I MART 1936 PAZAR “Hâkimin medeni hukukun kadrosu içindeki rolü,, Hukuk ilmini yayma kurumunun konferansı çok enieresan geçti dü Il ü “Hukuku yayma kurumu” tara- d. Sil fe lerden bi: risi daha dünkü 29 şubat martesi g at 15de Halkevinii büyük salonunda İstanbul üniversite- si medeni uk ve Roma ö Anderas B. cildi. aahket şürayı devlet âzaları, profesörler, | bir li Profesörün fransızca clarak verdi- ği konferans, İsta deni hukuk doçenti B. Dr. Hıfzı Vel- det tarafından nn e akıcı bir ifa- de ile dilimize çevrildi. Profesör Schwi mevzuu “hâkü irem “içindeki vaziyeti” feransçı hulâsatan ai söyle, Bundan önce Türkiye Büyük Millet Meli tarafından yeni arz'n okonferansı- i hukuk imin medeni nbul üniversitesi me- - an boşluklarını peş kuk meydana getirece| Kezalik hâkim eriş değ ser. bestiden iL ez ö medeni iğ kuku; Tür! kara lerini ari derle içilik iendeki ii zlekine uyduracaktır. Hâkimin serbest takdiri hususun- un umumi zabıtala- « Bu tin y üteallik. kaidelerdir. Bu enimsenmesi imkânını vermektedir. “Fakat ii Çi takdiri de- mek onun ti demek de- ğildir. e bazi ya ve ilmi içtihadlarla kom ipl yanmak mertebe büyük aleniyet 1 MARTIN HİSSESİ aşı 1. ingi e miryolu yaptı. Yabancılardan sa- tm aldığı hatların kiş da 2977 Me Nasıl Ya eş ekte olduğumı mıştır. Ecnebi trenine bizim mal ze reketsiz vücudda deveran Ray Muş'tan rek, lr Garbi köşesinden cak olan hat geçeğinin tes- bit öld hava haini du; ıyduğu nuzda artık ayi dir. Bu dem dem yanal yurdun fma kenetlendikten sonra da şaş- mıyacaksınız. Ne yapalım, türk aklı ve tecrübesi olgunluk hızmı er aldı: ,922 de makine ile na- li hudud gibi, milletlerin ilemi rea- bul etm malıdır. Bundan başka hâkim kararı- edeni k li ve bu suretle : . lâ fame İitesini de ka €ski medeni hukukun tamamen orta- 5 dan kaldırılması Avrupada alâka do- | ;£ade ear olduğu üzere ruh ve mâ. | tn li da Kiba. ük bir hâdise olmuştur. a di et erki Tarihi 5 F.R. ATAY leri bu yeni inkılâpçı e ve mukayeseli ke da hâkimin öykül va- İ huğaki tatbil bulunmaktadır. Mukuk tedrisatı bir taraftan na. | SÜSÜK ANTANTLA sifeler karşısında Yani hâkimin Yy sadece ve hu- kukun tatbikinden ret bunu gm bir niye izim ve memleketin münasebet gun bir hale mektir, Bu hususta dığına temyiz mahkemesinin ir neşredilmiş olan karar! getirmek ve yer ne derece çalışıl- gile ları şa- Hukuki hayatı yürüten üç âmil, mahkemeler içtihadı ve yani kanun, hukuk ilmi aki münasebet za. manlar içinde değişen bir münase- bettir. İlk devirlerde hukukun tekâ- mülü e mi ler içtiha- da daha > kanun hâkim olmağ. başlamıştır. Bu suretle takib edilen gaye e katiyet ve istikrarın te- minidir. Geçen asrm sonuna doğru yukarda söylenilen cereyana bir ye ş, hâ u seçmi isabeti Zira, türk hâkimi Gebe sm Tefrika: 17 TOPYEKÜN HARB azan: General Ludend. et oi aş çeviren: Hikmi gepyekün m olduğumuzdan mi ari olduğu gibi diğer taraftan di ve pratik tatbikat e talebeyi hukuk mesleğine hazırlamalıdır. Konferansçı kökferalikin! aynen şu temini bitirdi: Önlernide ders vermekten zevk duyduğum türk talebesinin sadece m zekâ ile ; ilim hırsı ile dolu ol- luklarını değil, aynı zamanda onların sa hukuki istidad ve m on “m Meclisi Piniplir kabul edil. miş olan kanuna dayanarak inkişa başlayan hukukun bu yolda devamla gitgide daha ilmi, âdil ve munsıf, modern ve müterakki bir hale ve bil- hassa tam mânasiyle bir türk huku- ku haline geleceği inancını vermek- tedir.,, R BÜYÜK DEVLETLER B. Hodzanın Lö Tana söyledikleri (Başı 1. inci sayfada) B. Hodan, gelecek çarşamba, Prag'da eksperler toplandığı zaman, çalışmaya küçük antantın çerçevesi içinde ve Roma andlaşmasiyle, aralarında o Almanya'da bulunan diğer devletlerle irtibat halinde devam olunacağını söyliyerek sözlerine nihayet vermiştir. Yeni çek dış bakanı Prag, 29 (A.A) — Çoğunluk parti. leri, dış işleri ayri getirilmesi hakında hükü. tekli ışlardır. Be ME bağn m beklenmek- Sekiz müzik mütehassısı getirtiliyor Kültür bakanlığı Cumur başkanlığı mak üzere e 8 mütehassıs e kari » Bakanlı getirm. ar vel hasrlaan bu thaslar aid isim- Poliste: İki arkadaş kavgası Hasan yvi en pimda iki arka & çıkan bir münaz içerlerk: se ileri A rakı yele — e a vurmak Ee le iy - edilmiştir. rus ve alman milletleri gibi ii bir hik, ala larmi eçirmemiş olm: mış olmasındandır. nı g gm een için emek; hiç bir şey yapılımı Eğer gizli hıristi stiyan akidesinin ai İcik: i tir. ada 'ülüklerini ayır: e Ve nite eserlerinde Halkevleri SAYFA 5 yıldönümü, memlekette büyük bir bayram halindekutlandı > ,bulaşıklığının ve yabancı bir imanın kö- ABnaL için gözlerini açmış- im, karımın yap üyük bir felsefe teşhisi ile bize kendilerine tarih ve tabiat bil- indi tığı ve bunları, a kt bu da, b akidesinin yüklediği mo - Tanne: enberg zari ve ee ordusunun mi e ei birliği, ırk mirası ile Gi ye m silip atmış olan ulus ru- tarafımdan güdümü inde, alman Sr nın bir yiz a a € et ir ” , ve bunun al hitab ede. ve milletinin dört yeli k mukavemeti ve miratnm iyolojik ve rul oi e, rek, Me ulusun hayat idamesi için a harbında! sal ve öldürü. zaruret - m sıflarma büyük bir ihti mücadeleye v sevketmesinden ileri gelmiştir. lerle, tekmil cihan: ya Bizi ei - miyet “verilmesi sayesinde elde sülellr. Ciddi bir ei z ye etleri, alman milletini bir ırk uyan a ağ Sa ie imal mil - hun ü üt etmesi görü irmüştür. e huritiyanlık Mermer > ası ve Mi birlikte ulus e ş ve evkeden zaruretine uyma- mu» olmıyanlar” ım saldırışlarına karşı koy- şuu , yeniden er zamandan li Suretiyledir ki, el sürülmez bir bir mak için, a karşı kullanmak ihti- de bariz bir şekilde Sağhnmakla ulus er iğe varabilirler, Onların japon nda olduğ siir veren bir m id: sini aynı zamanda da, ık uyan. milletinden veya başka millet ırk ve kökle- iman öideşi Kem en, tarzının oşının tacını giyen kendine hâs bir tanrı eri aziyetinden başka türlü de; İmasını istemektedi iye! k tesi bancılığı da buna ermedi gi Mi gös- erimi us milleti de ciddi bir örn Eli “hirimiyan milletler galib İLE bi ii. w gi & 3, 5 Fia ep p 5 a 2 ri payı olan milletlere, tutacakları yo) olu gös- termiş, ulusun müşterek manevi ilgilerini. en derine saklanan si birliğimizi elimizden almak, insanı kö - me çeviren le e papas saltanatı vi sokmu şama a için, hıristiyanlık akidesi, onu bizden Miz betti. , Her #rk mirasının kendine ml hir tanrı mal için, bizim kanımızı taşıyan mil stlerin hb Yiği de ulusununk ne göre, haska temele dayanmaktadır. Meselâ, hodbinliği yetiştiren hıristiyan- lık akidesinin bir netici ii ası lâzımgelen rının sair ima eyi, ii rüyen liberalist “hir ettiği gibi, iapon milletinde hüküm süren cebri de pir *ktedir. Karımın rl ah an gi alman tanrı inanışı, ırk mirasının, di va <p Sili inamışımın, ulus ma ği ide. evi birl yek doğan mukavemet kabiliyeti için olan ehemiyetini isbat etmek» te ve bunlarla, bir âhenğe girmektedir. (Sonu var)