1 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

1 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

| ; Resim Taklili Kupona No. 35 1 — Sosyete *6 « 94 Hâğâtı ü “Nail, Hergün Gösterdiği Bir Takım Yap- macıklarla Canımı Sıkmağa Başlayordu..,, Dedi. Güya — bü - sözlerle beni taltif etmek istedi. Halbuki potun en büyüğünü şimdi kendisi kırmış.. kalbime acı bir darbe indirivermişti. Doğrusu dayanamadım. Hemen elimdeki şarap kadehini masanın Üzerine bıraktım. Arkama dayana- rak onun gözlerinin içine baktım: — Teşekkür ederim, beyefen- di. Sayei âlinizde.. Dedim.. Allah biliyorya, şu şımarık adamla iyi bir mücadeleye girişmek ve ona bir ders vermek istedim... O, benim sözlerimdeki istihzayı fark edemedi, mağrurane sözüne devam etti: — Efendim, bu hayata giren kadınlar; ne etraflarındaki ( De- karasyon) ları, ne de (Personaj)ları ( Net ) olarak göremiyorlar. Kü- çük - iltifatlar karşısında derhal cıvıyı veriyorlar. Fakat görüyo- rum ki sen bilâkis ( Hot sosyete ) için —yaradılmış bir kadınsın... Hele dün akşamki çatal — tutuş- ların.. bardak kaldırışların,.. — Yeter Nail Bey.. ;Bir daki- ka müsaade buyurur musunuz?.. Büyük bir siddiyetle sözünü kesiverişim, onu birdenbire şa- şırtmıştı. O da elindeki çatalı buraktı. Dizlerindeki peçete ile dudaklarını silerek yüzüme baka kaldı. Birdenbire başıma çıkan kanın verdiği heyecanla devam ettim. — Nail Beyli. Bu söylediği- niz gözleri, tanıdığınız kı= daa hangisine söyleseniz, ilti telâkki ederler. Halbuki ben bu fikirde değilim. Çünkü, zanneti- ğiniz gibi aşağı tabaka arasında doğmuş ve yetişmiş.. Sonra, zati- âlinizin sayesinde yükselmiş bir kadın değilim. Vakıa siz beni Madam Manniğin evinden aldınız, Hem de, Sait Efendi gibi süfli bir adamın elinden kurtardınız. İşte, sizi aldatan şey, beni soldan görüşünüzdür. Mazim hakkındaki fikrinizi tashih etmek için ben size doğduğum ve büyüdüğüm yerin adresini verebilirim. Fakat siz, hangi prensin — sarayında doğup büyüdüğünüzü bana söyli- yebilir misiniz ?.. Nail, birdenbire şaşırdı. Afal- ladı. İhtimal ki ne büyük bir pot kırdığını o zaman anladı. Peçe- teyi dizlerinin Üzerine bıraktı. Ellerini havaya kaldırdı : — Ah, (Mon Diyö) !.. Ne işi- tiyorum.. (Maparol donör) bu bir (Mal antandü) dür. Gılibı. be_'h. Tabiatiniti öğrenmek istiyorsanın resminizi bu kupondan 10 adet ile birlikte gönderiniz. Restuiniz sraya tâbidir ve iade edilmez. artık günlerdenberi içimde biri- ken hicranları boşaltmak, ikide birde kırılan izzetinefsimi bun- dan sonra olsun korumak için sözüme devam ettim : — Hayır.. Nail Bey.. Fikrinizi Ve benim hakkımdaki düşünce- lerinizi çok eyi anlattınız. Fakat sizi mazur görüyorum. Çünkü siz, hayatı benim kadar ve benim gördüğüm — şekilde anlamış bır insan değilsiniz... İster, bir prens sarayında dünyaya gelmiş olunuz, isterseniz bir oduncu kulübesinde doğmuş — bulununuz; maziniz her ne olursa olsun, yalnız ben şunu anlıyorum ki siz, hayatta felâket ve talihsizlik denilen şeyi görme- mişsiniz. Ne şekilde olduğunu bilmiyorum ve öğrenmek te iste- miyorum; hayata atılmışsınız. Ta- lihiniz yardım etmiş; büyük para- lar ve dostlar kazanmışsınız. O günden beri kendinizi ve muhiti- nizi tamamen toz pembesi rengin- de alışmışsınız. Bir za- manlar çok iyi bir vaziyette olan bir insanın, günün birinde talihsiz- lik yüzünden fena bir dereceye düşebileceğini — aklınıza getirmi- yorsunuz. Beni bir tarafa bırakı- mız; şu sokakları dolduran binbir çeşit insanlara bakınız. Bunların içinde dün ekmek parasına muh- taç iken bugün etrafına haşmat saçan.. dün herkesten hürmet ve tazim toplarken bugün bir tek ferdin bile selâmına nail olama- yan ne ibret alınacak şahıslar vardır. Bizim alaturkada: —Düşmez kalkmaz, bir Allah.. Derler. Buna, sizin alafranga- da ne dediklerini -bilmiyorum... Size dostçasına birşey tavsiye edeyim — Nail Bey. — Muhitinize aldığınız insanları iyice tetkik etmeden — onlara bir — mumara vermeyiniz. Ve bu numarayı ver- meden evvel de, onları küçük veyahut büyük görmeyiniz. Nail Bey, iyice sersemlemişti. Her halde benim bu uzunca nutkuma ceyap vermek için bir şeyler — söylemek — mecburiyetini hissetti. Fakat: — Meeceen, nooo.. Şeri. Dedi ve kekeledi... Onun bu sarsılmasından — istifade — etmek istedim: — Durunuz da, bitireyim Nail Bey. Dedim ve sözüme devam ettim: — Sayenizde, — sizin — (mond) namı verdiğiniz toplantılara gir- dim. Doğrusunu söyliyeyim, ora- da gördüğüm adamlar, bana ne hissini verdi bilir misiniz? Haniya çocukluğumuzda Galatadaki Tring İştayin gibi hazır elbise mağaza- larının kapılarındaki kuklalar yok- mu; işte sizin © (monden Bey) - lerinizi - tıpkı onlara benzettim. hayvan olarak tekrar dünyaya geleceğim. Kadın — Bunun için ölmek lâzım değil kil Erkek — Ben tenasuha ina- nırım, öldükten sonra ihtimal bir Avusturyanın Ticari Vaziyeti Viyanadan bildiriliyor * Avus- turyanın harici ti- careti, son sene- lerde hemen her tarafta görülen vaziyetin aksine olarak, ticari muvazene açığa ehemmiyet vermeksizin, artmak- tadır. Böylelikle gerek ithalât, gerek ihracat miktarları 1924 senesi dört ayı zarfında artmış fakat bu arada ticari müvazene açığı da çoğalmıştır. Filhakika 1934 senesi ilk dört ayı zarfında Avusturyanın ithalâtı 5& milyon şiline baliğ olmuştur. Halbuki 1933 senesi ayni devresi zarfındaki ithalât 260 milyondan ibarettir. İhracata gelince, o da, 1933 senesi ilk dört ayında 227 milyon şilin iken 1934 senesi ayni devresi zarfında 281 milyona yükselmiştir. Bu iki taraflı yükseliş umumi harict ticaret hacmını 1933 sene- sindeki 488 milyon şilinden ibaret olan seviyesinden 1934 senesinde 665 milyona çıkarmıştır. Ticaret müvazenesi açığı da ayni nisbet dabilinde büyümüştür. 1933 senesi ilk dört ayında yalnız 33,5 milyon olan bu müvazene farkı 1934 se- neşi muadil ayları zarfında üç mislinden fazla yani 103 milyona varmıştır. * Brükselden bildiriliyor: (1934) senesi ilk dört ayı Belçikanın anda Belçiker ,:"_“dğ"a da istihsal odilen çe gaü mâden — kömürü istiksalâtı | miktarı (8,926,040) tona varmıştır. (1933) senesi ay- mı müddeti zarfında ( 8,580,790 ) ton kömür elde — edilmişti. Şu hesaba göre (1934) senösi ilk dört ayı zarfında istihsal edilen mâden kömürü miktarı, bir sene evvelki erkama kıyasen, (345,250) ton fazladır. Maamafih bu İstihsal fazlalığı bir ihtiyaç fazlalığı ol- maktan uzaktır. Filhakika nisan 934 sonunda Belçikada bulunan stok mâden kümürü .hııîktln 3,042,500 ) tona baliğ olmuştu. (Blı sene :ıvnl aynı tarihteki stok miktarı ise yalnız (2,871,270) tondu. — Haziran 1 HİKÂYE Bu Sütunda Hergin Saadet kaşlarını çatarak, te- pinerek : — Öküzsün, işte ! diye inat etti. Alnında boynuz olsa da olmasa da, suratı sana benzese de benzemese de öküz- sün, öküzsün! Öküz! Daha bir diyeceğin kaldı mı? Bir öküz ki hangi arkadaşımı tanıtsam derhal fşık oluyor, beni elâleme gülünç ediyor. - vt 1..4 — Sen her Bnüne çıkan ka- dına yaprağını veren bir lâha- nasın.. Bir lâbanaki göbeği, içi oktur... İşte sen busun.. İçsizin. psizin biri. öküzsün bir de beyhude diyorsun hal fırsat versem, sen evdeki hizmet- çilerle bile bana ihanete kal- kışırsın. Bu —sırada — hizmetçi — kız kahve fıncanlarını almak - için salona girmişti. Saadet, onun gözlerinde manidar bir gülümse- me hisseder gibi olunca büsbütün köpürdü : — Bugünden tezi yok anamın evine gideceğim. — Hanım bu dırdırlarını kes.. Benim sana ihanet ettiğimi ispat eden bir vesika var mı elinde? — Yok.. Yok amma bu, böyle bir vesikanın mevcut olmayışın- dan değil, senin gibi bir hayvanın ceplerini — karıştırmıya — tenezzül etmeyişimdandır. Hem artık se- ninle oturmıyacağım. Şi..m...mdi anamın evine gidiyorum. — Uğular olsun. — Ne? Gitme demiye bile lüzüm görmüyorsun ha? Bir kapı açıldı. Bir valiz kapa- ğı kapandı. Bir başka kapının açılış ve kapanışından çıkan ses duyuldu. Saadet — kocasının — evinden çıkıp gitmişti. * Bu hâdisenin cereyan ettiği saatlerde, Kumkapı civarındaki evlerden birinde - de makinist Recep Efendi yumruklarını sıkmış, kaşlarını çatmış, tepinerek, ağ- zandan l;îpükler saçarak, karısını — Sen Nakleden: Hatice Hatip 4 İki Kıskaıîl_?.ir Trende sen namussuz, rezil, hissiz, tinet- siz bir kadınsın.. Muhterem zevcesi ise, kendi- sine en tatlı iltifatlar savruluyor- muş gibi lâkayttı, müstehzi bir eda takınmış, inadına kahkahalar savuruyordu. — Kalpsiz kadın! Kalpsiz, his- siz ve terbiyesiz kadın! Ne zaman işe gitsem rahat durmuyorsun.. ihanetlerin bini aştı. Geçenlerde Eskişehire gittim. Hüsamettinle buluştun, —daha evvel Ankara postasını yaptım. Ragıpla fink attır. Bu hafta da Maliyedeki kâtibe göz atmışsın.. — İsbat edebilir misin? — İsbat m? kaç bin delil istiyorsun? Kadın bu sözlere kulak as- madı, Duvardaki saati göstererek sükünetle: — İşinden koğulacaksın, Dedi. Bak aacak bir saatin kalmış yanılmıyorsam, Eskişehir postasını bu akşam yine sen kaldıracaksın. Recebin yumrukları birdenbire çözüldü. — Mel'un diye mırıldandı. Az kalsın tren vaktini de kay- bettirecekti bana.. Ve sokağa fırlayarak koşa koşa mahalleden uzaklaştı. * Trenler yavaş yavaş hareket ederler ve istasyonlarda tevakkuf edecekleri zaman yine sür'atleri yavaş yavaş kesilir. Çünkü ani bir sür'atle kalkmak veya son sür'atle giden bir katarda loko- motifi birdenbire stop etmek yolcuları rahatsız eder; sarsar. Sarsılanlar ya biribirlerine yahut öteye beriye çarparlar, yere ülı:-'ııııu..-d. tam eat yediyi yirmi bir geçe Haydarpa- şadan kalkan 237 No l lokomo: tife de birdenbire Son sür'ati verildiği için olacak, mllş?uilı dan birinde bu sarsıntıdan yere yuvarlanıp doğrulmıya çalışan tek gözlüklü bir genç sunturlu küfürle karışık homurdanmıştı : — Az kalsın bir yerim kırıla- caktı.. Ne acemi makinist bul ( Arkası var ) aşağınin — aşağısısın! kömürlerini ihraç edebilmek için yeni yeni mahreçler arıyor. Bu münasebetle Varşovada bir İsveç grupu ile müzakerat cereyan et- miş ve müsbet bir neticeye bağ- lanmıştır. - İsveç Polonya kömür- leri için ötedenberi iyi bir müş- teri olduğundan bu netice esasen beklenilmekte idi. Danimarka ile olan anlaşma da dört ay müddetle uzatılmıştır. Bu sıkışık vaziyet üzerine Polonya bu memleketle olan anlşmasını uzun bir müddet için yenilemek isteyor. Estonya ile Lehistan arasında yeni aktedilen ticaret muahedesi Lehistan — kömürlerinin Estonya pazarlarında müsait şartlar dahi- linde satılmasını temin edecek ahkâmı ihtiva etmektedir. yet kömu;lednı yeni bir gümrük vergisi konacağı söylenmekte ve bu haber Polonyalı kömür tüc- carını düşündürmektedir. * Nevyorktan - bildiriliyor: Mü- “Amerikada messiller —meclisi dütün resmi | ötün / ve “cıyara dadiriidi | Temla ada cak kanun projesini kabul etmiştir. Kktalyaya Yapılacak İhracat Hakkında Bt AD talyaya kliri şekilde veya takas suretile aç — edilecek mallar için husust formülüne göre tanzim ve tıhodilm'qr:kıı menşe şahadetnamelerinin Ticaret Odalarından — ahnması lâzımdır. 1 haziran tarihinden soora Türk Ticaret Odalarında gayri her Yunanistan hükümeti ile de ü âlınacak Dü kürü salinak İçlir aüti | YAT A SY GKRRLa aeie rata - giri » Fakat henüz | dileceğinden — alâkadarların / bu bir netice elde edilmiş değildir. ciheti ehemmiyetle nazarı dikkat- Yalaız İtalayanın Leh ve Sov-