MEger Vatandan parçalar ibarek vatanın her yerini Sik | mali dudini ateşlerini 'apadı gözde olanlar çikacak ll Yatak a düşman dayadı hançerini Yoğımiş ik bali “kare maderini Türk edebiyatında bir devri yan Hiz Zi zimat merhalesinde Namık Kemal anlik. SE ge tirmiş ve gen rem bir ruh ve bir heyecan temsil iş büyük bi li Düşünün devri zuhurundaki şanlı demini Doldururken şühedası bu fena âlemini Namık Kemal'i edebiyat tarihleri edip | farklıdır, yl heyecanlıdır ve bilhassa ve şairler“arasında zikrederler. yi ları | vatanı si haykırmak: a vardır. Zira Namık Kemal siyasi Kamil ei tanıtan eserle Hucacak bir çocuğu 7 ii yi iii matla birlikte edebiyatımızın dep İpe lr Bunlann başı: m bağrına düşman dayadı hançerini ie m a açi ifade ile e “Hamaset yahut Vatan “Rağ- ii kurtaracak bahtı kare maderini uşunda mühim olan | mına", “Lâzımsa, ma SALİ, bazı “1 * bir ii Me bla ve kıtaları gelir. Silmedik bunca yetimin seni yaşlarını mesirde ekme İN getirmiştir. | Görüp ahkâm asrı münharif sıdk. se Taşa toprağa sürdük'o güzel başlarını , inkâr olunamaz. si rin ha- lâmetten Vatanın bağrına vurduk vatanın taşlarını yatına ve eserlerine vermek ! Çekildik izzet-ü-ikbal ile Babı e Vatanın bağrına düşman dayadı hançerini erler va zevkini tattığımız. bugün, erim manzum. ve mensur eserlerinden | Usanmaz kendini insan bilenler halka ve Yoğımiş kurtaracak bahtı kare maderini — pere paralar da vermiş bulunuyoruz. Bi- metten SE, Ri z taraf re m oymadı gözlerimiz kan ile olsun dolsun ken Ersa GN, in edebi şahsf ee ianetten Babaler ağlaya dursun analar sabah iyi sun mümtazlyeti keşfetmekte güçlük çekmiye- | Hakir olduysa millet şanına noksan gelir Yüzümüz yerde sürülsün iz taş oi a ee ia büğrine Yi dayadı hançerini mir ik ai tetkik seikün intil iz kiymetten Emi kurtaracak bahtı kare maderini ettikleri manzumelerle okuyucuyu Beyitleriyle coslun bir bir kanaate saplamakta Adetâ el sr sm nakle De RR DR etmiş gibidirler. Namık Kemal'in pi in bu ondaki ruh değişikliğini İk olmadan, ömrün ecatın rağmına memalın rağ- mana Büz türkçe mesri ve bu dille ikm) zül l an ie e rdi ara - | Korl ara NESİRLERİ 4 MAAAAMANASA SAA AAAAIU LL MASAaan Temiz türkçeyi ilk evel kullanan muharrir odur Ve: Sana senden gelir bir işte ancak dât lâ- zam; im imidin kes zaferden gayrdan imdât ld- zımsa Kemal'in manzum eserleri Beyitleriyle başlıyan gazelleri ise, her di a i r Pi EN © mi miarağıman ui a eyt parla e Büyük Vatanpsrver Nanuk Kemal dostu Hikmeöle beraber i sanı unda fırtınalar yaratmış Üslübu gözleri kamaşlıracak derecede parlaktır : yan ve ileri Ki e yat tarihimizde en büyük | İ şair iliki iddin etmek belki, onun he- İ yecanma kapılmak a gelebilir. Namık Kemal'in nesrini, glirinden ayrı | “Kemal'in mesri sanki tabiata gerilmiğ Bunu, herkesten evel oğlu B. Ali Ekrem telkik etmek lâzımdır. Çünkü zamanında eme ve muka'ar bir ayna gibidi ğ onun öhret da yayılmış. olduğu gibi aksetmiyort Ç ere lar g ait mani ve ile tanıştığı 22? e a e ya- z , 4 Bolayırlı da Üniversite Kizi sinide İn am ilin dk ii E Ni | mit'tir denilmemiştir. Gi gunu da iti- ., ii . .. rüldü ki Kej in, o zan tü de ibzal etmiştir. Kap eden e ela dei Yeni lisan Namık Kemal'in ideali idi. | çenierden apayrı bir ürünü, bilhassa baş. ne, yazmak isterse gi de Ka a ve e ya, | edebiyatımızın. glir sahasında her halde . a ka bir edası vardır. Bu Üüslüp gözleri ka-| bir teşbih sıkıştırır. O m an gi İlerde ri pahlyle dolrbilece ve o her ideali gibi buna da aşıktı | mastıracak derecede parlak, hasat we om apak m ma nin bâriz ayi mn al ır. derecede Kemal'in nesir husüsiyetini, onun eseri |dan yapılmışlır sl tara evresinde tanımış, 0- ; ii ietk ruhuna kendisini bir mtddet| Şair Namık Sena in sanat hayatımın Ne» Kemal, edebiyatın her sa- Üzerinde tetkik edelim; ve mukayeseli bi e ai Saka bu devre içinde kaptırmıştır. | üçüncü devresi şekiller Eer > rağ Yas: yanış çi iğ birkaç sa inde duralım. Rüya, tığımız vakit ilk satı -İharrirdir. Tasviri” Efkâr, Hüriyet, s n .N mk Ke ia in, ai Paşa gibi 7 a. yolda teşbihler çarp: e ki edebiyatı vâdisinde vücuda getirmiş ol- Bebi ee e Ne gibi yazdığı bir eserdir. Küçük bir risale lıçlar, şafaklar içinde ei e veyla” “Vatanı Osman!" duğu eserleri tetkik ederken, onun yarım | nin dahil bulunduğu bu grupun eserlerin. iz ve ığı R j amala ee vii mineti eyman Kanuni, Osmanlı in şafak» gi in el Eleği etmektedir. Namık Kemal | Jar içinde doğmuş bir hilâl betteki çok isabetli ğildir. Tanzimat a mi lk Hayatın bu Mm iş tesir altın. | sayfalarında adlarına tesadüf ık seneleridir. Meselâ Ke ö 8 PN EE 4 : â vE 233 gr al'in bütün eserlerinde bu hususi - “yet si Se Fakat işte bu hususiyet - Paşala, ve Veren ve ona aşa. | eserlerine tesadüf etmekteyiz. Al : “ İtir ki Kemal'in nesrini zamanında bir şü - kalınabilece! s3 m rn “ Gal ini Süel piraye £ hocalığını yapmış | mik Kemal, bu yenilik mübeşşirlerii sa-| “© e1<& mim bir şekilde takip etmiştir. Kemali Edebiyat cephesinden Namı ik Ke olan Berr rt Si r il şairiydi. Ondan ii. sonra calığı Lefkoşa Galip 4 ei - e saka Toma hikn yapmış, Şinasi'nin makalelerini kura emiri liği Dİ in | bir iskelet haline getirmişti. Â lan gazel ve kaside tarzmdaki manzume. | lârın m ln eserleri diye ayı- e kai an ae ok Mldnde 04 ruhu itibarile Tanzimat edebiyatının e li ler yerine, mısrağlarının kafiyeleri deği - Şe iriz. labili pie ilm e malı yl ir, k Tiva erlere ik Kem rin a a BE R mal bu zatın o derece o ak imal ei iş de meydan: ölçüyü bize bizzat kendisi | tındadır. iğ aştı | İYAİLO Eser! erinin başındı N Hâmit'e yazdığı bir mektupta şöyl l rırken tesndüf ettiği: Kemal'in şairlikteki büyük meziyetini | Vatan yahut Sil Her si gelir. 1878 ii li ali biye yedi ve ii ii av ei ed hakkı ya Şinasi'nin ve» j Olup mecruhu > Bayadin iri deri e yazlığa. bu eser Almancaya, Rumcaya his MK ya senindir. Ben arad bir bat. yanım j a a es ve vatan'ı Vaveylâ'da “te- sızcaya tercüme olunmuştur. iyi apre illetten asma hakkın de âşık olduğu, heybet- Gül Nihâl e a lee ii hüriyetin her dem cüşan olan teze hi. Ki'de “doğru ifade örn bir keşiftir. beri kendisine çok dokun! emal | li bir manzume ile tasavvur ve tasvir et | Zavallı ei, * i © Hümit arasın- essürünü o sırada m sefare- | ti. “Hilâli Osmani” de ni Sema ka Jileesini aramak in miş ve emvacı tufan huruşiyle dağ ve b hak ez er e k-kadar pa: mer taşları ihata ederek bavâyi zulme ka | dünü kemi ği ? tupta ye anlatmıştı: şiriğiy, ik. Gen Cezmi A ei yı yı inyada ne kadar lâm ve efkâr yerle Beraber yazdığı Muhammev'te va Tekilerie İrfan ali mektuplar ii e e den v ma istedim, varsa nm başıma Üşüp blihtiyar 80-|tan ma hal izi saplanan kara | (1886) Tahribi ei ue 35), Tâkibi reg üzerindeki e ehşetiyle b gir Bimde geçmiştir. v kağa fırladım?!,, bahtı ii bi ani ei Mi ıdafaana ihinin tâ İ: ayine cesaret edemezmi gibi —— d Kemal'in bu divan gailiği, dediğimiz) | Namık Kemal bu vatan için cezbe.|mesi, vk Kemal'in kitabı olarak vi neşrettiği di, isra 4 gibi 19 yaşına kadar devam etmiştir. Bu| hayatını düşünmiyecek ve ölümü seve se- B risale — dk Mi Barikai zafer ise İs- m Namık Kemal'in nesir haya- 3 azısı Ki bazısı da el - z müddet zarfında mutasayvıfâne şiirler ve göze alacak bir şevkle zamana göre Şile tanbul'u: sara ve fethine aittir. tiki huni Lam i Fuzul!'ye, Nailt”; göre biz . Eda ve üslüp itibariyle... Onun Ed b fi m gürleri, son zamanlarda bir araya İOP: maktaki iktidarını isbat için vücude| uzun zaman Si Şa mande Aba BE ebiyalımıza ” i â ya ve bir Divan teşicil Olunmış —| etirmiş bulunuyordu. e itibarla li- | gını yapmış olan Ziya Paşa'mn da gene # sümen şuarâ üstatlarnın o gıptalarını| Kıralım hail ise azmimize san Dn Mİ Çünki ma el Avrupa'dan yazdığı bir Rüya'sı ile muka- > . ” sini derecede mtikemmel gazeller İnledikçe eleminden AN ari Tarihleri Evrakı ve see “İKemal s mein ve mü: yese edilebilsin diye bu parça seçilmiştir. la “ izme Gelin imdada” diyor, bak budur o Eyyubi, birinci er pi 3 İğ ak meli gel gairliği hı i i at tasvirlerdeki, teşbih ve is- maf edebiyatımıza i e çam grip a vr ia Namık Kemal'de vatan hep vövisiu sa - . ven Çini ini Süleyman'a |mal ve arkadaşlarının “musannâ ve maral lendak t ve kudret burada ko- a si £ hizmetleri kısaca tadat ra peki i cildinin bi- külfetli eserler tr muktedir o- | layla ör ir. biliri olan ve biraz da divan a na sedi inde ateşli bir aşkım ii rinci Emir için e daima sâdeyi ih- lamık Kemal'in dili çok temiz vE” t teceddüt edebiya - d ri kam a mar “Derler ka apısı” na bakmıyorduz Nemin Kanije muhasarası, Barikai-İtiyar ettiklerini, leri sürüyorlarlar- | Ve pürüzsüz te ei Rİ ENS tri larin en mühim ö- ? beğ e e a olrak o m dı. mil oldu. Yeni edebiyatı ilk de- Refahı millet için terki rahat eyliyelim 1 eğmez asümana ulüvvü cenabımız 5 er eserleri; Baharı daniş, rüya,| Barikai zafer, bu muarızlara ve Mi ae aklim bean Fatolizek hörkese o S0vdifdE yeğeniyle A rt lin ci k, edebi ve siyasi ma- li ve e atımıza Müyener olmaz ie Bai mülkün yam | Gekillik izzeticikbal ile babi şi kapla il e vak liye “Oturduğum ev, kibirli âşk gönlü > 7 O yolda ölmeğe Isarı yener eyliyel pa ku — gibi aşağıya meyli pek güç hissolunur , an ai di Eb ei Gi sie li a Hükümet ise garaz halka hizmet eyliyelim | adamdır. İser: Vi aiti Dep la yn mi mi sazı e zar ar sy ni iyu anin, Bakan il ik Bakıp nigâhı basiretle kendi hâlimize amk Kemal gile Bayat kayafken baz sere, V Ve hd ln “diyor ki: yakı. stile ver)“ ağicr üikilmiş; o MEK renkleri dale lim! pere ierik CÜ Nas - İbeleri, Kondorse'nin "Tarihi ri ya isle taraftarları e ikai | Jana dalgalara aşağı 4 li aktıkça ir kısmı, zafere bir nazire yazsalar. Diyandaki bu 5 onun rul ye. a Namık Kemalin N ini 2 ir i m dm m BL edebiyatında bir devri kapa. | Hügo ve La Martin'den bazı Ter ije muha tarihi bir To - ei ri irisi a bu Gin b sayfanın arka, |Yan ve bir devri açan Tanzimat mer.| meler. Avrupa'dan döndükten Ki inka in En kere, e ya $ rk le birkaç | balesinde Namık Kemal memlekete yeni-|da Şerhi e ann başlar düşman Ve içinde her türlü dah yüksek br mahalde üç ön çinar kitap ve müellif adı yazılı olması da, bu — getirmiş ve bilhassa yepyeni bir ruh | mış ve bir kaç fas dahaleden mahrum, bir avuç yeğide her biri eflüks e er çekmiş: biç bir 3 iifiein oileetini taylıy etme im et. | VE bir heyecanı temsil etmiş olan büyük | Eserlerinin ünv Mİ e "e ri eli debiyattı , Kemal garbı m ii e ve A va, rr iyim çi Ancak saman e oieinki Sürk ietsenii Alinaya Başlıyan emaeçi iffana azı gunu isi ti Hi ki âhi ibi > 15 yaşındaki çocuk, tasavvuftan hüriyete, | bütün sartlarma göre kıymet biçen ede -| Kemal'in tarihi mim m İlerinin raekerii hikâye olunmak: | şekli gene mizâhiar gi a arabi ve farllden İranmzcaya sıçramış | Diyet tarihçisi banu de Eee iyice! siri mii ni eriğin |a tadır, Bu mevzu Kemal'i, zaten Fur). <p, Yağa mevkii idalder mizan ği > — Ve Amil: | tif: z. “Devri İstilâ,, eseri osman İhundan kavrıyan bir mevzudur. karetleri altında ezmeğe çalışır si bizde roman mahiyeti inde ii ii Şinasi ile tanışması olmuşt Onmanlı tarihini yukardaki serle: görünüyor., kâye kitabı yazılmamışt Bu tarihten sonrada Kemal'in eski Lama Bu mektupta pek güzel görülüy. imi Nik Mali) po ve tarzda bazı manzumeler yazdığı olmuş” ai ş Namık Kemal'in dili ağdalı ve alsa pek büy İk biemetler 188 stit ME tur. Fakat en meşhurları Sakiname olan bu | 1 ilmi ve ia O, sevdiği milletin |E zapj tiye GOR VİA ede #iirlerin bir iddia mahsulü olduğu da mu-| yük bir eser yazmak için kaleme al hakiki dilini bilen, seyen ve kullanan bir edi Tisasda'en Gaye de bie slm iri mıştı, Fakat eseri m değil, iler -İ zn e ei telâkki ediliyordu. hir çok d yazmak hususundaki kudretini isbat için Pike edilememesi a b Si aim rl gazeli 7 ae Ye n lam ee Besloylağisi Hayatıtı fikri hamiyet a alir ni terkipleri lisanın a yaptı. w ” 3 : i . a'tmış sene evel “T: elle di Eide üslübunu aaa İm da. edehiy amza lk ea m Ra eee Vermem mecal ben sana halka hiyanete z k şi ME Mn ye wiyetine bir kıymı en - Yi 5 iyat sanatlarına meyyaldir. Zaten nilik hizmetinde yer tutan eserleri olma- Ve — nd elen m) bu, onun nesrindeki kususiyatlerindin bi- İ i serme) i dığım söyliyebiliriz. Çekmedim'dünyada zenciri esaret bârını Ni il teşkil eder. Kemal emele e ya m in rr . ii ; lamık Kema vb ci devresini, eski şekiller içinde yeni bir e rr imei görülmemiştir. . İlerle, koyu bir tasvir ile kabartıp şişirme- inim mürekkep ela ruhla vücuda getirdiği gilrler doldurur. İşte meydanı hamiyyet kaçma ey cellâdı zulm ii deaş | Yi severdi garip Kemeri pek iyi görmlüştü. Görürüz ki dl lesin Mevlâ cihanda ya beni Vi İ | Kemal'in bu hususiyetini tetkik eden | 5 “Türk Teceddüt edebiyatı tarihi” nden ek fakat artık o kalıpların e, ve o vi nel olduğu gibi bu- pi İsmall Habip Türk Teceddüt Edebiya- ruh, eskisi değildir. Pek na da âşıktı, ta Tarihinde diyor kit ui an s2 edis ike & ae ç iz lll pe