30N P Garb medeniyetinden doğan fikir ve tezadlar Ahmed Hamdi Başar imadde inkişafı halinde yapılan garb İmedeniyetine kurşı korayı, din tabii birğ terdin'gidişle kabul etti, Almanya gibi mem, Yazan: İsüçlerile çalışmakla ve insanları ileri birini hazırlamakta biler, leye götürmüş olan tarihi B) Bu'ki hâdise nelceinde Bu da kendinden evvel. istihsaldeki rolü, bir küçük ( yarçanm ketierde maddi ve gibi bir takım halka kollektif şeklide o makincderie istih .İyanları akıl yolile yapılmak ir: sal eğllmesine iştirak oluyor; buna ımu,'ba karşı koma aldı. Bundan vir —3—19) analım Samani, on medeniyet me enlernasyonal vere, İ bir de ki irdedir. slenilen , yarkla din üze layı da din bu mem imedeniy etler geçmiş U Başlangıç hilikan: Dünya bilgisşlkabü cillikçe çoğalan ve çeşidleşen isin yükseldi, Eski devre |Uhlkkimi pazardan alıyordn. İlekesi ilm; ii; yeni devre Garbde teni halknm: Bu suretla'n üstün oldu, Dün cemiyet bünyesinde doğun büyük deği an, mellledler arasmdalduğn. çibi ban eelen ihtilârlar da.İfesi gö emek ve ve.) Garkin tutmak|amsub işinde bursla da bu müdafan unsuru olmasın imea Akıliyordu. medeniyeti na halkasında,İyeni me ede &i bünyeyi koruma) teknik seviye fik nin ana s suru olarak bir laraflan ilerlemiy aklın üstünlüğünü eimiye engel diğer imtilâ seline âe bunun yerine (akıl, taraftan da garbdei bir müdafan unsuru biri ları siklik immanlar. ve dar kal ins baskının/durmadan büyüyen farkl, an da sıkıntılı meseleler İçuyordu. Durmadan İmiyetin istiheal en snıflar ve meilieileri modern Hi, de Fenalıklar ve tezadlar çeb harekete gelir, Nitekim devrinin refah ve yay w hürriyel ve serbesli nizamına kar hostabii hüdiselerin göre) maya mecbur olan memleketlerden garblayarladığı itim akıl medeniyetine girmiş olan Almanyada|velile bir düzen vermek isliyen masyo XIX uncu asırda akıl yeniden vaziyeti nalist, idealist, sosralisi fikirler, genel düşünmiye başladı, Bu akıl İnrilterede maddeye baş yer veren bir diğer fikir Frahsız inkılâbından sonra dün.llarafından boğuldu O da Marksın ma Yeni medeni, zisinin çoğalması mdudlara kapayan tarihi yapıyor karsı bir sipi dolüyı aklın erek td tt, masından üstünlüğü, hürriyeti ta nis dinin hurafeleri İnk son durum iekellerde dı gücünü elinde halk: üstünlüğ Aklın ve fikrin a 1 kurulan pa besliiği ve b onun m win görüşü de teşvik ediyerdu edeniyet genişleme ve refah halkasına) samana kadar yealtiş onun iyi dediklerini do. doğru dü. — Materyni rupada, maddeye, ukişafma yeniden #urmuşin, Realilenin tarihi saruretlere uygun İnkişafı, aklın islediği hürriyei ferdi hürriyet yolile o'muaşta. Be dan wmra aklın üstünlüğünü tan Yirum yokta, belunan bu en doğru hakikati, yani hürriyeti ko. rumaktan, ecmiyet içindeki olayları in celerip aralarındaki ilgileri çıkarmaktan baretti t mlenmını: tabii karşısına, Onun vasifesi, doğan, ya nizamı halinde manada İhaalinde lüzum olma Add görüşünün karşısına Alman ui Alman iktısadımı ve enlernasyonal görüşle tesadllığı üzerine kurulmuştu. la yeni bir üslünlük vermiye yet düzeninden ıslırab eden bu âlemifikir ve iman yolile bir çıkar fölsetesinin fikre Marksizm karsı kodu Od masyona,İdern eemiyetin maddi temeller üzerin Diker tarafla büyük inhi- kuruluşundan ve serbesiçe iıklşafından k İş yApimemmun İdi, Çünkü ba sonunda, Fransada, liberal baçünkü hâkim kapitalist ve burluva, skileri gihi yonhdedi dünya parçası üstünde knrulmamış . Ayni zamanda bumun diğerlerinden farkı, ba medeniyet rejimine geçen mi teilerde hasıl olân şu Hi büvük bünye dağ mış olmakla övünen A, İnsanlar doğrudan doğruya bir MA. cejim inkişaf ettikçe sosyal meselelerissılının kendiliğinden ortadan kalka. müstahsili olmaktan çıkarak bir İseçıkıntılar yeniden aklı harekete gelirenicağımı hesablar 9 tiheni şubesinde herhangi bir MEN vir Bandan da Fransa.|yalisi fikirler, rejimin dotrudan doğruya veya dolayısir müs., dik tahshi arasına giriyor, yolu “den insanlar alet ve sermayesi dahi ol read çibi çalışıorlardı. Halbal deniyetlerde alin kendi Son medeniyet yayılmaya başlayan|laryallzmi idi. Ba fikir. sınıf düşman, duyan ve ona çar arayan ir me,! Nami çıktı, lâbia ve dünya ölçüsünde büy yolan arya sarbesiçi ve hür arşı olmakla tesir yapıyordu. her çeşidin olan sesya'riyetçi ana fikrine bera an aktı va) ber, dek ket görüşüne tam Artık garb ilmi, değil, hinde © hâdiseler! di v bir takım milmodern cemiyete uyarak madd A, yetiştirmiş fikri her şeyi oluruna U madd oluyordu.ğ de ve temayül b ve gekluk teşki ri yeni nasa, kten İbsret bulan Bina sifeye çağırmaya ba 4 yeli sineirin Garb imede,! en katıimış ad madan Sarkla tezad halkası nizam hâkim vaki wa nsan, va e girmiyerek tesad halle . gruplar, iel sermayeleri se, henüz (akıl üstündü, Akıl yeni vakit kalenadas sınıflar elinde kilçük Vö'de kulun şarkta maddi bir ihtiras msyasiie din oldu. R. H İlk yazı 4 ve 10 rare Ğİ, niye letler ve faal Çin OSTA Sayfa Si Edebiyat Mükâfatı ve Edebiyat Akademisi Yazan: Halid Fahri Ozansoy tesin edilen |lerine Hive emek oldden faydalı olur. | mükâfatlanabilmelidir. bu) Bir mokta daha | bunun iç unmuştu ve; Vökü C. PL. P.si bu sene romanın|dan edebi ibin Sinekli | mükâfatlanması ilç başlayan bu hayırlı) pek bir başlan. | işin gitlikçe diğer edebi nevilere de tes.| san'atların İnkişafımı te, Hind biliyoruz. x öyle bir edecek, san'sikâriar daha sene her edebi şevk ile eser yaralmağa sevköğecek bir kilab” bir adımdır. gönül, Part bi —— bilhassa kanal, go zultultmma: K İşte herhangi H. P, si tarafından mükâfatının birincisi romana tahsis ol ik mükâfatı Halide E İ Bakkalı kanandı. Bu, güzel ba Gc sene bir 8 san'at dir ki bir mükâfattarın at «erin bu hire, Aküdemisi de, de İşte yerinde bir olac İnşallah bu defa bir sar mükâ ket, tır, Güzel ediler Yalı andırmakla başlayan ileri Edebiyat büyük | şekil bulurmal ki, her sevden ayrı ayrı hiç weğiise “Son Posla.nı n bulmac bir öm. nin bu kadirgi kası Şimdi dah diğer san'm mükâ, da tulan yol > Bu £ da enişleyiş, fatarının ve bu meyanda pek ıfatlarının. başka tarafından te Bu eseler gütmek, olacaktır sure 244 ene kadını Ask ulacak eserler gorala öken ektir ki, bunun ha ne kadar güzel neticeler verec yi Acaba bus san'at hava'ımızda - Alfabenin , Nota Bir edilemez başı 14 : maaddes; ka hançi müssseseler ede, biyat mmükâtalları kate e, rişilrebilir? Bu sual karşısında ilk defa akla gelen, Maarif Vekâletidir, Sonra epin böyle bir mükâlat için bahsi ayırabilir. Basın Birliği, DU mu da bu san'at teşvikine, ayrı ayr rer mükâfalla iştirak edebilirler Fransadaki müküfatı veya birkaç tesisi servet sahibi vatandaşlarımız arasından | belirmesi | Bir Işik s gayesini hak b hayvan i. Yatak vazımatında w. & — Bir masiki Şimdi Kuru, La Sonra gibi bi için de, Sucu Goncurl a, mükâfat 7 — Ksanımız. da bir harlin oku. muğu (2), İstir $ Baş 9 —8r 19 — Sa ve ağaçtaki çıkım 1 — Dahi manasına at sever barı çehrelerin imekâm vardır, ümkü bie mekteb, bir) bir büro açmak gibi işlere trberrülerile, vasiyetlerde bulunan | cok yüksek man isimlerini işitmekteyiz. Şimdi bun| arasında da müküfatla, bu cerarsma hir verme, hastane, hayarlı | edatı — Nota der n rahlu şahsiyetlerin K 3 — ik vüay 4 — Avrupada bir komşu millet N ?), Kirkekk n. 14). » Vücud) wk 15 İ medeniyet ların san'at at tenis edecek Temla, a, * m yemek Vücvda getirilen düşünecek olanları bekliyo. a4 — Mükeyyifatan bir madde (6).| © — hicab ve ha Av e kömürle bir hav beliki tatbik neşriyal ri nesreterle Sonra, hir düsüne ditebirir Vekâletlerin ietn meşhur | vomüz Te Kalın bast si esmek'en e Bas, dar, b e Hate nk İerhatantı dhilinde kitablar da Yukarıdan aşağıya: Alâyişsiz ve tabii ' Gi pi | sehvemizde muharrt tahsiseten, küçük bir verdım o! 0. İskambilde bir kâ meranda eğehi »i ? Yezmu da düsün | günel sanatların ve De N t id Bir nevi imis İn öz ge nasi elm ö. — Bir resi — Alışkan yalın mükifaliandırı! man film şirketi 10 — Sersem r para ayrılamaz wek ve mümkünse bu var da diğer yik (3)