SAYFA 2 “Ulus,, un Dil Yazıları (Başı 1. inci sayfada) e ya ökkele lâyık diğer bir nokta daha var: Güneş-Dil teorisi- va gösterdiği yolda Yasi an tahlil- ler türkçede bu kelim ŞE arasın Ja İşörilen iş bölümünü — fonetik sebeplere ininal izin i gzl y- iki nokta, naklığını gösteren bu il yani e ile mefhumun mü- gldığı; K. sifeleri muayyen gi ses unsurla- e İt: Geniş yani arzunun di- namik Ke luğuna İ: er. (4) Eğ: Fikri Yani “ “dinamik ve oldukça ge- niş mikyasta bir Arzudaki eiliğin mahiyetini anlamak için yine bir mukayesi se yapacağız: “Sizden bir ricam var” dediğimiz vakit şöyle bir fikir kas- tı luyoruz: yerine Kl UZ ime- sini sizden umduğum bir r. Fal bir ar: er > Gi Şu Git un manası “taşkın ve dinami YZUNUN. ızharı” olmak lâzım gelir ki bizim (iste - tamamiyle bu mefhu- elimenin rg şe şey mdi gözden geçireceğimiz ke- “İle “tetkiki sırasında tebarüz edecektir. 1 — Tel Çe)” o, telo - Dil teorisine göre ke- emi asli maddenin etimele- jik şekli: 0 © ld (G7) (eğ iett eğ) dir. (0) e Sıcaklık manasına ana köktür. Buradaki kileri anların aslında a; (0) 2) si (9 (iğ tis-itteğ) Ciğ t iz tit k €ğ ) imenin Yunancadaki mana- sı: kekre dilemek, özlemek, ak, araştırmak, sormak” tır. ii — Zeler -o e Etimelojik şekli şu- e) © Mi v) sıcaklık arzu Ceğ-seziel- fikrine delâlet eder. Hararette a) Arzuya özlük eden srzu mefhumuna ilmesi uzu sıci manasına ana köktür. © bevlu izahlara muhtaç bir mesele (2) Ez: Ana kök mefhumunun Kg ann | gökçe em gibi tabirler arzu, sev- “33 JEL Geniş mikyastaki ana gi ve sair bir ti wgularda sı- efhumunun uzaktaki bir ob- çal yemeden | dey lk iğne izi (2) Et: Ana kö üspet, yap e da € Tt n ma- ap) ia N kalan ne objeye oy aa enis mikyasta arzu vasfını u: rn bellisiziğe ii kart old olur yi Türkçede bu fi- (4) Eğ: Fikri tamamlar. kir (özle - mek) sözü ile ifade edi- Şu halde bu e lir. Bu iki kelimenin de diğerleri teoriye göre, “yaptırıcı, kat i gibi aslında bir olduğuna etimole- iz ve tesir eden bir siiri jik şekilleri sahittir: z amal ", yaptırıcı 3 4 nm rolünü anlamak icin (di- ie g e ? Ş i işi amet ile (özlemek) gemi (eği - Örme ie Ee Sea si il Kelimenin Yunancada manası : isi arzu fikrini ifa- is k, he- vizör ii Ülmmeieme iyilere ve bil. te yapılmesi beklenir yi sr ye duğu halde, mek” sizlik vasfını da belirtmek Sn en e Çeilemek) mefhumunu rih, mı iade yi veâ ren pi ni © buki “dilemek” ve müphem, Kelimenin Etimolojik şekli şu- ri a e. vi © (iz cz) MİR nşa olm cakhık manasma ana li (2) İz: Ana kök r.sfhumunun e iie bir sahaya taştığını ves etmi me İya ıpta ami hassa nkanmale” 4— İm Ermülejik şekli şudur: Dn © e e (iğ Fim eğ çi Ana köktür. eril “arzu” dur. ” (2) İm: Arzunun “mülkiyet istihdaf ettiğini gösterir. (3) Eğ Pile Ğ (4) İr: F i istihdaf edi- len e belli, kesin bir nok- tada, bir ekimin mi e ettiğini O halde bu kelime “belli bir - noktada tekarrür eden mülkiyet ” manasına gelir. Bunu baş- lyr ifade ile de tarif edebili- uayyen bir şeye malik ok di bili (imren - mek) ei mana- muhafaza ettiği halde Yunan- cası sadece “arzu na gelir. Kelimenin iii , dildeki eml Türkçede keli kelimenin sonunda nancasında bulunmuyan bir Pişi eki üjenin en yakın mü- hitini eder ki mefhumun noksansız ifade edilebilmesi için vücudü elzemdir. Çünkü imreni- İen şeyler daima süjenin çok ya- kınında bulunan O iti ile bu anlamın tarifi “süjenin ime- dilimizdeki şeklinden mage Yunanca şekli eksiktir. ee (öksü - mek) keli- sair Kazara İSİ a Bp ULUS 22 MART 1935 PAZR İÇ HABERLER Dün, hukuk ilmini nun on bi ayma Kurumunun ukuk İlmin eri yettiği mi dördün: şümul, vergi ve resimlerde müruru zaman” idi. onferansta İnhisarlar Vekili, Me- buslar, Profesörler ve nı Muha- sebat Reisi ile âzâları ve Devlet Şü rası âzâları ve vekâl ensi birçok zatlar bulunmuştur Konferanscı, mev: ka da ihtilaf ünvanı altında selelere ve mar- ri nulan esaslara ceğini söyledi tatbikatında a uni akın samanlara Si hukuku makta olduğunu, zamanda ihtilafın dpi ve âmmeye teallük ları ki Ee bir kütüpane çi li > gin olduğunu, son me Sia una bie kun bir şubes i wa umumi bir şümul meselesine temas ederek bu hususta da ecnebi müelliflerin müta- kürenin aze arğ B. le Cezmi, bil- hassa e makable şümulü ü- ie; A mevzu- da Rouwbier, G. ei L. Duguit, Tro- talas gibi LR mütalaalarını Bundan sonra ihtiva ie tefsir kararlarımı; rinde Kimi izaklarda Sürel tur. Müruru zaman bahsinde kanunla- rn Mae zamanın makable şümul ve ademi şümulü davası un bağlandı. ğı prensipler haricinde bir ağ ip ol. yayma kurumu- Me verildi rek Prf. (Myrbach Rheinfeld) in noktai nazarını emri tmış ve tahakkuk ve tahsil mürur . zamanlarından b. hisle RE vergi kanunlarımızdaki hük” lerle izah bu husustaki e i temyiz ve şürayı devlet iç- tihadlarını eril miştir. B. Cezmi konferansına; Gaston Jös'in şu sözlerini eklemiştir: (Hukukun tetkiki, el tetkiki demektir. Hukuk yi her ya den geçirmek demektir. iyice Katli ve müşahede edebilmek ti anlamak, bu muhite hâ- kim a ve nüfuz oyiimekle zuatmda ve yekdiğerinin si nı olan bir ile kaidelerin, muh il suretlerle telâkki ve tefsir sadi e farklı içtihadlara sebebiyet verildi. ma'ümdur. Bu ke N ire iktisadi ve siyasi telakki fark- tarile izah bilmekten başka çare gü ez. Bir memleketin hukuk” mevzuatı, yen bir zamanda 9 memlekette il ve mahke meler t ve icra oldu kaideler demektir. Şu halde hı bir zamanı reise pi heyeti iç- timaiyeni doğru maen Fade in “esledikle ri kai in heyeti ye olacağı matı, ilmi kümlerinin tatbikatmı angi şerai altmda yürüdüğünü ve ae derecei muvafakatini ve diğer leketler mevzuatiyle olan alâka ve hengini faharri ve tetkik eylemek a lâzım ve zaruridi, Koni feranscı Gaston Jise'in tav- siyelerini yerine getirmek, memlehe. keçi Kızılay Ankara Merkez heyetinin birinci Mi cemiye mer- dün birinci ilm . Toplantıda Ne Anka- ra genel "heyeti tarafın my isimlerini yeni merkez heyeti azaları bkm dır. Kızılay kez heyeti Cevat, Emlâk banka: si rek- törü Cevdet, Nö Muzaffer Növber Kâzım, dol r ayp, Sümer bank direktör muavinle- ri ın Nuri, İş Y- il Toygar, Devlet şurası daire re- islerinden Aki Riza, Kültür bakanlı- ğı umum direl ktörlerinden Cevat, Reşat, doktor Ragıp, Vehbi Koç. veznedarlığa eczacı me terliğe Osman Nuri ittifakla seçi lerdir. Ma yeni her ayın ilk cu- re-itesi ver miş ve çalışma programı etrafında sonra toplan- tıya son verilmiştir. ÇAĞRI Arzuhal encümeni yarım saat on da toplanacaktır. Kada oldiğe hi, hukuken bül s5 abatında da büyük ar uk ettirilmiştir. Yapılan işlerin tek- ları kaldı ise EDİ dabi ir zamanda rs ik- se zada hepimizin inan tas mamıdır. nik Ri madığını, k mer- | tin hukakçularına düşen değerli w vel li mali eserlerin sahibi iyet ve şekli tatbikine dair Eri şerefli bir vazife olduğunu söyl olan B. Cezmi, dünkü konferansile a hususla alâkalı maddeleri izah ile | ve demiştir ki: raaliye ilmimize krymetli ve topl biz mali hukuktaki mevkiine temas ede- 5 “— Atatürk'ün Türkiyesinde, her s »sercik daha ilâve etmişlerdir. mesine tekabül i inst var. Şu halde e yeğ ma- ie objeye taallâk ettiğini sürer. De “talep” ile “temenni” Cök--ös-süğ) pogihar ri "ekibi mak Veli e ML mellimle) ein e ii en sonra ge- | (ötük) Türkçede rica demektir. lı bie len (ös, as) eki, “istemek” ve “ Yunan dilinde “istemek, et- - izm by DM tek bir lemek” | gibi mek, istida etmek” manasınadır. | vasfı var: uzaklara De me İZ eee si. rağ re işaret eder. Kelime- Ky dsl sezi mine © tür. nin e manası “şiddetli eti jice (ötük) ve Türkçesinin seaas ”, Yunan dilinde ise “tensip, | (aite - o) sözleriyle eştir: emmi de bu arm ( 6 — dite-o Türkçedeki (ötük) sözü ile kar- şılaşır. (0 ei ve) 2 ie kle) de) öl eği Arzu anlamına ana öktür. (2) ÖL, it: Arzunun dinamik ol- teki taşkınlık ne de edir teki belirsizlik ve ba- ri ak iğ La Görülüyor ki Yunan dilinde ynen bulduğumuz (dilemek, is- Ml ötük) kelimeleri Türkçede her biri kendi bünyesi- se gre tek ielrinde tama- ayrılmış ve orijinal birer ef Si de ederken, aynı keli- meler Yunancada yanlış anlaşıla- rak, daha doğrusu inceliklerine e e İanilmıştır. Bu hal uzun boylu tet- kikata zemin olacak ayrı bir mev- zu teşk'i eder. “Göz Hekimi Dr. Mehmet Ali