Gazetelerin gramer nqreîmeı Ahfeşten bir kaç sorgu? Galata mazisi, Çemberlitaşın şuhudi hazırı nelerdir? kulesinin masdarı, palamutun emri rmak buügün kesin bir len buğday, nohud, piri ol selâm, . fasulye ban sena ve kâsede yırmıyoruz bir (pa.. pa Hayret ve taac ınp'po kelim 2 — (Kuk küp kırkı da kı küpi) ibaresindek rtin kapakl (K Jpu kır bu kulpsuz küp 1 da yok mü acabs? 9 — Biri (bul. ma), bir v tatlısı) İırp (bu ama) biri (bulaştır- n) bir l amına gelen ve iml nde köşkekkeöçenil) -» (bulmaya kek) kelimeleri edebiyat (tekrir) midir, (tekrar) mı? yazılan dört — |- Açıl kilit! * Açılmaz. : A - r. Biz bu dört (bu- BH a SAADNNÜR e ndre| e) vi birbirinden ayırmak için ibnte de? - İnek içti. - İnek nerde? - bunlardan isini kırmızı, de geçen (Kkeş bakımındar Dağa 'arasında birinciai - Dağ nerde? - Yandı, - Külleri | i - Savrulda. - Öyle ise: Vay be-| nim köse sakalım!) tekerlemesinin W.İ nundaki sakal, Hacivadın sakalı mıdır, |le yazsak nasıl olur dersiniz? Nasıl o- yaksa Nasreddin hocanın sakalı mı? mavi, üçüncüsün yeşil mürekkeble ve (bulama tatlısı) anla- mına gelen dördüncüsünü de pekmez- kaçtı. nerde? — Birisinin peşinden (Voyvo.. | Bil mi? Voyvo) diye bağrıldığı zaman bu ke- | 10 — (Tavan) kelimesinin en güzel limelerin önüne (puvan deks klamasi- |kafiyeleri (havan), (yavan), (sovan) yon!) koymak gerek mi, değil mi? olduğuna göre: 6 — Mademki yazılarımızda bir cins | — Başımda tavan ten olup da yanyana gelen kelimeleri (Devam 11 inci ıaı[nrla) —— — ————<uAuA<—” I ) GÖNÜL İŞLERİN SA T A NDE Biştirmeden bir sulh hâkimine giz - lice vaziyeti anlatmasını tavsiye e - derim. Görünüyor ki söz enin nunda hâkimlik olacaktır. * Mektubunun hangi şehirden geldi - ğinin yazılmastını istemiyen kadın okuyucuma Yaralı Bir kadın Mektubun hangi — memleketten yollandığını bilmiyorum, gazete ida- resi bana devrederken yanlışlıkla posta damgasmı kesmiş, diğer ta - raftan mektubun imzası da yok, buna mukabil başımda: Yaralı bir kadın işaretini taşıyor. Anlattığı şu: — Epey müddet karı koca geçi - nemiyorduk. Size bir kaç defalar müracaat etmişlim, bana hep sabır tavsiye etmiştiniz: Koc..m iyi muamele yap, ha - rmemezlikten ğel, demiş- lm il, favsiyelerinizi tutarak koca - man metreslerini bile görmez oldum, sonra tanıştığı kadınları da elde et - tim. Fakat kocam şimdi tehdide geçli, evini terketmezsem beni öldürece - ğini söylüyor, kimsesiz âciz bir ka - dınim, ı n başka kimsem yok.. Ne yap Erkek için her kadın okunmamış ahifesidir. Alâkasını cel- kat esaslı bir rabıta tesis etmek mev- zuu bahsolunca iş değişir. Bu saha- da evli bir erkekle hiç evlenmemiş bir erkeğin vaziyetleri yekdiğerin - den tamamen farklıdır. Hiç evlen - memiş bir erkek muhakkak hiç ev- lenmemiş bir genç kızı tercih ed cek, diğerlerine bir eğlence bakacaktır. Kocanız çirkin, gayri hassas ve sİ- ze karşı lâkayl. Ne kadar acıdır bi - lirim, Fakat ne a sizin malınız- dır. Evinizde bir doldu. , Mmisa z pvıie gözünüze ili « bırÇ n vazosuna tercih gözile * Anlaşılıyor ki va disinden çıkmıştır. Okuyucuma ge * ne kocasına karşı muamelesini de - hesele gönü | TEYZE arnı lacak, hele sonuncusu bal gibi olur de- | " 'SON POSTA — Halk musikimizin ana temeli tesbit odiliy Milli musikimiz başlı başın? varlıktır. Hiç bir yabancı musil ik tesiri altında kalmamıştır Konservatuar profesörü Adnan diyor ki: “ Irlanda, hattâ Britanya halk İıavalarınl," bünyesi tetkik edilecek olursa Türk mus temeline istinat edeceği görülecektir * şeini, Demin bahsettiğim büro o0 kanaate gelmiştir ki, çok sı gerek komşuluk, müst | bir memleket çen bütün dü tan tetkik ve lerin mer iı çok yeni ve çok şayamı hayret ma- Bugün birtakım in- hlar bu iddiayı biraz hayali farzedi- yorlarsa da mlısmakmn neticeleri alın | dıktan sonra mesele tamamen aydınları | mış olacaktır. Esas değişmez Bir memleketten diğer bir memn- ete geçen şarkılar bünyelerinden yler kaybederler mi? er memlekete ge- halk şarkılarının esas tesbiti İnsanlara millet- ı rat verecektir. | min, gerek içtimaf münasebetlerin ta- bit şarkılar üzerinde de tesiri görülür. Meselâ İzmirden Urfaya geçen bir şar kı hemen başkalaşır. Fakat işin esasın dan anlayan bir adam şarkının melo disine bakarak esasın hangi tarafa ait |olduğunu bulabilir. Anadolu halk türküleri — Bize Anadolu halk türkülerinin kısaca tasnifini yapar mısınız? — Meselâ: İzmirdek! halk türküleri, nağme itibariyle aydınlık ve diridir, Ekseriya oyunlara İştirak ederler, Ka- radeniz sahilindeki türküler ise daima oynaktır. Şarkta ve çöllerde Şarkta biraz uzun ve ağır havalar bulursunuz. Çöllere doğru daha yakla- şırsanız, melodiler gitgide yeknasakla İşt Görüyar musunuz içtimai hayat mil- li türküde nasil tebarüz ediyor, Aydın lık ve diri havalar Bfenin, oynak nağ- meler, k n dalgalara mini mini | takalarla k. lllı“ICl"ln ve uzun Anadolusu çobanın |de ayni manzarayı ştirmeden ala- |bildisine uzaman çöl cocuğunumdur. Macar ve Rumen halk şarkıları İşte bu hâdiseyi aynen Macar musi- kisine de tatbik edebiliriz. Herhangi bir akşam radyonuzla Peşteyi buldu - yeknesak musiki nuz mu kulağımza birden bire bir E-|mıştı. Çünkü bizim musikimizi, dünya| şei ve tarihi seyirleri hakkın- | — Esas değişmez. Sade gerek ikli -| itan çevik, gözüpek de | müsikis: melodiler Şürk | ya ilâ .ıılar için lım festival mü du. Romanyalı musiki hocası bu a şaşırdı. Beraberce şa! t r dik. Meğer söylenen gı. Romanyada (yol havası) denileş Halk türküleri toplanırken bir halk türküsünün ayni imiş. Adam şarkıyı plâğa alıp gitti. İşin daha garip tarafını söyliyeyim mi, bu şarkının biz deki adı da: Yol havası. Müşkül bir mesele — Siz Anadoluda halk havalarını top Hnmak için uzun boylu dolaştınız. Bir | çok milli türküler topladınız, bu kolay | bir iş midir? — Bilâkis bu fevkalâde müşkül bir meşgaledir. Şarkıları söyleyen adamın haberi olmadan gizlice almak en hayır| h çaredir. Zira şarkı kadar insanın o günkü hâleti ruhiyesine göre de; ren hiç birşey yoktur. Adamın burnu- na makineyi dayadımz mı, hem söyle- mekten çekiniyor, hem de söylese bile sun'i okuyor. Sana anlatsam, belki inanmazsın, bir tek şarkı alabilmek için bir aşiret çadırında 15 - 20 gün kaldığım vâkidir. Anadolulu, " tamırga, & Milli Türk müsikisinin, milli Macar le ayni oldu: dünya eden büyük Folklor mütehas- Bartok ile beraber Anadoluyu ge- mütehassısın t katına yardım İstanbul rvatuarı — mual- Ba A.dııı'ı dedi ki: musikimizle, Macar milli ı, ayni olduğu iddiasını Av ye Kadar kimse yapma - zen, eden kimleri Milli mu: rupada şimdi çok kiymetl Macar müt | kisini gö rek bu haritadâ ca bir yer vermel Arap ve Acem M ve edivermiştir. Bartok, Rumef! şimalde bulunân : nılan Türkmen M ve Macaristandâ duğu birkaç yüZ Pat ma; Türkmenler yakınlık î.'o'l"d (bq perdeli bir r. le idi. Ve son milit musikisi hi$ katini celbetmiy' Önce Mahmut küsünde bu (bef ? du. Yani bu 54 keşfetti. Diği g malar, tetkikler n düm ki bu (bef de bir melodide çit külerimizde meY na çıkardım. .,ıd' rettim . Bu bi tada bu (beş yerleri Orta Vardığım neuc'ygw de çok ehemmi '“ giler Türklerin yuyordu. Şu halde İ<k“îy. tanya halk hu*oı,,l tetkik edilecek at nin temeline tir. O zamandâP yi riyat ya ııııH!ı;-'ı ile semce bir istihZA İnkâr '4'/ Nihayet dünY? gg nin başında B'"?w toritenin B'll'“'k Buma son derett 3 (Devami