10 SONTESRİN 1936 SALI ——————— HALKEVİNDE : Be Bartok un ikinci konferansı ULUS “Gündelik ZİRAAT BANKASININ YENİ ŞEKLİ ! Elişleri Sergisinde röportajlar: 5 Kendi kendini yetiştiren bir sanatkâr SAYFAS n | Mücir inusiki Selmi cağı tarz da vardır. Üçüncü bir tarz da (Başı 1. inci sie 5 zartesi sam arial ik türkü, halk türkülerinden doğrudan doğruya | çeşi ülüğümüzün millileşmesi mutlaka lazımdır | e isyonda istifade istifade etmiyen bir kompozitörün mey- | Ef inden gtr, Ai ini ka - EEE ida 1” na Be en eni, kollaramzu İc iie ea tamamen köy- Seki İyad a A > #k a; ) rami piyanoda ve gramofonla misal- b isi karakteri taşımasıdır ki diği takdirde dirde baş I 1 Canl 1 1 1 1 k sansilas j ler dinletmiştir. bu semi akal milletinin mü Bundan başka a pe | : roje, Se ihti — Milli sanatta milli renk ve zevk m il eği 2 siki diline - bir şairin ana diline oldu- | yatlardan a pile eki . türküsü ir 5 3 5 EN ibi - sahiptir demek i i€ muamel, lerden ne suretle ide edebilir? m. münmeleerinde husule İri B. Bartok, “populaire” i “şehir bu tarzlara mi: olara! onfsransçı Yarula sbit er nevi risk leri AE mirsikieği ve hakiki köylü musiki. | gerek kendi eserlerinden ,geiek büyü şi rr üzere ie Ri si, diye iki AN &n | macar sanatkârr Zoltan Kodaly'nin ya- | £ e tek Mi im şılıkla- d fazla saklayan musikinin köylüler ara- e çalmış, ayrıca Stravinski ve | bini de vermiştir. Nihay, Semp ti ! p sında yaşıyan nevi olduğunu tebarüz gibi a musikicilerin | bugün. ar yaptığ tee | ettirmiştir. Köylü musikisinden derle ea e ele kanka mizamelalarin; ne ŞAğulAk | 2 a mim bie kese | durmuştur. salâhiyetini m muhafaza ke dir. J l mındaki pentatonismin isnmiyetii Bü a | İY R eiek eei ki ei konferansma devam ederek açık i deri A rlerin kısa İ | Bundan başka halle musikisi | e > ii e | 9) e kini sermayesi 100 milyon j | ENA meali arala farkları | eğe eşi a eyda- İ türk lirası çıkacak, adi ihti- i izah ederken şehir iz |. 7 etilen Mi lee benmi vE Gİ ya gp meli ER aya ulaşacak, fev- j Gen meloğilerin aralarında müşterek biz Jr. 111 Sm0e iş Ylmamml e kalin ibtiyatı da ” milyonu bu- dj gi ine Bağa matili mühim nokta olduğu ve köylü motifle- | labi ir. a ürlü risklere ve j Sa) e rini yazının içine rasgele doldurmakla a ei kuvve vi bir ağ K Nİ bir iş yapılamıyacağı ve bu nevi eserle- | Zarar Karşılıkları rı fonu da buluna- a m : ; bağı diğini, diğer bir tabirle, şe- di i Kendi kendini yetiştiren bir sanatkâr: ve ag B. Ziya hirdeki “fert melodi” bil kö li leb deeri olary rağ, urumun e olmadı. i ig iz da bilhassa ısrar etmi: leri ve küçük sanatlar sie in. et... fa kaç zamandanberi deki “melodi tip” leri göstermiştir. e gr için, A Slam a «alo. | benbu yoldana: lima eri ime öld vali 1 iki kine LA ELİNE ücüelerimizden kalma Mei 5 Bazı misaller verdikten sonra, kon er piyA e m ai ei erenler, Dukada, yedi vinler m işler hep milli damga © Herni İli ireüleri üperinde) vo serik de halk türl gesi en bariz a Bu mii devamlı, emin mi » bol Ed el e, mz mil imizi eau delenlere GE ii aklar! Ek gümü; çolie Gele çak iin lakayt, Jr yo lan baki Münpenpe ie m bni lan "la bir çığ ka | ve hattâ örme elişleri karda. iy Karani, ale gibi türk desenlerin. e tamamen zıddı “atonalite” © tekniğiyi n e kiiy emi rai ni Bi hin ya mler si kaynaşmasına imkân bulunam;yacağını | iğdir. lardır. > kat salona A sağ ini a İz al m z anlatmıştır. Cumuriyet Ziraal un hemen sağında 5 öri österiyor ki pe veya baş, orta ve s0- En son olarak muhtelif çalışma yol de bar yi si ink: Tür. Bu vitrinin yanını aşa hiza. | zevke uygun olmıyan düşünüşleri yan- e ir larıma temas ederek, yol ne olursa olsun | lar, emi diğer memi #nida satkün slk asaptılu ile bera - | İştar. Ie ii sm letilebil. - z > in üstü 1 ir aş ei © en ehemiyetli meselenin herhangi bii rinde kolay kolay y rastlanamaz bir e A br e a miş, ve bu çalışma tarzında türkünün belli Gn but m. eş nesidir. bir çekiç, tak,. tak.. işleyen genç sanat e 3 birinci ehemiyet derenin ir ini RAS aşma Teşkilâtınm genişliği, teknik | Kö! Ziya, işe tarihi eserle salonund: —Ne olursa... ş üz 2 Dali bir fikirden en ek bir esere var- ku dretinin ileriki 4 5 izi çeken esi ülük sa” | rine kakma iş ya, rr. Gümüşün ale | etmiştir. Bi kabi”. türkünün | mak ei söylemiş, konferansını a e ve 45 yıllık te- i di a ö miz varlığın natının kü usudur. dığı bütün şekiller üzerinde sanatımızı eserde ancak bir tei olarak kullanıla | biirmi ei i : gi ve güven ile Türkiye ekonomi - TE en, ke ri ilk ir > se R elsi gp ami ee a sinde zaten önemli bir ruh olân | tör olarak başladım. Asıl mesleğim ma- epsi; hamam inci sarki. e ğ Türk - Hollanda ticari münasebetlerinin inkişafı için Ziraat Bankası, cumuriyetin bu e Ne e zi a 1 m dr sel iğ takımları, e gi ül muzaharetiyle,' e Yapan lursa bi: çekiç A . .. . il, 1 faali urtulamaz: Sonra bizim işimizin te » Bir türk-hollanda ticaret pek en verimli, en kuv. | de yürümek istedim. Ve işe atıldım. Bur | ferruatı nişdir. Cilâsı, rendesi, | i is iü lerdir. 1 1 vetli ve anaya muvaffa. | gün sanatın bütün anahtarlarını elime | döküm kar, ayrı ayrı şube! » cemiyeti kuruldu Kletle bayar sak finansal kurum. | almış vaziyetteyim. kendim pılan gümüş üzerine kak Tah ze i larından biri oluyor. galışıyorum oOhemde yaş er geliyor mu ? ey, 9 (AA) ri kiyenlei cu. | da çalışacak olan bu yeni cemiyet, türk Yy Birkiç” “çık yetiştirdim. Bunla” i Vaka A #ülpa sakiz i tâ bana entellktüel sahalarda attığı ileri hamle- z zın içinde usta olmuş ve ha z > yek çok iş eşyalar var. yi | ii vat dalar il i & bunun Mg erbil tak ecek POLİSTE rekabet oil e gelmiş yim özelini kak GS tir. Cemiyet bundan e emr da var, da öaima birkaç sannederler. Pakat he ği da çalışmış olan kla yaraladı a. büsü ve Hollanda imi erin “ e yil ven alaz inen ol Mahmud adında nk ai İçler Rİ eleği akra kalıbını de bir ticaret cemiyeti kurulmuş. | 7ü oynıyaca mu nda bir kimse e uyarım. Çünkü artık gü sg yapar ve seri eşya Me ez bir tur, Türk yslnli mübayaalarını iŞ b Li MASA in Recebin kolund yegi yk imdi - i “Nederlanissh - Turkscha Handel en | tevsi emek kararında. olan firma AN DANİ an be E İm zn mi? Şimdi milli de- | vakidir. Compsnsatie Maatachappij” tan- | lar bu cemiyette azâ bulunmaktadır. m — Peki, ek emeği ila meydana getire söylemek lâzımsa de za di örneği makine ii 5 l Saçsaça, a gelmişler eni kalması bakımından bunu 2 li ka mahallesinde Fatma ve ay- da faydalıdır. Fakat sermaye l ni mahallede İsmail, eli ve Cemile — Nin e yapan lâzım. 2 am her nasılsa lik. dü ü bay iade işe başlayıp sanatının © e Fatma tokatla ği gibi İsma- || tikacılara iş veririz. Amtikacıların da” | vuktamı'o Ziya, başmı pırıl ya ğj tarafından da çakt e yürmlekmikiır ra hep yabancılar, seyyahlar - | parlayan miş eşyalarla dolu camakâ» | Büti tün n suçlular cumuriyet müddei umu. na sev virerek: zi dır. Kin ar, seyyahların, üzerlerin- VE | e verilmiştir. yım, dedi, ai e si hep de vi acem desenleri, tura, uk çur- i kadın dö öğüştü k layan işlere rağbet etmiye Hep İsmetpaşa mahallesinde oturan Uivi- mk EM ANE ? rini 1s doldururlarken sırayı pa: yaşamak marlarlar. ve küçük b : rını m e üşler ve Emine ie Yani antika taklidi işler yapardı- iğ lekeleri bali e ? li Türk Hollanda dostluk cemiyetinin geç enlerde yaptığı toplantıdan bir görünüş başını yardığından yakalanmış — Sayfayı çeviriniz — başlıyarak umumun Zu görüldüğünden yakalanmış il yeceğim. Kendim de dahil olduğum halde bu işle uğraşanlar, bie iş“ lerde hemen hemen İran ve Arab de enlerini, sitillerini (o canlandırırdık. van sitilimizi, milli desenlerimizi ih. erdik. diğiniz her hangi bir çoğaltmak ve bu işi dar sahasından harp endüstrileştirmek kabil değil mi? Kabil.. kabil ama o zaman eli olmaz. e i işi olur ve sanat kıyme- kalmaz. Maamafih milli servetimizin BİLİR. | Tefrika: No: 84 Mokka e ki Pepee e bi tutmakla onlara kayıblarmı iade etmek kabil | cessüs, şehvettir. Fakat insan daima kayıdsız ve sikletir doğa olmak ger: tir. Mekt bil vw üniversitelerin kseriya muarız bir. e v maktadır. en İNSAN değildi. En aye çi hüke © ALEXİS CARREL (© Denilebilir ki intibak mekanizmalarının he çe âdetler ikame etmek lâzamdır. Bedeni, sev eg eler İnek le asabi cümlede, tine tâbidir. vu teshir etmek ve bir disipline alışmı Türk SİRİ BAYDAR def tutulması bütün uzvi ye tenbih şeye erir NASUH etmi nekahat ha ıkrin ie ve suurda kati değişik - muhitine, on: il Vi sp kaçmak suretiyle ii Ve ekseriya v ektedir. Zayıflayan ki ii linde bulunanlar, eee en ği likler Dier bir a maz. Üzvi ve zihni faaliyetlerin yeke be mekten istifade ederler İtiyadlarda, yiyecekler. mamiyı İN en elle e hayatm engel pere > olan tabii durumu mücadeledir. nm daha göze görünmez, daha az r ii uykuda, meskende bazı deği: Zişiklikler yap - rine ve < glikelrine tahammül Hğlkada la Şuur, muhitin reser Şe bu mubitin aleyhi: şekli vardır. Bu da, yiysieklerin a, peki mak: faydalıdır. Yeni yaşama lin uymak, çokis ne müteveccih bir cehidle cevab verir. Ozaman şimik maddelere vücudun verdiği cevabtır. Su- fiziyolojik ve zihni oluşlarm faaliyetini derhal e hi i ? a , İntibakm husulündeki sürat, fiziyolo- Xx 9. | jik zamanm veznine tâbidir, Çocuklar, iklim de- Gayret ve firarlı l tibak, — i ei ii. İntibak eksikliği, ik muhite intibak edildiğ igibi sosyal mu- ii edilir. eşe Mi Şer ime N faali gibi, ferdin ia hekimi 'enilemeğe, Mussol büyük bir milet ve ii Einetein 1 bütün, vi Me yi ler almak için muhitin sikmünü icra çimi Senelik yeni intiba- © sevi er lim, yeni adlar, yan i bir cihan yaratmağa Zişikliklerin e imkân verir. Bunun haydudları & bizzliğ le asabi cümle bünyelerinin tegaddi tarzı ki değ ik vwwüle uğrama ik yülünde, katle, cemiyetin mali re değişmekte olması, zihni yeli > vü. içindir eki mecburt askerlik hizmeti, her genci dirler Bunlar; bizler e A iktısdai şekilde sömü: e sürükle eyen k irlik: ha yat olarak bizler odur. O, hastahaneler, laboratuvarlar, üniversi * te imes al iri e al ip al tmek iste- teli ialiğeler kurar; insanı servete ve ölüme, nüşümüze münhası be sinden iki” şim diğimiz yeri ğe bedava alma; izli ve cinayete doğru iter: fakat saa“ © ız bir tek gö, Herkes mal kalan hekimlerle ijlencilerin terdiyele lerini körü enerji v e a Uy takib etmek akıllıca bir hareket olamaz. çoğunu dibe mizi eke İrani tü sahibi olmak, ini kayi betmi ö ami arzusundadır. Heri kesin saiki ra, ihtiras, te- (Sonu var)