kelimesinin Türkçe olduğunu meşhur © (Scbafarik) Şafarik, Vütke tarafından 1843 de Almancaya tercüme edilen (Slavische Alterthümer , İslavi- şer Alterthümer) nam eserinin ikinci cildinin 124 üncü sahife- sinde ispat ediyor. Fakat bundan evvel de “Var-' dar,, nehrinin adı, Rumların «Axios - Aksiyos# dediği “Ak- dur. Bu da t j tarihler- de Makedonyanm göbeğinde yerleşmiş Türkler vardı. Orta Avrupaya geçmeden, Atila Bilkânlarda müteaddit seferler yaptmıştı. Milâdın 1050 taribile 1600 tarihletine kadar «ki Sinop Hıristiyan olmakla beraber Türk dilini muhafaza °elmiş olan bü Kütlenin bir kismi bilâhare Müslüman olarak Şark Türk camiasına girmiş ve bir kısmı Hıristiyanlığından - dolayı > Türk camiasından din tesirile ayrıla- rak Türkçesini unutmuş ve ya- pılan “Slav, Rum ve Ulah pro pagândalarına kurban olarak bizim için kaybolmuştur . Fakat ana ırktan bü süretle uzaklaşan anasır milli muvâzenesini bulamamak sebebile asırlarca hat- ta hâlâ bir şuriş unsuru olarak kalmıştır ki bunun bütün günahı Osmanlı imperatorluğunda yaln müslüman siyaseti güden cahil padişahların ve gayri Türk ve- zirlerindir. İşimize yaramıyacak bir kaç milyon gayri Türk islâm ve sünni toplamak için şarkta ve garpta milyonlarca 'gayri sünni ve gayri islâm Türk kaybettik. Milâdın 1080 tarihinde, Selânik #erpeskaposluğuna merbut «Doy- yan ve Vardar» Türklerinin Rum hurufatile fakat Türk Jisanile “ İncil, leri, kitapları, muhabereleri (Listes episcopales List episkopal)lerde zikrolun- maktadır . (Hatta bunların içine gönderilen papasların Türk- çe bilmeleri de şart imiş. Bu asar meydanda iken Bi- zanslı Rumlar, bu Türk Vardar- lara ekseriya (Perse-Pers) der- Bizans müverribleri, o zamanlar Tuna (Oo boyundaki (OMacarlara “Türk,, ve Asya Türklerine ise geldikleri memleketten dolayı ler. Fakat unutmamalı ki, bütün | (Perse-Pers) derlerdi. Vardarlı- lara bazan (Perse-Pers) demeleri lerden dolayıdır. Rumelinin Müslüman Osmanlı ! Türkler tarafından fethine ka- dar asirlardan beri Rümelide oturan Vardarlı Türkler, Bizans imperatorluğunda mühim roller Bizansı, Rumelinde (Slave-Slâv)- lara karşi müdafaa eden bu kahraman cetlerimizdir. Reşit Saffet bünlâr arasina son defa göçen | Sinoptan matrut Asyalı Türk- | ELİ Ki UZEL seri düşmanları Sn Vekâleti , doktorların S diplomaları üzerinde tetki- kat yaparken garip bir sâhte- kârlığa rast gelmiş. Birtakım dü- zanbazlar ölen doktorların dip- lomaların ellerine geçirip Ana- dolünün ötesinde berisiide he- kimlik ediyorlarmış. Tevekkeli memleketin sıhha- tini bir türlü düzeltemiyorur. » Mazur! anlış kullandığımız kelime- lerden birisi de şu "'mâzür,, kelimesidir . Bir dükkâmü duvarmâ âsılmış bir İdâvha görürsünüz: “Vetesiye vermekte mazuruz!,, Bü -lâvhamn “delâlet (ettiği manaya göre herkesin bu dük- kandan veresiye mal alması Tüzen! Geçen * gün mahkemelerden birisinde d6 bu bata işlendi. Hakimlerden birisi bir şahide: — Sizi dinlemekte mazuruz! dedi ve dinlemedi! Toplu İğne » Bir tehlike Çi sevdiğini bir arkadaşım- dati şu mektübüu aldım: Reji idaresi bizi büyük bir tehlikeye mâruz birikiyor. Mü- dafaana muhtaciz.. Bak nası? âziz ârkadaşlarımdan bir zat, bayrâmi için İstanbula gelmiş. Dün baba geldi. Hal, Hatir sör- dum, barimile gavga ettiklerini söyledi. Sebep? reji idaresi. Ciddi söylüyorum, reji idaresi. Serkil doryanm paketlerittin yarısı kırmızı boya; 'ya oğlan paketin olduğu cebe sabahleyin aldığı beyaz temiz mendili koymuş... Akçıma mendil pul pul kırmızı. bunu gören Hanım, hangi kadı- sın dudaklarını sildin? diye sor- guya başlamasın mı? — Vallahı yok, billâhi değil, Kim dinler... Yarm bizim de başımıza ge- lebilecek olan bu kazadan nasıl korunacağız. Muhterem reji ida- resinin nazarı dikkatini bir celbe- divirsen. Belki dinlemezler, ama hiç olmazsa böyle olabileceğini hanımlar öğrenirler de derdimizi kolay dinletebilmiş oluruz. —— a Hazin bir ölüm Heykeltraş Melek H. dün vefat etti Bazı eserleri teşhir edilen genç ve kıvmetli hejkelireş Melek Hanım - dün velat etmiştir. Cenazesi bugün 1i de Haydarpaşa Fakülte hastanesinden kal dırılarak Beşiktaşı nakledilöcek ve Maç- ka İkebristanına defnedilecektir. Kendi. #in& rahmet, kederli dlesine sabır dileriz. Güneşin doğuşu: 443 <- Batıyı: 1010 Ayım doğuşu » 2232 balim : 5,30 Namaz vakitleri Sabah Öğle İkindi Akşam Yatu İmsak 257 1210 1606 1019 2109 230 © Bugünkü hava Hava bugün kapalıdır. rekli ii adedi di Ri di e Muharriri : Örme r Rız? Bir asır kadar ortalığı! kasup kavuran haydut!2' Kendi efendilerile döğüşerek yi leri darbelerle kr —38&— Bu istihkar edilir ve bir nefeste bırakılır bir meblâğ değildi. Kırmıtiler bu kadar zamandan beri kan döktük- lerini, Fatimilerin tesisi istenilen imperatorluğu “tesis ettiklerini, kendilerinin esasen onlara tabi olduklarını ve onlara münkat ok maları icap ettiğini bir önde unutarak her Şeyi ayaklar altına almışlar ve Fafimilere harp ilin etmişlerdi. O zaman Fatimiler Mağrip- ten Şama kadar imtidat eden muazzam ve vasi bir imperator- ğa © hâkimdiler. (İsmaililerin Bütün gizli teşkllâti onlarmi elin- de idi. Bu kadar büyük bir kuvvet Kırmıtilerin karşısında âciz kalmazdı. Onun için bunlar Ebu Tahirin riyasetten mahrum kalan oğullarile. muhabere ede- rek 'Hâğân aleyhine tahrikât- ta bulunmuşlar, fakat dahâ sü- ratle hareket eden Hasan, Şama taarruz ederek orasını yıldırım süratile zaptettikten sonra Fa- tımilerle katfşı karşıya gelmek için Mısıra yürümüştü. Fatimiler Hasana karşı en kudretli ku- mandanları (Cevheri gönder- dikleri halde Cevherin askörleri bir kaç kerre gerilemişler, otun için Fatımıler üzerinde haiz ol- dukları nufuzdan istifade ederek bunları tarümar etmeyi düşün müşlerdi . Fatimilerin bu hareketi mu- vaffak olmuş, Hasanın karar- gühinde bir takım iğtişaşlar çik- mış, Fakat Hasan bu itişaşların tehlikeli bir hal almasına imkân vermeden Şama rücat etmişti. Falimilerin bu sırada başında bulunan Halife Muiz, Hasanı yalınız başından defetmekle ik- tifa etmiyerek onu azletmiş, ve yerine kardeşlerinden birini ta- yin etmiştir. Bu hareketlerinin neticesi olarak Kırmitiler ara- sında dahili harp başlamış, bu- na rağmen Hasan birkaç kerre daha Şama saldırmış, hatta bir defa Mısır toprağına girmişti. Hasana bu maceralarında en çok yardım edenler, Bağdat ha- büâşlıca rakipleri olan Kahire Halifelerine karşı bu kuvvetten istifade de gecikmemişlerdi. Fa- göndermişler, bu ağ mücadele ederek Kırmi- i içinden yıkmışlardı. iler o kadar bitap kal- mişlardı ki Hasada zuhur eden Asfar namında bir müteğallibe bunları silip #üpürmüş ve bu havaliyiAbbasilere devr etmişti. * Hemen bir asır kadar her tarafa ölüm ve dehşet saçan Kırmıtiler, bütün bu müddet zarfında dini, ahlâki, bütün esaslara ve müe hücum ederek, insanlar aa bütün prensiplere ii anarşi vücuda al Bunların hedefi ya Bunlar, beşerin meyl ettiği her zevki, her ibi bah sayarlar, bötün ve kanunları inkâr reislerinden Cennabi, daisi oOolan Kiravani hassa şu nasihaları si bom boş bir şeydir. dünyadaki zevkten ib hennem dünyadaki m haç gibi menasiki ifa düçar oldukları zahmet tir. Ulühüyeti inkâr edef. emniyet ve inlizamı temi ind değil, her çeşit dini Kırmıtilerin, yukarda hiret ve bütün mesuliyet e oruç tutmakla, namaz ler, dünyada en kıymetli i w”l » “Eh çok hürmet ve te? | yık adamlar bunlardır. Kiravaninin bu na” İbni Meymunun, hedefli si mamile muvafıktı, ME vg” esasları şiddet ve tece Bakkük ettirmiye çalışmış, kat bu yolda yürürken #ğ/ rının yolundan inhiraf et” Çünkü İbni Meymi fikri şiddet ve vi emi ket değildi. Onun ar? ve tedrici telkinat ile £ ahlâkı kökünden | maddi bir anarşiden ç bir anarşi vücude getiref“ dan istifade etmekti. >“ tecavüz, karşı tarafın d#” ve tecavüzünü davet edfj bir hareket şiddet ve ** umumi bir mahiyet ihrsf. Kırmitiler bu şekilde etmiyerek gizli kalmağf, möl edememişler, d ları sür'atle meydana İbni Meymun tarafınds”) istenilen teşkilâtın büyü umumileşmesini bekle filâk etmişler, bu yüzd hareketleri hep mahalli ” Gerçi bunlar birçok mt girişmişler, Irak ve pi irlerini hara ğdadı bile ko ? ondan fidyeler ve veri a lardı, fakat bunun 0. silerin bu sırada i geçirmeleri, | vilâyı kimlerin yarı veya tan Ci bir halde yaşamak * yüzden devlet bu diyetle muşgul be Bu türediler de Ta istifade ediyor ve ve cenkcu olmalari © / talığı titretiyorlard ri Bununla beraber * Ki hareketleri hep 619 ,yb idi. Bu hareketler devletini son derec$| gf va sa ba ,