Vfikir —igır üzel | lerisi . . nsiklopedik Zeka ( Güzel sanatlar galerisi köye) ve bir temenni a e ya Yazan: Andrs Maurois 3 b t fikir Nurullah BERK a Iı ye surette an- E surette ik edil- yediği ii in- m i lopedik bir disiplinleri az n tarihinin mümkün tim ; Her edebi devrin, sanat i bir Mara fik, | zekâ Çesprit) nadir ve nhini vu akt da iinde süiyor. dine e er ee. sie etli bir hâdisedir. m a. mi Bir edinmiş olur» hada olursa ol.) ri var. Hususiy inat, onu mütalea e- arasında, O, bi dur. Daha nraları, muhtelif ği i “ İml ai iye Mr mii celiride > deler sea mum bir terseman ve bağ © Bizilk posta pulu. e alıyor, nihayet bir haşerat süra-| bürün insanlar bu mu di arada kendi im (ei ipsanlarıyız, ve e b bi adiğm. tiyle art e Tâ ki en nihayet, | ammalardan birikisini O dim olan bir ucubeyi e nuz, size, aklı rmağa aşla bımı| © herkes şahsını münhasır. bir an ii eli dilmiş olan malümatı: dan beri onu tasarla Mr 2 im bilir amele a besl a kek in m. ağırlığı altında çökü- bu adamı Yap in irler, — Onları böyle bir 2€- © yoruz” Bi iyet ide et- s f yı r zamanlar, ve. Ba e aşmaması 7ağumayı mümkün kiz ve ye ve.AW Poline VAnclen ve ine göre lan formüller ve ma- ©; İngilte o Vindent de Beauvais" ı Tede B acon “ve günü” . pi 5 iş “© nin yaptıkla, v imüzde Welle ve belki © ek beyleki Mo us Huxley ke- © san bilgilerini yazma- Sili kat ii t€ ya teşebbüs edebildiği ii bi > e ÖY- ozamanlar © olmuştur. r kime iyor Ve © Bugün ansiki dn saril e ar ne ME Mi ıyor ki, ansik- © iyor, On sekizinci a- ğe yeli ekânın yarım — sırda yirmi kişilik bir min kün pe eri me bi Bi yet bu işi başarma» İİ se ae me çrinkakn uma ya omü yek > zengin : 7 Fakat ünkü > 5 süphe yol mz engin Te bu) tabi tutmuş, onları tek we ye) Zikçi yemek yir ve fi ingiliz âlimi, cihan ta. inilpeğileri vaz İlk türk resim müzesinin - ki buna | galeriler de muhtelif üstadların sergi- lardan orka; bir kaç gün ıy fe in ii henüz galeri ismi veriliyor - geçenler: | leri tertib edildi, Arkeoloji em yeni keşfim zihin e sanat kemmelliğin en yüne meri | dir. büğüeerla “Hekim ki hakkında bi di eyi i gı malümdur. Dol den beri k balrnda m pek ber takilar ne hadlerine sr giyinir ve dokumacı li mirieke işin güleç im ei ki veliahd d Bua- v i tee Jmab y armağa e mg bir) Kronşitini tedavi etti. © Yanın mevcu ar m üni kü | sinin hemen hemen tamamını işkal e-|rada balı izlen celbedecek bir çok ei anı ii ei sa-| yebilir. amandanberi geçmiş alik olmasına rağ ilk tü i i şok propagandalar yap- i : «Olan zamanı Concorde i Fakat ansikl men, tarih, biy a ei açil; meydanındaki dikili e e yük dir li doldurdu. Böyle Bütün bunlardan maksad ne idi? ii ala EE SERE taşla temsil edersek, © yük eserlere rey si galerinin açılması için bi müzeleri ölü birer antite olmaktan tkâr e e yedi baik insan nevinin tarihten © zaman etrakmı bir Ti sal; Ve € yazı ile epey uğraş- | kurtararak, canlı ve daima yenilenen > ol birliğini müdrik ola: e ok genç âlimlerden me bir Za teşebbüslere bulunmuş” birer kültür mer ik Ri im. rak, hususi imleri nin bu dikili taş üzeri- © mürekkeb bir mu ire Z Bez © Tabibler zaten bunu yapmı kesilmiş panşalatın me konulacak birine. İee> heyetiyle oçeyiri bu vehdl ik semeresini vererek, eski |le, yeni yeni sergiler halinde halkın dan bir dünya sureti betik Se a ktedir. Bininci've- | |nın eserlerini bi toplay kelime il hı bir kül e ve olikir meydana germeye «bin bin senesinin ya on bininci onla lerini bir araya toplayan ve | kelime ile müzeyi canlı bir kültür ve re ayrılmakla kal- çalışır. Fizikçi olduğu m pulunun insanları, inerek andaki dört znl i er b le bat kadar tarihşi olduğ yapmak ei iniş Zeryan yi saşe İLEN e gli M6 a yenir öz önü meme vzu bakımın- için, faydalı ihtiraları, oliyle temsil edile- Bu galeri, terbiyevi bakımdan pek | zarlarımızı bi emen çevi- dümler teşkil 0- bunların bulunmasını büzceği ektik lar diye, kendi bindi mühim olduğu kadar, sanat eserleri- | ecek biri ka i ir se.| mükemmellik * vücüde getirmiş) ÖDAKÜN kılmış olan “Her altı bin sene 5 mize emdiğemey. Jeke. İmizi ihetinden de pek ye- | başk ğ i il hâdise ve şartlardana- o çin yapıştı şetle sorabilirdik, €- | rinde bir eserdir. Galerideki koleks- tanbul müzelerinin > ki dü bir tir. yırmayı reddeder. Me- er vi kalk il Sidik ui rini Ri le yonlar, “güzel sanatlar müzelerinden sayılabilirler » men Bu şair ER dedikleri. kânda olduğu kader kt mütehassıs profesörü Leopold Levy üai istatistiklerini tetkik etme- an h niz sabit fikrin fi için zaman içinde dolaş - İle Z zdım eden genç türk muallim Gk pen hi lüz yoktur, vin vaz em Gi . ve müdssesele- töztel itti isek kor- çimi. Tin mengelerinde e i senli bir bü aa ayi İN karşılaştık şen mın Sirrinz aramal z B 0 zn en ben sabit fik-| gan u kadar yatlar bir şekilde bir İz yası muhakkak ki ne halkımız Fem m3 le tan hoşlanır. Hepsi sı- © Jâket onu sona erdire- (| reğini yapacaktır. e memek. tarzlarmdan mi . hanmai bakımından ri istifadeli | dir. Gençliğin dal gezmektense sabit fikir e şekilde devam etmesini temenni: | futbol maçı m sat ettiği küm; bazan müşterek | öyle bil i maziyi tanıtacak b genişliğini alır. çıldık bize güzellik mef- mekteb 8! . ei vr işin bittiğini düşünmek bhumunun ilk elemanlarını öğretecek Meselâ ari öğ © Rd Sabit tini ya hud “ inatkârları rk göre izi 'menşuru arasından görebili- vu sizi iyice sarmı aşmam. arzeder. , Fakat düşününü iz. düşününüz ki ski zamanlar: bu sabit fikirler müşterektir. Her müessesedir. değiş. il ed - ç n Ee enhnüe, İsi pd ya ka: | Türk müzelerinin işli si an meğe, ey ini keşfetme 2 sa- dar, hattâ daha da mühim ve gs bir den başka hiç bir ayak gezi t fikir say iştir. Müzeyi ölü bir varlık, b k nice güzideler var. ? 1 “nekropolü” telâkki yl eye lâkaydisinden ileri geliyor Me Ben — Bana öyle geliyor ki sabit nasıl yaşar fikir, tedvin edilmesinde fayda Edi yapılmadığından doğmaktadır. Bun- i Mü; bil dir i mü ir unsurdur. — sema Li milk yaşayan, canlı ir üni sel gbi dan ptsye geçemedik. Ve müzelerimiz mal Ve iii Mer hayatta inal bir rol oynayan bir mü- | saheserlerin wn olduğu iii yo ilerlem: , E â& DE — ii mek eN le dediğiniz gibi fay- nidir. Henü ie dü ir zor ir d ir unsur. Başka bi yda- vir müzeler, birer mabed veya mezar- bir ey Biz EN bir da sanatkârın, edibin tasnifine i İbi eersezk BİR S bae etmesidir. Bunlai it ra gezilen, abus yüzlü yerler idi. Ha- las indbik ile büyük adımlar atılabin atın, ferdi , bugünkü kadar di- irlerini bul! pecelliğerini tar Mei li ei ii mi z Bütün bunla; e münekkid için lu olmadığı devirlerde müzeler, hare“ | patlar ei akibeti endişesi ile | mii Bi i d e a e il ” rl ar, O, iyi işleyen Kir dima- Ir tiyatr o © ası ne vakit bırakmıyacak kadar güçleşti- vE milsölerimi gibi, tenha, mmiz ee am ideal bir hassasi- ld modern hayat, müzeleri, ancak bi- bir salon silsilesi olmak akibe- ğın i e ünlerde Sovyetler Le diye tanılanlara karşı çetin mücade: rer turist zi k tehlikesi zi aba İstanbul ahali- yet veya şekil âlemi yaratm. 75 İnel i yıldönümü par e İlesine tek başına girişiyor. Sunilik | ne e sinin yüzde kaçı böyle bir ve a bus azmini ülküsüne | kutlanacak Stanislavski, hayat, i id i kten başka tek| olan temaşa e hiç şüp-| ve realiteyi getirmek isti sonr sadakati göstermekten başi bağlı besiz ki yp rinden biridir. il e eli ğu ek âT-İleryi bir kerre gezen acaba kaç sene ir ; sabit fik: | ebat orna by az kari; | 1998 senesinde kurulan & ejtük değirmeni izm geldiğini göm | ai kekre delin Kia iğesik m ve onu ifadede mükem- külâde olan körlük vanlı değil, yatrosiyle, genç inkilâber linde ? ın hududlarma kadar ilk esaslı muvaffakiyetini kazanıyor,| Bugün bü-| ti ak a, sanatın en çe ii ömrlince düşünmüş ve didin-| hakiki tiyatronun nasıl olması icab |tün belli başlı müze ve daimi sergile- haksiz yi bile. güzel sananlar iz — zi r sahne inkilâbcısı yi Mi İsi “ ıklarına gösteriyor. | Tinde yapılmakta olan yeniler biz€ | rimi İaima ca: ima değişen dır. ığı formülü derhal | PU hususta yol gösterecek mahiyette- | bir spele a pin lüzumu- Nice büyük aktörler gelmiş, geçmi: bul ildir, Bu bütün ha. | dir AREA “evelâ me ii e Lou nu hi inkâr etmez kanaatinde- tr e eöltleri anonr hayatlarına! nün. | yatın demini etmiş, hiç bir zaman, iye şa batan ta en kalem yiz, Resim, heykel, tezyini sanat ser- iz katmış, bendilarinden; sonraki artık enine ale için durmak) 9“ ir Tİ İ gileri, ölü ve canlı sanatkârlarımızmı süülüre biri yenHlik bi ,|ve muhafazakârlığa sapmak lüzumu-| “Sv. bin zenin bilhassa Mısır ve yunan hiye bilhassa halkı seriyi ri Sanatın daimi bir yaratma ve heykeleraşlığ kısımlarında yapılan | gezmeği ai iyi; 0 bi ılduğuna inanan bu dahi m : ba aliş hattâ reklâm, girin se b i |mücadelelerini anlatan eserine verdi, | Paftaın muayyen gecelerinde halka sh büyük halk kütlelerini davet çin bu temi ği “Hayatım sanatındır” ismi di, bü- Yoksa ti seneki yoktu: iş tün hayatını ei davâsına vakfetti şiddetli protestolarına rağmen görül zel sanatlâr galerisinde teşhir di en bir ilemi lm cısı vasfını ilâve eden adamın, insan-| ğine delil değil midir Gül kiş in önü uayyen renk-|lık nazarında mevkii elbette ki çok Stanislavs i yat ln ti ziyası, onlara, umulma- | rinin tevdi edilmiş bulunduğu iler getirmesin. He biri| daha ehemiyetli olmak lâzımdır. O |dareden işler neieinğz. düşün-| a ne zel > ve değeri, ne dı eği 7: ei er 8 yn bir bi içek nstantin Sergeyeviç Stanislavski ele yeni kle) formüller keşif ve : essese, inleşmesi ve e hassasi e ruhayyel, | (172000n4U yanlış bir yolda yürüdü. | tecrübe etmiştir. Onun aktör yetiştir- Bl sonra Luksemburg, Petit - içim srtdilcek il onu ölülük- miş ve sanal YYO| zü, tasannu ve özenti içinde boğuldu- at için tasarladığı metod, Sovyet. | Palais ve Jeu de Paume gibi müze ve fakat slm ln hakiki â- ğu, tefessühe yüz tuttuğu bir de-İler Birliğini; ne hayatı üzerinde Heye ki ki ark EE İy m İeajerinim biz köşmümi besletdii. | vie Meri Beye lari olaral bir tesir yaptığı ei diğer ği, fakat dünya tiyatrosunun inkişa. | propaganda vasıti ii tiştirmi, süslemiş ve imâr et- vi yordu. Yerleşmiş ananelere, taş memleketlerde de bu nazariyeden is-| fına büylk - hizmetlerde bulunmuş-| ve onlara li ir sağ miştir n bi katılaşmış kanaat ve ilke tifade — ler olmuştur. e imizin em, We Za eni ve belki BİeMie kemane haline gelmiş sa- Di mücadelenin ne çetin bir iş ol-| ©. sada Antojne'in mahdud| Yüksek bir idealin ve sanat aşkının |de acı teessüf etmekten- iz fikir u timsali olarak genç meli göstere- | se, güzelliğin > sanatın baka- is hakkında bir ki- 7 irmi beş yaşından tedi ya taşi İs geniş bir ölçüde ve çok da- ee iş bu ak sa: ruhlu | sı namına bo; le rek yeni e Ben — teş, tab lie inandım. ei silâh olarak sarsılmi amlı bir surette Rusyada vüc! al tkâr önünde rmetle eğile- | göre hareket ez riyetinde- Reşad Nuri DARAGO İmi ve ümidi bulunduğu halde, ge de ile yalnız memleketinin İlim, — Nabi yiz. 4 i W dü di dad * sünlünik “