SON POST L ZİRAAT Meyvalarda neşvünemanın ehemmiyet Tekeli meyvaların bir kısmı » elmaların irileşmesini temin ve manzarasını ıslah eden başlı başına bir anlaşan m Yazan: Bizi vala Ziyaretine gittiğim Bay A. arıyı, Fyarak, renk, renk kasımpatı - ker süslediği bir ön bahçeden geçir « Beline ie asıl evin merdiveni başına iye, atık durakladı, ve gönlümüz - Ea sezmiş gibi: Bu, seniz dedi, bahçede oturalım! Böyle e bahçeyi gördükten © sönra, ir tekliği zaten gözlediğimiz için, büyük bi SUK bir m, i hatır kol *emnuniyetle ve hep birlikte Mütad 5 çin kavram el, bi dak, AZ di mana, € iki ahbab bir hasbihale dal zh Bay a, İ ir me <— Benim bu bahçeye Söze b, olduğumu bilmez Yuragı tlldı. Ömrümün belki hekime te üçü Beşer. Öyle bir düşkünlük ki, bir »i) Raks buna şıppadak (Bahçe Ma- ir İsim tâkar!? ken * arzulag, Hal böy Bu iğım neticeleri alamıyorum hak, Klin Şiçekliğin arkasındaki iç Aaçlar, Sürel elma, ayva, kayısı vessire > Yuz VAR; 0 kadar baktığım halde bu lak, İdilep; İ yartadan büyük meyva yapama, übarekler pıtrak gibi de yüklü -P | din yaş Yüklü olanları hiç seyreltme - e Ne diyep taçları VE güzel meyva almak için a - Daj Sade dibine bakmak kâti değii - — Eda da yeteri kadar bir ek. İn Ypap, meyvalara o lerah birer birbiri irİzmak lâzımdır. Böyle olmazsa Üre j,, rine yığılan elma, ayva ve di- Şeşid meyvalar hem irile N de EZ; e, Snkli, tatlı, kokulu, kısacası yük * VR olamazlar, Mühiyşesele meyva yetiştirmede çok By, Dikkat edilirse pıtrak gibi lerin “ulan ağaçlar, bir kısım meyva - ©2731 dökerler. Tabiat bu süretle aa İk ga, aSiYâcağından fazlasını atmakla tüy, lemek ister. Amma bu Kendi ken Vera, gelişi güzel seyrekleştirmenin Bir Detice, şuurlu bir seyresmenin İng sine benzemez, Uçuş, <TE Ziraat ve basıkçılık nezereti İri yüksek kalitede meyva yetiş » tsk, Sn meler yapmak lâzum geldiği Paper, Güzel bir rapor neşretmişu. Bu kün, Meyvaları seyrekleştirmenin Sy, >Lİ bilhassa belirtilerek, müs İlt, U Boktaya dikkat etmeleri | fg, Yordu. Bizim için de şayanı isti. Büy, 2 9 raporun esma seyrekleştir »| &id kısmında şöyle deniyur: maları ağaçta iken seyrekleştirmek, Müstahsillerimizin pek a3 tarafın-| 4 yük bir ameliyedir. Halbuki, da- Yetiş sek kalitede ve daha kıymetir sima Bi, ek maksadile, şimali Amerika - ay çk Sima yetişen sahalarında, bu W-| tağıy, anberi kabul edilmiş bulunmak -| Biy, lü e Mİ Perii Zümu daha ziyade o hissedilmeğe Yep, für. Bu usul, bilhassa sandıklara Le olan yüksek kalitede el - beyine için üzumludur. Meme - Müntabıyyı meyvalarını o seyrekleştiren “alir, siler, bu usulün ekonomik dey -| a sitayişle bahsetmektedirler.» | Ailey; vaları seyrekleştirmek, tıpkı seb Yeyahud köklü mahsulâtı zirsiyeyi, ta gibi, yani genç nebatla.| in çıkarıp geri kalaniarın tam kemale ermelerine kifiyet e -| al rccede etraflarında bir boşluk! esasına müsteniddir. Ti acıta, ağaçlardaki mevyaların 1 daha evvelden toplayıp sey - TM tem, kadar, elmaların irileşme - k İN ve manzarasını islah eden bag. Sökme tek ameliye yoktur. Mitler, dairesinde yapılan seyrekleştir- niye edilecek başlıca faydalar şun- 3 Me gra şekil, boy ve renk itiba - İİ y, 98 Yeknesak olur. Diğer taraftan, "la, | VSUİÜ dairesinde seyrekleştirilmiş . lardaki yüksek kalite elmalar, Mak gin sikletinde hiç bir fark olma» Üka, «fe - seyrekleştirilmemiş ağaçlar & e * 2030 nisbetinde fazla olur. age elde edilen netice ekseriya in yepyeni bir şeydir. State College'in teşebbü. tukların olduğu tarafa yöneldik.) ©$ beşten sonra kadınlar çiçekle-! Ve renklerini tetkik ederler | nı daha evvelden toplayıp seyrek. | tek ameliye yoktur meşaleli Tarımman | Fransızların çok sevdikleri bir Danielle Darrieux'leri var ise ona mukabil İngi - lizlerin de Gracie Fields'leri vardır!., Gracie Fields İngilizlerin gözbebeği * dir. Ona daha doğrusu İngilizlerin âmilli san'atkâriz namı verilmelidir. İngilizler İonunla çok övünürler,.. Gracie Fields, ayni zamanda dünyanın en fazla para kazanan sinema san'atkâ « rd Hiç şaşmayınız, Avrupada bir Avrupalı san'atkâr Amerikadaki o sen'stkârlardan fazla para kazanabilir mi demeyiniz". Gracie Fields yalnız sinemada paya k İ zanmamaktadır. ayni zamanda radyoda # VW nisbetinde C., kalitesi elde edilmiş.) Radyo ile de kalmamaktadır! Game tir. Halbuki iyi seyrekleştirilmemiş olan fon plâklarına da okumaktadır... Okudu. diğer bir bahçede üncek © 47 nisbetinde! Bu plüklardan birinin sürümü 3.000,00 a- 21 nisbetinde B, ve © 26 nisbetinde Gedi bulmaktadır... İstitraden arzedelim kalitesi elde edilmiştir. Birinci bah. Ki meşhur muğanni Carusonun plâkler in mahsulü 1000, ikinci bahçenin mah-' 3.000.000 sürüm temin ediyordu... svlü ise 990 sandığa baliğ olmuştur. Bah- Bunlardan masda, filmlerden seneik çeler ayni büyüklükte ve ayn! ihtimamla Kazancı 850,000 'Türk lirasını bulmakta. bek:Imışlardır. dır. b) Seyrekleştirme, ağacın küvvetinin! — İngilterede onu herkes sever... Hane- an tutunuz da en fakir ame - leştirme tile, ağacın fazla yüklü olması yüzü İngiltere kralı bu sene, onun filmlerin- ların kırılmasının önüne geçilmiş ve den bir tanesini dört defa şeyretmişti ma,.hastalıklı, biçimsiz meyvalar bir on O İngiltere kraliçesi onun okuduğu grs evvei defedilmiş ve gerek rüzgârın tesi . Mofon plâklarını kâmüen almaktadır. rile ve gerekse tabii bir surette v8ki olan Küçük prenseslerden Elizabeth ile Mar- düsme ve dökülmeler haddi asgariye in -| garet Rose'un en büyük zevkleri tiyat » dirilmiş olur. roya gidip onu alkışlımaktır.! ©) Seyrekleştirilmiş olan ağaçlardaki | (o Gracic Pields'in şöhretini temin eden meyva adedi, bittabi daha az olacağından, | yegâne âmil sadeliğidir, temiz kelbliliği - toplama mevsiminde hem zamsrında ye | dir, zekâsıdır... hem de işçiliken tasarruf edilmiş olur,| © Gracie Fields seyircilerini, dinleyici - Ayrıhp atılacak meyvalar kalmadığı gi -| Jerini yalnız eğlendirmekle kalmamuktar bi, ikinci kalitede elmalar da nisbeten az! dır. Ayni zamanda onlârin kâlblerine ak. olur. Bunun da yalnız toplama deği!, taş. | maktadır, Öyle si tarzları ve ambalâj masraflarını azaltuğına Vardır ki, insanı hem alâkalardırır, hem şüphe yoktur.» delice güldürür... Güzel değildir, zarif - Müstahsillerin çoğu, seyrekleştirme, tr. Seyircilerini eğlendirmek için en ko- nin mucib olabileceği masraftan kaç: mik surette de giyinmeği bilir... Seyir - rak bu usule müracaat etmiyorlar, Haj. | cilerini eğlendirmek onun için bir ih buki usulü dairesinde ve itinalı bir su - yaçtır, bir va: tenin retie yapılan tecrübelerde, mahşi hemmiyetini bilir ve ona göre hareket e tan kıymetinin ve toplama, temizleme, ambalâj ve tasnif ameliyelerinden kasa -| nan işçiliğin seyrekleştirme koruduktan sonra kazanç ta bire ri e- i, arzularmı sezer...) 1 sa-! O An asıl Londrahıdır, Londra voroşla .| Iri seyrekleştirmenin' pek o kadar eko . anmik”bir ameliye olmadığı sanılırsa da, yapılan tecrübelerden bunun kazançlı bir iş olduğu ve hattâ meyvalara ilâç püskür- me işlerini azalttığı anlaşılmıştır. Bun - dan maada nazar itibara ahnacak bir ei- het vardır: Mahsulün anormal bir surette bol olduğu ve piyasalarda en yüksek ka. Yitelerden başkalarının yüzüne bile ba - kılmadığı mevsimlerde, dürüst bir sey - rekleştirmie ameliyesi, müstahsili “mahı satamamak endişe ve tehlikesinden kur- tarmış olur.» Meyvalarda seyrekleştirmenin nasıl ya pılacağına gelince; bu hususta kat'i bir kaide koymağa imkân olmamakla bera -! ber. aşağıdaki tavsiyeler seyrekleştirme a#meliyatmda umumi bir rehber we İ eki takan. mi > e 5 a , ti N. «Seyrekleştirme ameliyatına başlana “İde de stüdyolar vücude getirildi. Ve cik en muvafık mevsim, ekseriya elma -| N i İ sesli #lm çekilmeye, sinemalarda gös. ların. kuturları 2-3. santimi bulduğu ve | gavet ufak meyvaların dökülmüş bulun. terilmeğe başlandı. İstanbul dilencisi, a ui etin beni aldatırsa, Karagöz, Bir duğu sıralardır. Fena, biçimsiz ve lekeli | KiM : ki clmalarla, her elma demetinden, ekseri -|*llet uyanıyor, daha bir kaç film. Ve ya demetin ortasında bulunan en iyi el. |sonraları tiyatro eseri olarak güzel va- mslardan maadasını koparıp atmalıdır, | zılMış, muvaffakiyetle (temsil edilmiş Elmaların birbirine dokunmasına kat'i .jolan Aynaroz kadısı, Bir kavuk dev ven müsaade edilmemelidir. Ter elma a. |rildi. rasında asgari 15 santim aralık bırakılma. | Doğrudan doğruya sinema olan bi - Yeni bir Sessiz film devrinde, zaman zaman; sinemacılık hevesinin uyandığına şa - hid olmuştuk. Binnaz, İstanbulda bir| facia, Aşk, Sözde kızlar, Ateşten göm» İlek, Leblebici Horhor ve daha bir kaç jeser filme çekilmiş, İstanbul sinema “ asrında “gösterilmişti. Bütün bu film - “lerde mübtedilik, acemilik belli olur » Seneler geçti. Sessiz film yerini ses- Vi filme bıraktı. Dünva stüdyoları sesli Yazan : lıdır. Seyrekleştirme işlerinde tecrübe sa. |rinciler için muvafak birer film diye «- bibi olan bazı müstahsiller bu aralığı da-)miyeceğiz. Tiyatrodan, sinemaya adap- « (Devamı Tt inci sayfada) te edilenler ise sinema olamamıştır. # diği gibi onu görenler derhal 3 âşık olurlar. Bu bir cinsi cazibe değil, bir alelâde cazibe işidir. ve önları eğlendirir... Çok şirındir. Göz. İngilterede on iki caddeye ismi takılan san'afkâr: Gracie Filds Gracie, kendisine gönderilen mektublara cevab yollamak üzere sensde cebinden 5.000 lira posta parası verir jden kabul edilen ilk muzikhol san'stkâ - leri binbir mana ifade eder. Kâh alaycı,Irıdır... kâh mağmum, kâh kin doludur, Sesi ca- zibdir, kalındır, tatlıdır... İngilterenin en büyük nişanlardan Commandeur rütbesini ihraz eden tek Bir Fransız sinema münekkidinin de -| kadındır. diği gibi «Onun sesini duyanlar onu se - «Saint Jean de Jerusalem, rütbesini verler. Onu gürenler ona âşık olurlar!.| haiz bulunan tek san'atkârdır. Bu bir «cinsi cazibe. meselesi değildir. Bu bir alelâde cazibe işidir.» İngilterede onun ismini taşıyan bir bü- yük gemi ile on iki cadde vardır. Büyük Gracie Filds'e verilen nişanların, maz.| bir Amerikan şehrinin fahri zabıta âmiri. har olduğu şereflerin sayısı yoktur... ekâbet arttıkça, seyrekleşiirme -|/ bit olmuştur. Yüksek ve iri tipteki ağaç. rindaki köylere gider, halkı başına toplar) . O İngiltere' kral ve kraliçesi tarafın - “..... e “vatro ve sinemay; birbirine yak * laştırdığımız zaman sinemada muvaf - fak olamayız. Bunu yalnız senaryo bah sinde değil, dekor bahsinde, aktör bah- sinde'de göz önünde tutmak mecburi - Tiyatro, mahdud bir çerçeve dahili” we sokulmuş bir sar'attır. Piyes, ne kâ- dar fabil görünürse gi (ln gene sun. iliği muhakkak belli olan dekor için - de. sahneye çıkarılabilen o elemanlarla terms) edilir. En güzel tiyatro eseri sah neye konulmasında dekor güçlüğü ar * zelmiyen, sahne haricine (o mükâleme tatzmda bile çıkmıyan eserdir. Sinema, tiyatronun bu mahdud çer- çevesi haricine cıkmış san'attır. Sine - mada dekor tabiidir. Sinemada sâhne- va çıkarılan elemanlardan istifade edi- lir. Ufak bir misal: Tiyatroda, sahneye koşarak girip hevecanl: heyecanlı: — Ahmed hevin evi tutuştu yaniyor! Divenlerin koşa koşa sahneye girmiş olınalarından, heyecanh heyecanlı söy» ledikleri cümleden Ahmed beyin evi - nin tutuşup yandığın: öğreniriz. Sine - dir, (Devems 8 inci sayfada) yerli fim: Tosun Paşa İsmst Hulüösi mada ise Ahmed beyin evinin ması, yanması seyredilir. i En son seyrettiğimiz — film; «Tosun | psşsxdan bahsetmeden, dahâ evvel seyi rettiğimiz tiyatro piyeslerinden alın -* maş iki film hakkındaki fikirlerimi kıs! saca anlatacağım: Bu iki film Şehir tis yatrosunda muvaffak olmuş iki piyes * tir. Bir kavuk < devrildi, ve Aynaroz kadısı; her ikisini de İstanbul ve Şe - hir tivatrosunun ( turnelerde uğradığı sehirler halkı pek iyi tanırlar. Bu iki piyesin temsilleri ne kadar muvaffa « kivetli olduysa, filmleri de o derecede muvaffakiyetsizliğe düşmüştür. Çün « kü: Tiyatro çerçevesinden çıkarılmak istenildikçe eserlerin güzelliği kaybol - muş, tiyatro çerçevesinde filme çeki « Jen sahneleri dde sinema olamamıştır. Meselâ «Bir kavuk (devrildi: deki çarsıda çengi Şehnazdan (bahsedilen sahnevi göz önüne ( getirelim: Çengi Şehnaz, Nevres Çelebiye (yanık bir mendil atmış, rüzgâr bu mendili bitli « şik dükkâna düşürmüş. Filmde bu söz (Devamı 8 inci sayfada) tutuş *