2 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

2 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

— VAKIT; 2 Kânunevvel 1929 ———.... Renand dö L.'yvelise Biri ve diğeri aynı kucaklarda emeklemişlerdi. Yani, en küçük yaşlarında, birlikte oynamışlardı. Üç yaşlarında aynı bebekleri tartakladılar. Altı yaşlarında ana, baba oldular, Fakat sevimli uslu, bildiğimiz gi- bi, hiç bir tehlikeyi talim etme. den. Esasen © teşebbüsler için daha pek küçüktüler, kışm be har kokusu duyulmaz, zaman İzdivaç ederler. Netekim... Günün birinde, hemen fark denilmeyecek bir ara ile, on altı yaşına başdılar, Onlara, büyük- lerinin kucaklarında emekledil- leri vakıt gibi, Reymon tesmiye Fakat Matmazel et- kisinden hayli güzeldi. Evvelâ vardı. Kısa, şık, fakat ondeleli, mat siyahlığında çoktu. Daha sonra, göğründe enfes iki Onlar o kadar eğlendiler! O ksdar sevimli, uslu, gürültüsüz, eğ endiler ki yemek saatini bile göyle düşünüyordu: — Kim bilir ne kadar uslu- durlar.. Fakat tam bu sırada kapıdan başını uzattığı zaman, elindekileri yere attı, ve âvazı Çeviren : Recep Ihsan çıktığı kadar bağırdı. Hayır ha- Yır sıçan filan görmedi Reymot ve Reymonı gördüğü vaziyet göy- leydi. Reymont etki bir iskemle üze- rine oturmuş ve Reymon Reymon- dün önüne dizçökmüş kelimenin bütün manasıle başı gaibolmuştu. Bu haykırış üzerine, Reymon nun başı gözüktü ve Reymont oylukları altında sanki bir yay varmış gibi süratle ayağa fırladı Madam Balıote bağırarak : — Betbahtlar! orada ne yapı yorsunuz?... Cevep veren Reymont oldu: — Ama,.. biz... biz bilmece oy. nuyoruz. — BIlZ... — mece evet arne Ben Rey. mona bir merdivene ait bilmece sormuştum. — El sonra?. — Sonram, gayet basit Rey mon bulamadı dilini kediye kep- tırmakla işi bitirdi. Efgan sefareti Dolandırıldı mı, dolandıril- madı mı? Mark Regenstrif isminde bir Ya- hodinin Efgan sefaretinin zabıtan sevk! için vermiş olduğu 560 lirayı dolandırdığı dünkü nüshamızda ya- zılmıştı. M. Mark Regensirif dün matba- amıza çeldi. Kendisf Londrada “Musevi Telgraf, gezetesinin aja- nıdır, ve meselede yalnız bie sui te- fehhüm olup dolandırıcılık mevzuu- bahsedilemiyeceğini söyliyerek şu tafsilâtı vermiştir — Ben dört senedenberi Efgan sefareti İle münmelede bulunmakta vesefaretin (İşlerini görmekteyim. Aynf zamanda bir vapur acentesi #e iş görürüm Efgan sefiri Avrupaya gitmeden muksddem bana dokuz Pfgan zabi- tinin gönderilmesi için Jizım ge- len biletlerin tedarikini emretti. Bu biletlerin bedeli olan 500 lirayı aldım ve bunu hiç bir vakitte inkâr etmedim. Acentadan biletleri alarak dokuz zabiti sevkettim; şu balde safarete karşı vaziflemi ifa ettim demekür. Acentaya 500 lirayı vermemiş İsem bu nokta acenta ile aramda hesap cari olmaşındandır, ve Olsa Olsa acentaya borcum olduğuna delâlet eder. Acenta 500 lirayı kendisine teslim etmediğime kızarak sefarere gitmiş ; balbuki seleretten birşey talebine hakkı yoktur. Bu suretle basıl olan sal telehhümü de esasen halletmek üzereyim. kuruş azami fiat Yözolunduğu ve ekmeğin kilosu on beş buçuk kuruşta ipka edildiği ilân olunur. ” i — Boer dirk ayinde « Verilen emir üzerine eyalatte ki Provestanler idam ©'u'du lar. Katolik abali kasabalarda ve köylerde Protestanlara hü cum ve mallarını yağma ett'ler, Katlolununların adedinin otuz bini tecevüz eylediği en bitara. İsne yazılan tarihlerde münde. rictir. Krolın hemyşiresini tezev. vüc eden Protestan prens Hsori bin müşkü'ata canın: kurtardı. İkt gün sonra Krni, 'valdesi' ve maliyetle debdebe #e kiliseye g'derek tertip o'unen tejekkür Cussında iebatı vücut eyledi'er. Pariste inikat eden meclisi umu mi krah ve memleketi kurtaran Senbarte öm!) gününün senel devriyesini mutantan bir surette terçil için utanmadan bir kanun tenzim etti. Aym zpmanda mak- tul ( Kolinyi ) Krala su'kast et mekle itham edi'di, Bivaena'eşh müöteyelftann ©viakı müsadere olunup hakkındaki isnadata bir hakikat süsü vermek üzere mu- maileyhle bemtöhmet o'dukları bahanesi'e katliamdan kurtu'an Protestanlar salbolundu'ar Bed- baht (Kolinyi ) nin mukevvadan yapılmış heykeli de, meresimi mahsusa ile #ârayın karşısında yakıldı. Cebren Katolik mezhebine ithal olunan amiralın çocuklarına babalarının asılı olan cesedi gös terridi, (Senbartel'öm') nin hatırasını paydar etmek maksadile: “Din- darhk adaleti tabrik eti, cüm- lesi mabhkük sitin ve gümüş madalyalar darb olündü. Pariste ve Fronsanm eyalet- lerinde vuku bulan katliam ha- vadisleri Romada tasviri gayrı kabil bir mesrurlyet uyandırdı. Papa, refukatinde kardinallar o'duğu Kalde (Senmark - Salnt Mark ) kilisesine gidip Katolik düşmanlarının ortadan kaldın masından dolayı teşekkür dua- ları okudu, Akşama doğru (Sen- tanj “Salut-Ange) şatosundan top- lar atıldı ve bütün sehirde şen- likler yapılarak fzbarı şadmani edildi. Fransa hey'eti ruhaniye sinde dindarane mürailikle Pro- testanların katline muvaf'ak ol duğundan ( Dokuçuncu Şari ) ı tebrik eyledi. o Meselenia en iğrenç ciheti Fransa krelma bu caniyane telkinatta bulunan (Be- ginci Pi) nin Kato'ik kilisesi ta. i rafından evliya zümresine ithal edilmesi soldu. Ld 5 (Dokuzuncu Şarl) m vefatında biraderi (üçüncü Hanri) Fransa kırallığı tacını g ydi. Bu ahlâksız ehliyetsiz hükümdar 1589 da (Jakkleman « Jacgues - Clemeni) isminde mütaap bir rahip ta ramdan katlolunmadan evvel Navar kıralı olan eniştesi Hanri ie barıştı, ©Ove müşsrünileyhi kendisine halef olarak intihap eti. Ordu (dördüncü Hanri) nin kırallığını derhal kabul ve tasdik eyledise de katolik Fransa bir O protestanı hüküm dar tenmak istemediğinden 1593 te (dördüncü Hanri) tepdili mezhep ederek katolik oldu. Bu münasebet'r o icran mütat olan merasim esnasında (dör- i sında sulhü müselemetin takriri- . Din maskesi altında Avrupada ne cinayetler işlenirdi ? Pazadan Aziz olurmuş! Paris, tebdi dine değermiş i Muharriri : düncü Haari), eslâfı gibi, rafa- ilerin yani, katoliklerin gayri mez hepte bulunanların imbasını ye- raln'e taahüt eyledi, Birkaç ay evel Papa tarafından aforoz edi- len ve relsi bnlunduğu Protes- tanların sadakat ve fedakâr'ığı sayesinde o mevkif âliyi ihraz eden (dördüncü Hanri) kendi mezkepdaşlarını ortadan kaldır- may resmen vadediyordu! Düşü- nülürse böyle zeliline yemine mu. vafakat eden tacidar ve o yemini talep eyliyen Katolik kilisesi velhasıl Oo yeminin o kudsiyetini ayaklar altina alan her iki taraf hürmete lâyık olmaz. Memleke tteki isyan, harbi da. bili ve din kavgaları dört sene daha devam etti. N'hayet 1590 seresi nlsanında iki mezhep ara- ni amir ( Nant iradesi. Edit de Nan'e ) meşro'undu. Bununla Protestanlara merasimi mezhe- biyelerini icra için serbesti bah- şediliyor ve Fransanm ber cihe tinde ikametlerine müsaade olu nuyordu. (Nant ) emirnamesinin kat'i ve hiç bir zaman teptil edilmiyeceği ilân olundu. Fransanın vahdetİni temin ettikten sonra ida- rel devleti tanzim ve memlekete hizmetler eden (dördüncü Hanri)yi (RavayyakRavatl'ac) namında bir cani katletti. Möşa önüleyii da. tihlâf eyliyen oğlu ( on üçüncü Luvi ) babasının Protestanlar bakkındeki iradesini tekit eyledi. Lâkin onun mahdumu ( on dör düncü Lul ) büyük babasının ve babasının yeminlerini unuta- rak 15 teşrinevvel 1625te (Nant) emirnamesini feshü ilga ile Pro testanlar hakkında birçok meza- İm icra ettirdi. Hatta tarihte (Dragonnat - Dragonnades ) namı altında Fransanın cenup eyalet. lerinde yapılan cinaystın failleri Kıralın dragon alayları idi. Bun- dan başka Protestanlar gaddarane müamelelere Omaruz kaldılar. Bunlardan başhcalarını zikrede- İlm. Protestan kiliseleri tabrip olu- nacak ve icrayi öyin edenler idama mahküm olacaklardır. Protestanların o cenazeleri sa. bahleyin gün dogmaden ve ya- hut gece karanlıkta kaldırılır. Katolik mezhebine giren Pro. testan'ar sabık mezhepdaşlarma olan borelarından kurtulurler. Erbabı sanatin Protestan ço. cuklarından çirak istihdam etme. leri medanudur. Protestan çocuklarına mektep- lerde yalnız okumak ve yazmak öğretilir. Protestan kadınları ebelik va- zifesini ifa edemezler. Katolikler o Protestanlarla ev. lenmezler, Bugibi izdiyaclardan doğan çocuklar gayr! meşru ad- dedilip o kalolik mezhebinde bü- yütülürler. Protestanlar (aile'erile ecrebi memleketlerine gidemezler. Ka tolikler hasta protestanları evle- rine kabul edemezler. Piotes tanlar avukat, kâtibi adil ve hekim olarrazlar. Protestan ço cuklarına ancak kaiolikler vasi Lütfü Simavi olabilirler. Cerrah ve ecz8© testanlar sanatlerini İc mezler. Roma klisesi kavaninini” alıkâmı harfiyen tatbik © Tepdili mezhep etmiyen *” tanlar işkencelere marö? emlâki müsadere o'undu. Ik makamı (Senbartelöm) ilamında (dokuzuncu Şal)” rik ettiği gibi barbercası* pılan bu tazyıklardan dol” (on dördüncü Lui ) yi etti, (Nant) emirnames'ni! yatında Jerüyit papasları0? fuzu altında Papalığın b# oldu. 4 RAL mir m m e a ; i p : yanı saireye karşı rifi ame'esi sayesinde Asya *€ kaya süratle hulul edip j yerlerde Yahudileri, olduklarını ilâve ediyor. diyor ki: “İspanya, Siçily#'yi ya ve Fransanın cenubunö' 4 lunan Müslümanlar son v kadar imha edildiği halde yi, lüman memleketlerindeki Muhammet eh'ikitap ola» yi tiyarlara ve Vakia dalma müsamahakâr Hatta Kurânikerimde: * restler size iltica ederler#€ mullahı işitmeleri “için “ hüsnü kabul ve bilâhar* tile icrayi tesir ettikçe ah'âka hizmet eden ©” amildir. Lâkin din bir rahaniye kisvesine Lürünür kâm ve eksidin! ge eitirmiye çalışır eneleyh hürriyet! sag r vüz ederse o vakit çn bir belâ Mera sam a

Bu sayıdan diğer sayfalar: