3 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2—VAKIK. 3 Künunsani 1930 * İ HARİCİ HABERLER Beşbin kişinin eli Amerika reisicümhuru tarafından bir günce sıkıldı Vaşmgttin, 2 (A. A) — Yılbaşı münasebetile beş binden fazla kimse Reisicumhur M. Hover ile zevcesinin ellerini sıkmak şerefine nail olmuşlardır. Öğleden sonra riyaseti cümbur sarayında esbak reis Rozveltin zamanından beri misli görülmemiş derecede parlak bir kakul resmi yapılmıştır. Meksika reisicümhuru aleyhinde Detruat, 2 (A. A) — Meksika reisicümhuru M. Ortiz Rudyo nilesile beraber bursya gelmiştir. 300 kadar meksikalı amele reisicümhur aleyhinde tezahüratta bulunmuşlardır. M. Ortiz, bu nümayişlere hiçbir ehemmiyet vermemiştir. Nümayişçilerden altısı tevkif edilmiştir. Agadir limanı Paris, 1 (A.A) — Gazeteler, Agadir limanınm bugün açılış resminin yapıldığını yazmaktadır. Mürettip grevi Liyon, 1 (A.A) — Gazete mü- rettipleri grev yapmağa karar vermişlerdir. Yarın yalnız iki ga- zete çıkacaktır. Bgrlinde bir kaza Berlin, 1 (A.A) — Şehir ci- yarında bir yük treni bir oto- Boks seyrederken galeyan Marsilya, 2(A.A) — Burada yapılan bir boks maçında, bok- sörlerin sahte ve hileli bir mü- sabaka yaptıklarını gören halk, sıraları, iskemleleri va parmak- lıkları kırmak suretile infialini izhar etmiş ve ringi tahrip ey- lemiştir. Seyirciler, bununla da iktifa etmiyerek enkaza ateş vermek (istemişlerdir. £ Fakat, vak'a mahalline yetişen itfaiye efradı bu teşebbüse mani ol- muştur. büse çarpmıştır. Beş kişi ölmüş 10 kişi de ağır surette yaralan- mıştır. / o VAKIT in son tejgraf haberleleri Feyizli bir teşekkül ((Başvekilimiz Ari ve kümes hâyvanları yetiştirme cemiyeti teşkil edildi Ankara, 2 (A.A) — Merkezi Ankarada olmak üzere bir arı ve kümes hayvanları yetiştirme cemiyeti teşkil edilmiştir. Cemi- yetin alâmeti farikası tüy ve arıdır, gayesi bal, kümes bay- vanalı ve tavşan derisi istihsa- lini ve bu suretle aile bütçesini tezyit, umumi refah ve saadeti temindir. Cemiyet arının fenni kovanlarda beslenilmesinin te- minine çalışacak ve teşkil ede- ceği nümune kümesleri ve tevzi merkezleri vasıtasile en çok yumurtlıyan ve eti en çok olan tavukları teksir ve mıntaka mın- taka köylülerin bhorozlarını o cins ohorozlarla tebdil etmek emelindedir. Nümune kümesle- rinde tavşan da üretilecektir. Cemiyet mümessilinin beyanatı Ankara, 2— (A.A. ) Arı ve kümes hayvanları yetiştirme ce- miyetinin teşekkülü münâsebeti- tile cemiyet mümessillerinden Kıklareli meb'usu ve himayeti etfal öemiyeti reisi Fuat Bey şu beyanatta bulunmuştur: Kümes hayvanları —Kümes hayvanatı Amerikada ve Avrupada halkın vasati ser- vet derecesini yükselten en bü- yük âmiller meyanındadır. Bik- hassa Danimarkada tavuk en mübim servet membaıdır. Bel çika 924 senesinde bariçten memlekete yüz milyon yumurta ithal ederken 926 senesinde 400 milyon yumurta ihraç etme- meğe başlamıştır. Kümes hay- vanatı, meyanında yapılan mas- rafa mukabil en çok randman veren tavşandır. Bir tavşan bir senede 180 kilo ef veriyor “Tavşan, tüyü, eti ve derisi için besleniyor. Bir Tavşan se - nede yavruları ve yavrularının yavruları ile beraber 180 kilo et vermektedir. Tüyü için besle- lenilen tavşanlar meyanında An- kara tavşanı birinciliği teşkil e- diyor. Bir Ankara tavşanı sade on beş liralık tüy veriyor. Fransa senede yüz on milyon tavşan Tevkif edien itatyanlar | yetiştiriyor ve istiblâk ediyor, Paris, 1 (A.A) — İstintak ha- ve derisi, eti yüzünden senede kimi dün tevkif edilen öç İtal | 3. 5 milyar frank kazanıyor. yanın evlerinde bulunan evrakı Memleketimiz ziraat memleketi tetkik etmektedir. Bir kaç kişi- | olmakla beraber kümes hayva - Başmuharrirleri köşkle- rinde kabul buyurdular Ankara, 2 (Vakit) — Başttt- harrirleri İsmet Paşa saat beşte k&;künde kabul etti. Muhtelif meseleler, tahsisen iktisadi mu- Vazene babisleri konuşuldu. İki hafta sonra gene ziyaret edile - cektir, Şubat ortasmda burada ve İstanbuldaki ecnebi muhabir- lerine de bir çay daveti müta - savverdir. Osmanlı bankası Banka ıle hükümet arasında bir anlaşma olacağı habe- ri etrafında Ankara, 2 (Vakıt) — Osman h bankasının bükümetle yeni bir anlaşma zemini Üzerinde olduğu bakkındaki şayiların istical eseri olduğu anlaşılıyor. Banka direk- Şoförlerin meramı uyandıran dava İİ m ağ EL İİ nin daha Zan altına alınarak | vatına kâfi derecede ehemmiyet tevkif edilmesi muhtemeldir. verilmemiştir. Buna rağmen yal- - EN sız Karadeniz sahillerinden se - (Or tarah Vinci sayılermzdedır | > Maznunlardan Mustafa, Ce- mali İsmailin vurduğunu söyle- miş ve«Ben nereye kaçıyorsunuz? dedim, otomobil hareket etti » demiştir. Emin , cinayeti (ogörmediğini, otomobile binen İsmailin kendi- sine «Çek, şuradan sap! » dedi- ğini, kendisinin de otomobili sürdüğünü anlatmıştır. Ali, Rıza, Ahmet, Rüstem, rek İstanbula müteveccihen ha- , reket ettiği hakkındaki ikinci telsizi aldıktam sonra dönmüş- tür, İsveç zırhlısı gidiyor Bir haftadanbari limanımızda misafir bulunan İsveçlilerin “İkin- ci Oskar,, zırhlısı bugün İtak yaya müteveccihen limanımızdan hareket edecektir. Esat EF, ler, Nuri çavuş, Hatice Tayva'e kazasi nasıl oldu? nede sekiz milyonluk yumurta Paris, 1 (A.A) — Lasal ile | ihraç edilmektedir. Brükselde H. şahit olarak dinlenilmişler, İsmailin cinayeti işlediğini teyit etmişlerdir. Tahkikat safbası bitmiş, müd- dei umumi Cemil B., İsmailin 448 inci madde mucibince ka- tilden tecriminin, Mustafanın ka- tille neticelenen kavgaya sebep olduğu anlaşıldığından 464 üncü maddeye göre fer'an alâkadar olmaktan mücrimiyetini, Eminin ise cürüm mahiyetinde bir ha- reketi görülmediğinden beraeti- ni İstemiştir. Muhakeme, müdafaa yapılmak üzere altı kânunusani sabahına bırakılmış, Eminin muhakemesi“ nin kendisi mevkuf olmıyarak devamına karar verilmiş, kendisi serbest bırakılmıştır. arkadaşlarının rakip bulunduğu tayyarenin uğradığı kaza hak- kında tahkikat yapmağa memur zabitin beyanatına nazaran tay- kadaşlarından Rebartın kafatas- ları, Falonun belkemiği kırıl- mıştır. Avrupadaki maçlar Paris, 1 (A.A.) — Fransız ve İskoçya takımları arasında ya- pılan ruğbi maçı neticesinde İskoçyalılar,3 çe karşi 7 sayı ile galip gelmişlerdir. Barsölon, 1 (A.A) — Mon- jtik tadyomu takımı İle Prag- lı Slavya takımı arasında yapılan fatbol maçında, Slavyalılar bire karşı sıfırla mağlüp olmuşlardır. görüştüğüm bir mütahassıs Tür- kiye yumurtalarının Avrupada çok makbul olduğunu lezzet ve tazeliğini 20 gün muhafaza et- tiğini söylemiştir. İsveç ve İrlanda ile Ankara, 2 ( Vakıt ) — Isveç bükükmetile en ziyade mazharı müsaade millet esasında ikinci teşrinin altısından, İrlanda ile de ayni esasta geçen ayın yirmi birinden muteber olmak üzere altışar aylık modusvivendi hük- mü müddetinin hitamından sonra ber an fesih hakkı bâki kalmak üzere omüzakeresi yapılmakta olan ticaret muahesinin meriye- tine kadar caridir. Fransa modusvivedisi ahkâ- mından Fransız müstemlekele- rinin istifade edemeyecekleri te- mim olunmuştur. törleri burada salâbiyettar olan- lardan hiç birile müsbet bir şey konuşmamıştır. Bunlar bir müta- bassıs sıfatile bir lâyiha vere- ceklerini söylemişlerdir. Mesele- şimdilik bundan ibarettir, Hükümetimiz İktisadi progranın tanzimi- ne ehemmiyet veriyor Ankara, 2 ( Vakıt) — Hükü- met, iktisat vekâleti iktısadi pro- gramını tanzime fevkalâde bir ehemmiyetle devam ediyor. Ay içinde bunun kat'iyet alması mu- bakkaktır. arttırılması bunun esaslarından biridir. Fabrikaların imalâtını birkaç misline çıkarmak tedbirleri alır nıyor. Hariçten gelen malların sa. . tışında üzerlerine hargi milletin malı alduğunu gösterir pullar, damgalar vurdurulacaktır. Mecliste görüşülecek Ankara, 2 ( Vakıt) — Meclis cumartesi toplanacaktır . Hafta sonlarında İzmir tayyare piyan - ko beyiyesinin tevzi suretile ai - diyet cihetinin mecliste konuşul- masına ihtimal veriliyor. larla ticaret mukövelesi Ankara, 2 ( Vakıt) — Bul- aristanla mün'akit ticaret mu- kavelenamesi feshedilmiştir. Mu i muci- Milyarderlerin bayatı ve Mec- hul asker i kesreti münderecat hasebile dercedile - medi, Karilerimizden özür dileriz. VAKIT ın tefrikası: 50 , Yazan: Hüseyin Rahmi basamaklarmı dörder dörder atlayıp kendimi sokağa attım. ras- ladığım tramvaya nefes nefese hopladım. İşte şimdi burada se- ninle karşı karşıyayım... Ayvnüsselâh hafif bir kesiklik- le: — Safter çıkar bakalım zarfı cebinden... — Öyle kötü kötü soluma .. çıkaracağım... Zarf meydana kondu. İçinden yırtık altı küçük zarf daha çıktı. Bunların hafif hafif revdor ko- kan muhteviyatını tetkike giriş- tiler. Her aşıkın ya na, yakıla döktüğü banal diller. Bu suzişli satırların cihayete mü- taallik kısımlarını mahalli mah- susuna bırakıyorüz.. a ğa Avnüsselâh yüreğinden kaba- ran takdirkârlik feveranile bir kaç defa Safderin alnından öp- tükten sonra: — Miz'ansen benim fakat sen | rolünü hakkile güzel oynadın. — Önün firarına nasıl mani olabileceğiz ? — Aleyhine elimizde bu ka- dar vesikalar varken... kadını | ile bin lira niz. yarısını elin- eni Çünkü paranın Mn bilir mi? Biz seyi zabıtaya ihbar edince mes'ele meydana mesruk sa- kin AS ükmncaki > Noğii hanesinde bulmadılar. Fakat yaptıkları tabkıkatta Beyin hiç bir tarafa savuşmiya- rak henüz bermütat İşile gücile meşğul olduğunu anlâdılar.. a- büyüktü. Sabaha ne olacağını elimizden kaçırmakla bu suret | kestirmek kabil değildi.. yüz le hareket etmek arasında hiç bir fark görmiyorum.. — Nedimi bin lira sevdasile dimağları tu- bu iki varğuncu diken zabıtaya (ihbar | üstünde idiler. — Bu vesikaları nası kulla |sdemezsekde edeceğimizi söyliye-| (Dar, kuytu bir sokağın boş- na bileceğiz? — İli bilir yavrum... icabı ha- le göre hareket edeceğiz. — Zabıtayı imdadımıza çağıra bilecekmiyiz. — İktiza yi 2 — Ben buna imkân göremi- yorum.. — Neden? — “ Bu berif zaif akılı bir rek tehditle iş göremez miyiz? Haydi yavrum haydi o muhab- betnam. önüme. Toros oğlu hanımı er,. Bakalım kuş kafeste mi? Yoksa uçmuş mu? Hemen ikisi tramvaya atlıya- rak öbür tarafına geçtiler.. Toros oğlu hanına koş- tular. Vakit akşamlamıştı. Ne- dim Beyi 26 numaralı idare lu; çekilerek ok , yoğun : onuşmağa Avnüsselih — Ah ah! şu mey- banelerin birinde iki tek atacak kadar param olsa dünyayı ma- nivelâ ile